Pagina 17 van 25 EersteEerste ... 7131415161718192021 ... LaatsteLaatste
De resultaten 401 tot 425 van 625 worden weergegeven.

Discussie: Film noir

  1. #401

    Standaard

    Ik heb zelf in bestelling staan Hustle, een modern noir van Robert Aldrich met Catherine Deneuve, Ben Johnson en Burt Reynolds. Lijkt me wel wat.

    O.a. te koop bij Mediadis

  2. #402

    Standaard

    Out Of The Past (1947) met Robert Mitchum

    zeer de moeite waard

    8/10

  3. #403

    Standaard WOMAN IN THE WINDOW

    Om op de Italiaanse tour te blijven, ook een prima Noir "WOMAN IN THE WINDOW" ("La Donna del Ritratto"); wanneer een Engelstalige release...


  4. #404

    Standaard

    Op dvd pacific heb ik net de Fim Noir Classics Collection Volume II besteld

    - Born to Kill
    - The Narrow Margin
    - Clash by Night
    - Crossfire
    - Dillinger

    Volume I was heel goed, ik verwacht van deze dan ook niet minder

  5. #405

    Standaard

    Ben zelf meer een liefhebber van minder gedateerde noirs.

    1. Reservoir Dogs
    2. Mulholland Drive
    3. The Usual Suspects
    4. The Matrix
    5. Lucky Number S7evin
    6. Se7en
    7. Sin City
    8. Who Framed Roger Rabbit?
    9. Blade Runner
    10. Minority Report

  6. #406

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fikret
    Ben zelf meer een liefhebber van minder gedateerde noirs.

    1. Reservoir Dogs
    2. Mulholland Drive
    3. The Usual Suspects
    4. The Matrix
    5. Lucky Number S7evin
    6. Se7en
    7. Sin City
    8. Who Framed Roger Rabbit?
    9. Blade Runner
    10. Minority Report
    meer het Tech Noir dus?

  7. #407

    Standaard

    Voornamelijk wel, uitzonderingen daarbij gelaten.
    Zo vond ik L.A. Confidential best tegenvallen en Psycho (1960) een topfilm.

  8. #408

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fikret
    Ben zelf meer een liefhebber van minder gedateerde noirs.

    4. The Matrix
    ben toch benieuwd wat the matrix voor noir elementen heeft?

  9. #409

    Standaard de Universal R-2 Film-Noirs

    Hè, hè, daar zijn ze dan, de Universal R-2 Film-Noirs voor 5 febr. 2007: Link.

  10. #410

    Standaard Re: de Universal R-2 Film-Noirs

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson
    Hè, hè, daar zijn ze dan, de Universal R-2 Film-Noirs voor 5 febr. 2007: Link.
    Vreemd dat de meeste van deze films in Amerika uitgebracht
    zijn door Warner!

  11. #411

    Standaard Re: de Universal R-2 Film-Noirs

    Citaat Oorspronkelijk gepost door zetmoon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson
    Hè, hè, daar zijn ze dan, de Universal R-2 Film-Noirs voor 5 febr. 2007: Link.
    Vreemd dat de meeste van deze films in Amerika uitgebracht
    zijn door Warner!
    Klopt, en beter uitgevoerd: vreselijke cover-art in vergelijking met de R-1 releases. Ook nog misleidende promo-shoots ipv stills. De hoesontwerpers hebben de films niet gezien lijkt 't. Laten we hopen, dat de DVD-transfers wel OK zijn. Vermoed geen extra's, subs e.d.
    Bij Play.com € 11,99 inkl. porto.

    edit:
    De dame op Out of the Past, dat moet Jane Greer zijn? En op de cover van This Gun for Hire staat een gedelete scene... Ten slotte, The Glass Key, Lake had juis géén goede verstandhouding met Donlevy, puur promo-shoot.

    Zo kan 't ook...

  12. #412

    Standaard Re: de Universal R-2 Film-Noirs

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson
    Hè, hè, daar zijn ze dan, de Universal R-2 Film-Noirs voor 5 febr. 2007: Link.
    Bij Blahdvd zijn ze te preorderen voor £7.99/€11,99 per stuk.

  13. #413

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    even een schopje!

    iemand nog leuke noir gezien?
    Ik heb recent 3 hele mooie gezien:

    The killing - Een enorme verrassing! Ik had niet verwacht dat zo'n vroege Kubrick me al zo versteld zou doen staan. Enorme spanningsopbouw en prachtige en originele montage. 8,5/10

    Mildred Pierce - Een epische en meeslepende film noir van Michael Curtiz met nogal wat dramatische elementen (overspel, bedrog, etc.). 8,0/10

    Dark passage - De enige film met het befaamde duo die ik nog moest zien en wederom eentje die ik niet snel zal vergeten. Bogey en plastische chirurgie... 7,8/10

  14. #414

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Fikret
    Ben zelf meer een liefhebber van minder gedateerde noirs.

    4. The Matrix
    ben toch benieuwd wat the matrix voor noir elementen heeft?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_films_noirs

  15. #415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen Peelen
    even een schopje!
    iemand nog leuke noir gezien?
    Ik heb recent 3 hele mooie gezien:
    The killing - Een enorme verrassing! Ik had niet verwacht dat zo'n vroege Kubrick me al zo versteld zou doen staan. Enorme spanningsopbouw en prachtige en originele montage. 8,5/10
    Mildred Pierce - Een epische en meeslepende film noir van Michael Curtiz met nogal wat dramatische elementen (overspel, bedrog, etc.). 8,0/10
    Dark passage - De enige film met het befaamde duo die ik nog moest zien en wederom eentje die ik niet snel zal vergeten. Bogey en plastische chirurgie... 7,8/10
    Inderdaad

    Ook een zeer mooie is Detective Story , geregisseerd door William Wyler. Met Kirk Douglas, Eleanor Parker en William Bendix.
    (Bij rodisc.nl nu € 8,99 (R-2NL), bij DVDPacific € 7,05 (R-1), bij Blahdvd en Play.com rond de € 17,50 inkl.)

    Deze zul je al wel kennen, ook erg goed:

    (brochure voor de pers uit 1953, met Glora Grahame in spiegelbeeld.)

    HIER staan ook nog zeer goede Film-Noir tips. 8)

  16. #416

    Standaard

    Even een schopje voor dit topic, laatst gezien:

    The Naked City (Jules Dassin, 1948 )
    Regisseur Jules Dassin heeft menig filmkraker achter zijn naam staan. Velen hebben genoten van films als Brute Force, Thieves' Highway, The Night and the City en zijn Franse film Rififi die hij maakte toen hij moest uitwijken naar Europa omdat hij op de zwarte lijst was gezet. Ook The Naked City is van een hoge kwaliteit en is eigenlijk noir zoals noir bedoeld was. Met zijn misdaadverhaal, de voice-over die de gehele (!) film aanwezig is en het feit dat de film nagenoeg geheel in New York is opgenomen, voldoet de film aan vele kenmerken van een typische noir. Toch ontstijgt de film met zijn documentare-achtige, realistische en bovenal spannende verhaallijn zonder moeite de middelmaat. Ook het continue gebruik van de voice-over (producer Mark Hellinger leende zijn stem hiervoor) is verfrissend door de wijze waarop. De voice-over verhaalt als het ware de gedachtengang en dialogen van de mensen op het scherm zonder dat zij zelf (hoorbaar) spreken. Het verhaal richt zich op de brute moord van het model Jean Dexter. We volgen de gangen van de politie (met name die van Dan Muldoon en zijn protegee Jimmy Halloran) als ze stukje voor stukje de moord analyseren en op pad gaan. Al snel treffen ze Frank Niles aan die een affaire had met de dame in kwestie. Hij heeft een geldige alibi, maar toch is het geen zuivere koffie met hem. Via hem komen ze op het spoor van een groep die juwelen steelt en heelt. Beetje bij beetje worden de vissen binnengehaald tot aan de spannende climax op de Williamsburg Bridge. De casting is prima, met in het bijzonder Barry Fitzgerald die zijn rol als Ierse agent met verve speelt. Al is de echte hoofdrolspeler natuurlijk de stad New York die veel van zijn mooie plekken leende voor deze film. Wederom een topper van Dassin en wederom een kraker uit de Criterion Collection. ****½

    The Big Clock (John Farrow, 1948 )
    The Big Clock is een beetje een vreemd eendje. De film verspringt continu van noir op comedy en op sommige momenten zelfs slapstick. Het ingenieuze (misdaad)verhaal wordt daardoor continu erg luchtig terwijl een duister plot de film misschien beter had geholpen. De opening is in ieder geval klassieke noir. Een opgejaagde hoofdpersoon, schijnbaar aan het einde van zijn latijn, vertelt in een voice-over wat er de afgelopen 36 uur met hem is gebeurd. Een statisch shot op een klok verandert in een flash-back waarbij we de cijfers van de klok 36 uur terug zien lopen waarna we ons in het nabije verleden bevinden. De (anti)held van de film is George Stroud. Een hardwerkende editor van een misdaadtijdschrift. Hij heeft al 5 jaar geen vakantie gehad (een running gag die de hele film terugkomt) en gaat eindelijk die dag op (huwelijks)reis. Zijn steenrijke tiran van een baas Earl Janoth wil echter dat hij gevolg geeft aan een net door hem ingeleverd verhaal. Doet hij dat niet dat krijgt hij ontslag en laat zijn baas hem op de zwarte lijst plaatsen. Hoewel je het niet kan voorstellen, heeft George echter grotere problemen. Hij is de laatste persoon die bij de lieftallige Pauline York is gesignaleerd. Beide stomdronken en onder alibi's hebben ze een spoor van aanwijzingen achtergelaten. Ironisch genoeg krijgt George en zijn team de opdracht om de mysterieuze man (zichzelf dus!) op te sporen. Dit leidt tot spannende, maar ook hilarische gebeurtenissen. Het principe van een man die zichzelf moet opsporen is uniek en George doet heel goed zijn best om zelf overval buiten te blijven zonder dat dit opvalt. Een luchtige misdaadfilm die voor prima vermaak zorgt, maar zoals ik al zei had er van mij wat minder comedy-elementen in mogen zitten. ****

    Criss Cross (Robert Siodmak, 1949)
    Ik zal maar meteen met de billen bloot gaan, tot vandaag had ik nog nooit een film van Siodmak gezien. Vreemd aangezien hij toch bekend staat als een van de betere/meest bekende regisseurs binnen het film noir genre. Steve Thompson (Burt Lancaster) kan de scheiding met zijn vrouw Anna (Yvonne De Carlo) maar niet uit zjin hoofd krijgen. Hij heeft door heel het land gezworven en overal gewerkt, maar zijn gedachten blijven steeds bij haar. Bij terugkomst in LA wordt hij als door een magneet naar hun stamkroeg getrokken. Pas dan komt hij achter de waarheid. Zijn bemoeizuchtige moeder en zijn politievriend Pete hebben achter zijn rug om druk op haar uitgeoefend om hem te verlaten. Steve is vastbesloten haar terug te winnen, ook al is ze inmiddels getrouwd met de doorgewinterde crimineel Slim Dundee (Dan Duryea). Slim komt echter achter het feit dat ze weer met elkaar omgaan. Steve verzint een smoes dat hij haar wilde zijn vanwege een nog te plannen kraak. Steve is inmiddels namelijk chauffeur van een geldtruck. Slim ziet dollartekens en gaat akkoord. Toch is de relatie tussen beide uiterst broos en het is nog maar te bezien of ze elkaar kunnen vertrouwen. Criss Cross wordt grotendeels middels een lange flashback aan ons vertoond. We bevinden ons eerst in de tegenwoordige tijd, via een wegzwijmelende Steve belanden we een lange tijd in de verleden tijd om in de eindgeneriek weer in de tegenwoordige tijd terug te keren. Deze verhaalstructuur is al puur noir en de karakters zijn dat ook. Anna de femme (fatale) (vooral op het eind van de film) en Steve de zelfdestructieve held. Wat deze film echter mede een juweel maakt is een van de rauwste eindes die ik een een film (noir) heb gezien. Heerlijk! Binnenkort maar eens op zoek naar meer films van Siodmak. ****½

    They Drive by Night (Raoul Walsh, 1940)
    Regisseur Walsh (The Roaring Twenties, White Heat, High Sierra) bracht met They Drive by Night de film waarin Bogart zo ongeveer voor het laatst te zien was in een bijrol. George Raft voerde de boventoon, maar binnen twee jaar zou Bogart de show stelen in High Sierra, The Maltese Falcon en Casablanca. Raft en Bogart spelen de Fabrini broers. Twee onafhankelijke chauffeurs in een branche waar velen in loondienst zijn bij een grote pief. De broers hebben hun vrachtwagen met geleend geld gekocht en hopen het ooit te maken als zelfstandige ondernemers. De twee broers werken keihard. Als ze niet aan het rijden zijn, dan zijn ze bezig hun 'loanshark' te ontlopen die de auto terug wil vorderen. Bij een tussenstop in een diner ontmoeten ze de serveerster Cassie. Ze lift met hen mee en kan het goed met Joe (Raft) vinden. Minder geluk heeft Paul (Bogart) echter. Hij valt in slaap achter het stuur en raakt een arm kwijt. Joe heeft niets, maar de vrachtwagen is kapot. Joe gaat vervolgens in op het aanbod van een oude vriend om bij hem in dienst te gaan. Deze beste man wordt echter gedomineerd door zijn vrouw die een oogje heeft op Joe. Als de baas van Joe omkomt gaat hij met de weduwe in zee. Als zij een move maakt, moet hij haar teleurstellen. Dit kan zij niet verkroppen en ze vertelt dat Joe zijn baas heeft vermoord. Wat volgt is een climax in voor het gerecht. They Drive by Night is niet alleen een drama over de moeilijke job van de vrachtwagenchauffeurs van toen. Het is tevens een liefdesverhaal. Centraal staat de driehoek van Joe, de serveerster en de vrouw van de baas van Joe. Tevens is het laatste gedeelte een rechtbank film. Hiermee onderscheidt de film zich van zijn genregenoot Thieves' Highway van Jules Dassin. Ook deze film richt zich op de vrachtwagenbranche, maar is meer een noir dan They Drive by Night al zou je kunnen verdedigen dat They Drive by Night raakvlakken met het noir genre heeft. De cast is niets minder dan geweldig. Raft draagt de film met Bogart, Lupino en Sheridan in zijn kielzog. Een prima aanwinst voor mijn collectie. ****

    Dark Passage (Delmer Daves, 1947)
    Dark Passage is samen met Key Largo, To Have and Have Not en The Big Sleep een van de vier films waar Bogart en Bacall het scherm deelden. Het is een prima noir film, maar toch stoeit het verhaal met teveel toevallige ontmoetingen en een niet waterdicht plot. Vincent Parry (Bogart) is veroordeeld voor de moord op zijn vrouw. Hij is echter onschuldig en hij ontsnapt uit San Quinten. Hij wordt opgepikt door Irene Jansen (Bacall) die ten tijde van het proces en zijn gevangenistijd het voor hem opnam en die nu 'toevallig' in de buurt was. Deze scenes en de volgende worden als het ware vanuit first person view gefilmd waarbij je nooit het gezicht van Parry ziet en de mensen zich als het ware richten tot de camera en 'hem' dingen aanreiken. Pas als Parry met behulp van een wel erg behulpzame taxichauffeur die hem herkent bij een plastisch chirurg is geweest zien we het 'nieuwe' gezicht van Bogart. Parry gaat samen met Jansen op zoek naar de waarheid achter de moord op zijn vrouw. Als de beste vriend van Parry echter wordt omgelegd en Parry als verdachte wordt aangemerkt, weten Parry en Jansen dat ze het in hun nabije omgeving moeten zoeken. Dark Passage is zogezegd geen perfecte film, de film hangt samen van toevallige ontmoetingen en een vergezocht plot. Toch is de film zeer de moeite waard, want de fantastische beelden van San Fransisco en haar omgeving zijn adembenemend. Ook is het innovatieve camerawerk in het begin, al wordt het principe misschien iets te lang doorgevoerd, indrukwekkend. Ook is het acteerwerk van Bogart en Bacall van de hoogste plank, maar dat spreekt voor zich. Een laatste puntje van kritiek is het toch wel soapachtig einde dat eigenlijk niet geheel in de film past. ****
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  17. #417

    Standaard

    Ik heb er tot nu toe nog niet erg veel gezien dit jaar:

    Januari
    6. Dark Passage (Delmer Daves, 1947) :: 7.8
    7. Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945) :: 8.0
    11. The Killing (Stanley Kubrick, 1956) :: 8.5
    21. Nightmare Alley (Edmund Goulding, 1947) :: 8.0
    24. Thieves' Highway (Jules Dassin, 1949) :: 8.0
    Februari
    42. Out of the Past (Jacques Tourneur, 1947) :: 7.8
    Maart
    72. This Gun for Hire (Frank Tuttle, 1942) :: 8.0
    82. The Killers (Robert Siodmak, 1946) :: 7.5

    Wellicht geen echte film noir, maar absolute aanraders voor de liefhebber:
    25. Notorious (Alfred Hitchcock, 1946) :: 9.3
    26. Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock, 1943) :: 8.3
    87. Gaslight (George Cukor, 1944) :: 8.5

  18. #418

    Standaard

    Ik heb nog er nog zeven die op een kijkbeurt staan te wachten:

    The asphalt jungle
    Kiss me deadly
    Kiss of death
    Murder my sweet
    Naked city
    The postman always rings twice
    Sweet smell of success

    Welke verdient absolute voorrang?

  19. #419

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic Bekijk bericht
    Ik heb nog er nog zeven die op een kijkbeurt staan te wachten:

    The asphalt jungle
    Kiss me deadly
    Kiss of death
    Murder my sweet
    Naked city
    The postman always rings twice
    Sweet smell of success

    Welke verdient absolute voorrang?
    asphalt jungle is denk ik samen met naked city de beste. Murder my sweet en kiss of death zijn ook aan te raden. Sweet smell of success is een beetje een buitenbeentje in je lijstje, maar is zeker de moeite waard!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  20. #420

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door stefanovic Bekijk bericht
    Ik heb nog er nog zeven die op een kijkbeurt staan te wachten:The asphalt jungleKiss me deadlyKiss of deathMurder my sweetNaked city
    The postman always rings twiceSweet smell of successWelke verdient absolute voorrang?
    The postman always rings Twice is ook niet onaardig; zelfs in NL verkrijgbaar (bij Blokker € 6,49).


    * edit:
    - clip uit CRISS CROSS: Yvonne de Carlo & Tony Curtis

    - clip uit THIS GUN FOR HIRE: 1e verschijning in Film-Noir van Veronica Lake

    - clip/collage uit LAURA: Gene Tierney/Dana Andrews

    - clips/collage's uit GILDA: Rita hayworth (1), Rita Hayworth (2)

    Op de Wants-list o.a.: Sleep, my Love; Woman in the Window, Human Desire, Brute Force, Sudden Fear, The big Steal, Naked City, Rififi, Deadline at Dawn, Decoy, They Drive by Night, Kansas City Confidential, Ace in the Hole, The Breaking Point.
    Laatst aangepast door kit carson : 30-04-2007 om 15:20

  21. #421

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson Bekijk bericht
    The postman always rings Twice is ook niet onaardig; zelfs in NL verkrijgbaar (bij Blokker € 6,49).
    Niet onaardig, die is gewoon ronduit fantastisch!
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  22. #422

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Niet onaardig, die is gewoon ronduit fantastisch!
    Inderdaad (IMDB 7/10), maar ik heb nu zo'n 100 Noirs gezien en er zijn echt betere.
    Laatst aangepast door kit carson : 28-04-2007 om 22:38

  23. #423

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson Bekijk bericht
    Inderdaad (IMDB 7/10), maar ik heb nu zo'n 100 Noirs gezien en er zijn echt betere.
    Mwah, er zijn niet bijzonder veel betere hoor.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  24. #424

    Standaard

    Misschien een tipje voor de Die Hard ''Film-Noir'' fans:

    Volgende week donderdag is er in de TV-serie Smallville een aflevering in Noir stijl. De aflevering heet uiteraard ook ''Noir''.

    Hier is de trailer:
    http://www.youtube.com/watch?v=JPPsEEB4ULI

  25. #425

    Standaard

    Bedankt voor de tip frank_black

    De covers voor de 4 nieuwe MGM noirs:
    http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=64732

    Dat ziet er schitterend uit!

Pagina 17 van 25 EersteEerste ... 7131415161718192021 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •