Pagina 2 van 25 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 625 worden weergegeven.

Discussie: Film noir

  1. #26

    Standaard

    Prachtig topic, daar ik een groot zwak heb voor film noir. Mijn toplijstje:

    1. Double Indemnity
    2. The Maltese Falcon
    3. Rififi
    4. The Third Man
    5. Laura
    6. The Killers (Siodmak)
    7. White Heat (valt te betwisten of het binnen film noir valt)
    8. Out of the Past
    9. Nightmare Alley (binnenkort een MoC release!)
    10. The Asphalt Jungle
    11. Sunset Boulevard
    12. Night and the City (Dassin)
    13. The Big Sleep

    Gelukkig liggen er nog genoeg "noirs" die door mij bekeken moeten worden!

  2. #27

    Standaard

    vanavond gekeken naar dillinger en narrow margin. Dillinger was wel ok, mara narrow marging was echt zeer goed!

    zal snel eens een top 10 samenstellen!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen
    vanavond gekeken naar dillinger en narrow margin. Dillinger was wel ok, mara narrow marging was echt zeer goed!

    zal snel eens een top 10 samenstellen!
    heb je al een top-10, Coen :P

  4. #29

    Standaard

    Nog een tip voor de mede noir fans:

    Een wat onbekendere maar zeer goede noir, The Crooked Way met John Payne in de hoofdrol en het genie John Alton achter de camera, is afgelopen November verschenen op R1. Voor een PD uitgave is de beeldkwaliteit zeer goed en voor $6 kun je als noir fan niet twijfelen.


    Pas door Image op DVD uitgebracht is The Hoodlum met Lawrence Tierney in de hoofdrol. De DVD is nog naar mij onderweg dus over de kwaliteit kan ik nog niets zeggen.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  5. #30

    Standaard

    Mijn eerste film noir gezien: The Maltese Falcon en ben niet teleurgesteld. Wilde al een hele tijd mijn gaan toeleggen op het Noir-genre maar het kwam er maar niet van omdat ik een fervent-western fan ben. Nu eindelijk de Bogart-box gekocht en als ik de imdb-lijst erbij pak zijn het allemaal parels en ook de verschillende posts die hier boven staan beamen dat. Vanaf nu af aan ben ik ook een noir-fan

  6. #31

    Standaard

    Essentieel voor in de boekenkast (naast Eddie Muller's geweldige Dark City natuurlijk) zijn de vier tot dusverre verschenen Film Noir Readers:

    Film Noir Reader 1

    Een collectie essays met bijdragen van oa Raymond Borde & Etienne Chaumeton (die als eersten met de term film noir kwamen), Paul Schrader, Alain Silver, James Ursini. Het boek is thematisch onder verdeeld in 3 delen:
    1) Seminal Essays (bekende historische essays)
    2) Case Studies (een aantal films en 1 regisseur - Anthony Mann - worden nader beschouwd in een aantal essays)
    3) Noir Then And Now (essays over diverse onderwerpen)

    Film Noir Reader 2

    De tweede reader bevat wederom een collectie essays en is eveneens onder verdeeld in 3 delen:
    1) More Seminal Essays (meer historische essays)
    2) Case Studies (essays over een aantal films, regisseurs - oa Hitchcock, Fuller - en de rol van jazz in film noir wordt nader beschouwd)
    3) The Evolution Of Noir (essays over diverse onderwerpen)

    Film Noir Reader 3

    De derde reader is een collectie interviews met bekende noir regisseurs, acteurs en ander personeel. Wederom onder verdeeld in 3 thematische delen:
    1) Interviews With Directors (Andre de Toth, Sam Fuller, Fritz Lang, Billy Wilder, Robert Wise, Edward Dmytryk, Joseph Lewis, Otto Preminger)
    2) Interviews with Other Filmmakers (oa cinematographer James Wong Howe, componist Miklos Rosza, actrice Lizabeth Scott, schrijver Daniel Mainwaring)
    3) Commentaries (bijdragen van Curtis Bernhardt, Budd Boetticher en Daniel Fuchs)

    Film Noir Reader 4

    De vierde reader bestaat uit een collectie essays over individuele films en noir thema's. Boek is onder verdeeld in twee delen:
    1) Case Studies (essays over oa Double Indemnity, The Big Sleep, DOA, Kiss Me Deadly, Gun Crazy, Detour, Touch Of Evil)
    2) Noir Themes (essays oa Noir Westerns, The Noir-Horror of Cat People, The Noir Style, The Noir Title Sequence)
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  7. #32

    Standaard

    deze ook wel:

    meer info hier

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Reloaded
    deze ook wel:

    meer info hier
    Is onderweg bij mij.

  9. #34

    Standaard

    Die cover van The Hoodlum komt mij erg bekend voor!

    Allebei met Lawrence Tierney:




  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toon_1
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen
    vanavond gekeken naar dillinger en narrow margin. Dillinger was wel ok, mara narrow marging was echt zeer goed!

    zal snel eens een top 10 samenstellen!
    heb je al een top-10, Coen :P
    haha, iets beloven en er dan niet op terug komen...slecht van me!

    Komt ie dan, alsnog...

    1 the maltese falcon
    2 chinatown
    3 sin city (neo noir?)
    4 pickup on south street
    5 Laura
    6 the asphalt jungle
    7 the narrow margin
    8 night and the city
    9 blade runner (tech noir?)
    10 thieves highway
    Mochten sin city en blade runner niet tellen dan schuiven rififi en shoot the piano player de top 10 in.
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen
    Mochten sin city en blade runner niet tellen dan schuiven rififi en shoot the piano player de top 10 in.
    Het ligt aan je definitie van film noir. Een heleboel mensen rekenen films waarin slechts een enkel noir element valt te bespeuren al snel tot film noir. Voor mij beperkt film noir zich tot louter films binnen het Amerikaanse misdaadgenre van de jaren 40 en 50.
    Sin City zie ik als een comic verfilming met noir elementen en Blade Runner is voor mij een sci-fi film met noir elementen. Met een beetje goede wil zou ik ze neo-noirs noemen. Chinatown zou bij mij als neo-noir ook niet in de lijst voorkomen en Rififi en Shoot The Piano Player zijn Franse films en reken ik ook niet tot de klassieke film noir. Ze zouden bij mij wel hoog scoren in een lijst met Franse noirs .
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  12. #37

    Standaard

    Een review van The Hoodlum: http://www.dvdtalk.com/dvdsavant/s1854hood.html
    Zowel film als DVD scoren geen hoge ogen bij Savant.
    When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."

    A Collection Of Oldies But Goldies

  13. #38

    Standaard

    even een schopje voor dit topic....

    iemand nog nwe noirs gezien?
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  14. #39

    Standaard

    een paar titels die me zo even te binnen schieten

    1. Chinatown
    2. The Killing
    3. Laura
    4. The Maltese Falcon
    5. M
    6. The Third Man
    7. Strangers on a Train

  15. #40

    Standaard

    Mja, ik weet niet of het echt tot het rijtje hoort,maar ik eh;

    last man standing

  16. #41

    Standaard

    Natuurlijk geen film noir an sich, maar de ronduit briljante, enerverende, onnavolgbare (vul hier nog maar iedere superlatief in die je kunt verzinnen) muscial The Band Wagon (Minnelli, 1953) bevat een heerlijke ode aan film noir. In het laatste musical nummer spelen Fred Astaire en Cyd Charisse een detective en een femme fatale in een scene die enkele fantastische momenten bevat. In de hele scene is de film noir sfeer sowieso erg goed getroffen. Aanrader van jewelste!
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  17. #42

    Standaard

    Ehm... Vergeten we niet Casablanca
    Die weet de sfeer toch heel goed over te brengen als je het mij vraagt.
    Verder Chinatown en Who Framed Roger Rabbit wat je niet als parodie moet zien volgens mij, het IS gewoon Film Noir.

    Verder weet ik niet of iemand ooit de game Grim Fandango heeft gespeeld. Nou als er een spel het film noir genre over kan brengen is die het wel.
    Echte aanrader, mijn handtekening is er ook van! ^^
    Bound only by the paper-thin wrapper of mortality, a soul here lies, struggling to be free, and so it will, thanks to a bowl of bad gezpacho and a man named Calavera.

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lagomorph
    Ehm... Vergeten we niet Casablanca
    Die weet de sfeer toch heel goed over te brengen als je het mij vraagt.
    Casablanca heeft misschien wel een noir-achtig sfeertje hier en daar, maar kan toch moeilijk tot film noir gerekend worden. Het bevat vrij weinig van de kenmerken die een film noir toch wel moet hebben.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  19. #44
    Member
    Registratie datum
    Dec 2004
    Woonplaats
    Xinhua (provincie in Zuid-China)

    Standaard

    ja en wat dacht je van cocktail met tom curise. de beste film noir is voor mij eigenlijk toch wel titanic denk ik want die is wel zo goed

  20. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BP87
    ja en wat dacht je van cocktail met tom curise. de beste film noir is voor mij eigenlijk toch wel titanic denk ik want die is wel zo goed
    Oh help, het vriendje van Joris van Laarhoven is weer opgedoken. Berg je maar, mensen...
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BP87
    ja en wat dacht je van cocktail met tom curise. de beste film noir is voor mij eigenlijk toch wel titanic denk ik want die is wel zo goed
    Oh help, het vriendje van Joris van Laarhoven is weer opgedoken. Berg je maar, mensen...
    Oh nee...!

    Als ik één genre/stroming moet noemen dan is dat altijd film-noir.

    Mijn favoriete film-noirs:

    The Third Man
    Double indemnity
    Vertigo
    Notorious
    Le samouraï
    Sweet smell of success
    The Maltese Falcon
    Chinatown
    Touch of evil
    Sunset Blvd.
    M
    Le procès
    Rebecca
    Shadow of a doubt
    The big sleep
    Se7en
    Laura
    Les diaboliques
    The night of the hunter ((?))
    Strangers on a train
    Odd man out
    Out of the past
    The usual suspects
    Minority report

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    Als ik één genre/stroming moet noemen dan is dat altijd film-noir.

    Mijn favoriete film-noirs:

    Minority report
    Kun je me uitleggen wat er noir is aan deze film? (ik had andere films uit je lijst kunnen kiezen, maar deze viel me direct op). Je lijkt het begrip film noir wel heel breed te nemen. Met andere woorden: wat is film noir in jouw wereld?
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  23. #48

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    OUT OF THE PAST (Tourneur, 1947)

    Zeer goed, maar overgewaardeerd.
    vs.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    Mijn favoriete film-noirs:

    Out of the past
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  24. #49

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    OUT OF THE PAST (Tourneur, 1947)

    Zeer goed, maar overgewaardeerd.
    vs.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    Mijn favoriete film-noirs:

    Out of the past
    Het feit dat dit een goede film-noir is wil volgens mij nog niet zeggen dat dit een briljante film is. Hij staat in het rijtje van favoriete noirs, maar dat wil nog echt niet zeggen dat hij ook in mijn rijtje van favoriete films staat.

    En wat versta ik onder film-noir? Ik heb geen talent en zin om dat hier op te gaan schrijven, maar ik vat het inderdaad ruim op.

    EDIT: Maak van dat lijstje maar "favoriete films die noir-elementen bevatten" , dan.

  25. #50

    Standaard

    een top 10 heb ik niet, maar wel 3 films recent gezien die volgens veel dus ook onder dit genre worden bestempeld:

    Strangers on a Train, tsja TOP van begin tot eind met een hele goede openingsscene

    Maltese Falcon, Bogart vind ik geweldig net als de 'kleine man'(kweet zijn naam ff niet op het moemnt, maar hij speelt ook in M), film zit vol met fantastische dialogen en heeft alleen geen geweldig eind maar ook niet een slecht eind

    Double Indemnity, naar mijn mening wat ondergewaardeerd, vind dit echt een TOPPER van begin tot eind, dus een beter eind dan bijv. de bovenstaande 2 toppers en verhaal en idee zijn gewoon TOP en dat ondanks de hoofdrolspeler die ik zeker niet slecht vind, maar een nog andere acteur had de film nog beter of leuker gemaakt...

Pagina 2 van 25 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •