Pagina 3 van 25 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 625 worden weergegeven.

Discussie: Film noir

  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Swanski
    Maltese Falcon, Bogart vind ik geweldig net als de 'kleine man'(kweet zijn naam ff niet op het moemnt, maar hij speelt ook in M), film zit vol met fantastische dialogen en heeft alleen geen geweldig eind maar ook niet een slecht eind
    Peter Lorre. Tevens een van de meest duidelijke gays in film noir.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Swanski
    Double Indemnity, naar mijn mening wat ondergewaardeerd, vind dit echt een TOPPER van begin tot eind, dus een beter eind dan bijv. de bovenstaande 2 toppers en verhaal en idee zijn gewoon TOP en dat ondanks de hoofdrolspeler die ik zeker niet slecht vind, maar een nog andere acteur had de film nog beter of leuker gemaakt...
    Ondergewaardeerd?! Deze film wordt redelijk algemeen gezien als een definitieve film noir. Dus ik weet niet wie jij doorgaans spreekt of leest over deze film, maar ondergewaardeerd is ie totaal niet.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Lagomorph
    Ehm... Vergeten we niet Casablanca
    Die weet de sfeer toch heel goed over te brengen als je het mij vraagt.
    Casablanca heeft misschien wel een noir-achtig sfeertje hier en daar, maar kan toch moeilijk tot film noir gerekend worden. Het bevat vrij weinig van de kenmerken die een film noir toch wel moet hebben.
    Ik moet Casablanca toch echt tot een échte Film Noir rekenen hoor.
    Als je de hele stijl ziet.
    Het is misschien geen sleazy privé detective die een zaak krijgt van een mooie vrouw, maar het roken, het bedrog, het plot, allemaal heel erg Film Noir.
    Bound only by the paper-thin wrapper of mortality, a soul here lies, struggling to be free, and so it will, thanks to a bowl of bad gezpacho and a man named Calavera.

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    Als ik één genre/stroming moet noemen dan is dat altijd film-noir.

    Mijn favoriete film-noirs:

    Minority report
    Kun je me uitleggen wat er noir is aan deze film? (ik had andere films uit je lijst kunnen kiezen, maar deze viel me direct op). Je lijkt het begrip film noir wel heel breed te nemen. Met andere woorden: wat is film noir in jouw wereld?
    Minority Report heeft wel degelijk noir elementen. Het is geen klassieke noir, maar de hele aanpak van MR is noir. Dat wordt trouwens ook besproken op de extra's bij de DVD. Sci-fi noir zeg maar..

  4. #54

    Standaard

    Ik heb Casablanca nooit gezien als noir. Het is zwart/wit, het heeft sfeermomenten die doen denken aan noir, en het heeft natuurlijk Bogart. Maar het is in mijn optiek absoluut geen noir.

    Bij Peter Lorre heb ik nooit associaties met homosexualiteit gehad. Ondanks zijn hele voorkomen en stemgeluid. Ik zag hem eerder als sneaky onderkruipertje dat altijd en overal op persoonlijke winst uit is. En zelfs als Mr Moto zag ik hem uitsluitend en alleen als een manneke dat overloopt van zelfovertuiging en idolaat van zichzelf is.

    Dat lijstje hierboven is een mooi overzichtje, al heb ik de Franse titels nooit gezien. Maar (bijna zoals te doen gebruikelijk) ontbreekt The Postman Always Rings Twice. Onvoorstelbaar vind ik dat.

    Een klassieke moderne noir is Body Heat. Prachtig!

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pxl
    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Joris van Laarhoven
    Als ik één genre/stroming moet noemen dan is dat altijd film-noir.

    Mijn favoriete film-noirs:

    Minority report
    Kun je me uitleggen wat er noir is aan deze film? (ik had andere films uit je lijst kunnen kiezen, maar deze viel me direct op). Je lijkt het begrip film noir wel heel breed te nemen. Met andere woorden: wat is film noir in jouw wereld?
    Minority Report heeft wel degelijk noir elementen. Het is geen klassieke noir, maar de hele aanpak van MR is noir. Dat wordt trouwens ook besproken op de extra's bij de DVD. Sci-fi noir zeg maar..
    Neo-noir, net als bijvoorbeeld Blade runner. Zo ken ik het althans.

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Bij Peter Lorre heb ik nooit associaties met homosexualiteit gehad. Ondanks zijn hele voorkomen en stemgeluid. Ik zag hem eerder als sneaky onderkruipertje dat altijd en overal op persoonlijke winst uit is. En zelfs als Mr Moto zag ik hem uitsluitend en alleen als een manneke dat overloopt van zelfovertuiging en idolaat van zichzelf is.
    Haha, dan heb jij Richard Dyer nooit gelezen :wink: 95% van alle mensen die The Maltese Falcon zien zullen vermoedelijk in Lorre geen gay zien, wat niet zo verwonderlijk is gezien het feit dat homoseksualiteit in deze tijd natuurlijk nog steeds verboden was in Hollywood. Toch zijn er zeer duidelijke kenmerken die er op hinten (de parfum, de manier waarop hij aan zijn wandelstok likt (!), zijn hele suave voorkomen en manier van praten etc.) en mensen met een enigszins ontwikkelde gaydar (zoals ik) kunnen die aanwijzingen gemakkelijk oppikken. In zijn essay collectie 'Matter of Images: Essays on Representation' gaat Dyer uitgebreid in op homoseksualiteit in film noir, waarbij het karakter van Lorre een van de tekstvoorbeelden is.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  7. #57

    Standaard

    Als de homo's het voor het zeggen zouden hebben zou zo'n beetje de helft van de mannenbevolking nodig eens uit de kast moeten komen want in de 'beleving' van homo's lopen bijna alle mannen een toneelstukje op te voeren. Behalve zij zelf natuurlijk. Yeah right.

    Persoonlijk heb ik het niet zo op met overdadig vrouwlijk gedrag (dat zeg ik even bij gebrek aan beter, excuse me) van mannen. En meestal lijdt deze irritatie ertoe dat ik niet graag (lang) naar dat soort acteurs kijk. Maar bij Peter Lorre heb ik op geen enkel vlak ooit enig allergische reaktie vertoond. Ik zie hem als een voortreffelijk acteur. In de waarste zin van het woord.
    Daar staat tegenover dat een man die zijn kwetsbare kant durft te tonen, zonder dat het in het overdrevene (want daar heb ik een broertje dood aan) wordt getrokken, mijn volle respect verdient. Zo iemand is b.v. Montgomery Clift. Ik ben een enorm groot fan van hem, en terwijl van hem bekend is dat hij liever met zijn manlijke co-stars het bed indook dan met zijn vrouwlijke (en dat zijn niet de minsten: van Monroe tot Taylor, en die ook allemaal een zwak voor hem hadden) hebben zijn acteerprestaties nooit echt in die richting gewezen. Ondanks dat hij altijd de zwakke broeders speelde. Het was zijn priveleven waardoor zijn sexuele geaardheid in de openbaarheid kwam.

    Van Dyer heb ik trouwens nog nooit gehoord. En hoe Lorre's parfum ruikt weet ik ook niet (ik zou niet weten hoe ...).
    Heeft Lorre daar zelf ooit uitspraken over gedaan, of hebben zijn ex-lovers ooit een boekje open gedaan? Dat zou wellicht enig licht op de zaak werpen, want anders moeten we Marlowe erop af sturen.

    Maar goed, het zou natuurlijk prima kunnen dat Lorre in real life van de mannen was (en Clift toch van de vrouwen, Ha Ha), en vanzelfsprekend was het in die tijd absoluut taboe om uit te komen voor zoiets. Maar ik heb mijn bedenkingen. Daarnaast heeft zijn hele voorkomen iets mysterieus, en dat is mede de kracht van zijn talent.

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Als de homo's het voor het zeggen zouden hebben zou zo'n beetje de helft van de mannenbevolking nodig eens uit de kast moeten komen want in de 'beleving' van homo's lopen bijna alle mannen een toneelstukje op te voeren. Behalve zij zelf natuurlijk. Yeah right.
    Ik laat de lichtelijk homofobische toon van deze woorden maar even voor wat het is.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Persoonlijk heb ik het niet zo op met overdadig vrouwlijk gedrag (dat zeg ik even bij gebrek aan beter, excuse me) van mannen. En meestal lijdt deze irritatie ertoe dat ik niet graag (lang) naar dat soort acteurs kijk. Maar bij Peter Lorre heb ik op geen enkel vlak ooit enig allergische reaktie vertoond. Ik zie hem als een voortreffelijk acteur. In de waarste zin van het woord.
    Daar staat tegenover dat een man die zijn kwetsbare kant durft te tonen, zonder dat het in het overdrevene (want daar heb ik een broertje dood aan) wordt getrokken, mijn volle respect verdient. Zo iemand is b.v. Montgomery Clift. Ik ben een enorm groot fan van hem, en terwijl van hem bekend is dat hij liever met zijn manlijke co-stars het bed indook dan met zijn vrouwlijke (en dat zijn niet de minsten: van Monroe tot Taylor, en die ook allemaal een zwak voor hem hadden) hebben zijn acteerprestaties nooit echt in die richting gewezen. Ondanks dat hij altijd de zwakke broeders speelde. Het was zijn priveleven waardoor zijn sexuele geaardheid in de openbaarheid kwam.
    En het priveleven van Rock Hudson leidde afgelopen zaterdag tot enkele heerlijke lachsalvo's tijdens het gezamelijk kijken met enkele vrienden naar Sirk's 'All that Heaven Allows'. Maar ik vind het een nogal merkwaardige instelling dat de seksuele geaardheid van iemand altijd diens acteerprestaties beinvloed (wat dat haal ik een beetje uit jouw woorden). Is er iets mis met Cary Grant bijvoorbeeld?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Van Dyer heb ik trouwens nog nooit gehoord. En hoe Lorre's parfum ruikt weet ik ook niet (ik zou niet weten hoe ...).
    Heeft Lorre daar zelf ooit uitspraken over gedaan, of hebben zijn ex-lovers ooit een boekje open gedaan? Dat zou wellicht enig licht op de zaak werpen, want anders moeten we Marlowe erop af sturen.

    Maar goed, het zou natuurlijk prima kunnen dat Lorre in real life van de mannen was (en Clift toch van de vrouwen, Ha Ha), en vanzelfsprekend was het in die tijd absoluut taboe om uit te komen voor zoiets. Maar ik heb mijn bedenkingen. Daarnaast heeft zijn hele voorkomen iets mysterieus, en dat is mede de kracht van zijn talent.
    Ik heb nergens beweerd dat Peter Lorre in het dagelijks leven gay was. Dat kan me ook vrij weinig schelen. Hij speelt in The Maltese Falcon een homo, (wellicht) niets meer en niets minder. Dyer noemt Lorre's personage in TMF ( ) juist typerend voor het feit dat homo's in film noir doorgaans als villain of blind alleys in het plot fungeren. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar feit is dat Dyer enkele goede argumenten maakt en hij een autoriteit is op het gebied van queer readings van films. Je zou hem eens moeten lezen, is erg leuk.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  9. #59

    Standaard

    Ik laat de lichtelijk homofobische toon van deze woorden maar even voor wat het is.
    Dat heb je bij deze dus niet gedaan.
    Maar zou het ook kunnen zijn dat ik niet van 'neppers' hou, of dat nu homo's zijn of de paus? Bovenstaande quote maakt eigenlijk ook wel een beetje duidelijk waar mijn allergische reaktie jegens homo's voor een deel op gebasseerd is: het beweren dat jan en alleman maar homo zal zijn, of dat ze op z'n minst bang zijn voor hun eigen sexuele geaardheid. Althans die indruk heb ik vaak gekregen. Nou, nou ... beetje overdreven niet?
    Anyway, mijn statement (waarop jij hebt gereageerd middels bovenstaande quote) had wel degelijk een lichtelijk ironische toon.

    Ik ging er inderdaad vanuit dat je doelde op Lorre's priveleven. Misverstandje dus. En dat hij in praktisch ieder van zijn films 'die' trekjes vertoont staat buiten kijf.
    Maar waarom moet dat direkt als 'gay' (in jou beleving: als 1 van 'ons') worden getypeerd? En ach ja, het zou natuurlijk prima kunnen dat het ook wel bewust zo is neergezet door Lorre.
    Ik zal TMF binnenkort weer eens gaan bekijken.

    Maar ik vind het een nogal merkwaardige instelling dat de seksuele geaardheid van iemand altijd diens acteerprestaties beinvloed (wat dat haal ik een beetje uit jouw woorden). Is er iets mis met Cary Grant bijvoorbeeld?
    De eerste regel van deze quote slaat nergens op. Dat zijn niet mijn woorden, noch mijn gedachten.
    En dat je over Rock Hudson en Grant begint is dus niet nodig. Ik was je al voor door over Clift te beginnen. Daarmee heb ik willen aangeven dat ik niet per definitie gekand ben tegen homosexuele acteurs.
    Jij voelt je waarschijnlijk iets tè geroepen als verdediger van de homogemeenschap, waardoor je mijn reaktie onterrecht als aanval hebt gezien?
    Ik zag trouwens vorige maand de docu over Grant die op Bringing Up Baby staat, en daarin werd niet gezegd dat hij daadwerkelijk homo was ondanks dat hij af en aan heeft samengewoond met Randolph Scott! Ha Ha, je blijft lachen.

    Noem nog eens wat gangster-homo's in film noir, als je wilt. Want, net als Peter Lorre in TMF, herken ik er klaarblijkelijk geen een ...

  10. #60

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Ik laat de lichtelijk homofobische toon van deze woorden maar even voor wat het is.
    Dat heb je bij deze dus niet gedaan.
    Maar zou het ook kunnen zijn dat ik niet van 'neppers' hou, of dat nu homo's zijn of de paus? Bovenstaande quote maakt eigenlijk ook wel een beetje duidelijk waar mijn allergische reaktie jegens homo's voor een deel op gebasseerd is: het beweren dat jan en alleman maar homo zal zijn, of dat ze op z'n minst bang zijn voor hun eigen sexuele geaardheid. Althans die indruk heb ik vaak gekregen. Nou, nou ... beetje overdreven niet?
    Anyway, mijn statement (waarop jij hebt gereageerd middels bovenstaande quote) had wel degelijk een lichtelijk ironische toon.
    Het is jammer dat je die indruk hebt. Ik deel hem niet. De ironische toon was mij ontgaan, mijn excuses dan. Maar termen als een 'allergische reactie' komen bij mij toch wel enigszins homofobisch over. Maar dat zal wel aan mij liggen...

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Ik ging er inderdaad vanuit dat je doelde op Lorre's priveleven. Misverstandje dus. En dat hij in praktisch ieder van zijn films 'die' trekjes vertoont staat buiten kijf.
    Maar waarom moet dat direkt als 'gay' (in jou beleving: als 1 van 'ons') worden getypeerd? En ach ja, het zou natuurlijk prima kunnen dat het ook wel bewust zo is neergezet door Lorre.
    Ik heb nooit gezegd '1 van ons'. Zo denk ik niet. Zoals je zelf al aangeeft zou het inderdaad heel goed zo kunnen zijn dat de film het personage van Lorre behoorlijk bewust zo neerzet. Die trekjes worden direct als 'gay' bestempeld omdat die trekjes de enige manier waren voor filmmakers om gays in hun films op te nemen.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Maar ik vind het een nogal merkwaardige instelling dat de seksuele geaardheid van iemand altijd diens acteerprestaties beinvloed (wat dat haal ik een beetje uit jouw woorden). Is er iets mis met Cary Grant bijvoorbeeld?
    De eerste regel van deze quote slaat nergens op. Dat zijn niet mijn woorden, noch mijn gedachten.
    En dat je over Rock Hudson en Grant begint is dus niet nodig. Ik was je al voor door over Clift te beginnen. Daarmee heb ik willen aangeven dat ik niet per definitie gekand ben tegen homosexuele acteurs.
    Jij voelt je waarschijnlijk iets tè geroepen als verdediger van de homogemeenschap, waardoor je mijn reaktie onterrecht als aanval hebt gezien?
    Die eerste regel van mijn quote was ingegeven door enkele opmerkingen van jouw kant over allergische reacties die ingegeven waren door de seksuele geaardheid van acteurs. Je zegt het nu ook zelf: je bent niet per definitie gekant tegen homoseksuele acteurs. Daarmee zeg je dus meteen dat iemands geaardheid van invloed is op iemands manier van acteren. Dat lijkt me klaar als een klontje.

    En nee, ik zie je reactie helemaal niet als aanval. Ik zie hem als een merkwaardige manier van denken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Ik zag trouwens vorige maand de docu over Grant die op Bringing Up Baby staat, en daarin werd niet gezegd dat hij daadwerkelijk homo was ondanks dat hij af en aan heeft samengewoond met Randolph Scott! Ha Ha, je blijft lachen.
    Grant was biseksueel. Dat is inmiddels redelijk algemeen geaccepteerd.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Noem nog eens wat gangster-homo's in film noir, als je wilt. Want, net als Peter Lorre in TMF, herken ik er klaarblijkelijk geen een ...
    Waldo in 'Laura'. Die masseuse in 'In a Lonely Place'. Dat zijn er twee die me nu op het late tijdstip nog te binnen schieten.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Swanski
    Maltese Falcon, Bogart vind ik geweldig net als de 'kleine man'(kweet zijn naam ff niet op het moemnt, maar hij speelt ook in M), film zit vol met fantastische dialogen en heeft alleen geen geweldig eind maar ook niet een slecht eind
    Peter Lorre. Tevens een van de meest duidelijke gays in film noir.

    yep thats him, hij is goed en soms grappig in the Maltese Falcon

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Swanski
    Double Indemnity, naar mijn mening wat ondergewaardeerd, vind dit echt een TOPPER van begin tot eind, dus een beter eind dan bijv. de bovenstaande 2 toppers en verhaal en idee zijn gewoon TOP en dat ondanks de hoofdrolspeler die ik zeker niet slecht vind, maar een nog andere acteur had de film nog beter of leuker gemaakt...
    Ondergewaardeerd?! Deze film wordt redelijk algemeen gezien als een definitieve film noir. Dus ik weet niet wie jij doorgaans spreekt of leest over deze film, maar ondergewaardeerd is ie totaal niet.
    naja ondergewaardeerd? tis maar een woord en het is idd per persoon verschillend wat je wel/niet ondergewaardeerd vindt, als ik bijv. zie dat:

    Casablanca, Citizen Kane, Amelie, Sunset Blvd, American Beauty, to Kill a Mockingbird, Leon, Chinatown, Hotel Rwanda, American History X, RFAD, Holy Grail, Maltese Falcon, Million DOllar Baby, Alien, SPR en Sin City om maar wat te noemen het beter doen op IMDB

    de film veel minder naamsbekendheid heeft dan andere 'klassiekers'

    en merkwaardig genoeg geen fatsoenlijke DVD release heeft

    en ik weinig 'reclame' en 'propaganda' over deze film hoor op dit forum bijvoorbeeld, maar we hier wel een echte Hitchcockaanhang hebben (kan ik me zeker in vinden), een Kubrickaanhang (kan ik me wat minder in vinden) en andere typische filmklassiekers altijd de hemel worden ingeprezen, zoals bijv. Citizen Kane, Amelie of American Beauty dan denk ik van tsja vreemd dat ik over deze film zo weinig hoor, terwijl vrijwel alles klopt en ik vind dus dat de film is ondergewaardeerd, wellicht een beetje nuanceren, maar in vergelijking met andere (goede) films wel ja....

  12. #62

    Standaard

    Bogart-Fan heeft hélemaal gelijk: ik wordt op straat constant scheef aangekeken als hetero door homo's omdat zij mij (heel begrijpelijk) willen bekeren. Tevens is Peter Lorre écht geen homo. Dat hij alle kenmerken vertoont en later vast uit de kast is gekomen bewijst niets; immers: Jos Brink is ook geen homo en die twee vleugels maken van een Boeing 747 nog geen vliegtuig. En ook Bogart-Fan's allergische reactie begrijp ik maar al te goed. Ik moet ook braken als ik twee zoenende mannen zie. Bovendien heeft het feit dat homo's al sinds het Christendom op brute wijze vervolgd worden naar mijn mening niets te maken met het feit dat ze bang zijn voor hun seksuele geaardheid. Het zijn gewoon een stelletje bangerds. Bah. Helaas wordt het nu algemeen geaccepteerd en zijn 'ze' wat onbevreesder. Overigens wil ik Bogart-Fan nóg een compliment geven: erg liberaal van 'm dat hij niet per definitie gekand is tegen homoseksuele acteurs. Helaas ben ik niet zo vrijdenkend opgevoed. Tevens denk ik dat Bogart-Fan een vriendin heeft.

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Swanski
    naja ondergewaardeerd? tis maar een woord en het is idd per persoon verschillend wat je wel/niet ondergewaardeerd vindt, als ik bijv. zie dat:

    Casablanca, Citizen Kane, Amelie, Sunset Blvd, American Beauty, to Kill a Mockingbird, Leon, Chinatown, Hotel Rwanda, American History X, RFAD, Holy Grail, Maltese Falcon, Million DOllar Baby, Alien, SPR en Sin City om maar wat te noemen het beter doen op IMDB

    de film veel minder naamsbekendheid heeft dan andere 'klassiekers'

    en merkwaardig genoeg geen fatsoenlijke DVD release heeft

    en ik weinig 'reclame' en 'propaganda' over deze film hoor op dit forum bijvoorbeeld, maar we hier wel een echte Hitchcockaanhang hebben (kan ik me zeker in vinden), een Kubrickaanhang (kan ik me wat minder in vinden) en andere typische filmklassiekers altijd de hemel worden ingeprezen, zoals bijv. Citizen Kane, Amelie of American Beauty dan denk ik van tsja vreemd dat ik over deze film zo weinig hoor, terwijl vrijwel alles klopt en ik vind dus dat de film is ondergewaardeerd, wellicht een beetje nuanceren, maar in vergelijking met andere (goede) films wel ja....
    Heden ten dage staat Double indemnity op #67 van de IMDb Top 250. Als een film überhaupt in die vermadelijde Top 250 staat is 'ie bekend. Voorheen stond hij meestal rond #45. In elke lijst komt Double indemnity voor: de IMDb Top 250, de AFI Top 100, Roger Ebert's Great Movies, They shoot... Top 1000, NY Times Top 1000, Sight and Sound, elke lijst van film-noir wordt 7 van de 10 keer door Double indemnity aangevoerd. Ik weet niet of jij ooit van La règle du jeu, Tokyo story, La grande illusion, L'année dernière à Marienbad, Amarcord (en ik kan zo wel doorgaan) hebt gehoord; maar indien dit niet zo is: deze films worden absoluut niet ondergewaardeerd. Waar jij denk ik mee in de war zit is dat als een film niet in de IMDb Top 250 of een dergelijke überbekend medium voorkomt hij niet echt bekend is. Je kijkt gewoon op de verkeerde plaatsen. Bovendien staat Double indemnity dus wel in de Top 75 van die Top 250. Hoe ontzettend ondergewaardeerd moet Gone with the wind wel niet zijn als 'ie 100 plaatsen onder Double indemnity staat?

  14. #64

    Standaard

    Je zegt het nu ook zelf: je bent niet per definitie gekant tegen homoseksuele acteurs. Daarmee zeg je dus meteen dat iemands geaardheid van invloed is op iemands manier van acteren.
    Ik heb dat niet als zodanig benoemd volgens mij, maar ik denk inderdaad wel dat het van invloed is op iemands acteerprestaties. En dan doel ik niet in eerste instantie op het acteren op zich, maar meer op de keus van rollen. Of denk je dat (iemand als) John Wayne in de rij heeft gestaan om I Was A Male War Bride te mogen spelen?
    Grant mag ik graag zien. En wat ik vooral erg interessant vind aan Grant is zijn zelfspot en bijna laconieke (natuurlijke, échte) manier van acteren. Maar dat neemt niet weg dat ik niet sta te springen om War Bride aan te schaffen. Dat is een kwestie van smaak denk ik.

    Nog even terugkomen op mijn 'allergien'. Die uitspraak is een beetje buiten de context komen te liggen, en ik snap dat ik wellicht de verkeerde indruk heb gewekt.
    In eerste instantie heb ik daarmee willen aangeven dat ik niet zo hou van (zeg maar) overdadig verwijfd (en ga me nu niet weer op dit woord pakken, Ha Ha, ik denk dat jij weet waar ik op doel) nepgedrag. En zodoende Peter Lorre's rol in TMF nooit heb gezien zoals omschreven door jou. Ondanks dat alle 'bewijzen' inderdaad in de andere richting wijzen. Hij komt altijd heel ècht op mij over, en ik zie dat nog steeds als sterk staaltje acteerkunst.
    Ik hoop dat ik hiermee heb duidelijk kunnen maken dat ik niet tegen homo's (in films) ben, maar dat ik nogal kriebelig wordt van overdadig homogedrag zoals jij wellicht jeuk krijgt van iemand als JC Van Damme (om maar eens een nepgozer te nomen).

    Laura en In A Lonely Place heb ik hier in de kast staan, en ook nu zijn de verstopte (?) elementen mij niet opgevallen. Simpel gezegd denk ik dat ik niet gesteld ben op aangedikt en overdreven 'homogedrag'. Zoals ik al zei, dat zal een kwestie van smaak zijn.

    Van Double Indemnity is wel een goede dvd-release trouwens.

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Je zegt het nu ook zelf: je bent niet per definitie gekant tegen homoseksuele acteurs. Daarmee zeg je dus meteen dat iemands geaardheid van invloed is op iemands manier van acteren.
    Ik heb dat niet als zodanig benoemd volgens mij, maar ik denk inderdaad wel dat het van invloed is op iemands acteerprestaties. En dan doel ik niet in eerste instantie op het acteren op zich, maar meer op de keus van rollen. Of denk je dat (iemand als) John Wayne in de rij heeft gestaan om I Was A Male War Bride te mogen spelen?
    Grant mag ik graag zien. En wat ik vooral erg interessant vind aan Grant is zijn zelfspot en bijna laconieke (natuurlijke, échte) manier van acteren. Maar dat neemt niet weg dat ik niet sta te springen om War Bride aan te schaffen. Dat is een kwestie van smaak denk ik.
    Je moet vooral kijken wat je zelf wilt. Niemand dwingt je ergens toe.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Nog even terugkomen op mijn 'allergien'. Die uitspraak is een beetje buiten de context komen te liggen, en ik snap dat ik wellicht de verkeerde indruk heb gewekt.
    In eerste instantie heb ik daarmee willen aangeven dat ik niet zo hou van (zeg maar) overdadig verwijfd (en ga me nu niet weer op dit woord pakken, Ha Ha, ik denk dat jij weet waar ik op doel) nepgedrag. En zodoende Peter Lorre's rol in TMF nooit heb gezien zoals omschreven door jou. Ondanks dat alle 'bewijzen' inderdaad in de andere richting wijzen. Hij komt altijd heel ècht op mij over, en ik zie dat nog steeds als sterk staaltje acteerkunst.
    Ik hoop dat ik hiermee heb duidelijk kunnen maken dat ik niet tegen homo's (in films) ben, maar dat ik nogal kriebelig wordt van overdadig homogedrag zoals jij wellicht jeuk krijgt van iemand als JC Van Damme (om maar eens een nepgozer te nomen).
    Wellicht was je formulering wat ongelukkig, maar daar kan ik niet wakker van liggen hoor :wink: Ik moet zeggen dat ik ook niet zo houd van overdadig verwijfd gedrag zoals jij dat noemt, dus dan zijn we het daar in ieder geval over eens. En ik krijg geen jeuk van JC Van Damme, wel van zijn films.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Laura en In A Lonely Place heb ik hier in de kast staan, en ook nu zijn de verstopte (?) elementen mij niet opgevallen.
    Meer dan de halve wereld zal dit niet opvallen hoor, dus je bent hierin niet alleen. Ik bedoel, hele volksstammen hebben 'Rebel without a Cause' gezien zonder daar een gay subtekst in te zien en hele volksstammen denken nog steeds dat Marlon Brando volledig hetero was. Dus waar hebben we het over?
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  16. #66

    Standaard

    Joris van Laarhoven:

    zoals ik eerder zei, het is een mening en IMDB is 'maar' een lijstje alhoewel wel redelijk in overeenstemming met het grote publiek, MAAR al staat een film op 5 op IMDB (voor mijn part) DAN nog kan een film ondergewaardeerd zijn, vind ik :wink:


    maar serieus:

    Memento staat hoog, maar veel te laag mij inziens en zo kan ik nog wel heel wat films noemen, maar ik heb het niet alleen over IMDB, maar ook over naamsbekendheid wat echt wel meer mag bij Double Indemnity die dan toch bij 'liefhebbers' vooral bekend is, geldt ook voor It's a Wonderful Life bijvoorbeeld,
    als mensen nou eens minder lullen over bijvoorbeeld: Amelie, Citizen Kane en American History X (3 minder favoriete films van mij in de TOP 50) dan komen de echte goede films wat beter onder de aandacht :wink: nee maar Double Indemnity is hoe dan ook een goede film en hij wordt door de meesten goed gewaardeerd...

  17. #67

    Standaard Film-noir

    Prima topic! Mijn favoriete Top-3 film-noirs :



    1. THIS GUN FOR HIRE , 2. THE BLUE DAHLIA, 3. THE GLASS KEY

    De laatste 2 nog steeds alleen op NTSC-VHS of laserdisc te koop, echter van THE BLUE DAHLIA wordt geregeld DEZE BOOTLEG (R-0) aangeboden. Vermoed kopie van laserdisc.
    "The Blue Dahlia" is alleen al prachtig vanwege die cynische begintune... 8)
    (THIS GUN FOR HIRE is R-1.)

    ...

    Verder heel veel Bogart-films in mijn film-noir top-10:
    4. CASABLANCA, 5. THE BIG SLEEP, 6. DARK PASSAGE, 7. THE THIRD MAN, 8. SAIGON 9. TO HAVE AND HAVE NOT, 10. HIGH SIERRA.

    Verder "snuffel" ik geregeld HIER...

    IMBD-score is voor mij niet heilig.. ik ken bijvoorbeeld enige filmfans, die daar nooit hun score zetten (en IMBD is ook niet foutloos).

  18. #68

  19. #69

    Standaard

    Net besteld op dvd Pacific:

    The Film Noir Collection, Vol. I

    - The Asphalt Jungle
    - Gun Crazy
    - Murder, My Sweet
    - Out of the Past
    - The Set-Up



    Momenteel heb ik enkel Scarface (1932), Sunset Boulevard, The Big Sleep, The Maltese Falcon en Key Largo. Ik ben dus een groentje in de Film Noir...

  20. #70

    Standaard film noir BLACK ANGEL

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kenneth
    Net besteld op dvd Pacific:

    The Film Noir Collection, Vol. I
    - The Asphalt Jungle- Gun Crazy- Murder, My Sweet- Out of the Past- The Set-UpMomenteel heb ik enkel Scarface (1932), Sunset Boulevard, The Big Sleep, The Maltese Falcon en Key Largo. Ik ben dus een groentje in de Film Noir...
    Prima keus

    Ik heb bij ebay.com geboden op de film-noir BLACK ANGEL (R-0), die wordt daar ex. porto voor $ 0,01 aangeboden: LINK.

    Hier nog een recensie.

  21. #71

    Standaard Re: film noir BLACK ANGEL

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kit carson
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kenneth
    Net besteld op dvd Pacific:

    The Film Noir Collection, Vol. I
    - The Asphalt Jungle- Gun Crazy- Murder, My Sweet- Out of the Past- The Set-UpMomenteel heb ik enkel Scarface (1932), Sunset Boulevard, The Big Sleep, The Maltese Falcon en Key Largo. Ik ben dus een groentje in de Film Noir...
    Prima keus

    Ik heb bij ebay.com geboden op de film-noir BLACK ANGEL (R-0), die wordt daar ex. porto voor $ 0,01 aangeboden: LINK.

    Hier nog een recensie.
    Heb dan ook maar 0,01$ geboden op die andere Black Angel die nog te koop stond

  22. #72

    Standaard $0.01 DVD BLACK ANGEL

    Heb bij die verkoper al eerder DVD's gekocht voor kennissen en mijzelf. Perfecte persingen en meestal binnen 7 dagen thuis.

    En die andere film-noir topper (R-1) THIS GUN FOR HIRE is momenteel HIER het goedkoopst ($ 16,35/ € 13,55 inkl. porto)

  23. #73

    Standaard

    Zou je in het geval van Black Angel niet liever gaan voor de orginele Amerikaanse Universal-uitgave, ipv een Aziatische import?

  24. #74

    Standaard film-noir BLACK ANGEL

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bogart-Fan
    Zou je in het geval van Black Angel niet liever gaan voor de orginele Amerikaanse Universal-uitgave, ipv een Aziatische import?
    Het enigste wat ik nu mis is de trailer.Wanneer de film mij bevalt, kan ik altijd nog gaan voor de R-1 versie.

    Van THIS GUN FOR HIRE heb ik de eind 2005 Canadese persing en de 2004 1e Amerikaanse persing, en daar zit alweer verschil in.
    Deze laatste heeft net wat meer detail en beter contrast, en geluid is pittiger.
    Dit exemplaar kon ik in jan.'06 2e hands op ebay.com kopen voor $ 7,50 inkl. porto en had 'm gekocht om bij kennissen en familie te laten circuleren. Nu houd ik 'm liever zelf.

    Die Amerikanen zijn ook een beetje achterlijk, die betalen liever $ 15 of meer voor NTSC-VHS. Vind ik prima, blijf je meestal 1e bieder tegen startprijs bij interessante DVD.

  25. #75

    Standaard

    Ik doelde ook op de R1 van Black Angel. Samen met This Gun For Hire zijn er trouwens nog twee leuke titles verschenen in Universal's Noir serie.
    Persoonlijk heb ik vele malen liever dit soort realeases in de kast staan dan de Aziatische. Maar dat is een kwestie van voorkeur denk ik.

Pagina 3 van 25 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •