Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 86 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Nu ook Polare in de rode cijfers!

    Ik plaats het maar hier omdat ze ook een behoorlijk (tweedehands) aanbod dvd's en Blu-rays hebben.
    Na Free Record Shop is het nu de beurt aan Polare (ex-Selexyz en ex-De Slegte) om op de fles te gaan. Maar Alles Kaat Koet!

    Boekenketen Polare (De Slegte) in problemen

    De Nederlandse boekenketen Polare, die acht vestigingen in België heeft, krijgt geen boeken meer. Leverancier CB (voorheen Centraal Boekhuis) heeft de levering aan de grootste boekenketen van Nederland stopgezet vanwege een betalingsachterstand, zo meldt de NOS maandag.

    Volgens een woordvoerder van moederbedrijf Procures is Polare nu in gesprek met het CB om het probleem op te lossen. Komt er geen oplossing, dan is dat de doodsteek voor de winkels. Polare heeft 20 vestigingen in Nederland en 8 in België. Verschillende vestigingen waren voorheen van Selexyz. Dat bedrijf ging in 2012 failliet. De winkels van Selexyz werden samengevoegd met die van De Slegte en gingen verder onder de naam Polare.
    Bron: Gazet Van Antwerpen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  2. #2

    Standaard

    Ik wist niet eens dat ze bestonden...

  3. #3

    Standaard

    De Slegte is een fenomeen in Belgiê. In Gent hebben ze een redelijk grote winkel.
    Ben er in al mijn levensjaren misschien 3 keer binnengeweest.
    In die tijd dat ik naar De Slegte ging kon je een boek kopen voor een 3 tal euro, zal wellicht nu ook al tegen 6 a 8 euro zijn voor een boek.
    Jammer voor de mensen die er regelmatig gingen.

  4. #4

    Standaard

    In de krant stond vandaag dat er weinig aan de hand is en ze binnen enkele dagen al een akkoord verwachten. Volgens de woordvoerder was er ook geen sprake van gemiste termijnen.

    Persoonlijk vind ik de overgang van Selexyz naar Polare een achteruitgang. Ik kom weleens in Maastricht en daar hebben ze de zaak volgepropt met extra kasten en daardoor sommige afdelingen verkleind. Ook in Den Bosch heb je hier en daar minder aanbod. En als je dan kijkt naar de 2e handsboeken dan betaal je meer dan via marktplaats. Het scheelt soms nauwelijks met de nieuwprijs.

  5. #5

    Standaard

    Polare ontkent betalingsachterstand

    Binnen twee dagen verwacht boekenwinkel Polare overeenstemming te bereiken met het Centraal Boekhuis. Berichten over een betalingsachterstand zijn volgens Polare ‘pertinent onjuist’.

    Het Parool maakte gisteren bekend dat het Centraal Boekhuis de leveringen aan Polare heeft stopgezet. De boekenwinkel geeft nu aan dat dit eenzijdig is gebeurd en hoopt dat de leveringen zo snel mogelijk worden hervat.

    Het niet meer leveren zou te maken hebben met een betalingsachterstand. Dit zou volgens Polare ‘pertinent onjuist’ zijn. De winkel zegt met zowel het Centraal Boekhuis als andere leveranciers in gesprek te zijn over de leverings- en betalingscondities. Hiermee hopen zij kosten te kunnen besparen en teruglopende omzetten te pareren. In afwachting van het resultaat van deze gesprekken zou het Centraal Boekhuis de leveringen voorlopig eenzijdig hebben opgeschort.

    Consumenten ondervinden, volgens Polare, geen last van het niet-leveren door het Centraal Boekhuis. De winkels zouden goed bevoorraad zijn.

    Het is op moment van schrijven onduidelijk hoe het staat met de voorraad situatie van Free Record Shop dat net als Polare eigendom is van investeringsmaatschappij ProCures.

    Bron: www.entertainmentbusiness.nl.

  6. #6

    Standaard

    De Slegte; ik kwam er altijd graag. Ik heb daar bijna al mijn Star Trek pockets vandaan...

  7. #7

    Standaard

    In de Telegraaf staat dat CB de betalingstermijnen van Polare heeft verkort. Eerst kregen ze 60 dagen, toen 45 en daarna ging het naar 30. Daarover zijn ze nu aan het praten.

  8. #8

    Standaard

    Uitgevers weigeren ‘Polare-brief’ te ondertekenen. CB komt met harde eisen

    Een brandbrief van boekhandelketen Polare aan de uitgevers waarin wordt verzocht om vertrouwen te hebben in het toekomstig financieel beleid van de keten, wordt door de uitgevers niet ondertekend. Ze hadden een week de tijd om dit vertrouwen te onderschrijven.

    De Polare-brief volgde na de bekendmaking dat het CB vanaf deze week geen boeken meer leverde aan boekhandels van Polare omdat er sprake zou zijn van een betalingsachterstand. Het CB – dat zowel de uitgevers en de boekhandels vertegenwoordigt – is deze week in gesprek met Polare over de toekomst van deze keten. Een faillissement zou alle partijen slecht uitkomen. Zeker na na het failliet van boekengroothandel Libridis vorig jaar en een krimpende boekenmarkt die de uitgevers ook in 2014 parten zal spelen.
    Andere leiding en investeerder voor Polare

    Off the record bevestigen verschillende uitgevers aan NRC, maar ook aan vakblad Boekblad, dat ze de Polare-brief met het verzoek om vertrouwen niet ondertekenen. Polare stelt dat ze voor 1 mei een positieve Ebitda zullen hebben, maar niemand begrijpt waar dit vertrouwen precies op is gebaseerd. De verwachting is dat het CB maandag weer boeken zal leveren aan Polare, maar dat het ligt voor de hand dat er eisen gesteld gaan worden. Er wordt gesproken over een andere leiding en investeerder, en een streng betalingsregime voor het CB

    Bron: NRC.nl

  9. #9

    Standaard

    Polare krijgt weer geleverd

    De boekenwinkels van Polare zijn gered. Er zijn afspraken gemaakt tussen de winkelketen en het Centraal Boekenhuis, waardoor er per direct weer geleverd gaat worden.

    ,,Het heeft lang geduurd, wij willen snel weer alle winkels op de rails zetten", laat een zegsman van Polare weten. ,,Alle plooien zijn glad gestreden. Wij vinden het jammer dat het Centraal Boekenhuis, terwijl de onderhandelingen, die al sinds eind november liepen, vorige week eenzijdig de levering stop zette. Daarmee hebben ze hele branche onder spanning gezet."

    In de afspraken die nu zijn gemaakt, wordt de kredietlimiet van Polare teruggebracht. ,,Die is substantieel gewijzigd", vertelt de woordvoerder. Details kon hij niet geven. ,,Die komen morgen in de loop van de dag pas." Ook de betalingstermijn worden teruggebracht. Het openstaand saldo van Polare zal structureel met meer dan 30% worden afgebouwd.

    De onderhandelingen tussen het Centraal Boekenhuis waren volgens de zegsman van Polare nodig omdat het bedrijf door teruglopende boekenverkopen genoodzaakt was om een tweede reorganisatie door te voeren. ,,Er moest gesaneerd worden."

    Er is met het mes op tafel onderhandeld over nieuwe leveringsvoorwaarden. Het Centraal Boekenhuis is voor een belangrijk deel in handen van een aantal uitgeverijen. Zij verkopen steeds minder. Alle uitgaande kredieten waar ze risico op lopen, willen ze terugdringen.

    Een van de bezuinigingen betreft ook de facilitaire zaken van de winkelketen. ,,Zowel Selexyz als De Slegte (de voorlopers van Polare) hadden eigen contracten met onder andere schoonmakers. Al die contracten zijn stopgezet. Er wordt nu onderhandeld over nieuwe contracten. Daar kun je aanzienlijk op besparen." Polare is sinds 2011 in handen van investeringsmaatschappij ProCures.

    Kansen op een herhaling zijn er volgens de zegsman niet. ,,In principe is de toekomst nu gewoon veilig gesteld." Polare verwacht in mei van dit jaar een positieve bedrijfsresultaat (ebitda) te realiseren.

    Maar met de boekenmarkt is het nog steeds niet goed gesteld. Het consumentenvertrouwen is nog steeds zeer laag. En omzetcijfers van het GfK geven aan dat de markt vorig jaar met 11% terugliep.

    Bron: www.telegraaf.nl.

  10. #10

    Standaard

    Alle winkels van Polare gaan vanaf 28-1 tijdelijk dicht: http://www.polare.nl/klantenservice/...lijke-sluiting

    Quote eruit:
    Ondanks de vervolgens hervatte bevoorrading meent Polare dat de ontstane situatie onvoldoende toekomstperspectief biedt. Polare kiest nu voor een tijdelijke sluiting van haar Nederlandse winkels. Daarmee worden de belangen van de leveranciers beschermd. Momenteel is Polare in gesprek met geïnteresseerde partijen.
    Jan van de Wouw, directeur van Polare: “Onze business case is sterk. Wij nemen deze stap niet alleen om onze belangen maar ook die van onze leveranciers veilig te stellen. Wij werken er hard aan om onze winkels snel te kunnen heropenen.”
    Ik vrees dat het begin van het einde is en dat ze gewoon surseance gaan aanvragen. Ik hoop dat Maastricht zich eruit gaat kopen. Die loopt als een trein. Ik ben laatst in Den Haag geweest. Daar kreeg ik het idee dat er meer tweedehands dan nieuw was. Bij FRS maken de investeerders er een zooitje van maar bij Selexyz ook. Verkoop de boel dan aan bedrijven die er verstand van hebben.
    Laatst aangepast door martwout : 27-01-2014 om 17:51

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martwout Bekijk bericht
    Bij FRS maken de investeerders er een zooitje van maar bij Selexyz ook.
    Zelfde investeringsmaatschappij.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Zelfde investeringsmaatschappij.
    Dat bedoelde ik ook. Deze investeringsmaatschappij maakt bij beide ketens de problemen groter dan lichter. Maar als Polare omvalt, gaat CB ook veel omzet missen.

  13. #13

    Standaard

    Als de winkels van De Slegte meegesleurd zouden worden in een eventueel faïllisement zou ik dat heel erg vinden. Ik kom daar altijd met erg veel plezier. Bij het voormalige Selexyz had ik altijd het idee dat ze een veel te grote voorraad in de winkels hadden liggen. Van sommige titels lagen er echt stapels. Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat ze zoveel concurrentie hadden van het internet, want de boekenprijs is overal gelijk en bij webwinkels komen daar dan nog verzendkosten bij.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  14. #14

    Standaard

    Ik denk dat de meeste concurrentie ontstaan is door de E-reader. Volgens mij is dit ook 1 van de vele redenen waarom boekenwinkels in de problemen komen aangezien het leesvoer van een E-reader volgens mij alsnog goedkoper is..en het neemt minder ruimte in beslag.. Het lijkt alsof er een hele nieuwe tijdperk is aangebroken met VOD en E-reader, vanwege de nieuwe technologie is dit meer "gemakzucht"en draait de nek om voor verzamelaars en bedrijven..
    Laatst aangepast door RobinB : 27-01-2014 om 20:54

    Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..


  15. #15

    Standaard

    Tja, en ook met die E-reader heb ik hetzelfde standpunt als met dvd's en Blu-rays: ik moet een fysiek produkt hebben. Ik wil een boek, met bladzijden, waar je door kan bladeren, wat geen batterijen zuipt.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Tja, en ook met die E-reader heb ik hetzelfde standpunt als met dvd's en Blu-rays: ik moet een fysiek produkt hebben. Ik wil een boek, met bladzijden, waar je door kan bladeren, wat geen batterijen zuipt.
    Een Amazon Kindle gaat een maand mee met 1 keer opladen, dus dat is een drogreden. Verder ben ik er ook nog altijd niet aan gewend, dat e-readen.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jordy van Buel Bekijk bericht
    Een Amazon Kindle gaat een maand mee met 1 keer opladen, dus dat is een drogreden. Verder ben ik er ook nog altijd niet aan gewend, dat e-readen.
    Het is geen drogreden, het is een reden. Misschien niet de belangrijkste.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RobinB Bekijk bericht
    Ik denk dat de meeste concurrentie ontstaan is door de E-reader. Volgens mij is dit ook 1 van de vele redenen waarom boekenwinkels in de problemen komen aangezien het leesvoer van een E-reader volgens mij alsnog goedkoper is..en het neemt minder ruimte in beslag.. Het lijkt alsof er een hele nieuwe tijdperk is aangebroken met VOD en E-reader, vanwege de nieuwe technologie is dit meer "gemakzucht"en draait de nek om voor verzamelaars en bedrijven..
    Volgens mij is de E-reader nog niet zo ver ingeburgerd. Ik heb weleens naar die dingen gekeken maar ik blijf het ouderwetse boek prefereren. Dan voel je tenminste de bladzijden. De prijs van de boeken ervoor zijn trouwens niet goedkoper dan een gewoon boek. Het enige voordeel in mijn ogen is het gewicht. Maar als je op vakantie gaat per vliegtuig dan lees je niet tig boeken weg. Dan neem je pockets mee. Dat scheelt in gewicht. En als je per auto gaat, kan je makkelijk een tas boeken meenemen.

    Ik denk meer dat ze eens de boekenprijs moeten gaan afschaffen. Je betaalt soms gewoon veel geld voor een boek wat weinig bladzijden bevat. En ik denk ook dat Polare weer in de problemen zit omdat ze het aanbod behoorlijk hebben verminderd omdat zonodig De Slegte erbij moest. In Maastricht had je b.v. een behoorlijke reisafdeling. Ik schat dat het nu hooguit 10% van toen is. Idem in Den Bosch. Die klanten ben je dan al kwijt. Maar je hebt dan nog wel een behoorlijke kast religie. Dan vraag ik me af of die kast wel loopt. En zoals eerder gesteld is b.v. in Den Haag m.i. de verhouding nieuw-2e hands zoek. Daarbii is de tweedehands-afdeling.van Polare ook niet goedkoop. Ik zag in Den Bosch boeken die nauwelijks scheelden met nieuw. Kortom: ik denk dat het beleid van Procures de voornaamste oorzaak is. FRS loopt ook nog steeds niet goed.

  19. #19

    Standaard

    Die in Maastricht, dat is toch die in dat kerkgebouw? Was vroeger een zalige winkel, maar ik ben er al een tijd niet meer geweest.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RobinB Bekijk bericht
    Ik denk dat de meeste concurrentie ontstaan is door de E-reader. Volgens mij is dit ook 1 van de vele redenen waarom boekenwinkels in de problemen komen aangezien het leesvoer van een E-reader volgens mij alsnog goedkoper is..en het neemt minder ruimte in beslag.. Het lijkt alsof er een hele nieuwe tijdperk is aangebroken met VOD en E-reader, vanwege de nieuwe technologie is dit meer "gemakzucht"en draait de nek om voor verzamelaars en bedrijven..
    Er zal best iets verloren gaan aan e-boeken, maar ik geloof eerder dat de mogelijkheid om (fysieke) boeken online te bestellen een veel groter probleem is voor de ouderwetse boekhandel.


    Ik zou het jammer vinden als dit soort winkels verdwijnen. Meer nog dan bij films en muziek, vind ik het gewoon leuk om van tijd tot tijd eens in een boekwinkel rond te neuzen, door een stapel boeken heen te bladeren, enz. Zo ben ik toch regelmatig bij boeken uitgekomen die ik anders niet zou hebben gekocht. Neemt niet weg dat ik ook regelmatig boeken via webwinkels koop, maar dat zijn dan boeken waar ik al zeker van weet dat ik ze wil hebben.


    E-boeken zijn op zich aardig, maar voor mij bij lange na geen volwaardige vervanging voor een echte stapel papier. Ik lees veel als ik onderweg ben en ik ben vaak onderweg. Ik wil dan naast de iPod (voor de muziek), telefoon en laptop (voor het werk) niet ook nog eens een aparte e-reader meeslepen. En boeken lezen op een klein iPod- of smartphone-schermpje is niet aan mij besteed.
    "It is intriguing and useful to listen to the sacred rhetoric of the cinema groups and intellectual critics, but very little of it gets up on the screen in the next picture." -Jerry Lewis

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Bekijk bericht
    Die in Maastricht, dat is toch die in dat kerkgebouw? Was vroeger een zalige winkel, maar ik ben er al een tijd niet meer geweest.
    Klopt, vlakbij het Vrijthof.

  22. #22

    Standaard

    E-Reader is alleen geschikt voor leesboeken (romans, detectives e.d.). Maar zeer veel boeken zijn ook geïllustreerd en dan heb je aan een e-Reader niets; alleen je tablet zou dan geschikt daarvoor zijn. Maar niets kan in de schaduw staan van een mooi gebonden en gedrukt boek. Tenzij ze eens komen met tablets met minimaal 1 Terabyte geheugen zodat je tenminste een behoorlijke hoeveelheid (geïllustreerde) boeken daarop kwijt kunt. Maar dan nog blijft het behelpen met het kleine formaat van de tablets.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  23. #23

    Standaard

    Om eerlijk te zijn vind ik het prima lezen op mijn 7" tablet. Voorheen de BlackBerry Playbook en nu een Nexus 7 II.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Als de winkels van De Slegte meegesleurd zouden worden in een eventueel faïllisement zou ik dat heel erg vinden. Ik kom daar altijd met erg veel plezier. Bij het voormalige Selexyz had ik altijd het idee dat ze een veel te grote voorraad in de winkels hadden liggen. Van sommige titels lagen er echt stapels. Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat ze zoveel concurrentie hadden van het internet, want de boekenprijs is overal gelijk en bij webwinkels komen daar dan nog verzendkosten bij.
    Geloof me maar als ik zeg dat de concurrentie via internetverkoop moordend is. De blauwe bol webshop heeft namelijk zelf geen enkel NL boek op voorraad en alles wordt direct vanuit het CB geleverd. Dit in tegenstelling tot de voorraden in de winkels. Tevens betere inkoopprijzen en andere betaaltermijnen. En dan hebben we het nog niet eens over het marktaandeel van de blauwe bol webshop.

    En de markt daalt inderdaad aanzienlijk door het makkelijk en illegaal te verkrijgen aanbod digitale boeken.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Om eerlijk te zijn vind ik het prima lezen op mijn 7" tablet. Voorheen de BlackBerry Playbook en nu een Nexus 7 II.
    Voor gewone leesboeken is dat inderdaad meer dan voldoende. Maar ik bedoelde eigenlijk groot formaat geïllustreerde boeken (kunst, reizen, fotografie e.d.). Die komen op een tablet niet echt uit de verf, zelfs niet op 10 inch iPads.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •