De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: Component of RGB ?

  1. #1

    Standaard Component of RGB ?

    Wie kan er mij helpen om de knoop door te hakken ?

    Ik heb namelijk als een van de laatste nog een Loewe Nemos 32 met het befaamde M-chassis gekocht want daarna zijn ze gedowngrade of hoe noemen ze dat naar het goedkopere B chassis

    Dit M-chassis bezit onder andere over volgende aansluitingen

    Euro-AV/Scart: 3
    Euro-AV/Scart davon Component Video Input-tauglich: 1
    Euro-AV/Scart davon RGB-tauglich: 2
    Euro-AV/Scart davon S-VHS/Hi8-tauglich: 3
    Front-AV

    Nu heb ik een Pioneer dvd recorder DVR 530 gekocht en deze heeft volgende aansluitingen :

    Connections Terminals DVR-530H-S
    Input 1 SCART (AV connector2)
    RGB Input via Euro-SCART
    2 RCA (Audio/Video) (front: 1)
    2 S-Video (front: 1)


    Output 1 SCART (AV connector 1)
    RGB Output via Euro-SCART
    1 RCA (Audio/Video)
    Component Video output
    1 S-Video
    Optical Digital Audio

    Nu was mijn gedacht om mij een scart naar component te kopen zoals hieronder staat afgebeeld.

    http://www.profigold.com/index?act=p...+Interconnects

    Maar nu twijfel ik want de meeste zeggen dat dit tov een goede RGB scart weinig verschil maakt maar is dit zo ? Schijnt nu wel bij component dat ge het volgende voorhebt nl dat je de automatische signaaldetectie van de SCART poort niet gebruikt en je dus altijd zelf op het AV3 kanaal moet gaan staan en dat zou niet het geval zijn bij RGB scart.


    Graag reacties zodat ik een beslissing kan nemen

  2. #2
    Super Member
    Registratie datum
    Jul 2005
    Woonplaats
    Destelbergen, België

    Standaard

    Als je component hebt moet je zeker deze gebruiken, want component geeft de beste kwaliteit. Na component komt RGB, dus component is absoluut beter dan RGB, alhoewel RGB ook niet slecht is. Maar ik zeg het als je component hebt, en dat heb je blijkbaar uit je specificaties die je opgeeft, moet je een component-component kabel gebruiken.

    Ikzelf gebruik RGB omdat ik geen component heb :wink:

    Hieronder nog een link naar een goed topic in een forum over verschillende kabels en hun kwaliteit:

    http://forum.fok.nl/topic/710998

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Master S
    Als je component hebt moet je zeker deze gebruiken, want component geeft de beste kwaliteit. Na component komt RGB, dus component is absoluut beter dan RGB, alhoewel RGB ook niet slecht is. Maar ik zeg het als je component hebt, en dat heb je blijkbaar uit je specificaties die je opgeeft, moet je een component-component kabel gebruiken.

    Ikzelf gebruik RGB omdat ik geen component heb :wink:

    Hieronder nog een link naar een goed topic in een forum over verschillende kabels en hun kwaliteit:

    http://forum.fok.nl/topic/710998
    ik zou een scart naar component moeten hebben zoals in de link die ik er bij gezet had.

    Dus beste is die component want verkoper van waar ik de tv heb zag het nut er niet van in waarschijnlijk snapte hij het niet wat ik bedoelde.

    Enigste nadeel blijkbaar is dat component niet automatisch switch naar het kanaal maar is dit een voldoende reden om voor een rgb scart te gaan.

  4. #4

    Standaard

    Een goede rgb scart hoeft trouwens niet of nauwelijks onder te doen voor component! Een goede QED scartkabel bijvoorbeeld geeft al prachtig beeld. :wink:


    Citaat Oorspronkelijk gepost door club25
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Master S
    Als je component hebt moet je zeker deze gebruiken, want component geeft de beste kwaliteit. Na component komt RGB, dus component is absoluut beter dan RGB, alhoewel RGB ook niet slecht is. Maar ik zeg het als je component hebt, en dat heb je blijkbaar uit je specificaties die je opgeeft, moet je een component-component kabel gebruiken.

    Ikzelf gebruik RGB omdat ik geen component heb :wink:

    Hieronder nog een link naar een goed topic in een forum over verschillende kabels en hun kwaliteit:

    http://forum.fok.nl/topic/710998
    ik zou een scart naar component moeten hebben zoals in de link die ik er bij gezet had.

    Dus beste is die component want verkoper van waar ik de tv heb zag het nut er niet van in waarschijnlijk snapte hij het niet wat ik bedoelde.

    Enigste nadeel blijkbaar is dat component niet automatisch switch naar het kanaal maar is dit een voldoende reden om voor een rgb scart te gaan.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Een goede rgb scart hoeft trouwens niet of nauwelijks onder te doen voor component! Een goede QED scartkabel bijvoorbeeld geeft al prachtig beeld. :wink:
    Waar moet je opletten dat je een goede rgb scart koopt ?

    Is onderstaand een goede ?

    http://www.profigold.com/index?act=p...+Interconnects

  6. #6
    Super Member
    Registratie datum
    Jul 2005
    Woonplaats
    Destelbergen, België

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door club25
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Harry stadman
    Een goede rgb scart hoeft trouwens niet of nauwelijks onder te doen voor component! Een goede QED scartkabel bijvoorbeeld geeft al prachtig beeld. :wink:
    Waar moet je opletten dat je een goede rgb scart koopt ?

    Is onderstaand een goede ?

    http://www.profigold.com/index?act=p...+Interconnects
    Ik weet niet of het een goede is omdat er maar weinig info bijstaat. Maar zoals Harry al zei een QED RGB-kabel geeft zeer mooi beeld, en ik kan het weten want ik heb er één.

    Maar om op je vraag te antwoorden, je moet zeer goed opletten dat je een Fully wired RGB-kabel koopt, want je hebt ook RGB-kabels met niet alle pinnen verbonden, en deze hebben onder andere geen audio-signalen aan boord.

  7. #7

    Standaard

    ik heb een QED PCV1 component kabel en deze geeft nog een stuk mooier beeld dan de QED scart

    component is normaal gesproken mooier dan rgb en vooral in progressive scan modus een verademing. maarja je moet natuurlijk wel componentkabels van QED met rgb van QED vergelijken :wink:
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  8. #8

    Standaard

    Waar kan ik zulke kabels vinden van QED want ik woon in belgië en tv ondersteunt geen progressive scan denk ik

    Nog andere merken dan QED die ook heel goed zijn maar minder prijzig en waar ik hier misschien aangeraak ? Ik had al info gekregen over profigold, hama en Ixos.

    Nog een vraagje is nl de aanhangers van component moet ik wel erbij zeggen dat het niet echt component naar component is qua aansluitingen want tv heeft zo geen drie tulpaansluitingen maar wel component over scart

  9. #9
    Super Member
    Registratie datum
    Jul 2005
    Woonplaats
    Destelbergen, België

    Standaard

    Wel ik woon ook in België en ik heb men QED RGB-kabel in deze winkel gekocht => http://www.cinedream.be/products_qed_scart.shtml

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Master S
    Wel ik woon ook in België en ik heb men QED RGB-kabel in deze winkel gekocht => http://www.cinedream.be/products_qed_scart.shtml
    zie ik nu zo scheel maar een scart naar component zie ik toch nergens staan.

    lokale dealer sprak van Hama en dan dit model

    http://www.hama.de/portal/articleId*114795/action*2563

  11. #11
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door club25
    Waar kan ik zulke kabels vinden van QED want ik woon in belgië en tv ondersteunt geen progressive scan denk ik
    Het signaal van scart en component van zo goed als van dezelfde kwaliteit.
    Component is de standaard in o.a de USA en de scart is de standaard voor Europa.
    Beide gebruik van goede kwaliteit kabels zal er geen of minimaal verschil zijn.
    Echter als je de mogelijkheid heb om component te gebruiken heeft dat toch mij voorkeur alleen al door de manier van aansluiten (connectors)
    Ik heb het hier dan even niet over het gebruik bij Progressive scan en dergelijke.

    Nog andere merken dan QED die ook heel goed zijn maar minder prijzig en waar ik hier misschien aangeraak ? Ik had al info gekregen over profigold, hama en Ixos.
    Probeer toch voor QED te gaan.
    Deze leveren immers de beste kwaliteit voor relatief weinig geld.
    Bij andere merken betaal je een veelvoud om dezelfde kwaliteit te bereiken.
    Met name Profigold en Hama zal ik links laten liggen als je het maximale eruit wilt halen.
    Dit is echter ook were afhankelijk van de kwaliteit van de overige apparatuur.

    Nog een vraagje is nl de aanhangers van component moet ik wel erbij zeggen dat het niet echt component naar component is qua aansluitingen want tv heeft zo geen drie tulpaansluitingen maar wel component over scart
    In jouw situatie zal ik gewoon voor een QED scart gaan.

    Ikzelf heb overigens een scart en component van QED in gebruik.

  12. #12

    Standaard

    j.vandendool schreef :

    "In jouw situatie zal ik gewoon voor een QED scart gaan.

    Ikzelf heb overigens een scart en component van QED in gebruik."


    Nu volg ik niet je zegt indien je dit kan ga dan voor component maar je bedoelt dan echt component naar component en niet zoals in mijn geval scart naar component. Zit daar trouwens nog verschil op wanneer je nu aan beide apparaten de drie tulpaansluitingen zou hebben voor component wat ik dus niet heb.

    Op het einde zeg je ga voor een scart. Nadeel van component is dat hij niet automatisch overschakelt naar het kanaal wat bij scart wel is en dat je ook nog zelf audio moet aansluiten dmv witte en rode plug.

  13. #13

    Standaard

    component gebruik je toch meestal voor een dvd-speler ofzo aante sluiten en dan heb je toch al een digitale kabel voor geluid nodig

    mijn QED kabel gewoon via ebay gekocht. bij alle winkels in NL hier was hij 149,-

    via ebay voor 45 inclusief verzendkosten

    component komt op mijn iets degelijker over dan scart. 3 dikke stevige kabels met fijnere aansluiting die niet zo snel scheeft of loszitten als scart

    bovendien heb je component nodig als je progressive scan wil weergeven dat gaat niet via scart voor zover ik weet? of *** ik nou uit me nek
    Forrest Gump: Life is like a box of chocolate, you never know what you are gonna get...

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door pretorian22
    component gebruik je toch meestal voor een dvd-speler ofzo aante sluiten en dan heb je toch al een digitale kabel voor geluid nodig

    mijn QED kabel gewoon via ebay gekocht. bij alle winkels in NL hier was hij 149,-

    via ebay voor 45 inclusief verzendkosten

    component komt op mijn iets degelijker over dan scart. 3 dikke stevige kabels met fijnere aansluiting die niet zo snel scheeft of loszitten als scart

    bovendien heb je component nodig als je progressive scan wil weergeven dat gaat niet via scart voor zover ik weet? of *** ik nou uit me nek

    Inderdaad het dient om dvd recorder aan te sluiten maar met zo een scart naar component moet je nog apart kabels aansluiten voor het geluid. Ik volg niet goed wat je met die digitale kabel voor geluid bedoelt

    ik heb geen digitale tv als je dat bedoelt

    tv ondersteunt naar mijn weten geen progressive scan

  15. #15
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door club25
    j.vandendool schreef :

    "In jouw situatie zal ik gewoon voor een QED scart gaan.

    Ikzelf heb overigens een scart en component van QED in gebruik."


    Nu volg ik niet je zegt indien je dit kan ga dan voor component maar je bedoelt dan echt component naar component en niet zoals in mijn geval scart naar component. Zit daar trouwens nog verschil op wanneer je nu aan beide apparaten de drie tulpaansluitingen zou hebben voor component wat ik dus niet heb.

    Op het einde zeg je ga voor een scart. Nadeel van component is dat hij niet automatisch overschakelt naar het kanaal wat bij scart wel is en dat je ook nog zelf audio moet aansluiten dmv witte en rode plug.
    Normaal zou ik zeggen dat je voor component moet gaan omdat het vaak net een fractie fijner is (hetzij vaak minimaal)
    Echter in jouw situatie lijkt gewoon scart > scart me het beste.
    Dit is wat ik bedoelde.

  16. #16

    Standaard

    scart naar component is ook wel het nadeel in functie van de toekomst nl dat ge scart naar scart meer gaat kunnen gebruiken wanneer er een nieuwe aankoop plaats heeft of is dit hetzelfde voor beide ?

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •