Pagina 3 van 76 EersteEerste 12345671353 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 1886 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1der
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Welke dag komt Tool want die wil ik zien.
    Zondag. Zie hier.
    Jammer, maandag is toch veruit de beste dag als ik het zo zie.

  2. #52

    Standaard

    Gisteren, 11 maart, de Zaterdag Matinee bijgewoond waarin het stuk ‘Hoch-Zeiten’ van Karlheinz Stockhausen gespeeld werd. Stockhausen is misschien bij de meeste mensen een onbekend iemand, maar in modern klassieke muziek kringen is de man even bekend als bijvoorbeeld The Beatles of Pink Floyd. Hij schokte de wereld maar weer eens toen hij de aanslagen op 11 september min of meer omschreef als ‘het grootste kunstwerk op aarde’, iets wat de meeste mensen in het verkeerde keelgat schoot. De man is natuurlijk niet vies van wat controverse en bouwde gedurende zijn gehele carrière zorgvuldig aan een soort van eigen persoonsmythe. Ook nu weer: hij was gekleed in een foeilelijke oranje slobbertrui met daaronder een witte broek, waarmee hij zich het middelpunt van de belangstelling wist. Dat was hij natuurlijk sowieso al, maar niets wordt bij Stockhausen aan het toeval overgelaten, ieder detail wordt bepaald.

    ‘Hoch-Zeiten’ is een onderdeel uit Stockhausen’s opera ‘Sonstag’ wat op zijn beurt weer een onderdeel is van de 28 uur durende operacyclus ‘Licht’. ‘Hoch-Zeiten’ bestaat uit twee stukken: een voor orkest en een voor koor, waarbij beide stukken nagenoeg gelijk zijn. In de opera worden beide stukken tegelijkertijd uitgevoerd in twee verschillende zalen, waarbij het publiek (of de uitvoerenden) in de pauze wisselen van ruimte. Nu werd eerst ‘Hoch-Zeiten’ voor orkest gespeeld en na de pauze het stuk voor koor.

    Het orkest was onderverdeeld in 5 groepen, met ieder hun eigen dirigent en ook nog een dirigent voor het algehele overzicht. Stockhausen zelf zat achter zijn grote klankbord waarmee hij zeven maal een stuk uit ‘Hoch-Zeiten’ voor koor in het orkeststuk mixte. Iedere groep speelde in zijn eigen tempo en het resultaat was dus 5 groepen die dwars tegen elkaar inspeelden zonder enige schijnbare logica, want tonaliteit heeft Stockhausen allang afgezworen. Hij heeft ook wel eens gezegd dat luisteraars zijn muziek pas kunnen begrijpen als ze er net zolang naar geluisterd hebben als dat hij de tijd nodig had om het te componeren. Op enkele momenten speelden mensen uit de verschillende groepen in een duo of trio, de enige momenten dat er een zekere vorm van logica te ontdekken leek (hoewel bij Stockhausen alles relatief is uiteraard). Het gehele stuk klonk ontzettend homogeen zonder echte hoogtepunten of climaxen en was een onbegrijpelijke maar opmerkelijke ervaring.

    Na de pauze stond dus hetzelfde stuk voor koor geprogrammeerd. Maar de grap was dat het stuk niet live door een koor gezongen werd, want het geheel stond gewoon op band! Het podium was dus geheel leeg en je kreeg gewoon een stuk van 35 minuten op een band afgespeeld. Stockhausen legde uit wat de bedoeling was: omdat er niets te zien was, werden de zaallichten gedoofd. Voorts raadde hij aan om de ogen te sluiten en je zo letterlijk te laten meevoeren door de muziek. Het resultaat was een van de meest opmerkelijke concertsituaties die ik ooit heb meegemaakt en ik ben niet direct vreemd als het gaat om onconventionele concertsituaties. Maar daar zat je dan in een behoorlijk volle grote zaal van het Concertgebouw, met enkele honderd man te luisteren naar een opname. Het was een overweldigende ervaring. Ik had bitter weinig geslapen de nacht ervoor en was dus behoorlijk moe. Toen ik dus mijn ogen sloot begon ik letterlijk wat weg te dommelen en begon het stuk (waarbij het koor ook weer onderverdeeld was in vijf groepen die in vijf verschillende talen zongen) te werken op een soort onderbewust niveau. Het was letterlijk als een droom. Na een minuut of 35 hoorde ik geen klanken meer en opende ik dus mijn ogen. Langzaam begonnen mensen te applaudisseren , een applaus dat Stockhausen natuurlijk maar al te graag in ontvangst nam. Het duurde echt een paar minuten alvorens ik weer terug op de aarde was. Het is een ervaring die ik niet licht zal vergeten.

    Het gehele concert zal aanstaande dinsdag worden uitgezonden op Radio 4 om 20.00 uur.
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  3. #53

    Standaard

    Klinkt geweldig, Maikel. Als ik dinsdag rond achten thuis ben ga ik zeker luisteren.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sxesven
    Klinkt geweldig, Maikel. Als ik dinsdag rond achten thuis ben ga ik zeker luisteren.
    Dat kan ik je natuurlijk nooit afraden, maar ik schat zo in dat de ervaring thuis achter de radio nimmer de ervaring in de concertzaal kan evenaren. Nu is dat natuurlijk nooit het geval, maar in dit geval van pure abstractie nog meer waarschijnlijk. Tip: ga bij het tweede deel met de lichten uit in het midden van de kamer liggen met je ogen dicht en het volume op een fiks niveau. Klinkt wat zweverig misschien, maar het kan zeker wat opleveren :wink:
    The first question I ask myself when something doesn't seem to be beautiful is why do I think it's not beautiful. And very shortly you discover that there is no reason.
    John Cage (1912 - 1992)
    Ter verdediging van de B-film!

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maikel_1981
    Citaat Oorspronkelijk gepost door sxesven
    Klinkt geweldig, Maikel. Als ik dinsdag rond achten thuis ben ga ik zeker luisteren.
    Dat kan ik je natuurlijk nooit afraden, maar ik schat zo in dat de ervaring thuis achter de radio nimmer de ervaring in de concertzaal kan evenaren. Nu is dat natuurlijk nooit het geval, maar in dit geval van pure abstractie nog meer waarschijnlijk. Tip: ga bij het tweede deel met de lichten uit in het midden van de kamer liggen met je ogen dicht en het volume op een fiks niveau. Klinkt wat zweverig misschien, maar het kan zeker wat opleveren :wink:
    Ben enigszins bekend met Stockhausen en in combinatie met je beschrijving geloof ik meteen dat een op de radio uitgezonden registratie nooit de intensiteit van een daadwerkelijk bijgewoond concert kan benaderen, laat staan evenaren, maar ik ga 'm toch maar even opzetten. Ik zal je tips overigens onthouden, als het wat op kan leveren is het het proberen zeker waard, me dunkt.

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1der
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Welke dag komt Tool want die wil ik zien.
    Zondag. Zie hier.
    Jammer, maandag is toch veruit de beste dag als ik het zo zie.
    Nee joh, zondag is veruit de beste dag, alleen al vanwege Tool :wink:

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Symphony X
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1der
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel den Haan
    Welke dag komt Tool want die wil ik zien.
    Zondag. Zie hier.
    Jammer, maandag is toch veruit de beste dag als ik het zo zie.
    Nee joh, zondag is veruit de beste dag, alleen al vanwege Tool :wink:
    Vind ik ook.

    Zondag: Tool, Racoon, Bloodhound Gang , Kashmir, Infadels, VanKatoen.

    Maandag: RHCP, Keane, Blof, Deftones, Soulfly.


    Als ik niet naar RaR ga, ga ik denk ik voor de dagkaart voor zondag
    Co-StarTrader

  8. #58

    Standaard

    Goed, mijn programma tot nu toe:

    21-03-06 In Flames & Sepultura (Effenaar, Eindhoven)
    08-04-06 Moonsorrow & Primordial (Goudvishal, Arnhem)
    03-05-06 Devin Townsend en Fear Factory (Melkweg, A'dam)
    05-05-06 Anathema (Bevrijdingsfestival Wageningen)
    08-06-06 Metallica (gelredome, Arnhem)
    29-09-06 Blind Guardian (013, Tilburg)

    Aanstaande zaterdag zal er nog een kaartje voor Iron Maiden, (één van) m'n favo band(s) bijkomen .
    Verder zal er nog worden gekeken naar een festivalletje in de zomer. Wacken is tot nu toe grote kanshebber.

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik B.
    05-05-06 Anathema (Bevrijdingsfestival Wageningen)
    Is het programma al bekend voor het bevrijdingsfestival dan? Zo ja, kan je een linkje geven, want ik kan niks vinden

  10. #60

    Standaard

    28 april naar After Forever in het Patronaat! Wordt dan eindelijk m'n eerste concert , ben verschrikkelijk benieuwd! 8)
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  11. #61

    Standaard

    Vanavond Staind gezien in de Melkweg. Het was echt fucking goed! 8)
    Co-StarTrader

  12. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DeepWithinGothic
    Wordt dan eindelijk m'n eerste concert
    Oh, een groentje.
    Pas maar op, dadelijk krijg je de smaak te pakken.

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ultramorada
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik B.
    05-05-06 Anathema (Bevrijdingsfestival Wageningen)
    Is het programma al bekend voor het bevrijdingsfestival dan? Zo ja, kan je een linkje geven, want ik kan niks vinden
    Ik kan alleen de programmering voor het Kabaal am Gemaal podium vinden: http://kabaalamgemaal.kabaal.net/program.php.
    De rest zal nog wel niet bekend zijn.

    Verder is Fear Factory op 3 mei voor mij twijfelachtig geworden nu Devin Townsend heeft afgezegd. Ik had me er zo op verheugd om mijn muzikale held weer eens live te zien...
    Iemand interesse in kaarten?

  14. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Erik B.
    Ik kan alleen de programmering voor het Kabaal am Gemaal podium vinden: http://kabaalamgemaal.kabaal.net/program.php.
    De rest zal nog wel niet bekend zijn.
    Vandaar dat ik ook niks kon vinden. Bedankt voor de link

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PaulH
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DeepWithinGothic
    Wordt dan eindelijk m'n eerste concert
    Oh, een groentje.
    Pas maar op, dadelijk krijg je de smaak te pakken.
    Zou best eens kunnen! 9 juni wordt Epica verwacht en binnenkort komt The Gathering ook langs. Wie weet... :wink:
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  16. #66

    Standaard

    Gisteren naar David Gilmour in Amsterdam geweest.
    Korte persoonlijke review:

    Deel voor de pauze was vooral slaapverwekkend (het nieuwe album)
    Deel na de pauze had een fenomenale climax met het 25 minuten durende "Echoes". Dat was ongeevenaard.

    Toch een lastige setlist (na de pauze): heel heel heel oud (jaren 60 materiaal), wordt te pas en te onpas gemixed met heel oud (jaren 90 materiaal).

    Toch een paar nummers gespeeld die van mij niet hadden gehoeven (Wot's the Deal, Dominoes, Wearing the Inside Out) en een paar nummers node gemist (Hey you, Sorrow). Verder was ik niet helemaal gecharmeerd van het arrangement van "Shine on you crazy diamond"...

  17. #67

    Standaard

    Gisteravond bij Stevie Ann in de Helling geweest. Was erg leuk en ook behoorlijk goed ... en van NL bodem
    Co-StarTrader

  18. #68

    Standaard

    Whoohoo, vet cool; als het goed is spelen de Red Hot Chili Peppers maar liefst 2 uur lang op Pinkpop 8)

  19. #69

    Standaard

    As. weekend wordt mijn Depeche Mode weekendje. Kijken of die oude mannen het nog kunnen

  20. #70

    Standaard

    Lees net dat Radiohead een Europese tour heeft aangekondigd en op 9 en 10 mei de HMH zal aandoen. Iemand die gaat? Ik denk wel dat ik een van de twee avonden present ben.
    [ SafeTrader / ***** Five-Star Trader ]
    . · You are my center when I spin away. Out of control on videotape. On videotape · .

  21. #71

    Standaard

    Ik heb nog een kaartje over voor Robbie Williams :P

  22. #72

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Headhunter
    Lees net dat Radiohead een Europese tour heeft aangekondigd en op 9 en 10 mei de HMH zal aandoen. Iemand die gaat? Ik denk wel dat ik een van de twee avonden present ben.
    Ik las het net in 1 van de gratis verstrekte kranten. Ik ben present! (als ik een kaartje kan krijgen natuurlijk). Vandaag Radiohead - Live in Astoria maar weer eens kijken.

  23. #73

    Standaard

    Het kaartje voor radiohead (9mei) is binnen, maar vanavond eerst naar Depeche Mode

  24. #74

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Het kaartje voor radiohead (9mei) is binnen, maar vanavond eerst naar Depeche Mode
    Ik heb hem ook voor 9 mei. 8)
    [ SafeTrader / ***** Five-Star Trader ]
    . · You are my center when I spin away. Out of control on videotape. On videotape · .

  25. #75

    Standaard

    Ik ben afgelopen woensdag naar het concert van Scooter geweest in Dortmund, gewoon even genieten van die heerlijk foute duitser! Ik verwachtte allemaal mensen van 20 tot 30 maar het publiek wat daar binnen stond had ik echt niet verwacht. Er stonden gezinnen binnen met ouders van een jaar of 50 en kinderen van 14/15...
    En meneer kwam 2 uur te laat op zijn eigen concert, zal wel naar het voetbal gegaan zijn wat ernaast gespeeld werd :P
    "Are you gonna bark all day little doggy?"
    http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/ormsambeek

Pagina 3 van 76 EersteEerste 12345671353 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •