De resultaten 1 tot 25 van 25 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoe houd ik een staaflantaarn vast?

    Staaflantaarn of zaklantaarn.

    Het valt mij op dat in Amerikaanse films,
    The Matrix, Sound of Thunder e.a.,
    men de lantaarn aan de onderkant vast houdt
    (dwz als je arm naar beneden doet schijn je in je mouw)
    en de lantaarn hoog houden.

    Is dat iets dat ze daar 'op de politieschool' leren?

    In europese films houden ze de lantaarn op heuphoogte.

    Is me gewoon een keer opgevallen en het valt vanaf dat moment steeds op.

    Wie weet heeft iemand een verklaring.
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander Verheij
    Citaat Oorspronkelijk gepost door faramir
    Hoe houd ik een staaflantaarn vast?
    Nou dan moet je eerst een keer je l*l loslaten en hem een keer oppakken. Dan kom je er misschien zelf een keer uit. Dan hoef je ook geen "Ik heb een IQ van -67"-topic te openen
    Waar slaat dit dan weer op Als hij (de TS) een vraag heeft over een bepaald detail dan mag dat toch gewoon Ik heb er overigens geen verklaring voor, nooit echt op gelet :wink:
    En om dat laatste gaat het nu.

    Als ik een lantaarn op z'n 'Amerikaans" zou oppakken moet ik mijn arm in de lucht steken en dat hou je bij een zoektocht niet echt lang vol.
    Om bij het schieten van een handvuurwapen bij te lichten is dit misschien wel een goede methode, maar daarvoor wordt het niet altijd toegepast.

    Apropos, ook met een laag IQ kun je nog wel iets leren, dus je hoeft je ook daarvoor niet te schamen. Wel als je mensen afschrikt met * en duistere rankings
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 'Terminator4' Ronald Zwar
    Als ik een lantaarn op z'n 'Amerikaans" zou oppakken moet ik mijn arm in de lucht steken en dat hou je bij een zoektocht niet echt lang vol.
    Simpel: dat komt omdat je in Europa woont!
    Had je nou in Amerika gewoond, dan had je dat makkelijk uren kunnen volhouden! :P:P

  4. #4

    Standaard

    Volgens mij is die Amerikaanse manier de agressieve versie.. :wink:
    Op die manier schijn je eerder in de richting waar je pistool naar wijst en zie je eerder wie je voor z'n kop schiet...
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  5. #5

    Standaard

    In mijn visie gebruiken ze in de regel een lantaarn van het merk Maglite. Het handvat is soms wel zo'n 30/40 centimeter lang.

    Als je zo'n ding dan ook dichtbij het gedeelte houdt waar de lamp inzit dan kun je zo goed als direct ook een enorme dreun ermee uitdelen.

    Een andere verklaring kan zijn dat als je op iemand schijnt deze niet zo makkelijk de lantaarn uit je handen kan slaan.

    Just my 2 cents worth...
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  6. #6

    Standaard

    De Maglites die de amerikanen gebruiken zijn van een bepaald soort staal waardoor ze niet superzwaar zijn maar wel enorm slagvast. Het vasthouden met arm omhoog heeft te maken met het feit dat je in geval van nood alleen maar je arm naar beneden hoeft te zwaaien en zodoende een dodelijke klap kan uitdelen of een wapen uit iemands hand slaat met de lantaarn. Daarnaat schijnt je lamp op ooghoogte en niet omhoog, waardoor je beter overzicht hebt.

    De euopeanen zijn over het algemeen wat milder ingesteld en houden de zaklamp daarom op een "normale"manier vast. Zij gaan er namelijk niet van uit dat elke crimineel met een vuurwapen op zak loopt en/of ook schietgraag is, iets wat in de VS vaak wel het geval is.

  7. #7

    Standaard

    Edgar, inderdaad lijkt me een hele plausibele redenatie. Een knal met zo'n maglite komt aardig hard aan.
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Seth__Gekko
    Edgar, inderdaad lijkt me een hele plausibele redenatie. Een knal met zo'n maglite komt aardig hard aan.
    Inderdaad plausibel. Verklaart ook waarom als er niet geschoten wordt, maar er wel dreiging is, dat acteurs bij enge scenes de staaflantaarn op deze manier vasthouden.
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  9. #9

    Standaard

    Maglite zijn gewoon ontzettend goeie zaklampies en moeten de europeanen ook gewoon aan beginnen. btw. ik hou mn minimaglite ook op die "dreigende" manier vast hoor :wink: niet dat het veel zou uithalen als ik met 5 cm uithaal naar iemand :P Het schijnt prettiger, gecontroleerder dan vanuit je heupen. Je ziet waar je schijnt. Klinkt stom, maar is wel zo. Als het de bedoeling was om zaklampen vanuit de heup te schijnen, dan hadden ze ook die lampies op die helmen niet bedacht voor mijnwerkers.

    En naast dat zijn maglites gemaakt van aluminium met een titaniumcoating. Wat ze erg licht maakt. Titanium is net zo sterk als staal, maar heeft slechts 40% van de dichtheid. Dus een lamme arm zal je niet krijgen.

  10. #10

    Standaard

    Volgens mij omdat het veel makkelijker naar beneden schijnt + veel bewegelijker is (probeer maar eens).


  11. #11

    Standaard

    Staat ook veel stoerder!
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  12. #12

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door frank_black
    Coole pic, die bovenste...en redelijk handig, zo vang je enigszins de terugslag van het schot op...
    you came on your own,
    and that's how you will leave

  14. #14

    Standaard

    Plaatje 2 dus, zoals ik het begrijp van topic starter. Plaatje 1 is overigens wel errug cool!

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door David L.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door frank_black
    Coole pic, die bovenste...en redelijk handig, zo vang je enigszins de terugslag van het schot op...
    Ja, alleen zo kan je dus echt niet mikken. Door zo'n persoon zou ik ook dus echt niet neergeschoten willen worden, want hij weet dus echt niet waar hij je raakt.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Plaatje 2 dus, zoals ik het begrijp van topic starter. Plaatje 1 is overigens wel errug cool!
    Inderdaad zoals plaatje 2, maar ook op plaatje 1 houdt iemand de zaklantaarn op een manier vast waar ik niet voor zou kiezen.

    Voor plaatjes (beelden): De openingsscene van The Matrix

    (juliie zijn wel goed bezig zeg)
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ill Niño
    Als het de bedoeling was om zaklampen vanuit de heup te schijnen, dan hadden ze ook die lampies op die helmen niet bedacht voor mijnwerkers.
    Heeft dat niet meer te maken dat je tijdens het werken met je armen/handen je alleen op deze manier niet op je handen schijnt ipv er voor?
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

  18. #18

    Standaard

    KillerBill bedoelt dus te zeggen dat het niemand een ruk kan schelen. En dat alleen maar omdat dit oorspronkelijk een dvdforum is.

    Ga dan voor de lol eens kijken op autosnelwegen.nl en check de nitpickingthreads. Over onbelangrijke zaken gesproken...

    Maar dat eerste plaatje is dus om jezelf te wapenen in een donkere ruimte en tegelijk te kunnen schieten indien nodig, en die tweede is volgens mij gewoon een zaklampje dat je op je schouder kan vastmaken zodat je het helemaal niet hoeft vast te pakken, maar daardoor wel minder exact mikt.
    De maglite bovenhands vasthouden is inderdaad om er direct flinke klappen mee te kunnen geven, het is defensiever. Op heuphoogte kost meer tijd en moeite mocht je op stel en sprong in actie moeten springen.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    KillerBill bedoelt dus te zeggen dat het niemand een ruk kan schelen. En dat alleen maar omdat dit oorspronkelijk een dvdforum is.

    Ga dan voor de lol eens kijken op autosnelwegen.nl en check de nitpickingthreads. Over onbelangrijke zaken gesproken...

    Maar dat eerste plaatje is dus om jezelf te wapenen in een donkere ruimte en tegelijk te kunnen schieten indien nodig, en die tweede is volgens mij gewoon een zaklampje dat je op je schouder kan vastmaken zodat je het helemaal niet hoeft vast te pakken, maar daardoor wel minder exact mikt.
    De maglite bovenhands vasthouden is inderdaad om er direct flinke klappen mee te kunnen geven, het is defensiever. Op heuphoogte kost meer tijd en moeite mocht je op stel en sprong in actie moeten springen.
    Precies wat ik ook al zei. Overigens, de vraag komt voor uit films, en films staan op DVD, dus indirect is de vraag toch gerelateerd aan DVD. Daarom staat hij ook in de overige toipics, net zoals vele andere, nog veel onzinnigere topics trouwens. Zou KillerBill daar ook overla die kamer hebben gezet, dan istie nog wel even bezig .

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door frank_black
    Allebei wel gruwelijk foute manieren. Bij ons (Securitas) is de eerste les dat je de MagLite nooit zo dicht bij je lichaam mag houden. Jij bent enorm zichtbaar en de 'vijand' niet. Waar schieten ze heen? Het lichtje... Wat we ook leren is hoe je er iemand een flinke mep mee kan verkopen en dat het toch zelfverdediging lijkt
    Sticking feathers up your butt does not make you a chicken!

  21. #21

    Standaard

    Ze schieten dan wel naar het lichtje, maar raken ze dat altijd precies dan? En is er niet een even grote kans dat je geraakt wordt dan als je de lamp in je helemaal gestrekte arm houdt? Je kunt dan beter de lamp ergens anders hangen/leggen, want ik denk dat je altijd geraakt wordt dan.

    Ik ben natuurlijk geen beveiliger, maar als je snel bent en niet te lang op 1 plaats blijft en goed zoekt zijn de kansen dat je geraakt wordt toch ook klein?
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  22. #22

    Standaard

    Het blijft natuurlijk een risico. Regel nr 1 is: gebruik hem zo weinig mogelijk en zorg dat je het licht ver van lichaam houdt. Dus beste gestrekte arm naast je lichaam. Als ze dan naar het licht vuren dan moeten ze al geluk hebben. Maar het is en blijft een risico. Persoonlijk loop ik zo veel mogelijk in het donker, zien me dan niet gauw...
    Sticking feathers up your butt does not make you a chicken!

  23. #23
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kevin Rijm
    zien me dan niet gauw...
    Jij ook hun niet......

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kevin Rijm
    zien me dan niet gauw...
    Jij ook hun niet......
    Dat mss wel maar ik ken m'n werkterrein en in het donker weet ik alle hoekjes en kantjes en het voordeel is dat m'n ogen zich aanpassen aan het donker (zoals dat bij iedereen is). Is ook de reden waarom ik bij nachtwacht nooit het licht aansteek in onze loge. Je ziet niets buiten en je bent zelf vanop kilometers ver te zien. Maar zoals ik al zei het is en blijft een risico en dan mag je nog zo'n harde MagLite hebben als ze een pistool onder m'n neus drukken gaan m'n handen in de lucht
    Sticking feathers up your butt does not make you a chicken!

  25. #25

    Standaard

    Gisteren op tv. Een afklevering van de serie Flodder. Een herhaling, maar nog steeds bagger.

    Johnnie en zijn broertje moeten burgerwachtje spelen. En hou houden ze hun lange staaflantaarn vast? Zoals in die Amerikaanse films...
    Praat niet over wat je weet, maar weet waarover je praat.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •