De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Onrechtstreekse vraag(in verband met externe harde schijven)

    Hey, deze vraag gaat niet rechtstreeks over DVD productie op de computer, maar goed, misschien dat ik het hier toch kan posten.

    Ik zit in mijn eerste jaar op de filmacademie. Op school monteren we op Final Cut Pro (MAC) en ik monteer thuis op PC (Premiere Pro, ga nu overstappen op AVID).
    Ik ben een project voor school begonnen op FCP, heb dat afgewerkt, en erna de schijf geformateerd als FAT32, normaal leesbaar voor zowel PC en MAC.

    Dat is een beetje de voorgeschiedenis van deze schijf (een LACIE 250 gb trouwens).
    Nu wou ik erna nog grote files van mijn PC op de schijf zetten zodanig dat ik ze op mijn PC thuis (ik zit op kot) kon verder monteren.
    En bij kleine files gaf hij geen problemen, als ik ze kopiëerde, maar als ik naar files ging die groter dan 4 gb ging (kan zijn dat hij ook al problemen gaf bij files van 2gb, AVI files) zei hij dat er niet genoeg ruimte ofzo op de schijf was. Maar als ik kijk bij Deze Computer staat er duidelijk dat er nog 233 gb vrij is op de schijf.
    Dus weet iemand aan wat dit probleem kan liggen? Heeft het iets te maken met de FAT32 of NTSF (of hoe het ook heet, formattering voor PC) of ligt het aan iets anders?

    Bedankt voor alle mogelijk advies,

  2. #2

    Standaard

    Je dient je schijf te formateren naar NTFS.
    Dit kan live met het commando "convert" ,maar daar hoort nog wat achter.
    Weet het niet meer uit mijn hoofd, ff zoeken in google en je wordt wijzer.
    FAT32 heeft een beperking tot 4 GB en zal dus geen grotere bestanden accepteren, NTFS heeft dat probleem niet.
    Zou het een probleem zijn als ik een IQ van glas water zou hebben?
    Dvd-profiler

  3. #3

    Standaard

    FAT 32 geeft idd de beperking aan de maximumgrootte van bestanden.

  4. #4

    Standaard

    Het idee achter je probleem is dat je harde schijf voor elk stukje informatie wat blokjes in het geheugen "reserveert", alhoewel hij die blokjes niet allemaal helemaal volschrijft. Bij FAT32 zijn de individuele blokjes groter dan bij NTFS, wat betekent dat als je bijvoorbeeld 10 bytes wegschrijft, je bij FAT32 daarvoor 100 geheugencellen moet reserveren die dan ook voor andere schrijfdoeleinden niet meer vrij zijn, terwijl je bij NTFS dan bijvoorbeeld slechts 30 geheugencellen nodig hebt. Ik stel het wat simpel voor, maar ik ben geen techneut, en als ik de verkeerde terminologie gebruik word ik hier waarschijnlijk door de kenners doodgeflamed.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Werner Peeters
    Het idee achter je probleem is dat je harde schijf voor elk stukje informatie wat blokjes in het geheugen "reserveert", alhoewel hij die blokjes niet allemaal helemaal volschrijft. Bij FAT32 zijn de individuele blokjes groter dan bij NTFS, wat betekent dat als je bijvoorbeeld 10 bytes wegschrijft, je bij FAT32 daarvoor 100 geheugencellen moet reserveren die dan ook voor andere schrijfdoeleinden niet meer vrij zijn, terwijl je bij NTFS dan bijvoorbeeld slechts 30 geheugencellen nodig hebt. Ik stel het wat simpel voor, maar ik ben geen techneut, en als ik de verkeerde terminologie gebruik word ik hier waarschijnlijk door de kenners doodgeflamed.
    Doodflamen lijkt me nogal stug. Waar je naar refereert is de block size.
    Een block is het kleinst mogelijke stukje op je HD. De wijze van formatteren is idd van invloed op de block size.

    Een bestand van 2K wegschrijven naar een HD met een block size van 4K, levert een verlies van 2K op. (het restant van de block size). Dit is inderdaad verloren ruimte. (het block is inmiddels al gereserveerd, en
    de resterende ruimte kan niet meer worden aangesproken.)
    4 bestanden wegschrijven van 2K levert dus een verlies op van 4x2=8K.

    Een bestand van 2K wegschrijven naar een HD met een block size van bijv 32K, levert een verlies van 30K op. (ook hier geldt dat het block inmiddels al is gereserveerd, en de resterende ruimte kan niet meer worden aangesproken.)
    4 bestanden wegschrijven van 2K levert in dat geval een verlies op van 4x30=120K.

  6. #6

    Standaard

    Wow, had niet zo'n snelle respons verwacht. Ik zal dus duidelijk moeten leren in het vervolg als ik DV inlaadt niet langer dan 20 minuten per keer in te laden (om onder de 4 GB te blijven).

    Maar goed, dan zal ik nu eerst mijn schijf formatteren naar NTSF.
    Enorm bedankt voor de reacties!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mathieu Ghekiere
    Wow, had niet zo'n snelle respons verwacht. Ik zal dus duidelijk moeten leren in het vervolg als ik DV inlaadt niet langer dan 20 minuten per keer in te laden (om onder de 4 GB te blijven).

    Maar goed, dan zal ik nu eerst mijn schijf formatteren naar NTSF.
    Enorm bedankt voor de reacties!
    Eenmaal geformatteerd als NTFS ben je van die 4GB limiet verlost!

  8. #8

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •