De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "Digitaal beeld": TV Kapot?

    Ha, ik heb weer eens iets raars.
    Als ik naar mijn TV kijk dan zie ik vaak "stapjes" in bijna-horizontale lijnen. Ik zie dus: iets als _- i.p.v. /. Vooral als het beeld beweegt is het erg hinderlijk. Naarmate het beeld sneller beweegt valt het meer op. (ik heb een 28" BB Philips, 28PW...) Volgens mij is dit pas sinds een paar weken.

    Het wordt nog raarder. Als ik een tekenfilm op DVD bekijk (futurama, simpsons, fantasia,...) en ik gebruik de inzoom-functie van mijn DVD speler, dan verdwijnen de "stapjes". Ik heb zelfs m.b.v. het beeld pauzeren en een lineaal de toename in hoogte op het scherm tussen twee van die stapjes gemeten: het is zo'n 1 - 1.5 mm. Dat betekent dus dat mijn beeld een vertikale resolutie heeft van +- 250 beeldpunten!

    Dit moet toch wel aan de TV liggen?

    Zijn er mensen die dit ooit eerder opgevallen is? Het duidelijkste voorbeeld: als je het hoofdstuk met de dansende flamingo's van fantasia 2000 (Ch. 9) bekijkt, dan zijn de poten van die beesten opgebouwd uit 3 of 4 discrete segmenten. Als je inzoomt (met de DVD!, met de TV werkt het niet) dan zijn de poten weer continu!

    Waarom heb ik dit soort dingen toch altijd?

    Groeten,
    Freek.

  2. #2

    Standaard

    Ik heb het even opgezocht, mijn TV is een Philips 28PW9615/12 en ik heb een Philips DVD 1010 (ja, ik ben Philips-fan )

    Ter verduidelijking: Ik zie dit niet alleen bij DVD-films. Het is ook heel duidelijk te zien bij voetbal. De cirkels zijn duidelijk digitaal, ongeacht het TV-kanaal.

    Ben erg benieuwd of iemand dit herkent...

    Freek.

  3. #3

    Standaard

    Hmmm klinkt heel bekend. Ik heb 't ook af en toe met m'n 82cm Sony 100hz.

    Ook als het beeld snel van de een naar de andere kant beweegt zie soort van blokjes lijkt 't wel. Maar ik heb 'm toen es van "Advanced" mode afgehaald en op "Digitaal+" gezet en nu "lijkt" het weg te zijn. Kep er eigenlijk nie meer zo op gelet maar als 't er nog is valt het in ieder gevan een stuk minder op.

    Kweenie of 't er iets mee te maken kan hebben?
    "Eat right, exercise, die anyway....."
    (Bumpersticker from The X-Files, Season 7, Episode "Fight Club")

    Mijn verzameling glimmende schijfjes

  4. #4

    Standaard

    Volgens mij heb je gewoon last van het "Ghost effect", digitale ruisonderdrukking heeft hier wel een handje aan. Dat is ook de reden dat ik m'n tv al bijna 2 x uit het raam heb gegooid (nee, het is geen Philips ). Gebruik anders eens de zoekfunctie!

  5. #5

    Standaard

    Ik heb een gewone 50 hz. Sony KV van 63 cm, en ook ik heb daar wel eens last van, het is mij met dat strepen opgevallen bij de DVD van Akira, maar speel ik bijvoorbeeld op de PS2 Fifa 2002 dan zie ik bij de middenstip inderdaad veel strepen ipv een ronde circel. Ik kan me er overigens nou niet echt druk over maken.

  6. #6

    Standaard

    Ik weet het niet zeker, maar als je je er niet druk over kunt maken, dan zie je volgens mij niet wat ik zie. Ik zie echt best wel grote blokken op het scherm. Daar komt bij dat ik vrijwel zeker weet dat het pas 1-2 weken zo is. Vroeger was het niet zo.

    Nou ja, volgende week komt er een Philips monteur langs. Eens kijken wat die te zeggen heeft...

    Freek.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •