Pagina 12 van 12 EersteEerste ... 289101112
De resultaten 276 tot 282 van 282 worden weergegeven.
  1. #276

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door herci Bekijk bericht
    In de streek waar ik woon in België wordt het woord job als zijnde 'werk/beroep' zeer courant gebruikt...
    Dat was mijn punt, in Nederland niet.
    Ik heb trouwens ook vaak hetzelfde gevoel bij Nederlandse vertalers...sommige uitdrukken kennen wij helemaal niet. Ook in bepaalde tijdschriften lees je soms stukken vertaald door Nederlanders. Bijvoorbeeld zoiets als: "ben je nou helemaal betoeterd!" Het woord "nou" is er ook zo eentje waaraan je je op de duur aan ergert.
    Ik heb een tijd een Vlaamse collega gehad waar we over en weer dit soort grappen maakten. Nederlanders denken altijd dat het de Belgen zijn die rare woorden gebruiken, maar omgekeerd geldt dit natuurlijk ook. Zij lachte zich met haar vriend voor de tv altijd dood als er op een NL reclame gesproken werd over Párfum, waarbij dan de eind-m ook nog uitgesproken werd. Terwijl wij lachen als ze het in België over 'scannen' (met een a als in man) en 'whiplash' (idem) heeft
    Nou is te vergelijken met een woord als amai. Iets dat geen Nederlander over zijn strot krijgt en je in België continu hoort.

    Je ziet het inderdaad meteen als de ondertiteling Vlaams is.

  2. #277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Nou (sic!), hier sla je zelf de plank mis: het is namelijk "Alien Anthology, On Bluray. Everybody will hear you scream"
    In het Engels slaat het anders ook nergens op "On blu ray everyone will hear you scream". Wie hoort je dan op bluray schreeuwen?
    Nee, ik sla de plank niet mis. Er zijn nl zat engelstalige sites die die punt, komma of dubbele punt niet plaatsen. Daar is het gewoon van overgenomen.
    In t engels is het al onzinnig, maar in t Nederlands helemaal.
    Maar goed: maak me er verder niet druk over.

  3. #278

    Standaard

    Gister zag ik een film voorbij komen waarbij iets echt niet klopte. De vertaler was zo aardig om het engelse seventytwo (72) te vertalen als 27. Ja , dan ben je als vertaler toch gezakt voor Engels denk ik.

  4. #279

    Standaard

    Dat zie je relatief vaak, omgekeerde getallen. Misschien gewoon tikfoutje?
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  5. #280

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101 Bekijk bericht
    Dat zie je relatief vaak, omgekeerde getallen. Misschien gewoon tikfoutje?
    Nee, dat komt omdat het NL begint met de eenheden en dan pas de tientallen en in het Engels is het precies andersom:
    27
    zeven en twintig
    twenty seven
    De Engelse versie is eigenlijk logischer, maar dit zorgt inderdaad vaak voor vertaalfoutjes.

    Hetzelfde geld voor verdiepingen in gebouwen. First Floor is namelijk onze parterre. Maar wat moet een goede vertaler nu als ondertitel plaatsen als er gesproken wordt over Third Floor?
    Derde of tweede verdieping?
    Letterlijk gezien is het dus de derde verdieping, technisch gezien de tweede verdieping. Maar strookt dus niet met elkaar als je iemand third hoort zeggen en er staat tweede, vooral als je niet weet hoe het zit

  6. #281

    Standaard

    En dan hebben we het nog niet over het feit dat er in Amerika veel gebouwen zijn die de 13e floor overslaan.


  7. #282

    Standaard

    @Edgar: ik vind het wel vrij rigide om tikfoutjes zo uit te sluiten. Denk niet dat je mensen die op (semi)professionele basis vertalingen maken zonder meer kunt verwijten dat ze de Engelse getallen niet begrijpen. Dat van verdiepingen hangt dan weer niet af van de taal, maar van een structuur in het denken. Maar toegegeven, verdiepingen leiden vaak tot onduidelijkheid. Al vraag ik me af in hoeverre dat relevant is voor begrip van het verhaal.En die overgeslagen 13th floor, is dat dan de 12e verdieping? Dus dan missen we een andere verdieping, mits bijgeloof in ogenschouw genomen, in Nederlandse flats?

    Grappig maar onbelangrijk, me dunkt.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

Pagina 12 van 12 EersteEerste ... 289101112

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •