Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 130 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Negerzoen verboden in Nederland.

    Negerzoen wordt afgeschaft

    Uitgegeven: 23 maart 2006 07:19
    Laatst gewijzigd: 23 maart 2006 11:54

    TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

    Bekijk video: Modem/ Breedband


    "Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."

    Slavernij

    Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

    De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

    Bron: http://www.nu.nl/news/698648/10/Negerzoen_wordt_afgeschaft_(video).html

  2. #2

    Standaard

    Ik vind het een briljante zet. Nu nog blanke vla uit de schappen en dan ben ik en mijn doelgroep helemaal tevreden!

    Oh ja: doe en passant ook nog even Moorkoppen hernoemen naar 'Etnische entiteitshoofden', dank u!
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Argonath 2
    Nu ben ik zo vriendelijk geweest om de stichting eer en herstel een e-mailtje te sturen:
    Eerlijk is eerlijk: ik vind je mail meesterlijk 8) (en ben het 100% met je eens)

  4. #4

    Standaard

    @ Argonath 2; Ik hoofdlijnen ben ik het met je mail eens. Het is te zot voor worden dat die stichting zich met zulke futiliteiten bezich houdt.
    Ik betwijfel of je antwoord krijgt. De kans om dat te krijgen heb je imo klener gemaakt door punt 6 en 8. Ook de ondertoon in 7 helpt niet. Daarmee zorg je w.s. onbedoeld voor een toonzetting die er voor zorgt dat de mail minder serieus genomen gaat worden.
    Ik ben benieuwd naar het evt. antwoord !

  5. #5

    Standaard

    Heel droevig wordt ik van dit nieuws, maar mij krijgen ze niet klein, een negerzoen is een negerzoen en zal in mijn vocabulaire altijd negerzoen blijven. Ook de kinderen in mijn omgeving zal ik het wordt negerzoen blijven promoten. Het is helaas het enige wat je kan doen, ik vrees met grote vreze dat zwarte piet zijn langste tijd ook gehad heeft.

    Overigens vind ik dat de mail beter naar de fabrikant gestuurd had kunnen worden, suffe en belachelijke organisaties zullen er altijd zijn, maar het is de fabrikant die overstag is gegaan. Een onderzoek , welliswaar in de Telegraaf, wees uit dat de naam negerzoen van 96% van de nederlanders gewoon moet blijven bestaan.

    Tja , er zullen zat mensen zijn die dit nieuws niet echt belangrijk vinden, maar ik kan hier echt boos om worden.

    Zo, nu heb ik zin in een bak koffie en een MOORKOP.
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Een onderzoek , welliswaar in de Telegraaf, wees uit dat de naam negerzoen van 96% van de nederlanders gewoon moet blijven bestaan.
    Dan hoor ik kennelijk bij de resterende 4%. Ik verbaas me er een beetje over dat het tegenwoordig haast een taboe lijkt te zijn om je uit te spreken tegen het beledigend van minderheden. Het feit dat de naam 'negerzoen' al lang bestaat betekend niks. Er zijn zoveel foute dingen die lang stand houden. Slavernij heeft ook eeuwen bestaan: was het redelijk dat men tegen het opheffen daarvan protesteerde met het motief "dat het traditie was?". Nee, natuurlijk niet.

    Begrijp me niet verkeerd: er zijn VEEL krommere dingen in de Nederlandse samenleving dan etenswaar met een beledigende naam, maar dat betekend niet dat het niet aan de kaak gesteld mag worden. Ik ben het er dus mee eens dat het eigenlijk 'om niks' gaat maar dan bedoel ik mijn geval de imo nogal overdreven reactie op deze hernoeming. Met doet haast alsof de Nachtwacht overgeschildert wordt: over 'hysterisch' gesproken...

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Een onderzoek , welliswaar in de Telegraaf, wees uit dat de naam negerzoen van 96% van de nederlanders gewoon moet blijven bestaan.
    Dan hoor ik kennelijk bij de resterende 4%. Ik verbaas me er een beetje over dat het tegenwoordig haast een taboe lijkt te zijn om je uit te spreken tegen het beledigend van minderheden. Het feit dat de naam 'negerzoen' al lang bestaat betekend niks. Er zijn zoveel foute dingen die lang stand houden. Slavernij heeft ook eeuwen bestaan: was het redelijk dat men tegen het opheffen daarvan protesteerde met het motief "dat het traditie was?". Nee, natuurlijk niet.

    Begrijp me niet verkeerd: er zijn VEEL krommere dingen in de Nederlandse samenleving dan etenswaar met een beledigende naam, maar dat betekend niet dat het niet aan de kaak gesteld mag worden. Ik ben het er dus mee eens dat het eigenlijk 'om niks' gaat maar dan bedoel ik mijn geval de imo nogal overdreven reactie op deze hernoeming. Met doet haast alsof de Nachtwacht overgeschildert wordt: over 'hysterisch' gesproken...
    Dus geen zwarte piet meer , jouw argumenten volgend..??
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  8. #8

    Standaard

    Jodenvet mag dat nog?

    En boerenkool? Is de gemiddelde agrariër ook gekrenkt door deze term?

    En kinderkopjes?
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Een onderzoek , welliswaar in de Telegraaf, wees uit dat de naam negerzoen van 96% van de nederlanders gewoon moet blijven bestaan.
    Dan hoor ik kennelijk bij de resterende 4%. Ik verbaas me er een beetje over dat het tegenwoordig haast een taboe lijkt te zijn om je uit te spreken tegen het beledigend van minderheden. Het feit dat de naam 'negerzoen' al lang bestaat betekend niks. Er zijn zoveel foute dingen die lang stand houden. Slavernij heeft ook eeuwen bestaan: was het redelijk dat men tegen het opheffen daarvan protesteerde met het motief "dat het traditie was?". Nee, natuurlijk niet.

    Begrijp me niet verkeerd: er zijn VEEL krommere dingen in de Nederlandse samenleving dan etenswaar met een beledigende naam, maar dat betekend niet dat het niet aan de kaak gesteld mag worden. Ik ben het er dus mee eens dat het eigenlijk 'om niks' gaat maar dan bedoel ik mijn geval de imo nogal overdreven reactie op deze hernoeming. Met doet haast alsof de Nachtwacht overgeschildert wordt: over 'hysterisch' gesproken...
    Dus geen zwarte piet meer , jouw argumenten volgend..??
    of BOERENkool.....JODENvet......

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Jodenvet mag dat nog?

    En boerenkool? Is de gemiddelde agrariër ook gekrenkt door deze term?

    En kinderkopjes?
    LOL...ik dacht exact tzelfde :P

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Dus geen zwarte piet meer , jouw argumenten volgend..??
    Jawel hoor, want een zwarte piet is een zwartgemaakte blanke man. Sla er de historie van het sinterklaasfeest maar eens op na: dat heeft helemaal niks te maken met huidskleur. Het verhaal is dat zwarte pieten zwart geworden zijn bij het naar beneden klauteren van de schoorsteen.

    En om die gelijk ook maar mee te pakken: jodekoeken zijn genaamd naar de bedenker ervan die van zijn achternaam "de Joode" heette. Ook dat vindt ik dan een andere zaak.

    "negerzoen" is een uitzondering omdat die naam voortkomt uit het passieve rascisme van de tijd waarop dit bedacht is. Daar is dus niks verheffends aan en er is dus eigenlijk ook geen reden om die naam te houden.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door starbuck
    Zo, nu heb ik zin in een bak koffie en een MOORKOP.
    Of een Bossche Bol :wink:

  13. #13

    Standaard

    Moorkop blijft dan wel een sterke en overeenkomstig met negerzoen.
    Ik vind het erg ver gaan om deze naam te wijzigen, maar anderzijds kan ik hetbegrijpen dat bepaalde mensen gekrent zijn door deze benaming. Ik weet dat Dickmans ook witte (neger)zoenen in het assoritment had, die hadden misschien "blankenkus" moeten heten

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Moorkop blijft dan wel een sterke en overeenkomstig met negerzoen.
    Ik vind het erg ver gaan om deze naam te wijzigen, maar anderzijds kan ik hetbegrijpen dat bepaalde mensen gekrent zijn door deze benaming. Ik weet dat Dickmans ook witte (neger)zoenen in het assoritment had, die hadden misschien "blankenkus" moeten heten
    Ik vind je achternaam ook aanstootgevend hoor :wink:

  15. #15

    Standaard

    Ik blijf 't gewoon negerzoen noemen.

  16. #16

    Standaard

    goede zaak dat het veranderd wordt, maar er zijn ernstiger zaken in deze wereld.
    ..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
    ...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
    ... Ultimatestartrader 1945 trades...

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Argonath 2
    1. Is er zo weinig te doen bij de stichting dat iemand op het geniale idee kwam om een deel van de cultuur af te pakken van de Nederlanders?
    Mag ik je er op wijzen dat de 'negerzoen' niet een Nederlands cultuurproduct is, maar een Deense lekkernij. Geïmporteerde cultuur, net als de roti en de shoarma. Maar je hebt al het journaal gevolgd, denk ik

    Mijn vraag is eigenlijk aan de Vlamingen onder ons (Belgen klinkt ook zo racistisch, is het niet? ) : waarom worden ze bij jullie ook nog steeds 'negertetten' genoemd? (zie ook het mooie woordenboek Nederlands - Vlaams)

  18. #18

    Standaard

    Ik verwacht wel rond de WK Oranje Zoenen in de winkel aan te treffen. :P
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  19. #19

    Standaard

    Damn had je geen andere titel kunnen kiezen, ik kreeg bijna een hartaanval, mijn favoriete snack verboden.
    Maar zonder gein, vind het nogal een kansloze en domme zet.

    By the way, leuke mail. :P
    "Riggs: We both know why I was transferred. Everyone thinks I'm suicidal, in which case, I'm fucked and nobody wants to work with me; or they think I'm faking to draw a psycho pension, in which case, I'm fucked and nobody wants to work with me. Basically, I'm fucked."

  20. #20

    Standaard

    Juist... dit slaat weer als een tang op een varken. K heb veel "gekleurde" vrienden. Heb er nog nooit één over gehoord dat ze negerzoen beledigend vinden...

    Nou, nu de Jodenkoeken nog en al het snoepgoed is weer politiek correct

  21. #21

    Standaard

    Gaan ze ook wat doen aan Snickers?
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  22. #22

    Standaard

    Volgende target: "zwart" rijden .

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ronald Stiebolt
    Gaan ze ook wat doen aan Snickers?
    Het huilt en is bruin?[spoiler:b6b5922558]Een Snicker[/spoiler:b6b5922558]
    ‎Broodje Frikandel Speciaal

  24. #24

    Standaard

    Ik vind dit echt klinkklare onzin! Die naam bestaat echt al jáááren en nu is er ineens zoveel ophef over en moet die naam maar veranderd worden...

    maar er zijn ernstiger zaken in deze wereld
    ...en dit haalt het nieuws

    Dan moet je idd ook de naam "Jodenkoeken" veranderen en kun je aan de gang blijven, want zo is er op elk klein lullig dingetje wel wat te zeggen!
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

  25. #25

    Standaard

    Zo! Dat moest er ff uit... :P
    "Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul,
    ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul."

    Greetz, the Dude / Four-Star SafeTrader
    Last.fm | Filmlijst en -recensies | DVD Profiler

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •