Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 53 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Te veel verschil tussen fronts en Rear speakers?

    Ik heb nieuwe Fronts aangesloten op mijn Denon 2106 receiver de Boston vr3 en toen ook maar direkt auto setup uitgevoert,maar nu heb ik het gevoel dat ik niet meer hoor dat er geluiden uit de achterspeakers komen?dat was voor de nieuwe fronts wel duidelijk hoorbaar.Ik heb de rears ook al op +3 db gezet maar help niet.
    De nieuwe fronts zijn wel een stuk hoger dan mijn oude een meter weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
    Bij de auto setup kan je nog kiezen tussen (voordat de test van start gaat)tussen 'Power Amp Assign en S.Back weet niet of dat iets uit maakt later in het geluid.
    Of er is iets fout gegaan met de test of iets met de vertragingstijden.
    Groeten William.

    Dit is wat ik nu heb staan,
    Denon - 2106
    Fronts - Boston VR3
    Center - Boston vrc
    Sub - Boston PV500
    Rear - Bose 301

  2. #2
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Begin eens met het afstellen door middel van een dB meter.

  3. #3

    Standaard

    Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan en toen was het wel goed?.

  4. #4
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dvdfreakenzo
    Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan en toen was het wel goed?.
    Ik begrijp wat je bedoel maar toch raad ik het je aan.
    Het is iets wat je niet op het gehoor kan doen en dus is het zeker dat je ook bij de vorige opstelling winst had kunnen behalen door het gebruik van een dB meter.

  5. #5

    Standaard

    Heb je hetzelfde materiaal beluisterd als de vorige keer? Verder altijd met geluidsmeter ijken. Bij mijn 3805 en automatische inmeting moet ik dan altijd nog kleine correcties doorvoeren.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  6. #6

    Standaard

    Ik heb b.v.b. de film 'War of the worlds' genomen op het moment dat het omweer begint hoorde ik duidelijk de achtergrond spaekers je hoord dan uit welke rechting het geluid komt,maar nu niet echt meer.
    Mischien moet ik de test opnieuw uitvoeren ik heb ook als eens gehoord dat als je de test verschillende keren uitvoert het resultaat ook weer anders is?.
    William.

  7. #7

    Standaard

    Forget autosetup. Gewoon zelf de afstand meten en met een db-meter in de weer.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  8. #8

    Standaard

    Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?

  9. #9
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?
    Conrad of bij Frank ITC.

  10. #10

  11. #11

    Standaard

    Analoog doet hetzelfde als digitaal en is goedkoper.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  12. #12
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    En dus is analoog prima maar als je meer wilt uitgeven dan strikt noodzakelijk..........

  13. #13

    Standaard Re: Surround gevoel(rear) weg na nieuwe setup receiver?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dvdfreakenzo
    Ik heb nieuwe Fronts aangesloten op mijn Denon 2106 receiver....

    Dit is wat ik nu heb staan,
    Denon - 2106
    Fronts - Boston VR3
    Center - Boston vrc
    Sub - Boston PV500
    Rear - Bose 301
    Het probleem lijkt me duidelijk te komen door de nieuwe fronts. De topic-titel is misleidend, vandaar al die suggesties voor een spl-meter. Niet-matchende speakers kunnen veel 'surround-gevoel' wegnemen. Met een spl-meter ga je denk ik weinig verbeteren aan een goede automatische afregeling. Wel kun je met testonen wat inzicht krijgen in het frequentiegedrag van je afzonderlijke speakers.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?
    Als het redelijk goed werkt, werkt het dus niet...... Je stelt immers iets goed af of je stelt het niet af. :wink:

    Heb autosetup gedaan met Marantz, Onkyo en Yamaha en bij alledrie waren er verschillen als je de autosetup in gelijke omstandigheden meerdere keren achter elkaar deed. Wat wel bijna altijd goed stond was de afstand. De overige instellingen doe ik ik handmatig met een dbmeter enz.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?
    Als het redelijk goed werkt, werkt het dus niet...... Je stelt immers iets goed af of je stelt het niet af. :wink:

    Heb autosetup gedaan met Marantz, Onkyo en Yamaha en bij alledrie waren er verschillen als je de autosetup in gelijke omstandigheden meerdere keren achter elkaar deed. Wat wel bijna altijd goed stond was de afstand. De overige instellingen doe ik ik handmatig met een dbmeter enz.
    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.
    Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.
    Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken.
    Het is ook heel moeilijk om speakers af te stellen die hetzelfde zijn op 1 a 2 db nauwkeurig..

  18. #18

    Standaard

    Opzich moet je het op gehoor kunnen afstellen. Het gaat erom of je set goed klinkt en niet of je dB meter bij elke speaker dezelfde waarde aangeeft.
    Ik vind de dB meter wel een handig hulpmiddel, maar het gaat om je eigen gehoor. Vanwege akkoestiek in de ruimte heb ik nl. ook enige fase verschuiving van 1 speaker (vanwege veel absorberende spullen in de nabijheid van deze speaker). Houd je dB meter dan weer weinig rekening mee.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bmateijsen
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Moondust
    Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.
    Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken.
    Het is ook heel moeilijk om speakers af te stellen die hetzelfde zijn op 1 a 2 db nauwkeurig..
    Hangt ervan af hoeveel de response van de speakers verschilt. Ik merk dat ik met allemaal gelijke speakers uitstekend in staat ben om de speakers onderling binnen 1/2 a 1dB nauwkeurig bij te stellen. Dat is dan na een automatische configuratie. Volgens mij kan iemand met een redelijk gehoor dat dan dus ook.

  20. #20

    Standaard Re: Surround gevoel(rear) weg na nieuwe setup receiver?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door dvdfreakenzo
    Bij de auto setup kan je nog kiezen tussen (voordat de test van start gaat)tussen 'Power Amp Assign en S.Back weet niet of dat iets uit maakt later in het geluid.
    Het verschil is dat de eindtrappen van de surroundback kanalen ook ingezet kunnen worden om bijv. de fronts te bi-ampen, of als stereopaar in een multizone (een andere ruimte)

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Hangt ervan af hoeveel de response van de speakers verschilt. Ik merk dat ik met allemaal gelijke speakers uitstekend in staat ben om de speakers onderling binnen 1/2 a 1dB nauwkeurig bij te stellen. Dat is dan na een automatische configuratie. Volgens mij kan iemand met een redelijk gehoor dat dan dus ook.
    Laten we het er maar op houden dat je dan een verdomd goed paar oortjes hebt. Verreweg het merendeel der mensheid heeft grote moeite om sprongetjes van 1 a 2 dB waar te nemen.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S
    Laten we het er maar op houden dat je dan een verdomd goed paar oortjes hebt. Verreweg het merendeel der mensheid heeft grote moeite om sprongetjes van 1 a 2 dB waar te nemen.
    Ik heb niet eindeloos lang in discotheken rondgehangen als je dat bedoelt. lol... Als je callibratieruis op je speakers draait en dan van speaker naar speaker switched dan moet een blinde kip toch nog wel 1/2dB verschillen kunnen horen, toch? *krabt zich achter oren* ..misschien moet ik ze maar eens apart laten verzekeren (die oren)... :wink:

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ettepet
    Als je callibratieruis op je speakers draait en dan van speaker naar speaker switched dan moet een blinde kip toch nog wel 1/2dB verschillen kunnen horen, toch?
    Tja bij een blinde kip zijn de overige zintuigen weer extra goed ontwikkeld :wink:
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  24. #24
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Opzich moet je het op gehoor kunnen afstellen. Het gaat erom of je set goed klinkt en niet of je dB meter bij elke speaker dezelfde waarde aangeeft.
    Toch zul je zo het beste resultaat bereiken ondanks de problemen met acoustiek.
    Die problemen los je immers niet correct op door simpelweg een bepaalde speaker wat dB,s harder te laten spelen, dit vraag om een andere oplossing.

  25. #25

    Standaard

    Nou ik weet het nu ook niet meer????. kan het zijn dat het evenwicht tussen de fronts en rears weg is omdat de fronts niet het zelfde merk is al de rears de bose 301 hebben anders toch ook wel een groot capiciteit als ik het allemaal een beetje goed uitleg nu?.
    De fronts (Boston VR3)zijn nu ook hoger(1meter) dan mijn oudere(74cm) mischien maakt dat ook iets uit.
    Zoals ik begrepen heb zit je ook nog met vertragings tijden tussen verschillende speakers?.
    Maar ik ga gewoon eerst de autosetup opnieuw doen en dan zonder subwoofer op NO dat heb ik voor het eerst ook gedaan toen had ik nog geen sub die heb ik er later zo tussen gezet zonder setup.

    Iemand had het over het rendement??
    rendement wat versta je daar precies onder???de Boston vr3(fronts) zijn 15watt tot 250 watt de Bose
    301(rears) zijn 10watt tot 150watt.en het freq.berijk van de vr3 is;35hz/20000hz. 301;10hz/120hz kan dat een oorzaak zijn en kan ik dat dan afregelen op de versterker?.
    Dat heeft er toch niets mee te maken????.
    William.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •