Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 64 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Scherm voor projectie

    Eric, en andere projector bezitters...

    Ik wil een DLP projector aanschaffen, maar eigenlijk geen scherm. (projector kost al zat)

    Daarom: Voldoet een wit geschilderde muur of strakke geschilderde houten plaat voor projectie?

    EN: wat denken jullie van de kleur: SUPERWIT of gewoon een beetje normaal wit of grijzig (zoals grayhawk (toch) scherm)?

  2. #2

    Standaard Scherm

    Nou ik heb hier een beamer (ook een projector ) staan, en ik projecteer op een diascherm (wel best een profi kosten nieuw 100 euro maar ik geef ff toe ik heb hem voor 10 euro op een rommelmarkt gekocht (het scherm niet de beamer) maar het gaat volgens mij gewoon op alle diaschermen.

  3. #3

    Standaard

    Als ik het goed is een diascherm juist niet goed te gebruiken i.c.m. met een video-projector, omdat een diascherm een te hoge lichtopbrengst/weerkaatsingsfactor heeft (ben ff goede woord kwijt ) en hierdoor kan je last krijgen van hotspotting.

  4. #4

  5. #5

    Standaard

    Een diascherm is inderdaad verre van ideaal. Een diacherm maakt gebruik van glasparels en heeft een hoge 'gain', vaak ver boven de 2.0 Hierdoor krijg je niet allen hotspotting, bij parelschermen komen kleurvlakken ook niet helemaal uniform over door de parelstructuur.

    Als je een DLP projector wilt gebruiken kun je inderdaad prima een hout (beter nog MDF) plaat witverven en daarop projecteren. Gebruik hiervoor gewoon witte latex. Afhankelijk van het de hoeveelheid ansi-lumen kan je er zelfs over denken om het scherm licht grijs te verven. Bij digitale projecotoren is zwart namelijk nooit helemaal zwart en een grijs scherm helpt om dit beter te krijgen. Als je projector voldoende lichtsterkte heeft (meer dan 900-1000 lumen) dan is lichtgrijs aan te bevelen.
    Eric van Ballegoie

  6. #6

    Standaard

    de lichtopbrengst is 450 ansi lumen (plus piano)...
    Dus ik zal het maar bij een witte MDF plaat houden...

    Eric.. jij hebt toch ook gewoon een geverfde muur om te projecteren...?

  7. #7

    Standaard

    Ja, ik gebruik een witgevelfde muur (latex superwit van Praxis), dat voldoet prima in combinatie met mjn CRT projector. Ik ben echter wel van plan om tzt nog een echt scherm te kopen.
    Eric van Ballegoie

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Ja, ik gebruik een witgevelfde muur (latex superwit van Praxis), dat voldoet prima in combinatie met mjn CRT projector. Ik ben echter wel van plan om tzt nog een echt scherm te kopen.
    Begrijp dit niet goed... we hebben ooit nog de proef gedaan op een witgeschilderde muur en daarnaast een filmscherm (per meter gekocht) en het verschil was aanzienlijk. Vooral betere detaillering, een hoger contrast en "natuurlijkere" kleuren. Daarom zou ik zeggen dat mensen die CRT/LCD of DLP projector willen kopen er toch beter onmiddelijk iets bijtellen (om een degelijk scherm te kopen) en er zo het allerbeste uit te halen.

  9. #9

    Standaard Beamer op diascherm

    Het topic is al ff oud, maar kan je voor een beamer (waar ik een video op laat zien) een diascherm gebruiken?!?
    Ik moet namelijk morgen een videopresentatie doen, en heb niet meer dan een diascherm of een witte doek.
    De ruimte is niet echt donker te krijgen dus een scherm dat erg veel weerkaatst kan nooit kwaad naar mijn idee.

  10. #10
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    volgens mij zit er verschil in een dia en filmscherm
    zo,n echt filmscherm is niet goedkoop maar is volgens mij wel het beste(ook beter dan een witte of grijze muur)

  11. #11

    Standaard

    Nog effe reageren...

    Ik heb mijn projector inmiddels alweer een half jaar...
    Ik projecteer op een mat-witte MDF plaat.. (er zit een beetje een rode kleuring in maar is gecompenseerd tijdens de ISF callibratie) en ben best tevreden.. Maar ik wil toch een keer naar een Projecta PermScreen ofzo overstappen die zijn toch wel heel mooi!

    Grtz
    Peter
    Upgrading is a neverending story...

  12. #12

    Standaard Diascherm

    Met het diascherm ging het perfect, sommige kleuren waren beetje teveel reflecterend, maar het was ook wel een erg oude beamer. Khad geen tijd om alles te onderzoeken en in te stellen.
    Scherpstellen, beeldvullend maken en de videopresentatie begon al.

  13. #13

    Standaard Re: Scherm voor projectie

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PM
    Eric, en andere projector bezitters...

    Ik wil een DLP projector aanschaffen, maar eigenlijk geen scherm. (projector kost al zat)

    Daarom: Voldoet een wit geschilderde muur of strakke geschilderde houten plaat voor projectie?
    Om eerlijk te zijn, nee!

    Je kan ook voor een DIY scherm gaan.
    Koop je gewoon doek op rol, en maak je eenvoudig het frame met houten balkjes.

    ik dacht toch dat jou beamer IFS was, als je dan het onderste uit de kan wil halen, moet je zeker niet op een geverfde plaat gaan beamen.

    Prijs van de doeken valt erg goed mee hoor, en voor een gemiddelde van 150 Euro(afhankelijk vd groote natuurlijk) heb je al een klasse scherm!

    nuttige tip= SELF MADE scherm


    Echt, er is geen vergelijk mogelijk tussen een geverfde plaat en een "echt" scherm.

    Mvgr
    Yves.

  14. #14
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard Re: Re: Scherm voor projectie

    Citaat Oorspronkelijk gepost door thommy





    Echt, er is geen vergelijk mogelijk tussen een geverfde plaat en een "echt" scherm.
    mee eens ja
    ik denk dat je zeker voor een echt scherm moet gaan als je een beamer gaat gebruiken

  15. #15

    Standaard

    Als ik een nieuwe woning heb ga ik een nieuw scherm maken/kopen... NU houd ik t nog ff zo...
    Upgrading is a neverending story...

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin
    Begrijp dit niet goed... we hebben ooit nog de proef gedaan op een witgeschilderde muur en daarnaast een filmscherm (per meter gekocht) en het verschil was aanzienlijk. Vooral betere detaillering, een hoger contrast en "natuurlijkere" kleuren. Daarom zou ik zeggen dat mensen die CRT/LCD of DLP projector willen kopen er toch beter onmiddelijk iets bijtellen (om een degelijk scherm te kopen) en er zo het allerbeste uit te halen.
    Klopt helemaal! Maar ik heb mijn projector voor een prikkie gekocht (met nieuwe buis erbij ongeveer 1100 Euro) en een goed scherm kost (op dat bedrag) redelijk wat geld. Helaas groeit het geld me (nog? ) niet op de rug, dus doe ik het voor nu even met de huidige oplossing. Maar ik ben zeker van plan om met de tijd een echt scherm te kopen.
    Eric van Ballegoie

  17. #17
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Maar ik heb mijn projector voor een prikkie gekocht (met nieuwe buis erbij ongeveer 1100 Euro
    compleet 1100 of alleen die buis 1100 euro??
    neem aan alleen die buis anders is het geen geld

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool

    compleet 1100 of alleen die buis 1100 euro??
    neem aan alleen die buis anders is het geen geld
    Ik denk kompleet, dat lees ik tenminste uit de zin.
    Dat is inderdaad heel erg weinig geld, mooie prijs.

  19. #19
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander H


    Ik denk kompleet, dat lees ik tenminste uit de zin.
    ja zo lees ik het ook maar dat lijk me sterk gezien zijn projector

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Klopt helemaal! Maar ik heb mijn projector voor een prikkie gekocht (met nieuwe buis erbij ongeveer 1100 Euro) en een goed scherm kost (op dat bedrag) redelijk wat geld. Helaas groeit het geld me (nog? ) niet op de rug, dus doe ik het voor nu even met de huidige oplossing. Maar ik ben zeker van plan om met de tijd een echt scherm te kopen.

    Ik veronderstel dat die €1100 enkel voor de nieuwe buis is???

    Enfin, indien je toch zoveel geld spendeert aan een projector, kan ik me niet voorstellen dat je op een geverfde plaat gaat beamen.

    Inderdaad, een kant en klaar oprolbaar scherm is tamelijk duur, maar indien je niets geeft om wat te klussen, kan je beter zelf een scherm bouwen, los doek(kwaliteits) is echt niet zo duur hoor! Voor een gemiddelde van 150 a 200 Euro + wat materialen heb je al een reuze scherm van zeer goede kwaliteit.

    Da's toch nog niet het einde, dacht ik.

    Mvgr
    Yves.

  21. #21
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door thommy



    Voor een gemiddelde van 150 a 200 Euro
    daar kan je ze toch ook wel kant en klaar voor kopen of zie ik dat verkeerd

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool

    daar kan je ze toch ook wel kant en klaar voor kopen of zie ik dat verkeerd
    Enkel voor het doek.

    blijkbaar ben jij je helemaal niet bewust wat een kant en klaar scherm kost(projecta, da-lite...)

    Voor een oprolbaar (niet elektrisch!) scherm van bv 2.4 meter in 4:3, geef je al minimum 450 Euro, wel te verstaan heb je dan de minste kwaliteit. Komt nog bij dat een oprolbaar scherm nooit 100% vlak gaat hangen.

    Mvgr
    Yves.

  23. #23

    Standaard

    Ik projecteer ook gewoon op de muur met een mooi wit geschilderd vlak. Is echt een prima beeld. En het voordeel is dat je ook groter kan projecteren dan een scherm. Een scherm zal ongetwijfeld iets mooier zijn maar het is echt niet zo dat op de muur een slecht resultaat geeft want anders zou ik dat zeker niet doen. En zo'n mooi vlak op de muur staat ook fraaier (als je dat belangrijk vindt natuurlijk) dan een scherm

  24. #24
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door thommy


    Enkel voor het doek.

    blijkbaar ben jij je helemaal niet bewust wat een kant en klaar scherm kost(projecta, da-lite...)

    Voor een oprolbaar (niet elektrisch!) scherm van bv 2.4 meter in 4:3, geef je al minimum 450 Euro, wel te verstaan heb je dan de minste kwaliteit. Komt nog bij dat een oprolbaar scherm nooit 100% vlak gaat hangen.

    Mvgr
    Yves.
    klop
    ik heb er geen idee van
    maar dat is inderdaad geld ja
    doe mij maar een 16:9 scherm en dan ook graag elektrisch
    maar goed
    dat is inderdaad wel duur ja,dan zou ik ook een mooi wit vlak op de muur maken
    maar dan zou ik de latex niet rollen maar erop spuiten(dit kan een doe het zelver niet )
    het resultaat is dan nog gladder
    of is latex hiervoor ook niet goed,lijk me wel toch

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool

    dat is inderdaad wel duur ja,dan zou ik ook een mooi wit vlak op de muur maken
    maar dan zou ik de latex niet rollen maar erop spuiten(dit kan een doe het zelver niet )
    het resultaat is dan nog gladder
    of is latex hiervoor ook niet goed,lijk me wel toch
    Hallo j.vandendool,

    Het enige wat je me latex kan bekomen is, zoals je zelf aangaf, een 'mooi wit vlak', maar daar houdt het echter ook mee op.

    Een echt scherm is toch nog wat anders hoor, weet dat de gain een zeer belangrijke rol speelt, en heb je die met latex???

    Iedereen is er van overtuigd dat bv bij een CRT een gain van 1.3 een zeer goed resultaat geeft.

    Nee, er is eigenlijk geen vergelijk mogelijk tussen verf en een zeer doordacht gemaakt projectiescherm.
    Je kan dit vergelijken met 'hoe ga ik een filmpje kijken, kan ook met een videorecorder en diezelfde film ook eventueel met een dvd player, in beide gevallen ga je de film kunnen bekijken, maar de voorkeur is vlug gemaakt.

    Mvgr
    Yves.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •