De resultaten 1 tot 5 van 5 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "Defecte" 220Volt tv spanningskabel

    Hallo,

    Aan alle electronicakenners de volgende vraag......

    Wat als een 220 volt stroomkabel van een televisie geruime tijd geplet is door de onderkant van de televisie en dat ook nog op een kleine oppervlakte, hij is dus echt "geknepen" (gewicht, pak 'm beet ruim 50 kg) en de kabel behoorlijk dun is geworden.........

    Kan hierdoor het beeld beïnvloed worden ? of alleen stroomtoevoer (dus beeld) of geen stroomtoevoer (geen beeld).

    Ik begrijp dat het handig is een nieuwe kabel te monteren (warmteontwikkeling door de te dunne kern ?!?!?)

    Er waren namelijk de laatste tijd twee verticale "roze" balkverkleuringen in het beeld, en ik heb het idee, nu ik de kabel onder de tv vandaan heb gehaald en 'm enigzins "gemaseerd" heb deze vrijwel verdwenen zijn ?!?!?!

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en gedachtes hierover.......

    Alvast bedankt......

    Bill.

  2. #2

    Standaard

    Hmm

    Ik moet zeggen dat het een beetje onwaarschijnlijk op mij overkomt.
    Maar je weet natuurlijk maar nooit.
    Is het mogelijk dat je tijdens die operatie andere kabels zoals scart en antenne kabel hebt verplaatst.
    Het is namelijk ook mogelijk dat slechte kwaliteits kabels voor interferentie kunnen zorgen en dat een andere ligging voor verbetering dan wel verslechtering kan zorgen.
    Probeer hier ook eens een beetje mee te spelen en kijken of je verschil ziet.

    Succes,
    Frank

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Billy Gates Bekijk bericht
    Hallo,

    Aan alle electronicakenners de volgende vraag......

    Wat als een 220 volt stroomkabel van een televisie geruime tijd geplet is door de onderkant van de televisie en dat ook nog op een kleine oppervlakte, hij is dus echt "geknepen" (gewicht, pak 'm beet ruim 50 kg) en de kabel behoorlijk dun is geworden.........

    Kan hierdoor het beeld beïnvloed worden ? of alleen stroomtoevoer (dus beeld) of geen stroomtoevoer (geen beeld).

    Ik begrijp dat het handig is een nieuwe kabel te monteren (warmteontwikkeling door de te dunne kern ?!?!?)

    Er waren namelijk de laatste tijd twee verticale "roze" balkverkleuringen in het beeld, en ik heb het idee, nu ik de kabel onder de tv vandaan heb gehaald en 'm enigzins "gemaseerd" heb deze vrijwel verdwenen zijn ?!?!?!

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en gedachtes hierover.......

    Alvast bedankt......

    Bill.
    Het enige waar ik bang voor zou zijn is dat door het pletten de beschermlaag tussen de 2 aders zwakker is geworden waardoor de kans op kortsluiting toeneemt. Masseren van de kabel..... zolang beide aders geen contact met elkaar kunnen maken is er geen probleem, doch je kan voor de zekerheid de kabel vervangen of de slechte plek ertussenuit halen en met bijvoorbeeld een kroonsteentje weer een nieuwe verbinding maken.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Het kan op zich geen kwaad als een kabel geplet is geweest. Bij een trekontlasting gebeurd dit nl. ook. Je moet dat gedeelte dan niet vaak gaan buigen omdat de adertjes dan sneller zullen breken vanwege de beperkte bewegingsruimte. In het ergste geval krijg je vonk-overslag en zal de isolatie smelten met kortsluiting en evt. brand als gevolg.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je kan voor de zekerheid de kabel vervangen of de slechte plek ertussenuit halen en met bijvoorbeeld een kroonsteentje weer een nieuwe verbinding maken.


    Je mag een snoer niet repareren met een kroonsteen. Dat is dan een zwakke plek omdat de plek waar de isolatie eindigt veel meer kan buigen en de ader dan veel sneller zal breken. Daarnaast is een kroonsteen niet voldoende geisoleerd om als "veilig" te worden beschouwd. 8)
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het kan op zich geen kwaad als een kabel geplet is geweest. Bij een trekontlasting gebeurd dit nl. ook. Je moet dat gedeelte dan niet vaak gaan buigen omdat de adertjes dan sneller zullen breken vanwege de beperkte bewegingsruimte. In het ergste geval krijg je vonk-overslag en zal de isolatie smelten met kortsluiting en evt. brand als gevolg.




    Je mag een snoer niet repareren met een kroonsteen. Dat is dan een zwakke plek omdat de plek waar de isolatie eindigt veel meer kan buigen en de ader dan veel sneller zal breken. Daarnaast is een kroonsteen niet voldoende geisoleerd om als "veilig" te worden beschouwd. 8)
    Een snoer vervangen is natuurlijk het mooiste, maar gaat niet in alle gevallen even gemakkelijk. Als het niet makkelijk gaat en er hangt geen gewicht aan de kabel...... en de kabel ligt op de grond in een niet natte ruimte..... ach kroonsteentje en wat isolatietape is nooit weg.:wink:

    Voor keukenapparatuur en apparaten die behoorlijk wat vermogen vragen zou ik het niet aanraden. Zoals met alles dient men zijn gezonde verstand te gebruiken en kroonsteentjes moeten toch ook ergens voor gebruikt worden:wink:

    vloeken mag ook niet...... maar je hebt wel gelijk, en als het veilig moet/kan, dan heeft dat zeker de voorkeur
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •