Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 33 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Nieuw forum: HDTV uitzendingen

    Met het WK voetbal wordt in Nederland HDTV geintroduceerd. Gebruik dit nieuwe subforum om te discussieren over alles wat met de ontvangst van HDTV te maken heeft.
    Eric van Ballegoie

  2. #2

    Standaard

    TV-Home (Essent) heeft vanaf juni de volgende HD-tv zenders:
    kanaal 301 HD1-NL
    kanaal 302 National Geographic HD
    kanaal 304 WK in HD
    kanaal 115 Film 1 HD
    kanaal 149 Sport 1 HD

  3. #3

    Standaard Re: Nieuw forum: HDTV uitzendingen

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Met het WK voetbal wordt in Nederland HDTV geintroduceerd. Gebruik dit nieuwe subforum om te discussieren over alles wat met de ontvangst van HDTV te maken heeft.

    Hallo Eric,
    Graag zou ik het volgende van je wilen weten.

    Beschik sinds 2 dagen over de samsung HD-decoder,en wat is nu het geval ??

    Bij HD-1 kanaal 301 kan je omschakelen van 1080 i naar 720p en zelfs naar 576p ! aangesloten via HDMI naar een Pioneer 436 RXE

    Je ziet eigenlijk geen verschil tussen deze 3 mogelijkheden.

    Hoe wordt er nu uitgezonden 10801 720p of 576p??

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door litjens999
    TV-Home (Essent) heeft vanaf juni de volgende HD-tv zenders:
    kanaal 301 HD1-NL
    kanaal 302 National Geographic HD
    kanaal 304 WK in HD
    kanaal 115 Film 1 HD
    kanaal 149 Sport 1 HD
    Ik zit bij casema en heb alleen een demo kanaal en het WK HD kanaal... Iemand meer info over Casema en wat we kunnen verwachten? Vooral NGC in HD lijkt me perfect! Komt dat nog?

  5. #5

    Standaard

    En dat is wat ik bedoel met:

    Je moet er nu nog geen dubbeltje aan uitgeven, ik heb ook in andere onderwerpen hierover al bericht, alles staat in z'n kinderschoenen, en Casema maakt er wel echt helemaal een potje van, ze kwamen met folders, kijk het WK in HD bla bla bla etc etc

    Ging je ervoor op pad, dan had je pech, je kon het nergens kopen, ook werd er niets beloofd, ook niet wat erover blijft na de WK. Ook de Casema website zwijgt in alle talen.... als ik het heel netjes zeg:

    Ze geven de klant geen duidelijkheid, na de WK kan het dus met hetzelfde gemak gebeuren dat je dan met die zogenaamde HD decoder blijft zitten, maar er verder geen HD kanalen op het Casema netwerk mee kunt ontvangen. Ook kan het gebeuren dat je ze wel kunt ontvangen, maar er dan vorstelijk voor moet gaan bijbetalen, komt eerst in een extra pakket a 7,50 per maand, maar in hun eerste folder stond het 1e halfjaar gratis dat 7,50 pakket....... of een bepaalde korting op de decoder, als je hem maar alstjeblieft neemt


    Als Casema klant moet je nog even wachten op wat duidelijkheid....

    Maar wat ik mij nog het meeste afvraag..... ze hebben het over HD, en ze zeggen zoveel, maar waar lees je in welke kwaliteit/bitsnelheid ze dit gaan en blijven aanbieden? Nergens een garantie voor de klant, voor wat mij betreft..... het lijkt nu allemaal op een overhaaste poging om de mensen op digitaal te krijgen... HD of SD, dat maakt ze niet uit, kwaliteit maakt ze ook niets uit, als je het maar neemt....


    Doe mij eerst maar eens wat garanties, nu heb je alleen maar gebakken lucht..... maar de voetballiefhebber is snel tevreden :wink: :wink: :wink:

    wacht maar als ie uit z'n kater bijkomt, momenteel 279 euro, bij de expert, als ze hem al hebben, hun folder is als de casema..... veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven

    Heb wel een tip, neem een paar biertjes minder en je ziet het net zo scherp in SD als in HD
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    En dat is wat ik bedoel met:

    Je moet er nu nog geen dubbeltje aan uitgeven, ik heb ook in andere onderwerpen hierover al bericht, alles staat in z'n kinderschoenen, en Casema maakt er wel echt helemaal een potje van, ze kwamen met folders, kijk het WK in HD bla bla bla etc etc

    Ging je ervoor op pad, dan had je pech, je kon het nergens kopen, ook werd er niets beloofd, ook niet wat erover blijft na de WK. Ook de Casema website zwijgt in alle talen.... als ik het heel netjes zeg:

    Ze geven de klant geen duidelijkheid, na de WK kan het dus met hetzelfde gemak gebeuren dat je dan met die zogenaamde HD decoder blijft zitten, maar er verder geen HD kanalen op het Casema netwerk mee kunt ontvangen. Ook kan het gebeuren dat je ze wel kunt ontvangen, maar er dan vorstelijk voor moet gaan bijbetalen, komt eerst in een extra pakket a 7,50 per maand, maar in hun eerste folder stond het 1e halfjaar gratis dat 7,50 pakket....... of een bepaalde korting op de decoder, als je hem maar alstjeblieft neemt :oops: :oops: :oops:


    Als Casema klant moet je nog even wachten op wat duidelijkheid....

    Maar wat ik mij nog het meeste afvraag..... ze hebben het over HD, en ze zeggen zoveel, maar waar lees je in welke kwaliteit/bitsnelheid ze dit gaan en blijven aanbieden? Nergens een garantie voor de klant, voor wat mij betreft..... het lijkt nu allemaal op een overhaaste poging om de mensen op digitaal te krijgen... HD of SD, dat maakt ze niet uit, kwaliteit maakt ze ook niets uit, als je het maar neemt....


    Doe mij eerst maar eens wat garanties, nu heb je alleen maar gebakken lucht..... maar de voetballiefhebber is snel tevreden :wink: :wink: :wink:

    wacht maar als ie uit z'n kater bijkomt, momenteel 279 euro, bij de expert, als ze hem al hebben, hun folder is als de casema..... veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven :lol: :lol: :lol:

    Heb wel een tip, neem een paar biertjes minder en je ziet het net zo scherp in SD als in HD :roll: :roll:
    En ja hoor...op de site van HD-tv magazine wordt al vermeld dat er voor Ned. 2 HD meer compressie wordt toegepast ?

    Ja, inderdaad, het is overduidelijk te zien,vooral aan de grasmat bij totaal-
    shots. Kijk je vervolgens naar Sport 1,dan is het verschil duidelijk waarneembaar,veel meer details en geen MPEG fouten !

  7. #7

    Standaard hd uitzendingen

    ng ziet er mooi uit, maar erg schokkerig
    multikabel met samsung decoder

  8. #8

    Standaard

    Hoi,

    Mss is het een idee om, zolang er schijnbaar zoveel problemen zijn met de HD-Samsungdecoder en er géén of weinig HD-uitzendingen van de reguliere zenders zijn, de Samsungdecoder DCB-9401R te gebruiken
    Of zeg ik nu iets doms

    Ik heb een Panasonic LCD-TV 32LX500 en wilde in eerste instantie ook die Samsung-HD-decoder vóór het WK aanschaffen. Omdat die niet direct leverbaar was heb ik dat (nog) niet kunnen doen.
    Nu ik al die problemen en gebreken lees twijfel ik er aan of ik toch maar niet beter ff kan wachten en zolang DCB-9401R aanschaf. Scheelt ook nog eens €200,-

    Of is er toch wel een zodanig duidelijk waarneembaar verschil tussen beide typen dat het die meerkosten rechtvaardigd

    Fred

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door fr@
    ..Of is er toch wel een zodanig duidelijk waarneembaar verschil tussen beide typen dat het die meerkosten rechtvaardigd

    Fred
    Ja, maar dat is mijn mening.

    Elke digitale tv decoder voor het @home / Casema / etc.. gebied heeft problemen.

    Nokia: Relatief veel vastlopers, relatief veel blokvorming, slecht beeld.
    Laatste is uiteraard persoonlijk.
    (Ik heb eigen ervaring met deze decoder.)

    Panasonic: Wil nog wel eens doen als of de preview periode voorbij is, duurt soms 1 minuut soms 5 minuten. Komt soms meerdere keren per dag voor, soms weken niet. EPG heeft gaat en geeft gemiddeld 1 keer per maand de geest, decoder werkt wel door maar de EPG niet meer.
    Tv-Oranje veroorzaakt een probleem met diverse zenders met 16:9 uitzending, schakeling naar France2 of France3 verhelpt het weer.
    Beeldkwaliteit vind ik persoonlijk top.

    Philips: Blokken, hangen, definitief crashen.

    Samsung SDTV: Indien men het weet / erop laat merkt men dat de decoder met enige regelmaat knippert (flitsen van een zwart scherm). Soms wel vaker binnen een half uur. Probleem krijgen ze maar niet onder de knie.

    Humax: Problemen met EPG. Verder lijkt deze overigens geen problemen te vertonen.

    Digi-1: Levering uitgesteld, mede ivm het TV-oranje probleem dat ook bij deze zou voorkomen (geruchten).

    Sagem: werkt niet meer door de overstap naar Irdeto, software upgrade werkt niet dus door @home en co bij klanten omgeruild bij definitieve overschakeling.

    Samsung H360R, ja....
    Bij mij persoonlijkt werkt hij inmiddels via HDMI, excl audio.

    Een tijdelijke keuze vooor de SDTV samsung is dus indirect ook duur koop.

  10. #10

    Standaard

    Mr Parker,

    Bedankt voor je wel zeer uitgebreide uitleg van je bevindingen met de diverse decoders. :wink:

    Waar het mij nu ff om gaat is:
    a. of het nut heeft om sowieso een digitale decoder aan te schaffen. Mijn kabelaar is Casema en heb nu, ook zonder decoder, naar mijn idee al een redelijk strak beeld. Maar het kan altijd beter
    b. en als je dan zo'n decoder aanschaft maakt dat dan in technisch zin en/of t.a.v. de uiteindelijke beeldkwaliteit iets uit of je voor de Samsung H360R of -9401R kiest?

    Met andere woorden: "Wat zou je mij aanraden?"
    ..en maakt de in dat geval toe te passen scartkabel nog enig verschil?

    Fred

  11. #11

    Standaard

    Vandaag in de Telegraaf:

    UPC zet HDTV in de ijskast.

    Ik heb het al eerder gezegd.
    "veel te vroeg"
    En let maar op, de definitieve standaard wordt niet gevreten door de huidige verkochte tv's.

    Foei, wat negatief.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  12. #12

    Standaard

    De Samsung H360 is voor HD tv bestemd. Dus moet jouw tv wel HD aankunnen. Ik lees dat via de HD dcoder ook SD uitzendingen een betere beeldkwaliteit krijgen. Ik lees echter ook berichten van mensen die HD in huis hebben en klagen over o..a. het geringe aanbod HD. In de trend van: ik zie die woestijn al voor de x maal. Samengevat: HD-tv heeft nog veel kinderziekten en weinig content. Voor meer info moet je hier kijken:
    www.tvhomeforum.tk.
    Maar wat voor een tv heb je thuis?
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  13. #13

    Standaard

    Kom op jongens (en/of meisjes?!),

    Dit is geen antwoord op mijn vraag..

    ..enne Rhodanos, mijn tv, die ik eerder genoemd heb, is natuurlijk HD-ready

    fred

  14. #14

    Standaard

    Een belangrijk punt is de grootte van jouw beeldscherm. Je zult her en der kunnen lezen dat vooral bij grotere beeldschermen hd een meerwaarde heeft. Wat betreft de vraag wat je moet aanschaffen, waarom vraag je niet even bij de winkel of de decorders thuis mag uitproberen. Dan merk je vanzelf of het zinvol is om de één van beide decoders aan te schaffen.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door fr@
    Mr Parker,

    Bedankt voor je wel zeer uitgebreide uitleg van je bevindingen met de diverse decoders. :wink:

    Waar het mij nu ff om gaat is:
    a. of het nut heeft om sowieso een digitale decoder aan te schaffen. Mijn kabelaar is Casema en heb nu, ook zonder decoder, naar mijn idee al een redelijk strak beeld. Maar het kan altijd beter
    b. en als je dan zo'n decoder aanschaft maakt dat dan in technisch zin en/of t.a.v. de uiteindelijke beeldkwaliteit iets uit of je voor de Samsung H360R of -9401R kiest?

    Met andere woorden: "Wat zou je mij aanraden?"
    ..en maakt de in dat geval toe te passen scartkabel nog enig verschil?

    Fred
    a. "Nut" wil ik niet zeggen, het is iets persoonlijks en mede afhankelijk van het pakket dat je kiest.

    Ik zit bij @home, heb de panasonic (slaapkamer) en de h360r (woonkamer). Ik verwissel 's avonds, indien ik nog tv wil kijken, de kaart van decoder.

    Ik heb het extra pakket van @home. Hier heb ik bewust voorgekozen ivm oa VH-1 en VH-1 classics, ook BBC3 en 4 en de extra discovery zenders speelden hier een belangrijke rol bij. Hierom was het voor mij dus nuttig, deze zenders zijn analoog immers niet te krijgen.

    Dan wat meer in de richting van "nut" zoals je wellicht wil weten.
    Per definitie is het niet zo dat digitale tv beter is dan analoge tv. Sterker nog, puur theoretisch zou analoog beter kunnen zijn op het gebied van beeldkwaliteit, alleen is dit veel gevoeliger voor storing.
    Een punt waar de techniek van digitale tv voor echt opvallende winst in beeldkwaliteit zorgt (buiten hdtv) is breedbeeld. De meeste zenders, en zeker bij Casema itt @home, die een breedbeeld uitzending hebben worden anamorph doorgegeven. Hierdoor krijg je op een breedbeeld tv gewoon een duidelijk mooier beeld dan analoog. Wat normale 4:3 uitzending aan gaat is het verschil opvallend (mits je ontvangst en je tuner van de tv in orde zijn). Ned 1, 2 en 3 komen voor de digitale tv via glasvezel binnen bij de kabelaars vanuit hilversum en komen dan naar jou toe, hierdoor zijn deze zenders ook bij 4:3 net wat mooier, scherper etc.

    Voor zover punt a.

    b. Ook dit punt is niet zomaar met ja of nee te beantwoorden, het is deels wederom persoonlijk en deels afhankelijk van je tv. (Ik heb niet helemaal terug gekeken en weet dan ook niet of je al gemeld hebt wat voor tv je hebt).

    Persoonlijk vind ik de SD weergave, ervan uitgaande dat beide decoders met de zelfde (rgb) kabel aan de zelfde tv worden aangesloten, van de H360 mooier dan die van de oude SD decoder (maar deze heb ik slechts kort bewonderd des tijds, na verelijk ben ik toen voor de pana gegaan). De panasonic, die uitverkocht is, leverd naar mijn mening op SD gebied een gelijkwaardig / misschien een fractie beter beeld dan de H360 (via rgb scart). Dit is / was het persoonlijke deel.

    Hoewel Casema doet voorkomen alsof de overige door mij genoemde decoders niet zouden werken doen deze het natuurlijk wel, men moet alleen dan de smartcard los aanschaffen, daarbij geeft casema de "oude" samsung kado, waardoor de andere al minder intressant worden.

    Dan het technische deel, ik hoop dat je het kunt volgen, zo niet laat je het maar weten en dan paar ik het nog makkelijker en duidelijker te verklaren.

    Zoals al te zien vermeld ik keer op keer rgb scart en niet zomaar scart. Dat komt omdat er via de scart aansluiting van zowel tv als decoder verschillende types signaal gestuurd kunnen worden, composiet (niet te verwarren met component welk een verbinding voor het beeld via 3 tulp pluggen, rood, blauw en groen, is) en rgb. RGB heeft de voorkeur omdat dit een duidelijk beter beeld geeft. De beide samsung decoders hebben 2 scart aansluitingen, volgens de handleiding is een bedoeld voor naar de tv en een voor naar de recoder (dvd dan wel vhs). De eerste, die voor de tv, ondersteund RGB de tweede niet. (Voor de H360 geldt dat het ook nog in de software o ingsteld moet worden, maar dat is een verhaal apart). Om rgb te kunnen gebruiken moet je tv het overigens wel ondersteunen, als deze dat niet doet heeft dit geen nut / voordeel.

    Om deze reden, rgb scart, is het vaak ook raadzaam om niet zomaar de handleiding te volgen maar soms kan het dan beter zijn om de 1ste scart niet naar de tv te laten gaan maar naar de recorder en dan vanuit de recorder naar de tv. Maar dit alleen wanneer beide scart aansluitingen van de recoder RGB doorvoer ondersteunen.

    Dan komt het volgende om de hoek, de H360 heeft meer aansluit mogelijkheden. Deze kan nl ook via het beter component (de 3 tulpjes) of via het modernere HDMI (dat waar nog wat problemen mee zijn in combi met bepaalde tv's). Via rgb scart ijn de SD kanalen vergelijkbaar tussen beide decoders, maar bij mij zijn via HDMI de SD kanalen duidelijk mooier van kleur en scherpte dan via rgb scart en daarmee zijn ze dan ook echt duidelijk beter dan de oude samsung en naar mijn mening ook beter dan de panasonic.
    Maar je tv moet wel een HDMI dan wel component aansluiting hebben, tevens zijn er ook mensen die er anders overdenken / problemen ondervinden met de SD kanalen via HDMI / component. (dus ook weer een deel persoonlijk).
    Een voordeel van component en hdmi is de doorgegeven resolutie. De deocder kan het signaal namelijk in resolutie aanpassen, normale sd kanalen zijn 576 lijnen interlaced (576i), de decoder kan hier 576 lijnen progressive (576p), 720p en 1080i van maken. Wederom afhankelijk van je tv kan dit een mooier, rustiger beeld opleveren. Zelf maak ik nu gebruik van 720p omdat dit op mijn tv het mooiste / rustigste overkomt, weer een kleine winst tov de sd decoder.

    Maar waarom heb ik het maar niet over hd kanalen? Simpel ik heb er geen abo op, en voor het voetbal kwam mijn decoder te laat, maaar daar had ik hem ook niet voor besteld / gekocht.
    Mocht je tv hd-ready zijn en neem je een extra abo op het hd pakket krijg je deze zenders, natuurlijk, alleen mbv de h360, maar krijg je ook echt duidelijk mooier beeld. Dit laatste wel indien de decodering goed gaat, een van de software problemen die gefixd moeten worden.

    Dan even mijn persoonlijke situatie:

    TV: Philips 32PW9551, CRT welk hd-prepared is.
    hd-prepared is een "Philips" term welk wil zeggen dat de tv aan alle voorwaarden van hd voldoet behalve het aantal lijn dat weergegeven worden, 720 minimaal vereist en de philips doet er "maar" 576.
    De tv beschikt echter dus wel over component en hdmi aansluiting en kan inkomende signalen van 576p, 720p en 1080i aan, deze worden terug gerekend naar 576p (of 576i afhankelijk van de instelling). Toch komt een 720p instelling van de decoder mij mooier en rustiger over dan de 576p ondanks dat de 720p ook terug gerekend wordt naar 576p.
    Ik heb de decoder dus via een QED HDMI kabel aangesloten.

    Voorheen had ik de decoder via een QED scart kabel op RGB aangesloten. Voor deze decoder had ik in de woonkamer ook een panasonic die oorspronkelijk via de meegeleverde scart kabel aangesloten was (rgb). Des tijds heb ik de standaard kabel vervangen door een QED scart, dit leverde naar mijn mening toen al winst op, betere kleuren en scherpte. Met dit laatste is ook je laatste opmerking / vraag beantwoord, maar....

    Dit laatste is zeer persoonlijk en de meningen hier op het forum lopen gigantisch uit een. Sommige mensen vinden het totale onzin. Ik zou zeggen, vraag bij een betere audio zaak of ze bereid zijn om je een kabel te laten testen, dan kun je zelf kijken of je het verschil bemerkt en of je het bijbehorende prijsverschil bereid bent te betalen. Veel betere audio zaken zijn hier (tegen borg uiteraard) wel toe bereid. Binnen scart kabels zijn verchillende kwaliteits catogerieen: (globaal op laagste naar hoogste kwaliteit en meestal ook prijs, maar op niet prijs / kwaliteit verhouding, dit is immers ook nog eens persoonlijk)
    - Gamma / praxis / etc..
    - Meegeleverde kabel (soms gelijk aan bovenstaande soms ook beter).
    - Profigold / HQ / Vivanco
    - Oehlbach (sommigen zullen deze misschien wel gelijk (willen) stellen aan QED, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar schat hem net iets lager in).
    - QED
    - Exoten

    Hopelijk heb je hier wat meer aan.

  16. #16

    Standaard

    Kort antwoordje;

    De SD decoder van samsung geeft bij Casema maar een matig/lees niet zo scherp beeld( er zit dan wel geen ruis of zoiets in, maar op een wat groter scherm valt het niet zo scherpe signaal gewoon tegen), het analoge kabel signaal is gewoon stukken beter!

    Dan de Samsung HD decoder, die heeft een upscaler aan boord, die zou(en men beaamd dat hier) een beter beeld geven. Die is te prefereren boven de SD decoder. Als je geen behoefte hebt aan dat extra pakket van nu bijna 10 euro incl. dat spicy(hete) kanaal, dan zou ik beide decoders voorlopig laten staan. Over de beeldkwaliteiten van de Samsung apparaten ben ik niet onder de indruk geraakt(dvd spelers 850 en 950 zijn ook niet je van het op gebied van upscalen)
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Kort antwoordje;

    De SD decoder van samsung geeft bij Casema maar een matig/lees niet zo scherp beeld( er zit dan wel geen ruis of zoiets in, maar op een wat groter scherm valt het niet zo scherpe signaal gewoon tegen), het analoge kabel signaal is gewoon stukken beter!

    Dan de Samsung HD decoder, die heeft een upscaler aan boord, die zou(en men beaamd dat hier) een beter beeld geven. Die is te prefereren boven de SD decoder. Als je geen behoefte hebt aan dat extra pakket van nu bijna 10 euro incl. dat spicy(hete) kanaal, dan zou ik beide decoders voorlopig laten staan. Over de beeldkwaliteiten van de Samsung apparaten ben ik niet onder de indruk geraakt(dvd spelers 850 en 950 zijn ook niet je van het op gebied van upscalen)
    Let wel ,alleen via HDMI of component krijg je de beloofde beeldkwaliteit.
    Via scart valt het inderdaad erg tegen !

  18. #18

    Standaard

    Hoi,

    Bedankt voor jullie reacties op mijn vragen!

    Uit de reacties trek ik de volgende conclusies:

    Algemeen:
    Er is een zeer beperkt aantal HD-uitzendingen.
    Desondanks worden de SD-uitzendingen blijkbaar beter weergegeven met een HD-decoder dan met de SD-decoder

    Het digitale signaal van o.m. Casema (buiten HDTV) geeft een betere beeldweergave, vooral bij breedbeeld, dan met een analoog signaal. Ook de 4:3 beelden geven digitaal een beter beeld.

    De weergave van SD-kanalen is 576 lijnen interlaced (576i)

    Digitale decoder:
    De Samsung H360R geeft een beter resultaat dan de 9401R (SDTV genoemd)
    Vooral als er gebruik kan worden gemaakt van HDMI. (Beter dan RGB-scart vlgs. Mr.Parker!) De Tv moet natuurlijk wél HDMI ondersteunen.

    De H360-decoder heeft twee scart-aansluitingen, de ene ondersteund RGB de andere niét.
    In de software van de H360-decoder kan de resolutie aangepast worden aan die van de Tv.
    (Ik begrijp hieruit dat dat bij de SD-decoder niét mogelijk is!?)

    De decoder kan van de normale 576i-lijnen, 576 lijnen progressief (576p), 720p of 1080i (interlaced) maken.

    Er zijn problemen gesignaleerd met de decoderings-software van de H360.

    Scartkabel:
    Een goede RGB-scartkabel geniet de voorkeur omdat dit een duidelijk betere beeldkwaliteit geeft. Meestal beter dan de meegeleverde scartkabel!De Tv moet dan wél RGB ondersteunen.

    Ook voor de scartkabel naar de DVD-recorder geniet RGB-scart de voorkeur.Ook de DVD-recorder moet dan RGB ondersteunen.
    De scartkabels kunnen/moeten, afhankelijk van het feit of de gebruikte apparatuur RGB ondersteund, op verschillende wijzen aangesloten worden.

    QED en Oehlbach zijn goede scartkabels

    HDMI
    De HDMI-aansluiting geeft (vermoedelijk) het beste resultaat.

    Opmerkingen:
    Gezien de zeer wisselende resultaten met de decoders, aansluitmateriaal én aansluitmethoden, maar ook met het signaal van de kabelaanbieders, is het verstandig om apparatuur en aansluitmateriaal eerst in bruikleen te vragen.
    Het gaat niet om een extra zenderpakket maar om het zichtbare effect van de zenders in het standaardpakket.

    Mijn opstelling is:
    Panasonic breedbeeld LCD-Tv: TX-32LX500F
    Aansluitingen:
    AV1: 21-pens aansluiting (Audio/video in, Audio/Video uit, RGB in).
    AV2: 21-pens aansluiting (Audio/video in, Audio/Video uit, S-video,Q-link)
    AV3: Video (1xRCA Video in), S-video (Mini DIN 4-pens), Audio L-R (2x RCA Audio in)
    AV4: 21-pens aansluiting (Audio/video in, Audio/Video uit, RGB in, S-video in, Q-link).
    Component: Y, Pb, Pr.
    HDMI: Type A
    Scanningformaat: 480i, 480p, 720p, 1080i (60Hz)
    576i, 576p, 720p, 1080i (50Hz)

    Panasonic DVD-recorder: DMR-EH50
    Aansluitingen: AV1: 21-pens aansluiting (S-video-uitgang, Video-ingang, Video-uitgang, RGB-uitgang)
    AV2: 21-pens aansluiting (S-video-ingang, Video-ingang, Video-uitgang, RGB-ingang)
    Componentvideo-uitgang: Y, Pb, Pr (NTSC 480p/480i, PAL 576p,576i)
    Videosysteem: SECAM (alleen invoer) PAL-kleursignaal, 625 lijnen, 50 velden. NTSC-kleursignaal, 525 lijnen, 60 velden.
    Kabelexploitant: CASEMA (Nieuwegein)

    Graag reactie én een advies voor mijn meest optimale opstelling? :wink:

    Fred

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door fr@
    Hoi,

    Bedankt voor jullie reacties op mijn vragen!

    Uit de reacties trek ik de volgende conclusies:

    Algemeen:
    Er is een zeer beperkt aantal HD-uitzendingen.
    Desondanks worden de SD-uitzendingen blijkbaar beter weergegeven met een HD-decoder dan met de SD-decoder

    Het digitale signaal van o.m. Casema (buiten HDTV) geeft een betere beeldweergave, vooral bij breedbeeld, dan met een analoog signaal. Ook de 4:3 beelden geven digitaal een beter beeld.

    Fred

    Volgens mij niet helemaal begrepen..... als je analoge kabelsignaal goed is, dan moet je vooral die digitale decoders in de winkel laten liggen. Het beeld uit die digitale kastjes is gewoon belabberd slecht. Die van de HD decoder is minder slecht, en dan alleen als je de HDMI of component aansluiting gebruikt, dit zoals Harrie van Geleuken nog eens extra duidelijk maakt.

    Met een wat groter scherm bedoel ik vanaf 40 inch, ik ken mensen die zo'n decoder hebben aangeschaft, en hem nooit gebruiken.... het beeld is dan wel ruisvrij, maar zo matig van kwaliteit, dat hij niet gebruikt wordt.

    Inderdaad, wel even die kastjes op je gemak thuis proberen voordat je tot aanschaf over gaat
    Digitaal is met kabel-tv-uitzendingen geen verbetering van het beeld, die kabelboeren knijpen in de bitrate, je hebt ook geen enkele garantie dat zij in de toekomst niet nog meer gaan knijpen.
    Slecht= Digitenne
    Matig= digitale kabelTV
    Goed= digitale uitzendingen direct van de schotel, maar dan wel met de opmerking dat je van de nederlandse kanalen ook al niet teveel kwaliteit moet verwachten, ook hier wordt weer behoorlijk bezuinigt door zuinig met de bitrate om te gaan. Goede beeld en geluidskwaliteit kun je verwachten van Duitse zenders zoals Pro Sieben.

    Het kan allemaal wel goed..... maar dat kost geld.... en dat hebben de meeste Nederlanders er niet voor over...
    Om het verschil makkelijker te zien, moet je een wat groter scherm hebben, dan valt het allemaal wel op hoe matig de kwaliteit is.
    Ach nog even en dan zijn de landzenders uit de lucht, dan heb je helemaal geen refentie meer. Gelukkig mis je niet teveel met de nederlandse TV. :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Hij heeft het wel goed begrepen, maar kiest niet voor analoge tv, volgens mij. Overigens heb zelf digitale tv met overwegend perfect beeld. Dvd-kwaliteit!
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  21. #21

    Standaard

    Hoi,

    Allemaal dus niet zo erg positief, die digitale TV-wereld?!
    Dat het beeld uit die SD-kastjes minder was had ik wel degelijk begrepen hoor. Staat ook in mijn 'conclusies'.
    Maar dat het verder nu zo hopeloos is niét nee.

    En de bevindingen en conclusies van Mr.Parker dan?
    Die klonken toch redelijk positief, dacht ik zo. Weliswaar onder bepaalde voorwaarden en condities, maar toch!

    Daar zit ik dan met m'n 32" Panasonic HD-Ready-Tv, HDMI, Component en verdere mogelijkheden...
    Valt dan toch weer tegen.

    DVDProfilersFilmgek schreef:
    Het kan allemaal wel goed..... maar dat kost geld.... en dat hebben de meeste Nederlanders er niet voor over...
    Trouwens, over geld heb je mij (nog) niet gehoord. Dus laat eens weten hoe en wat dan?

    Misschien toch ook nog iets positiefs te melden (hoop ik)? :wink:

    fred

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rhodanos
    Hij heeft het wel goed begrepen, maar kiest niet voor analoge tv, volgens mij. Overigens heb zelf digitale tv met overwegend perfect beeld. Dvd-kwaliteit!
    Dat is heel mooi, welke aanbieder heb je , en welke decoder heb je van die aanbieder

    Ik heb bij iemand het Casema signaal gezien met de SD Decoder, het was echt niet geweldig en zeker geen DVD kwaliteit.

    Sommige mensen vinden beeld al snel mooi als ze geen ruis zien, copy's worden bij bergen gekeken, en ook als ze een flink gecomprimeerde DVD kijken, dan denkt men in het algemeen dat men nog steeds in DVD kwaliteit kijkt....

    Digitaal is geen garantie voor kwaliteit....
    Analoog is in weze altijd nog onovertroffen, het heeft als nadeel dat het veel ruimte nodig heeft.... en dat is de reden dat de kabelboeren het liefst iedereen met zo'n digitaal kastje wil opschepen, dan kan de kwaliteit(lees analoog) worden gestopt.

    Films in de Bioscoop, ja die ouderwetse film van zo'n rolletje, dat is nog steeds de allerbeste kwaliteit, en dat is wel analoog.
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door fr@
    Hoi,

    Allemaal dus niet zo erg positief, die digitale TV-wereld?!
    Dat het beeld uit die SD-kastjes minder was had ik wel degelijk begrepen hoor. Staat ook in mijn 'conclusies'.
    Maar dat het verder nu zo hopeloos is niét nee.

    En de bevindingen en conclusies van Mr.Parker dan?
    Die klonken toch redelijk positief, dacht ik zo. Weliswaar onder bepaalde voorwaarden en condities, maar toch!

    Daar zit ik dan met m'n 32" Panasonic HD-Ready-Tv, HDMI, Component en verdere mogelijkheden...
    Valt dan toch weer tegen.

    DVDProfilersFilmgek schreef:
    Het kan allemaal wel goed..... maar dat kost geld.... en dat hebben de meeste Nederlanders er niet voor over...
    Trouwens, over geld heb je mij (nog) niet gehoord. Dus laat eens weten hoe en wat dan?

    Misschien toch ook nog iets positiefs te melden (hoop ik)? :wink:

    fred
    Via de schotel krijg je rechtstreeks je signalen binnen, weet je zeker dat er niet weer aan geknaagd is. Schotel aanschaf is prijziger als een kabeldecoder, ook wordt je niet vrolijk van alle versleutelingen die men gebruikt, de BBC is nu nog vrij te ontvangen.... maar voor hoelang???
    Aan een schotel kleven dus ook nog wel wat nadelen, maar je bent wel onafhankelijk van de kabel, al dien je voor de nederlandse zenders wel een pakketje aan te schaffen. Het voert te ver om dat allemaal uit te leggen, maar kort gezegd, er zitten wat haken en ogen aan de schotel.

    Dan heb ik niet de specs van je DVD recorder gelezen, maar als je er een DVD speler naast koopt met een HDMI aansluiting, dan kun je wel je DVD's in een perfecte kwaliteit bekijken. Een goede (ingebouwde)Upscaler maakt er wel een bijna HD kwaliteit van(bron dient uiteraard wel van een goede kwaliteit te zijn, bagger blijft bagger)

    Je hebt je TV dus nog niet voor niets gekocht, en misschien wordt het HD pakket nog eens uitgebreid, tot op heden is het magertjes. Ook van HD en Blue Ray heb ik nog geen hoge pet op, beide ruziemakers die het over het hoofd van de consument gaan uitvechten, en dan ook nog eens met weer een iets ander audio formaat, echt iets voor die Sony rat die ook in produktie wil blijven met z'n hardware fabrieken. Misschien toch maar het beste even wachten op het Holo tijdperk dan kunnen we tenminste met een duidelijke stap vooruit naar een HD tijdperk.
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties!

    Mijn "spec's" heb ik in mijn bericht van 26.07.06 17:32 vermeld! :wink:

    fred

  25. #25

    Standaard

    tv home en panasonic. De laatste is niet meer verkrijgbaar, maar heeft vaak genoemd beste beeld van alle SD-decoders. Zelfs zo goed dat werd aangeven in een hd-beschouwing dat bij weergave via scart deze decoder het nog beter doet dan de Samsung HD-decoder. En wat betreft kwaliteit analoge weergave in de bioscoop betwist ik dat dit de beste kwaliteit geeft. Vaak zie je de bekende beschadigingen in het beeld. Verder is standaard links en rechts het beeld minder scherp. Met de nieuwe digitale bioscoop (zoals in Hoogeveen) heb je dit niet meer, maar wel heel goed beeld bij digitale-bronnen.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •