De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Terugblik op de introductie van HDTV

    Terugblik op de introductie van HDTV
    Dé nieuwe manier van TV kijken nu ook in Nederland

    Met het WK voetbal nu ruim achter de rug is het tijd om terug te blikken op de introductie van HDTV in Nederland. Kabelmaatschappijen die gebruik maken van de hdtv settopbox van Samsung bleken inderdaad zoals beloofd in staat om vóór het WK reeds HDTV signalen de huiskamers in de krijgen. Helaas nog wel geplaagd door de nodige kinderziektes, en kijken naar HD-beelden kon bovendien alleen als je één van de schaarse Samsung settopboxen kon bemachtigen.



    Het artikel is helaas niet meer aanwezig, maar de discussie biedt nog veel informatie!
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 08-10-2013 om 00:23 Reden: artikel is niet meer aanwezig. Link verwijderd

  2. #2
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Voor Nederlands grootste kabelmaatschappij UPC, draaide de introductie van HDTV echter uit op een regelrechte ramp en een afgang van formaat, het WK werd hopeloos gemist en tot overmaat van ramp werd het HDTV project zelfs tot nader orde uitgesteld.
    Dit zeg genoeg denk ik.
    Velen hebben inmiddels een bittere nasmaak vanwege het HD fiasco zoals men het in NL voor elkaar heeft weten te krijgen.

    HD kwam al lastig op de markt en het zal nu nog lastiger zijn om het vertrouwen terug te winnen, vertrouwen wat er al nauwelijks was.
    Gelukkig weten de echte kenners wat HD voor ons kan betekenen en bij die groep zal het nu vandaan moeten komen als het om acceptatie gaat.

    Voor de rest een groot fiasco met dank aan de diverse instanties en bedrijven en dat is jammer want HD kan zo mooi zijn.

  3. #3

    Standaard

    Wel, kijk, HDTV gaat nooit van de grond komen voordat HD via films en dvd door de massa geaccepteerd is. Kijk maar naar breedbeeld televisies. Nooit kwam het van de grond. Pas nu, nu dvd zo unaniem is geaccepteerd, beginnen de omroepen langzaam over te stappen op breedbeelduitzendingen. En zodoende ook de mensen massaal aande breedbeeld tv. Zolang er in Nederland geen markt is die aansluit bij HD op hd-dvd of blueray dan kan het nog wel eens heel lang duren voor ons trage media landje zich volledig, en vooral goed, op hdtv zal storten.

  4. #4

    Standaard

    HDTV lijkt hier in Europa toch weer een voorbeeld van de kip en het ei verhaal. Wat ik me steeds afvraag is hoe dat in Amerika gegaan is? Hebben ze daar ook een lange aanloopperiode gehad of hebben bedrijven daar onder het mom van innovatie gewoon het voortouw genomen?

  5. #5

    Standaard

    In Amerika wordt nog heel veel analoog via de ether uitgezonden en de overheid heeft nu bepaald dat daarmee gestopt moet gaan worden. De push om over te schakelen naar digitaal en HD is daar dus veel groter.
    Eric van Ballegoie

  6. #6

    Standaard

    Het feit dat hd via de ether niet massaal gaat aanslaan in de nabije toekomst komt volgens mij doordat de liefhebber allang via zijn projector of plasma naar (pseudo) hd zit te kijken via een scaler of dvd speler die wel een optimale kwaliteit garandeerd. Dan is de drang naar hd uitzendingen die nog verre van optimaal zijn minder groot. Men kijkt, mede doordat breedbeeld uitzendingen ook veeel te lang duurden, lekker de kat uit de hd boom....... :wink:
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  7. #7

    Standaard

    HD via de ether is in Nederland sowieso niet aan de orde, (voorlopig) is er absoluut niet genoeg ruimte om HDTV signalen via DVB-T aan te bieden.

    Wél een belangrijke reden waarom HDTV hier minder snel geacepteerd zal worden dan in de VS is het feit dat wij met het PAL systeem een remmende voorsprong hebben: In tegenstelling tot analoog NTSC is met PAL een prima plaatje neer te zetten, en om écht goed het verschil te kunnen zien heb je dus een grote televisie én een goed HDTV signaal nodig.
    Eric van Ballegoie

  8. #8

    Standaard

    Ook is er het probleem dat met de recentelijke verhuizing van de HMG groep veel apparatuur is vernieuwd, maar niet geupgrade naar HD capabele systemen. Ze zitten nu dus met een geheel nieuwe lading camera's, montage sets en weet ik veel wat voor bende waar ze niets in HD mee kunnen. En om nou al dat moois weer te vervangen door HD spul, dat geld houden ze liever nog even vast en kijken ook de kat uit de boom.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Evil Hobbit
    Wel, kijk, HDTV gaat nooit van de grond komen voordat HD via films en dvd door de massa geaccepteerd is. Kijk maar naar breedbeeld televisies. Nooit kwam het van de grond. Pas nu, nu dvd zo unaniem is geaccepteerd, beginnen de omroepen langzaam over te stappen op breedbeelduitzendingen. En zodoende ook de mensen massaal aande breedbeeld tv. Zolang er in Nederland geen markt is die aansluit bij HD op hd-dvd of blueray dan kan het nog wel eens heel lang duren voor ons trage media landje zich volledig, en vooral goed, op hdtv zal storten.
    Nu spreek je toch voor Nederland. In Vlaanderen is breedbeeldTV standaard, enkel oudere buitenlandse reeksen worden nog in 4:3 uitgezonden. Alle eigen werk, alle live-programma's, het nieuws, de voetbaluitzendingen (ook het WK)... alles is hier in breedbeeld. En dit zowel op de federale omroep als bij de verschillende commerciele zenders.
    To infinity ... and beyond!

  10. #10

    Standaard

    Ten eerste mooi artikel, handig om het zo achter elkaar te lezen in plaats van allemaal korte berichten op verschillende sites.
    Waar ik mij vooral over verwonder over HD in Nederland is dat het initiatief vanuit de tv distributeurs (kabelaars/satelliet) lijkt te komen, terwijl het in naar mijn idee in alle andere landen vanuit de netwerken/zenders gebeurd. In Amerika, in Engeland hebben de BBC en ITV (en vast andere) een HD test kanaal, distributeurs geven het enkel door, zelfde verhaal in Duitsland.

    Waarom kan NET 5, de zender die zelf bijna niets opneemt en licenties heeft op bergen aan Amerikaanse series die in HD zijn opgenomen geen test simulcast zender beginnen. NET 5 HD Test of zo. Zender niet massaal aankondigen maar duidelijk maken dat het om een test gaat, gewoon wat de BBC nu doet wel beschikbaar maar nog geen garanties aan afgeven. Dan kunnen ze alles goed testen. Ik denk dat ze het weer typisch Nederlands gaan doen het te massaal gaan aankondigen en er dan de laatste week achterkomen dat het eigenlijk toch niet zo lekker werkt. Gewoon test zender niets mis mee commerciële zenders van Nederland.

    Zo kan ook RTL ook één HD Test zender opzetten die content van al haar stations kan uitzenden, gewoon de hele dag promo’s uit zenden om de apparatuur te testen en in prime time misschien een CSI of een Prison Break simulcasten met de RTL die het op dat moment uitzend.

    Als je kijkt wat BBC HD uit zend is het bijna alleen nog maar promo, maar dit is wel ideaal om je systemen te testen. Geen verwachtingen bij de consument maar wel feedback.

  11. #11

    Standaard

    Helemaal eens met Cyzor. Wat te denken van de Mol. Die wil zo graag vernieuwend bezig zijn, vergaande plannen voor een tweede Talpa...
    De series in HD kwaliteit liggen in Amerika voor het oprapen. Doe mij een zender met Prison Break, Lost e.d. in HD kwaliteit en ik wil daar echt wel wat extra euro´s voor spenderen.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door RomeoRomeo
    Helemaal eens met Cyzor. Wat te denken van de Mol. Die wil zo graag vernieuwend bezig zijn, vergaande plannen voor een tweede Talpa...
    De series in HD kwaliteit liggen in Amerika voor het oprapen. Doe mij een zender met Prison Break, Lost e.d. in HD kwaliteit en ik wil daar echt wel wat extra euro´s voor spenderen.
    Ja ik ook, maar het punt dat ik probeer te maken is dat het de zenders hier bijna niets lijkt te interesseren en alles vanuit de kabelaars moet komen. Dit vind ik en al helemaal als je het vergelijk met de rest van de wereld erg krom. Wat houd bijvoorbeeld NET 5 tegen om te simulcasten in HD. Doen ze in Amerika ook zo ver ik weet. Je hebt 2 versies van een zender waarvan dus 1 de HD variant. De zenders zijn een exact kopie (simulcast) van elkaar maar op het moment dat er HD content is zend de HD variant de HD beelden uit en de ander de SD zo kan iedereen ook mensen zonder HD de beelden zien. Het is nu het ideale tijdstip voor de commerciële om te experimenteren. Niet te veel maar wel wat mensen hebben een HD stb, ze kunnen dus en al helemaal met een test zender geen grote afgang begaan maar wel goede feedback krijgen.

  13. #13

    Standaard

    Interessant artikel. Wel erg jammer dat niet wat meer aandacht aan de satelliet kijkers is besteed, al zou ik het willen (niet dus) ik kan hier geen kabel krijgen.

  14. #14

    Standaard

    De uitspraak dat de NOS het komende EK in breedbeeld zal gaan uitzenden, zegt toch eigenlijk genoeg.

    Ik ben bang dat iedereen, die nu een HD ready TV gekocht heeft, blij mag zijn als die nog compatible is, bij een evt echte introductie van HDTV over een jaar of vier. Eerder zie ik het er niet van komen.
    Alleen voor de echte liefhebbers met een dikke buidel met een beperkt aanbod.

    Misschien genieten met een blue-ray dvd ??
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door MikeV
    Interessant artikel. Wel erg jammer dat niet wat meer aandacht aan de satelliet kijkers is besteed, al zou ik het willen (niet dus) ik kan hier geen kabel krijgen.
    Er valt helaas weinig aandacht te besteden aan HDTV via satelliet in Nederland, Canal Digitaal heeft helaas nog geen HDTV dienst beschikbaar. Alleen via de BBC HD (Astra 23 Oost) was het WK ongescrambled te ontvangen, maar dat betrof slechts een deel van de wedstrijden.
    Eric van Ballegoie

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •