De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.

Discussie: +/- bij speakers?

  1. #1

    Standaard +/- bij speakers?

    Hallo Allemaal,

    Ik heb mij vorige week een receiver gekocht, en heb er nu de speakers op aan gesloten.
    Maar mijn kabels zijn hele gewone simpele kabels en ze zijn volledig wit , dus er staat geen +/- aanduiding op.
    Het klingt wel goed hoe het nu is, maar hoe weet ik 100% zeker of de + en de - goed zitten?
    Of hoor ik dit duidelijk als het verkeerd is aangesloten?

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard Re: +/- bij speakers?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scarry
    Hallo Allemaal,

    Ik heb mij vorige week een receiver gekocht, en heb er nu de speakers op aan gesloten.
    Maar mijn kabels zijn hele gewone simpele kabels en ze zijn volledig wit , dus er staat geen +/- aanduiding op.
    Het klingt wel goed hoe het nu is, maar hoe weet ik 100% zeker of de + en de - goed zitten?
    Of hoor ik dit duidelijk als het verkeerd is aangesloten?

    Alvast bedankt.
    Als er weinig bas is te horen, of het klinkt wat hol, dan kan het zijn dat het uit fase is.

    Helemaal wit..... maar toch hebben de meeste kabels wel een hulpmiddeltje om de draden te kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld doordat 1 van de zijden plat is, of dat er een dunlijntje naast loopt.

    100% zeker weten, dat doe je bijna nooit, maar je kunt natuurlijk wel een paar experimentjes doen door de draden even andersom aan te sluiten, en als je verschil hoort, dan neem je het mooist klinkende

    (WEL EVEN DE VERSTERKER UITSCHAKELEN als je gaat ontkoppelen en koppelen)

    Ga vast sparen voor een iets duurder kabeltje, een merkloos 2,5mm kabeltje kan al verschil teweeg brengen en daar zit wel een aanduiding op.

    Veel plezier
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Je kunt het zooitje ook doormeten met een multimeter. Dan weet je zeker dat het goed (of fout) zit. Ook kun je naar de locale bouwmarkt even een kabeltje halen; minimale investering; maximaal (naar z'n waarde) resultaat.
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  4. #4

    Standaard

    Vooledig witte speakerkabels? Het lijkt erop dat er gewoon stroomdraad gebruikt is :wink: .

    Dat kan best hoor, alleen om uit je huidige speakers en receiver wat meer te halen kun je eigenlijk beter wat normale speakerkabel aanschaffen. Rood-zwart bij de bouwmarkt is prima, zolang het maar gevlochten is. Bij de MM kun je ook speakerdraad van diverse soorten aanschaffen.

    Punt is dat je alleen zelf kan bepalen hoeveel geld je er voor over hebt.
    Mocht je besluiten de huidige kabel niet te vervangen, dan is het advies van dvdfilmprofilergek het enige juiste.

  5. #5

    Standaard

    Het kan zijn dat er toch verschil tussen de + en - draad zit. Ik heb in het verleden ook wel eens speakerdraad gehad dat in het eerste opzicht 2 gelijke speakerdraden had.

    maar als je goed keek was de ene draad (plastic mantel) vierkant en de ander rond. Misschien is dit bij jouw kabel ook wel zo. Dan maakt het verder niet uit of je vierkant of rond pakt voor de +, zolang je het maar aan beide kanten hetzelfde aansluit.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  6. #6

    Standaard

    Of, als de kabels niet ál te lang zijn, pak een viltstift en zet een streepje op één kant bij het begin, en volg die kabel tot het einde terwijl je om de zoveel meter een streepje zet. Dan kom je vanzelf bij het juiste einde en kun je je kabel gewoon aansluiten.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Als er weinig bas is te horen, of het klinkt wat hol, dan kan het zijn dat het uit fase is.

    Helemaal wit..... maar toch hebben de meeste kabels wel een hulpmiddeltje om de draden te kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld doordat 1 van de zijden plat is, of dat er een dunlijntje naast loopt.

    100% zeker weten, dat doe je bijna nooit, maar je kunt natuurlijk wel een paar experimentjes doen door de draden even andersom aan te sluiten, en als je verschil hoort, dan neem je het mooist klinkende

    (WEL EVEN DE VERSTERKER UITSCHAKELEN als je gaat ontkoppelen en koppelen)

    Ga vast sparen voor een iets duurder kabeltje, een merkloos 2,5mm kabeltje kan al verschil teweeg brengen en daar zit wel een aanduiding op.

    Veel plezier
    Het geluid klingt nu over het algemeen goed.
    De bas is goed te horen, en hol klingt het niet(denk ik).

    Stel als de speakers nu toch verkeerd zouden aangesloten zijn, is dit dan slecht voor de speakers?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow
    Je kunt het zooitje ook doormeten met een multimeter. Dan weet je zeker dat het goed (of fout) zit. Ook kun je naar de locale bouwmarkt even een kabeltje halen; minimale investering; maximaal (naar z'n waarde) resultaat.
    Doormeten, hoe doe moet ik dit juist doen?
    Ik heb thuis nog zo een oude multimeter liggen maar heb deze nog nooit gebruikt
    Als ik het kan meten dan ga ik dit eens doen, dan ben ik 100% zeker.
    De kabels die ik nu gebruik zijn toch maar voorlopig, ik ga mij Kimber Kable kopen.
    Maar omdat ik heel wat metertjes nodig heb ga ik daar nog even mee wachten, want deze was niet zo goedkoop.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Vooledig witte speakerkabels? Het lijkt erop dat er gewoon stroomdraad gebruikt is .

    Dat kan best hoor, alleen om uit je huidige speakers en receiver wat meer te halen kun je eigenlijk beter wat normale speakerkabel aanschaffen. Rood-zwart bij de bouwmarkt is prima, zolang het maar gevlochten is. Bij de MM kun je ook speakerdraad van diverse soorten aanschaffen.

    Punt is dat je alleen zelf kan bepalen hoeveel geld je er voor over hebt.
    Mocht je besluiten de huidige kabel niet te vervangen, dan is het advies van dvdfilmprofilergek het enige juiste.
    Nope, het is geen gewone stroomdraad :wink:
    Het is speakerkabel alleen is hij volledig wit!

    Ps: dus als de kabel gevlochten is, dat is beter voor het geluid?
    Kan je deze zo kopen, of moet je het zelf vlechten?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Het kan zijn dat er toch verschil tussen de + en - draad zit. Ik heb in het verleden ook wel eens speakerdraad gehad dat in het eerste opzicht 2 gelijke speakerdraden had.

    maar als je goed keek was de ene draad (plastic mantel) vierkant en de ander rond. Misschien is dit bij jouw kabel ook wel zo. Dan maakt het verder niet uit of je vierkant of rond pakt voor de +, zolang je het maar aan beide kanten hetzelfde aansluit.
    Dat heb ik nog niet bekeken

  8. #8

    Standaard

    Gevlochten kabel kun redelijk makkelijk herkennen. Als je een stukje heb gestript zie je of het koper binnenin gevlochten is of niet.
    Zelf vlechten lijkt me niet zo handig, aangezien je dan eerst alle isolatie eraf moet halen, dan gaan vlechten en dan weer isoleren...........

    Ik zou toch even kijken of er misschien verschil in vorm is in de isolatie of dat er wel wat merkjes opstaan (lichtgrijze streepjes, om de 30-50cm een + of -, dat soort dingen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Gevlochten kabel kun redelijk makkelijk herkennen. Als je een stukje heb gestript zie je of het koper binnenin gevlochten is of niet.
    Volgens mij bedoelt 'ie geen vlechtmantel. O.m. Kimber heeft gevlochten luidsprekerkabel:



    Volgens mij een soortgelijk principe als twisted pair (d.w.z. de gevoeligheid voor invloeden van buitenaf en de inductantie verlagen).
    Inderdaad dat bedoelde ik :wink: .
    Zelf allemaal die koperen/zilveren draadjes beginnen te vlechten is natuurlijk zotte werk.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scarry
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Als er weinig bas is te horen, of het klinkt wat hol, dan kan het zijn dat het uit fase is.

    Helemaal wit..... maar toch hebben de meeste kabels wel een hulpmiddeltje om de draden te kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld doordat 1 van de zijden plat is, of dat er een dunlijntje naast loopt.

    100% zeker weten, dat doe je bijna nooit, maar je kunt natuurlijk wel een paar experimentjes doen door de draden even andersom aan te sluiten, en als je verschil hoort, dan neem je het mooist klinkende

    (WEL EVEN DE VERSTERKER UITSCHAKELEN als je gaat ontkoppelen en koppelen)

    Ga vast sparen voor een iets duurder kabeltje, een merkloos 2,5mm kabeltje kan al verschil teweeg brengen en daar zit wel een aanduiding op.

    Veel plezier
    Het geluid klingt nu over het algemeen goed.
    De bas is goed te horen, en hol klingt het niet(denk ik).

    Stel als de speakers nu toch verkeerd zouden aangesloten zijn, is dit dan slecht voor de speakers?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow
    Je kunt het zooitje ook doormeten met een multimeter. Dan weet je zeker dat het goed (of fout) zit. Ook kun je naar de locale bouwmarkt even een kabeltje halen; minimale investering; maximaal (naar z'n waarde) resultaat.
    Doormeten, hoe doe moet ik dit juist doen?
    Ik heb thuis nog zo een oude multimeter liggen maar heb deze nog nooit gebruikt
    Als ik het kan meten dan ga ik dit eens doen, dan ben ik 100% zeker.
    De kabels die ik nu gebruik zijn toch maar voorlopig, ik ga mij Kimber Kable kopen.
    Maar omdat ik heel wat metertjes nodig heb ga ik daar nog even mee wachten, want deze was niet zo goedkoop.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Vooledig witte speakerkabels? Het lijkt erop dat er gewoon stroomdraad gebruikt is .

    Dat kan best hoor, alleen om uit je huidige speakers en receiver wat meer te halen kun je eigenlijk beter wat normale speakerkabel aanschaffen. Rood-zwart bij de bouwmarkt is prima, zolang het maar gevlochten is. Bij de MM kun je ook speakerdraad van diverse soorten aanschaffen.

    Punt is dat je alleen zelf kan bepalen hoeveel geld je er voor over hebt.
    Mocht je besluiten de huidige kabel niet te vervangen, dan is het advies van dvdfilmprofilergek het enige juiste.
    Nope, het is geen gewone stroomdraad :wink:
    Het is speakerkabel alleen is hij volledig wit!

    Ps: dus als de kabel gevlochten is, dat is beter voor het geluid?
    Kan je deze zo kopen, of moet je het zelf vlechten?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Pjotr
    Het kan zijn dat er toch verschil tussen de + en - draad zit. Ik heb in het verleden ook wel eens speakerdraad gehad dat in het eerste opzicht 2 gelijke speakerdraden had.

    maar als je goed keek was de ene draad (plastic mantel) vierkant en de ander rond. Misschien is dit bij jouw kabel ook wel zo. Dan maakt het verder niet uit of je vierkant of rond pakt voor de +, zolang je het maar aan beide kanten hetzelfde aansluit.
    Dat heb ik nog niet bekeken
    Maakt voor de versterker en de speakers echt niets uit of je het verkeerd hebt aangesloten. Met uit Fase, bedoelt men dat de + en - verkeerdom zitten, het nadeel daarvan is dat als de ene conus naar achter gaat en op hetzelfde moment een andere conus naar voren gaat, het geluid elkaar een beetje opheft, dit veroorzaakt dan het "hollere" geluid. (simpele uitleg) Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat het schadelijk is. 8)

    Als het echt speakerdraad is, dan moet je ook echt een aanduiding - of een verschil kunnen vinden. Plat, streepje/lijntje erop.

    Heel verstandig om wat knap speaker draad te kopen, al is het voor de surrounds niet in alle gevallen even noodzakelijk om daar ook heel duur draad voor te gebruiken.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Maakt voor de versterker en de speakers echt niets uit of je het verkeerd hebt aangesloten. Met uit Fase, bedoelt men dat de + en - verkeerdom zitten, het nadeel daarvan is dat als de ene conus naar achter gaat en op hetzelfde moment een andere conus naar voren gaat, het geluid elkaar een beetje opheft, dit veroorzaakt dan het "hollere" geluid. (simpele uitleg) Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat het schadelijk is. 8)

    Als het echt speakerdraad is, dan moet je ook echt een aanduiding - of een verschil kunnen vinden. Plat, streepje/lijntje erop.
    Bedankt voor de uitleg 8)
    Ik heb de kabel nog eens goed bekeken, en de kabel is aan één kant iets dikker is dan de andere kant.
    Voor de rest zie ik geen verschil erin.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Heel verstandig om wat knap speaker draad te kopen, al is het voor de surrounds niet in alle gevallen even noodzakelijk om daar ook heel duur draad voor te gebruiken.
    Goed dat je dit zegt, ik wou overal dezelfde kabels leggen.
    Maar omdat ik nogal redelijk veel meters nodig had(en omdat de kabel niet zo goedkoop was) had ik er nog even mee gewacht.
    Maar als de surrounds al wegvallen dan zijn het al wat minder metertjes die ik nodig heb
    Dan koop ik voor de surround speakers iets goedkopere kabel(van Kimber) en voor de frond/center speaker de Kimber 8PR, dat scheelt dan toch een pak in kosten 8) .

    Ps: heeft iemand hier ervaring met kimber kabels?

  12. #12

    Standaard

    Zelf geen ervaring mee, maar het schijnen goede kabels te zijn.

  13. #13

    Standaard

    Kimber is een grote speler in kabelland. Maken kabels over een brede pricerange. Van eenvoudig tot de absolute top. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  14. #14

    Standaard

    Ik weet niet wat voor speakers je nu hebt staan, maar ondanks dat je niet voor fronts/rears identieke kabel hoeft aan te schaffen is het wle verstandig om dezelfde soort (zelfde serie) kabel te gebruiken, juist omdat verschillende series kabels ook anders kunnen klinken, net zoals met speakers dus.

    Sommige merken raden voor fronts en rears bepaald combinaties aan (QED SA met Micro bijv). Wel verstandig om op te letten, afhankelijk van je speakers kan het namelijk een storende factor zijn als dat niet lekker matched.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Kimber is een grote speler in kabelland. Maken kabels over een brede pricerange. Van eenvoudig tot de absolute top. :wink:
    Dat is hetgeen ik ook gehoord heb, dus dat zal dan wel goed zitten 8)

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Ik weet niet wat voor speakers je nu hebt staan, maar ondanks dat je niet voor fronts/rears identieke kabel hoeft aan te schaffen is het wle verstandig om dezelfde soort (zelfde serie) kabel te gebruiken, juist omdat verschillende series kabels ook anders kunnen klinken, net zoals met speakers dus.

    Sommige merken raden voor fronts en rears bepaald combinaties aan (QED SA met Micro bijv). Wel verstandig om op te letten, afhankelijk van je speakers kan het namelijk een storende factor zijn als dat niet lekker matched.
    Ik heb nu momenteel Wharfedale Diamond 9.2 speakers, maar er komen binnenkort andere.
    De surround speakers gaan de Wharfedale Evolution DFS 23 worden, en de fronds Wharfedale Evolution 10 en een Wharfedale Evolution Centre speaker.
    De sub weet ik nog niet wat die gaat worden.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Scarry
    Doormeten, hoe doe moet ik dit juist doen?
    Ik heb thuis nog zo een oude multimeter liggen maar heb deze nog nooit gebruikt
    Als ik het kan meten dan ga ik dit eens doen, dan ben ik 100% zeker.
    Kennelijk zat er tóch verschil in de kabels en is dit mosterd na de maaltijd, maar voor de zekerheid:

    Zorg dat je multimeter aanstaat en schakel hem naar weerstand (ofwel Ohm ofwel Ω (griekse hoofdletter omega)).

    Eerst testen:
    Als het goed is staat de wijzer op oneindig (achtje op z'n kant ofwel )
    Laat je de pootjes van je multimeter contact met je maken. Als het goed is springt je metertje meteeen helemaal door naar de andere kant (nul ofwel 0) [er is geen weerstand]
    Werkt dit niet goed, dan is je meter stuk, de schakelaar staat verkeerd, of de batterij van je multimeter is op. Werkt het wel, dan kun je verder.

    pak één kant van je snoer en een rode en een zwarte markeerstift.
    zet met de zwarte stift een dikke stip/streep op één van de deelsnoertjes.
    zet 1 pootje van je multimeter op het subsnoertje met de zwarte stip en houd dat daar vast
    zet het andere pootje omstebeurt op elk van de twee subsnoertjes aan de ándere kant van het snoer. De wijzer vertelt je dan welk subsnoer hetzelfde is (weerstand op 0 = nul = geen weerstand). Zet daar ook een zwarte stip/streep op.
    Klaar

    eventueel herhalen met andere snoer. eventueel andere subsnoer markeren met rood voor het gemak.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •