Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
De resultaten 76 tot 99 van 99 worden weergegeven.
  1. #76
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Dat was inderdaad waar ik op doelde maar dan niet specifiek op dit geval maar meer in het algemeen.

  2. #77

    Standaard

    Ik heb het wel begrepen : eerst goed inspelen en dan pas conclusies trekken. Ik laat de apparatuur nu 's nachts aanstaan op laag volume .

    Ik hen in het week-end de laatse dvd van Seal weer een gedraaid en ik vond de geluidskwaliteit al stukken beter dan de week ervoor. Het orkest op de achtergrond was in ieder geval opeens wel aanwezig . Het irriteerde in elk geval niet.

    Het breierige in het allerhoogst blijft echter. Het kan inderdaad zijn dat een probleem met de apparatuur nu pas duidelijk wordt door de powercords of de filter zoals Hstadman opmerkt. Dan heb ik een ander probleem. Het valt me ook op dat het verschijnsel verschilt van cd tot cd en radiostation tot radiostation, dvd tot dvd . De kwaliteit van de geluidsdrager speelt dus ook eem grote rol.
    Mocht het blijven zoals het is dan kan ik de oplossing ook zoeken in een andere kabel. De VDH D 352 is verzilvert. Of in de akoestiek.

    Eerst maar geduld betrachten : niet mijn grootste kwaliteit
    Rotel 1056 rdv1050
    amhion creon/origo
    VDH D 352
    Hepta ACE

  3. #78
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vpegt
    De kwaliteit van de geluidsdrager speelt dus ook eem grote rol.
    Dat heeft een zeer grote invloed op het geheel, je kunt gerust zeggen het meest.

  4. #79

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door vpegt
    Ik heb het wel begrepen : eerst goed inspelen en dan pas conclusies trekken. Ik laat de apparatuur nu 's nachts aanstaan op laag volume .

    Ik hen in het week-end de laatse dvd van Seal weer een gedraaid en ik vond de geluidskwaliteit al stukken beter dan de week ervoor. Het orkest op de achtergrond was in ieder geval opeens wel aanwezig . Het irriteerde in elk geval niet.

    Het breierige in het allerhoogst blijft echter. Het kan inderdaad zijn dat een probleem met de apparatuur nu pas duidelijk wordt door de powercords of de filter zoals Hstadman opmerkt. Dan heb ik een ander probleem. Het valt me ook op dat het verschijnsel verschilt van cd tot cd en radiostation tot radiostation, dvd tot dvd . De kwaliteit van de geluidsdrager speelt dus ook eem grote rol.
    Mocht het blijven zoals het is dan kan ik de oplossing ook zoeken in een andere kabel. De VDH D 352 is verzilvert. Of in de akoestiek.

    Eerst maar geduld betrachten : niet mijn grootste kwaliteit
    Ach, ervaring he. :wink:

    Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het lang kan duren; ik heb sommige dingen vanaf het begin tot eind horen inspelen en het langste ooit bedroeg liefst een half jaar. :wink: Plotseling onder het luisteren sprong het geluidsbeeld helemaal open...een behoorlijke openbaring. :wink:

    Er kan inderdaad nogal een groot verschil zitten in kwaliteit van persing en opname. Ook cd's werken met een soort mal en als die aan het einde van zijn latijn is klinken die cd's dus ook minder goed dan de cd's die in het begin zijn geperst. :wink:

    Mocht na lang inspelen nog steeds het hoog wat minder zijn, kun je de condensatoren in het filter vervangen voor audio grade exemplaren(wil ik wel gratis voor je doen) of eens een andere interlink uitproberen. :wink:

  5. #80

    Standaard

    ok, maar wat is een power filter, wat doet het , waar is het voor nodig enz enz,,,

    sorry ik ben leek!!!

    gr walter

  6. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door walterkoi
    ok, maar wat is een power filter, wat doet het , waar is het voor nodig enz enz,,,

    sorry ik ben leek!!!

    gr walter
    Geeft niet, iedereen moet wel eens wat leren toch?! :wink:

    Er zijn eigenlijk 2 soorten filters;

    lichte filters die het hoog lichtjes filteren, zodat de storing en alle andere zaken die in het net terechtkomen eruit worden gehaald. hierdoor wordt de achtergrond zwarter, zoals ze dat noemen en neemt de detaillering, plaatsing etc. toe.

    het 2de soort maakt als het ware zijn eigen stroom. Het is als het ware een stroomcentrale in het klein. Er zitten voeding(en) in en vaak ook nog dezelfde filtering als in het eerste soort en geeft een volkomen schone stroom af. Een volkomen schone sinus dus, als je die op een oscilloscoop zou bekijken. Nadeel hiervan is dat ze limieten kennen in het snel verwerken van pieken, waardoor soms versterkers worden gelimiteerd in de dynamiek en erg tam en mak en sloom gaan klinken. Voor echt zware versterkers meestal dus niet een goed idee. tweede punt is dat ze vrij prijzig zijn. de goedkoopste gaan naar het opgenomen wattage en beginnen zo rond de 1000 euro en gaan door tot 5-6000 euro.

    Dit zijn als het ware klasse a versterkers die ook stroom trekken dat kost ook extra veel stroom en ze geven veel warmte af.

    het toepassen van filtering moet dus met beleid gebeuren maar de lichte variant kan meestal zonder problemen toegepast worden.

  7. #82

    Standaard

    Ik heb eindelijk tidj gehad om het filter aan te sluiten, en vanmorgen eens vlug wat radio geluisterd. Ik weet het, niet de beste bron, maar toch om te kijken of ik verschil hoorde. Naar mijn idee klonk het wat gedetaillerder dan daarvoor, maar dit was slechts een snelle impressie.

  8. #83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Ik heb eindelijk tidj gehad om het filter aan te sluiten, en vanmorgen eens vlug wat radio geluisterd. Ik weet het, niet de beste bron, maar toch om te kijken of ik verschil hoorde. Naar mijn idee klonk het wat gedetaillerder dan daarvoor, maar dit was slechts een snelle impressie.
    Mooi zo, Edgar. :wink:

  9. #84

    Standaard

    deze draad is een beetje levenloos he? Blijkt maar weer dat de voorpret het leukste is.

    Van het G&W filter heb ik eerlijk gezegd nog geen verbetering kunnen horen in het geluidsbeeld. Met nadruk op ik en op eerlijk. En de powerkabel al helemaal niet, behalve dan dat ie idd afschermd.

    Maar dat is het grote nieuws ook niet. Ik heb eindelijk mijn oude versterker terug, en mijn kabels die ik uitgeleend had aan Balboa, en we hebben eens lekker zitten luisteren naar die Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE. Grofweg een verschil van €2000 in prijs. De een is een EL34 SET tegen EL84 SE in parallel (niet push-pull lijkt me want dan is het geen SE).

    Daar zit wat meer verschil in dan alleen maar een powerfilter, verschil in karakter, maar niet in kwaliteit. De Audio Note klinkt voller en met meer power maar ook wat minder duidelijk in de 3D plaatsing. De YArland heeft een uitstekende ruimtelijke plaatsing en detail, klinkt zeer neutraal maar mist duidelijk wat power in de onderste octaaf.
    Met de Audio Note heb ik altijd wat probleem gehad met direct de plaats van de zanger in het midden te vinden, met de Yarland is het 'pats, daar staat ie'. Dat vind ik zeer prettig.

    We waren er beiden wel over uit dat wij het verschil van €2000 er niet uit terughoren!!
    'music is spiritual, the musicbusiness is not' (Van Morrisson)

  10. #85

    Standaard

    Inmiddels hangt het flter alweer een tijdje en ik moet zeggen, het totale geluid is wat gedetailleerder en wat strakker. maar voordat ik eens echt heel goed ga luisteren, wacht ik even op mijn Qed SA zodat mijn set voorlopig weer "af" is.

  11. #86

    Standaard

    eep]deze draad is een beetje levenloos he? Blijkt maar weer dat de voorpret het leukste is.

    Van het G&W filter heb ik eerlijk gezegd nog geen verbetering kunnen horen in het geluidsbeeld. Met nadruk op ik en op eerlijk. En de powerkabel al helemaal niet, behalve dan dat ie idd afschermd.

    Maar dat is het grote nieuws ook niet. Ik heb eindelijk mijn oude versterker terug, en mijn kabels die ik uitgeleend had aan Balboa, en we hebben eens lekker zitten luisteren naar die Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE. Grofweg een verschil van €2000 in prijs. De een is een EL34 SET tegen EL84 SE in parallel (niet push-pull lijkt me want dan is het geen SE).

    Daar zit wat meer verschil in dan alleen maar een powerfilter, verschil in karakter, maar niet in kwaliteit. De Audio Note klinkt voller en met meer power maar ook wat minder duidelijk in de 3D plaatsing. De YArland heeft een uitstekende ruimtelijke plaatsing en detail, klinkt zeer neutraal maar mist duidelijk wat power in de onderste octaaf.
    Met de Audio Note heb ik altijd wat probleem gehad met direct de plaats van de zanger in het midden te vinden, met de Yarland is het 'pats, daar staat ie'. Dat vind ik zeer prettig.

    We waren er beiden wel over uit dat wij het verschil van €2000 er niet uit terughoren!!
    Jeep, we zijn het er wel over eens dat kleine verbeteringen niet evenredig met de prijsverhoging zijn. Voor een 5% verbetering betaal je soms duizenden euro's. Verschillen zijn er wel, het hangt er alleen vanaf of je de prijs voor de verbeteringen wilt betalen. :wink:

    Daarnaast, vergelijk je yarland eens met een duurdere audio note, waarschijnlijk dat je dan ook meer gaat horen. De goedkoopste dac van audio note in vergelijking met de duurdere audio note, die 6 voedingen gebruikt is ook een wereld van verschil. De ene vindt de standaard dac al uitmuntend, degene die er alles uit wil halen wat erin zit, zal eerder voor het top model gaan.

    Het is bekend dat detailrijkdom gepaard gaat met afzwakking van de body, wil je meer body, zoals de audio note van jouw, gaat dat meestal gepaard met wat verlies aan microdetaillering. De duurdere hebben beide; de detaillering en de body en power. Reken maar dat 1 voeding of 6 voedingen erg veel verschil maakt in het geluidsbeeld. :wink:
    Alles is een kwestie wat men er voor over heeft.

    De yarland is een nieuwer design dan je audio note. Vergelijk de dvd en cdspelers eens met die van de eerste of 2de generatie. Nu heb je dvdspelers van 200 euro die op een vroegere 600 euro prijscatagorie presteren! Met name ook de cd spelers hebben een dusdanige verbetering ondergaan( met name de dac chips) dat met goedkopere producten ook soms betere resultaten kunnen worden behaald.

    Bij mij zijn de verschillen met en zonder filter wel evident aanwezig, ik heb schijnbaar erg slechte stroomtoevoer daar elke avond regelmatig de lampen zwakker en feller gaan branden. :wink:

  12. #87

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Inmiddels hangt het flter alweer een tijdje en ik moet zeggen, het totale geluid is wat gedetailleerder en wat strakker. maar voordat ik eens echt heel goed ga luisteren, wacht ik even op mijn Qed SA zodat mijn set voorlopig weer "af" is.
    Luister dan eerst, voordat je de nieuwe kabels gaat installeren, eens met en zonder filter?! Dan weet je zeker wat het filter doet! :wink:

  13. #88

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    eep]deze draad is een beetje levenloos he? Blijkt maar weer dat de voorpret het leukste is.

    Van het G&W filter heb ik eerlijk gezegd nog geen verbetering kunnen horen in het geluidsbeeld. Met nadruk op ik en op eerlijk. En de powerkabel al helemaal niet, behalve dan dat ie idd afschermd.

    Maar dat is het grote nieuws ook niet. Ik heb eindelijk mijn oude versterker terug, en mijn kabels die ik uitgeleend had aan Balboa, en we hebben eens lekker zitten luisteren naar die Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE. Grofweg een verschil van €2000 in prijs. De een is een EL34 SET tegen EL84 SE in parallel (niet push-pull lijkt me want dan is het geen SE).

    Daar zit wat meer verschil in dan alleen maar een powerfilter, verschil in karakter, maar niet in kwaliteit. De Audio Note klinkt voller en met meer power maar ook wat minder duidelijk in de 3D plaatsing. De YArland heeft een uitstekende ruimtelijke plaatsing en detail, klinkt zeer neutraal maar mist duidelijk wat power in de onderste octaaf.
    Met de Audio Note heb ik altijd wat probleem gehad met direct de plaats van de zanger in het midden te vinden, met de Yarland is het 'pats, daar staat ie'. Dat vind ik zeer prettig.

    We waren er beiden wel over uit dat wij het verschil van €2000 er niet uit terughoren!!
    Jeep, we zijn het er wel over eens dat kleine verbeteringen niet evenredig met de prijsverhoging zijn. Voor een 5% verbetering betaal je soms duizenden euro's. Verschillen zijn er wel, het hangt er alleen vanaf of je de prijs voor de verbeteringen wilt betalen. :wink:
    En soms betaal je duizenden euro's en is het helemaal niet beter Stadman, besef je dat nu nog niet?

  14. #89
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    En soms betaal je duizenden euro's en is het helemaal niet beter
    Dit is terecht een goede opmerking
    besef je dat nu nog niet?
    Alleen jammer dat je dit erachter zet, je zit gewoon uit te dagen en wacht op een reactie (zoals ik je nu geeft) om weer zo,n vage discussie te beginnen.

    Jammer.

  15. #90

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    En soms betaal je duizenden euro's en is het helemaal niet beter
    Dit is terecht een goede opmerking
    besef je dat nu nog niet?
    Alleen jammer dat je dit erachter zet, je zit gewoon uit te dagen en wacht op een reactie (zoals ik je nu geeft) om weer zo,n vage discussie te beginnen.

    Jammer.
    Ik daag niet uit Johan.
    Zie je dan zelf niet dat deze technische onbenul zoals altijd weer eens onzin neer weet te zetten. De enige post waarover ik niets zou kunnen zeggen die ik van hem de laatste tijd gezien heb gaat over een tekenfilm. Laat hij zich daar dan toe beperken.

  16. #91
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Laat maar.........

  17. #92

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Inmiddels hangt het flter alweer een tijdje en ik moet zeggen, het totale geluid is wat gedetailleerder en wat strakker. maar voordat ik eens echt heel goed ga luisteren, wacht ik even op mijn Qed SA zodat mijn set voorlopig weer "af" is.
    Luister dan eerst, voordat je de nieuwe kabels gaat installeren, eens met en zonder filter?! Dan weet je zeker wat het filter doet! :wink:
    Dat was wel de planning inderdaad.

  18. #93

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door eel
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    eep]deze draad is een beetje levenloos he? Blijkt maar weer dat de voorpret het leukste is.

    Van het G&W filter heb ik eerlijk gezegd nog geen verbetering kunnen horen in het geluidsbeeld. Met nadruk op ik en op eerlijk. En de powerkabel al helemaal niet, behalve dan dat ie idd afschermd.

    Maar dat is het grote nieuws ook niet. Ik heb eindelijk mijn oude versterker terug, en mijn kabels die ik uitgeleend had aan Balboa, en we hebben eens lekker zitten luisteren naar die Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE. Grofweg een verschil van €2000 in prijs. De een is een EL34 SET tegen EL84 SE in parallel (niet push-pull lijkt me want dan is het geen SE).

    Daar zit wat meer verschil in dan alleen maar een powerfilter, verschil in karakter, maar niet in kwaliteit. De Audio Note klinkt voller en met meer power maar ook wat minder duidelijk in de 3D plaatsing. De YArland heeft een uitstekende ruimtelijke plaatsing en detail, klinkt zeer neutraal maar mist duidelijk wat power in de onderste octaaf.
    Met de Audio Note heb ik altijd wat probleem gehad met direct de plaats van de zanger in het midden te vinden, met de Yarland is het 'pats, daar staat ie'. Dat vind ik zeer prettig.

    We waren er beiden wel over uit dat wij het verschil van €2000 er niet uit terughoren!!
    Jeep, we zijn het er wel over eens dat kleine verbeteringen niet evenredig met de prijsverhoging zijn. Voor een 5% verbetering betaal je soms duizenden euro's. Verschillen zijn er wel, het hangt er alleen vanaf of je de prijs voor de verbeteringen wilt betalen. :wink:
    En soms betaal je duizenden euro's en is het helemaal niet beter Stadman, besef je dat nu nog niet?
    SOMS, dus niet in alle gevallen. Dank u! :wink:

  19. #94

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door eel
    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    En soms betaal je duizenden euro's en is het helemaal niet beter
    Dit is terecht een goede opmerking
    besef je dat nu nog niet?
    Alleen jammer dat je dit erachter zet, je zit gewoon uit te dagen en wacht op een reactie (zoals ik je nu geeft) om weer zo,n vage discussie te beginnen.

    Jammer.
    Ik daag niet uit Johan.
    Zie je dan zelf niet dat deze technische onbenul zoals altijd weer eens onzin neer weet te zetten. De enige post waarover ik niets zou kunnen zeggen die ik van hem de laatste tijd gezien heb gaat over een tekenfilm. Laat hij zich daar dan toe beperken.
    Ik wist niet dat de kleuterschool weer uit was. :wink:

  20. #95

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Inmiddels hangt het flter alweer een tijdje en ik moet zeggen, het totale geluid is wat gedetailleerder en wat strakker. maar voordat ik eens echt heel goed ga luisteren, wacht ik even op mijn Qed SA zodat mijn set voorlopig weer "af" is.
    Luister dan eerst, voordat je de nieuwe kabels gaat installeren, eens met en zonder filter?! Dan weet je zeker wat het filter doet! :wink:
    Dat was wel de planning inderdaad.
    veel plezier edgar. :wink:

  21. #96

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Jouw klachten lijken in eerste instantie nog op een niet ingepseeld filter!
    dr. Stadman zijn diagnose. Heb je daar een receptje voor?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Je ziet, er zijn mogelijkheden genoeg, maar je moet wel geduld hebben daar sommige componenten een lange inspeeltijd vergen!
    Je zei zelf pas dat het audiogeheugen erg kort is, waar ik het mee eens ben trouwens, maar hoe kun je nu in een half jaar (zoals je ergens hier zegt) de veranderingen bijhouden?
    Je zit mensen weer eens iets wijs te maken Stadman.
    Beweringen over inspelen waar iedere technicus zich een krul in zijn stropdas om lacht en Stadman die het maar allemaal uit blijft kramen.
    Je bent onverbeterlijk!

  22. #97

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door eel
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Jouw klachten lijken in eerste instantie nog op een niet ingepseeld filter!
    dr. Stadman zijn diagnose. Heb je daar een receptje voor?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Je ziet, er zijn mogelijkheden genoeg, maar je moet wel geduld hebben daar sommige componenten een lange inspeeltijd vergen!
    Je zei zelf pas dat het audiogeheugen erg kort is, waar ik het mee eens ben trouwens, maar hoe kun je nu in een half jaar (zoals je ergens hier zegt) de veranderingen bijhouden?
    Je zit mensen weer eens iets wijs te maken Stadman.
    Beweringen over inspelen waar iedere technicus zich een krul in zijn stropdas om lacht en Stadman die het maar allemaal uit blijft kramen.
    Je bent onverbeterlijk!
    Sorry aal, ook al ben ik het meer met jou eens dan met H.stadman moet je nou een keer kappen, want je bent niet minder onverbetelijk dan hij op dit moment, let it rest man !
    I take the pills to keep the quaks off my back !

  23. #98

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Ik wist niet dat de kleuterschool weer uit was. :wink:
    Ja leuk, kleuterschool…. Ik heb er zelf goeie herinneringen aan. Niet om het een of ander hstadman maar Eel had een en ander misschien iets aardiger kunnen zeggen maar ik kan me zijn irritatie wel voorstellen. Als ik eens even kijk wat jij in deze thread allemaal beweert dan springen ook bij mij de veters uit de schoenen. Je brengt je persoonlijke mening hier ter tafel alsof het onomstotelijk vaststaat dat netfilters, netkabeltjes en wat dies meer zij te allen tijde effect hebben op het uiteindelijke geluid dat uit de luidspreker komt. Uit je reacties komt ook naar voren dat je jouw persoonlijke ervaring ook van toepassing vindt op anderen. Ook doe je technische beweringen die kant noch wal raken. Ik geef even een voorbeeld:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Er zijn eigenlijk 2 soorten filters;

    lichte filters die het hoog lichtjes filteren, zodat de storing en alle andere zaken die in het net terechtkomen eruit worden gehaald. hierdoor wordt de achtergrond zwarter, zoals ze dat noemen en neemt de detaillering, plaatsing etc. toe.

    het 2de soort maakt als het ware zijn eigen stroom. Het is als het ware een stroomcentrale in het klein. Er zitten voeding(en) in en vaak ook nog dezelfde filtering als in het eerste soort en geeft een volkomen schone stroom af. Een volkomen schone sinus dus, als je die op een oscilloscoop zou bekijken. Nadeel hiervan is dat ze limieten kennen in het snel verwerken van pieken, waardoor soms versterkers worden gelimiteerd in de dynamiek en erg tam en mak en sloom gaan klinken.(…)

    (…) Dit zijn als het ware klasse a versterkers die ook stroom trekken dat kost ook extra veel stroom en ze geven veel warmte af.(…)
    Hoe kunnen netfilters het “hoog lichtjes filteren” ? Wat je beweert klopt niet want netfilters zitten bij mijn weten niet in de signaalweg. Dan zeg je vervolgens dat bij het genereren van de 230 volt wisselspanning een “volkomen schone” sinus ontstaat. Ook dat is niet juist want de uitkomende spanning zal weliswaar “schoner” zijn dan rechtstreeks uit de netspanning maar “volkomen schoon” is niet aan de hand. Als je immers gaat meten kom je naast de 50 hertz nog van alles en nogwat tegen dat niet 50 hertz is. Naast dat er resten uit het lichtnet doorheen komen, is er vanzelfsprekend ook vervorming van het 50 hertz uitgangssignaal. De 50 hertz generator vervormd en vannzelfsprekend vervormt ook de versterker al is het maar weinig maar ook dat kun je niet “volkomen schoon” noemen.

    Voor alle duidelijkheid: het is geen ramp dat er wat resten van schakelpulsen uit het lichtnet doorheenkomen want de meeste resten horen we niet uit de luidspreker komen omdat ze daar dan te zwak voor zijn. Dat geldt ook voor de genoemde vervorming. Deze laatste twee aspecten zijn vanzelfsprekend stof voor een andere discussie maar het gaat er om dat je bewering niet klopt dat de spanning “volkomen schoon” is.

    Waarschijnlijk is dat “volkomen schoon” afkomstig uit van die vage marketingverhaaltjes die de netfilterfabrikanten ophangen om de consument tot koopgedrag aan te zetten. Fabrikanten in deze marktsector móeten er marketingtechnisch wel hard aan trekken want in 999 van de 1000 gevallen is de storingsonderdrukking in de voeding van de versterker die je koopt dusdanig goed dat je netfilter noch netspanningsgenerator nodig hebt…

    Maar nog even verder met je tekst: Die speciale voedingen zouden volgens jou limieten kennen in het snel kunnen verwerken van pieken. Je zegt dat versterkers dan sloom gaan klinken omdat de dynamiek wordt gelimiteerd. Dit is baarlijke onzin. Als de netspanning ontoereikend is omdat de versterker meer stroom wil afnemen dan de netspanninggenerator kan leveren, stort de aan de versterker geleverde 230 volt wisselspanning in elkaar en gaat de versterker mogelijk oudhollands clippen - vervormen dus - of laat andere ellende horen. Maar niks “tam, mak of sloom” want als de capaciteit van de netspanninggenerator te gering is werkt de aangesloten versterker gewoon niet goed. Of je ja dan nee zo’n peperdure netspanninggenerator nodig hebt, is vanzelfsprekend een andere discussie maar niets wijst er op dat zo’n voorziening - mits in de juiste vermogensklasse gekozen - de impulsweergave van de versterker in de weg zit. Het karakteriseren als “tam, mak of sloom” zegt iets over wat je verwacht van zo’n netspanninggenerator en dan is het niet verwonderlijk als je dat dan ook zo denkt te horen en is er dan in intrinsiek opzicht niets aan de hand.

    Voor zover ik weet zit er in die netspanninggeneratoren nooit een klasse A versterkers want als je uit die voedingen geen stroom afneemt is de stroomafname uit het lichtnet relatief laag. Een van de kenmerken van een klasse A versterker is dat naast een zeer laag rendement ongeacht de stroomafname het opgenomen vermogen constant hoog blijft. Van een aantal van die apparaten weet ik dat de ingebouwde vermogensversterker een relatief bescheiden ruststroom trekt dus kan het nooit klasse A zijn. Het een en ander wijst op klasse AB maar het kan vanzelfsprekend ook nog om een van de andere instellingen gaan maar klasse A is het in elk geval niet.

    Hstadman laat duidelijk zijn dat het niet erg is als van al dit soort en voorgaande technische zaken niet op de hoogte bent. Doe alleen niet alsof je het wel weet want daardoor ontstaan misverstanden en irritaties. Om dezelfde reden lijkt het me niet verkeerd dat je je persoonlijke ervaringen niet als een feit presenteert. Vertel er bij dat het om jouw strik eigen mening gaat.

  24. #99

    Standaard

    Ik reageer even op deze reactie omdat ik dan alles eigenlijk wel heb gehad.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    eep]
    Van het G&W filter heb ik eerlijk gezegd nog geen verbetering kunnen horen in het geluidsbeeld. Met nadruk op ik en op eerlijk. En de powerkabel al helemaal niet, behalve dan dat ie idd afschermd.

    Ik heb eindelijk mijn oude versterker terug, en mijn kabels en we hebben eens lekker zitten luisteren naar die Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE. Grofweg een verschil van €2000 in prijs. De een is een EL34 SET tegen EL84 SE in parallel.

    Yarland FV34A tegen de Audio Note Oto SE.
    Daar zit wat meer verschil in dan alleen maar een powerfilter, verschil in karakter, maar niet in kwaliteit. De Audio Note klinkt voller en met meer power maar ook wat minder duidelijk in de 3D plaatsing. De Yarland heeft een uitstekende ruimtelijke plaatsing en detail, klinkt zeer neutraal maar mist duidelijk wat power in de onderste octaaf.
    Met de Audio Note heb ik altijd wat probleem gehad met direct de plaats van de zanger in het midden te vinden, met de Yarland is het 'pats, daar staat ie'. Dat vind ik zeer prettig.

    We waren er beiden wel over uit dat wij het verschil van €2000 er niet uit terughoren!!
    ]eep, we zijn het er wel over eens dat kleine verbeteringen niet evenredig met de prijsverhoging zijn. Voor een 5% verbetering betaal je soms duizenden euro's. Verschillen zijn er wel, het hangt er alleen vanaf of je de prijs voor de verbeteringen wilt betalen.
    Nee, normaal gesproken klopt dat wel. Ik betaal nu echter voor een kleine verbetering -/- €1000 (als ik de AN verkoop). Met goede oren en een goed verstand daartussen haal je meer verbetering dan met geld smijten.

    Daarnaast, vergelijk je yarland eens met een duurdere audio note, waarschijnlijk dat je dan ook meer gaat horen. De goedkoopste dac van audio note in vergelijking met de duurdere audio note, die 6 voedingen gebruikt is ook een wereld van verschil. De ene vindt de standaard dac al uitmuntend, degene die er alles uit wil halen wat erin zit, zal eerder voor het top model gaan.
    Eh, hoe? Heb jij er 1?
    Ik heb al eerder uitgelegd dat het grootste verschil zit in het verschil in schakeling. De Soro zal niet beter klinken, de Meishu wel. Want die heeft dezelfde schakeling als de Yarland met betere buizen (en betere componenten).

    Het is bekend dat detailrijkdom gepaard gaat met afzwakking van de body, wil je meer body, zoals de audio note van jouw, gaat dat meestal gepaard met wat verlies aan microdetaillering. De duurdere hebben beide; de detaillering en de body en power. Reken maar dat 1 voeding of 6 voedingen erg veel verschil maakt in het geluidsbeeld.
    Alles is een kwestie wat men er voor over heeft.
    Nee, het is niet 'bekend', het een volgt niet automagisch uit het andere. Het ligt aan de schakeling PP vs. SE en aan het aantal windingen in de uitgangstrafo (8 of 4 Ohm uitgang). En het type buis. Zie ook tuberolling onderaan.

    De yarland is een nieuwer design dan je audio note. Vergelijk de dvd en cdspelers eens met die van de eerste of 2de generatie. Nu heb je dvdspelers van 200 euro die op een vroegere 600 euro prijscatagorie presteren! Met name ook de cd spelers hebben een dusdanige verbetering ondergaan( met name de dac chips) dat met goedkopere producten ook soms betere resultaten kunnen worden behaald.
    Wat een complete bulls**t. Waarom klinken NOS buizen dan vaak zoveel beter dan nieuwe productie? Buizenversterkers worden al zo lang gemaakt dat er bijna geen vooruitgang meer zit in de ontwikkeling, sterker nog: vaak moet het wiel opnieuw uitgevonden worden! Compleet het tegenovergestelde van de digitale techniek. Het zal me niet verbazen als de Yarland FV34A een zeer oud ontwerp is van ver voor de Oto SE.

    Bij mij zijn de verschillen met en zonder filter wel evident aanwezig, ik heb schijnbaar erg slechte stroomtoevoer daar elke avond regelmatig de lampen zwakker en feller gaan branden.
    Dat is mooi. Maar als je even goed leest dat zeg ik dat ik het niet heb kunnen constateren, behoudens de filtering. En mijn netspanning is net zo beroerd boven in de flat met oude bijna overbelaste bedrading.
    Het lijkt me ook stug omdat ik een puur klasse-A versterker heb waarbij de ruststroom dus 100% van de tijd >= aan het signaal. Er is dus nergens een voeding die ineens meer stroom moet gaan leveren bij signaalpieken.

    Verdere vergelijkingen
    Luistertest Yarland FV34AIII, Audio Note Oto SE, Mission Cyrus III

    Ik heb ook een paar dagen een Mission Cyrus 3 te leen die een vriend ooit aangeraden heb. Dat is geen misselijke transistorversterker en koste toen zo'n fl 1600. Maar hij kan niet tippen aan de Yarland. Hij gaat harder en heeft wel die diepste bas, maar daar houd het op. De Cyrus 3 klinkt wat neutraler/feller in het hoog en de bassen zijn wat droger maar ook minder fel/snel. Maar dat is niet zo belangrijk. De Audio Note gaat wel diep en zeer vol (te?) en heeft ook veel diepte, maar weet de stemmen minder precies te scheiden. Ik kan de loopjes wel goed volgen. Het klinkt erg vol en mooi maar minder precies en gedetailleerd.

    Er is wel iets anders typerends wat me wel duidelijk opviel en dan moet ik eerst even wat uitleggen: als je een instrument of stem op het podium hoort dan stel ik me die voor als een wolk. Dat hoor je in het echt ook. Die stem kan verder naar voren of achteren staan en groter of kleiner lijken. In het echt hoor je van een persoon ook niet alleen zijn mond maar ook zijn borstkast resoneren dus het is nooit een punt in de ruimte, maar het moet ook niet te groot worden.

    Als ik via de Yarland buizenversterker luister klopt dit redelijk goed. Niet te dichtbij en te klein, niet te ver weg en te groot. Het podium begint achter de speakers. Die wolk steekt af tegen de 'zwarte' achtergrond. Ik kan elk instrument precies plaatsen. Ik kan ingewikkelde loopjes ook prima volgen en stemmen van een koortje onderscheiden als aparte stemmen. Er zit ook veel diepte in (verschil tussen voorste stem en achterste instrument/nagalm/echo).
    Als ik nu de Cyrus 3 gebruik lijkt het alsof de stem wat verder naar voren staat (geen probleem) maar als ik een stem of instrument hoor dat ie uit een wolk met ruis tevoorschijn komt. :S Als het geluid stopt, stopt het ook. Net of er zand op de vloer gestrooid is en dat weer verdwijnt, of als een druppel op het water valt dat je zo'n kroontje ziet. Bij ingewikkelde loopjes raak ik eerder de draad kwijt en een koortje lijkt meer op een uitgesmeerde brij. Stemmen/orgeltoon lopen ook wel eens 'vol' (net of je oren dichtzitten als het te hard gaat) En de ruimte loopt minder ver door naar achteren. Duidelijk minder diepte dus.

    Ik heb een paar keer geswitched en ik hoor het steeds weer. Loopjes, koortje en vollopen heb ik samen met die vriend geconstateerd. Ik ga er geen oorzaken voor bedenken, maar ik weet wel dat ik de buizenversterker(s) veel schoner vind klinken. Het is dus duidelijk geen toevoeging (fijn clippen of harmonische vervorming) die de buizenversterker maakt maar juist het in tact laten van het originele signaal. Met de buizenversterker klinkt het meer zoals ik het in het echt ook hoor. Ik kan de Yarland vol opendraaien met het orgel van de St Eustache in Parijs (met van die volle zware tonen) en het blijft goed gaan. Met de Cyrus heb je het idee dat het 'te hard' gaat ook al draai ik hem niet verder open dan 9-10 uur (=~ zelfde luidsterkte).

    BTW: de opstelling was identiek en ik heb vrij snel omgeplugd en heb steeds dezelfde paar nummers gebruikt. Mijn vriend was niet bevooroordeeld want hij weet niets van hifi enzo, hij zingt zelf in een koor. Hij heeft geen idee wat beter moet klinken of wat dan ook.

    Tuberolling
    Ik heb donderdag 4 setjes andere buizen binnengekregen en ik kan wel vast melden na 5 uur spelen dat het setje Electro Harmonics 6CA7 al een flinke verbetering in het geluidsbeeld geeft. Dit zijn de buizen waar ik het minste van verwacht eigenlijk. De bas is ook flink zwaarder, maar juist niet <70Hz waar het nodig is. Het wordt tussen de 100-150Hz juist een beetje te zwaar

    Ik ga ze nog verder inspelen en daarna de KT77 en de =C= EL34. En de NOS 6n3p.
    'music is spiritual, the musicbusiness is not' (Van Morrisson)

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •