Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 38 van 38 worden weergegeven.

Discussie: WATT RMS enz.

  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg
    Citaat Oorspronkelijk gepost door AiKoiN
    en dan in het gewoon nederlands will dat zeggen ?


    en nog een extra kort vraagje er bij..

    ik heb de Canton 100 movie MX speakers er staat in de handleiding (ja die lees ik) precies dit: 4...8 Ohm

    mijn versterker boekje de Onkyo 674e staat als je speakers 4 of of meer zijn maar niet meer dan 6 stel ze in op 4, hebben ze 6 of meer stel ze in op 6 tot 16 ?? owjee wat nu..

    thnx !!
    Die impedanties moet je meestal andersom zien. Onder normale omstandigheden zal deze 8 Ohm zijn en bij zware belasting 4 Ohm. De instelling van de receiver heeft volgens mij te maken met de beveiliging tegen overbelasting. In de stand 4 Ohm zal deze waarschijnlijk een hogere stroomsterkte toestaan dan in de stand 6 Ohm. Aangezien jij kleine sateliet luidsprekers hebt zou ik deze instellen als 6 Ohm. Kies je voor 4 Ohm dan zal het mischien beter klinken, maar zal de luidspreker minder goed beschermd worden bij zwaardere belasting.
    Ik heb zelf een Onkyo SE703E reciever die volgens Onkyo 130 watt per kanaal levert. Daarnaast heb ik een set Balboa speakers van JBL waarbij een versterker word aangeraden die maximaal 125 watt levert (dit ligt niet echt ver van elkaar af). Verder geeft JBL op: Continue 60 watt en peak 240 watt. Nominaal 8ohm.
    Op mijn reciever kan ik in de setup het aantal Ohms instellen op 4 of op 6.

    Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn reciever beter op 4 Ohm instellen omdat mijn speakers een piek aan kunnen van 240 watt. Zo ben ik wel minder beveiligd tegen oververhitting maar dat zou dan met mijn speakers niet veel uitmaken?

  2. #27

    Standaard

    Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

    Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

    Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.
    Maar is 4 ohm in mijn geval kwalitatief niet beter dan 6 ohm?

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Toppieroy
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A. Duijmelinck
    Ik zou gewoon voor de 6 Ohm instelling gaan.

    Je receiver levert in de praktijk een stuk minder. Zal verder geen probleem vormen.
    Maar is 4 ohm in mijn geval kwalitatief niet beter dan 6 ohm?
    Nee, het vraagt alleen meer vermogen van je versterker.

  5. #30

    Standaard

    En bovendien is de max. SPL en het rendement van een luidspreker veel belangrijker dan het mogelijk gedisipeerde vermogen. Wat doet een luidspreker met het aan hem toe gevoerde vermogen.

    MAW er zijn luidsprekers van 10 watt die meer en beter geluid geven dan die van 1000 opgegeven watts.

    En de weerstand van wisselstroom heet idd impendantie en is om het makkelijker te maken ook nog eens afhankelijk van de aangeboden frequentie en temperatuur van de componenten. Een warm geworden luidspreker boet helaas in aan rendement door verlies van magnetisme.
    ( en zo is het wel weer even genoeg )

    Henk

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door audiorent
    En bovendien is de max. SPL en het rendement van een luidspreker veel belangrijker dan het mogelijk gedisipeerde vermogen. Wat doet een luidspreker met het aan hem toe gevoerde vermogen.

    MAW er zijn luidsprekers van 10 watt die meer en beter geluid geven dan die van 1000 opgegeven watts.

    En de weerstand van wisselstroom heet idd impendatie en is om het makkelijker te maken ook nog eens afhankelijk van de aangeboden frequentie en temperatuur van de componenten. Een warm geworden luidspreker boet helaas in aan rendement door verlies van magnetisme.
    ( en zo is het wel weer even genoeg )

    Henk
    lorenz speelt mee in de spoelen etc. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. :wink:

  7. #32

    Standaard

    Rms waarden zijn waarden die je systeem minimaal aankan,
    de waarden die in de hifi sector opgegeven worden , dan spreek ik over de meest gangbare merken, zijn piekwaarden gemeten op bepaalde frequenties. Deze waardes kunnen ze meestal maar fracties van sec aan.
    Heel gangbaar is bv 130w voor een hifiluidspreker, op een vermogen bank zal deze luidspreker heel waarschijnlijk niet meer dan 30w rms leveren.
    In de prof sector en de beter fifi is het gangbaar dat 600w ongeveer 400w rms is, ongeveer die verhoudingen.
    Ook speelt de technologie die gebruikt wordt een grote rol, zo zal bv een klasse A versterker die 15w leverd waarschijnlijk harder spelen dan een gewone hifiversterker die 2 x 100 w zou geven.

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door luyckfasseel stefan
    Heel gangbaar is bv 130w voor een hifiluidspreker, op een vermogen bank zal deze luidspreker heel waarschijnlijk niet meer dan 30w rms leveren.
    In de prof sector en de beter fifi is het gangbaar dat 600w ongeveer 400w rms is, ongeveer die verhoudingen.
    Ook speelt de technologie die gebruikt wordt een grote rol, zo zal bv een klasse A versterker die 15w leverd waarschijnlijk harder spelen dan een gewone hifiversterker die 2 x 100 w zou geven.
    Daar heb je het weer: met alle respect, een luidspreker levert geen vermogen in watts maar geluid in db. Hij krijgt een aantal watts aangboden van een versterker. Een luidspreker disipeert vermogen: hij kan het aan (of niet natuurlijk). Het gaat primair niet om wat een luidspreker "aan kan" maar wat hij er mee doet. Het is mooi mee genomen als de luidspreker niet stuk gaat, maar een luidspreker zo maken dat hij bij een aangeboden 1000 watt niet de geest geeft is geen kunst (maak maar een dik genoege spoel met een plaat aluminium er aan vast met een klein magneetje er om heen en noem het "luidspreker").
    Een luidspreker maken met 110 db CSPL bij 1 watt op 1 meter wel.
    En laat 'm daarbij dan ook nog eens mooi recht lopen, dan gaan we geld verdienen!

    Die watts interesseren mij eigenlijk weinig, daar scherm ik niet mee als ik een installatie neerzet. Een goed geluid met een toereikend volume, daar gaat het om.

    Henk

  9. #34

    Standaard

    allemaal mooi en wel dat gespeel met woorden, maar het blijft een feit dat je materiaal op elkaar moet afgesteld zijn, te zware luidsprekers op een niet krachtige versterker gaat ervoor zorgen dat je eindtrappen niet volgen en doorbranden, en te zwakke luidsprekers op een te zware versterker gaan ervoor zorgen dat je luidsprekers doorbranden indien er meer dan 0db signaal binnenkomt(dc). Het gaat over wat is rms, niet hoe een systeem op elkaar afgestemd wordt. Het rendement dat een luidspreker levert( db) is weer een andere discutie.

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door luyckfasseel stefan
    allemaal mooi en wel dat gespeel met woorden, maar het blijft een feit dat je materiaal op elkaar moet afgesteld zijn, te zware luidsprekers op een niet krachtige versterker gaat ervoor zorgen dat je eindtrappen niet volgen en doorbranden, en te zwakke luidsprekers op een te zware versterker gaan ervoor zorgen dat je luidsprekers doorbranden indien er meer dan 0db signaal binnenkomt(dc). Het gaat over wat is rms, niet hoe een systeem op elkaar afgestemd wordt. Het rendement dat een luidspreker levert( db) is weer een andere discutie.
    Op de vraag wat RMS is, is al lang het antwoord gegeven. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  11. #36

    Standaard

    Ik kan het toch niet laten te reageren, anders zijn er mensen die gaan geloven dat te zware boxen eindtrappen opblazen enzo...

    Je kan een wekkerradio aansluiten op een JBL 2 x 18" basebin: hij zal het jaren volhouden.


    Odb is geen absolute waarde maar een afspraak. zolang je er niets bijzet kan het elke waarde zijn die je maar bedenkt. Dat maakt het rekenen in db zo makkelijk. Het is een uitgangspunt. Wij nemen zoveel mv (of KV)aan zoveel ohm en noemen het 0 db. Het is ook altijd 0db bij ....

    @ Stefan: als jij zegt dat dat alles boven de 0 db gelijkstoom wordt heb ik een vermoeden waar jij je 0 db neerlegt.
    Het zal niet meer om aan te horen zijn vrees ik...

    Henk

  12. #37

    Standaard

    Alle toestellen die ik ken, decks, versterkers, mengtafels etc.. als je de record level bekijkt of de output level, dan geven al deze toestellen indien ze een ledindicator hebben, vanaf 0db rood signaal, wat zou dat willen zeggen denk je, ...
    Al deze toestellen worden geijkt, anders zou je bij teveel uitgangssignaal een saturatie krijgen, +3db is reeds verdubbeling van je signaal.

    het is van DC binnen te krijgen dat de meeste luidsprekers doorbranden.

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door luyckfasseel stefan
    Alle toestellen die ik ken, decks, versterkers, mengtafels etc.. als je de record level bekijkt of de output level, dan geven al deze toestellen indien ze een ledindicator hebben, vanaf 0db rood signaal, wat zou dat willen zeggen denk je, ...
    Al deze toestellen worden geijkt, anders zou je bij teveel uitgangssignaal een saturatie krijgen, +3db is reeds verdubbeling van je signaal.

    het is van DC binnen te krijgen dat de meeste luidsprekers doorbranden.
    Dateq mengpanelen geven 6 db onder hun 0,001 THD 0 db aan. Dit omdat ze weten dat de DJ zo graag "vet rood"op hun display zien, en iedereen toch graag een onvervormd geluid wil.
    Echt het is maar waar je de lat legt, sommigen vinden 0 db bij 1,5% THD.
    O db wijs je aan om een houvast te hebben bij het ijken en vergelijken.

    "we nemen die en die waarde en noemen het 0 db."

    In geluidstechniek alleen al heb je bij het meten van geluid al talloze verschillende db waarden: dBA, dBC, slow, fast, piek, gemiddeld...

    Stel je voor dat ze in een vergunning de voorwaarde stellen dat je niet meer als 80 db geluid mag maken.

    Daar kun je alle kanten mee op. Noem je het geluidsniveau waarbij je doof begint te worden 0 db, dat kan!

    Iedereen weet dat je + 6 db op kan nemen op een casettedeck, en niemand merkt daar wat van: zou je ook 0 db kunnen noemen dus.
    Moet je eens proberen op een DAT + 6 db op z'n schaaltje op te nemen!

    Henk

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •