De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard HDMI schakelt 5.1 surroundstream uit!

    Voor de verhuur had ik besloten maar eens over te gaan naar HDMI voor de plasma's, je moet een beetje met je tijd mee en zo'n dun firewire achtig draadje met digitaal geluid en beeld erdoor is wel handig toch?

    Thuis kijk ik ook naar een plasmascherm en ook daar -dacht ik- zou de beeldverbetering van HDMI t.o.v. component wel aardig zijn.

    Dan stuit je meteen op een raadselachtig probleem: zodra de HDMI uitgang van de DVD speler op de televisie aangesloten wordt, schakelt de speler de 5.1 surroundstream aan de coaxiale/optische uitgang uit en maakt er een PCM stream van.

    Je kunt nu dus kiezen: of goed AC3 geluid met analoog beeld of digitaal (getrantporteerd) strak beeld met maximaal stereo geluid.

    Vreemd genoeg zwijgt zowel bij de Phillips als bij de Pioneer DVD speler de handleiding over dit fenomeen. Ook op google kun je intypen wat je wilt maar komt er geen echte hit uit over dit probleem.

    De pioneer helpdesk raadt alleen aan een transceiver aan te schaffen met HDMI in- en uitgangen (bij voorkeur die van Pioneer) die wel de 5.1 surroundstream in tact laat.

    Denken jullie dat het gebruik van een HDMI-DVI verloop, waar doorheen immers alleen de beeldinformatie gaat een oplossing is?
    Is er dan nog een handshake die de DVDspeler zegt de surround stream uit te schakelen?

    Het moet mij even van het hart dat, (zeker gezien het feit dat deze "voorziening" pas na HDMI 1.1 is ingevoerd) het weer een voorbeeld is van hoe grote fabrikanten hun best doen om goede uitvindingen toch vooral niet probleemloos te laten werken.

    En het door pioneer gegeven argument dat het kopieeren tegen gaat zie ik helemaal niet.

    Bedankt voor je suggesties...

    Henk.

  2. #2

    Standaard

    Henk,

    Leuk verhaal, heb zelf ook een dvd speler met HDMI uitgang, maar het signaal naar de coax/optische uitgang gaat gewoon netjes door.(en zo hoort het ook, er zijn tenslotte nog maar weinig versterkers/recievers die het aangeboden audio signaal van een HDMI kabel kunnen verwerken.)

    Jammer dat je vergeet te vermelden welke speler je hebt.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    De philips DVp 5960/12 en de Pioneer DV-490V-k.

    De DVD spelers met HDMI 1.0 hebben deze "feature" nog niet.

    Het is pas met HDMI 1.1.* -waar nieuwe spelers mee uitgerust zijn- dat dit euvel optreedt.

    Henk

    * bron: Philips helpdesk tegen Expert Huizen, waar ik de Philips DVDspeler kocht en verhaal ging halen.

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ongeveer hetzelfde probeem.

    Dit gaat over de Pioneer DV-696AV !!!!

    Mijn bedoeling was deze dvdspeler te kopen om tegelijkertijd van de dts te genieten en de upscaling dankzij de HDMI-uitgang. Mijn versterker, een dolby Digitaal 5.1 versterker, heeft een 6-kanaals externe decoder-ingang voor DTS en andere toekomstige formaten.



    Ik heb een ernstig probleem dat ik al ergens op deze forum al gelezen heb maar weet niet meer waar. Als ik tegelijkertijd de 6 aansluitingen gebruik links (6 kanalen) naar mijn versterker om van de DTS te genieten en de HDMI aansluiting naar mijn televisie dan heb ik maar een 2.1 geluid in plaats van 5.1. En als ik in plaats van de HDMI uitgang de euro scat-uitgang gebruik dan heb ik wel een 5.1 geluid.

    Wat moet ik doen om tegelijkertijd van de DTS te genieten en van de upscaling dankzij de HDMI uitgang?

  5. #5

    Standaard

    Geen idee, dat gaat dus niet. Ik heb de Pioneer teruggebracht en gezegd waar hij hem kon steken. Waar het heel erg donker is....


    Henk

  6. #6

    Standaard

    Dus volgen Pioneer is het normaal?

  7. #7

    Standaard

    Volgens de gebruiksaanwijzing van de Pioneer DV-696AV, als je de HDMI-uitgang gebruikt, dan kan je de audio output mode niet kiezen. Normaal heb je keuze tussen 2 channel en 5.1 channel. Als je de HDMI-uitgang gebruikt dan is het automatisch 2 channel.

    Morgen ga ik eerst naar de winkel om te zien wat ze gaan zeggen en nadien naar Pioneer.

    Dus, daar is een groot kans dat ik zal moeten kiezen tussen een betere beeld hebben of van DTS willen genieten. Ik zal zowiezo kiezen voor DTS want het beeld vind ik al uitstekend.

  8. #8

    Standaard

    Ik kiez voor DTS want ik ben eigenlijk niet echt voor HD-beeld want bioscoop-beeld trekt meer op dvd-beeld dan op HD-beeld. HD-beeld is zo artificeel. Dus is HDMI niet zo belangrijk voor mij.


    De 3 voordelen van de HD-DVD en Blu-ray Disc zijn:

    1/ Het probleem van beeld-compressie zal eindelijk opgelost worden
    2/ Films van meer dan 4 uur kunnen op één schijf in tegenstelling met nu
    3/ Indien je een dure versterker koopt, dan zal de klank ook veel beter zijn aangezien dat geluid niet meer gecompreseerd zal zijn.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb zojuist naar Pioneer gebeld en ze hebben mij aangeraden om een nieuw versterker te kopen met HDMI als ik van 5.1 en tegelijkertijd van upscaling wil genieten.
    Volgens hem geldt dit voor alle merken.

    Wat denken ze? Dat ik een nieuw versterker ga kopen? Dat ze naar de maan lopen? HDMI is een geldkloperij want dan moet je al je toestellen vervangen zowel TV, dvd, als versterker. Als er één het niet heeft dan ben je in de purée.

    Ik ga rustig genieten van mijn external DTS decoder en voor de rest dat ze maar naar de maan lopen. Ik vind het beeld al uitstekend op mijn plasmascherm.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BASIL
    Ik heb zojuist naar Pioneer gebeld en ze hebben mij aangeraden om een nieuw versterker te kopen met HDMI als ik van 5.1 en tegelijkertijd van upscaling wil genieten.
    Volgens hem geldt dit voor alle merken.

    Wat denken ze? Dat ik een nieuw versterker ga kopen? Dat ze naar de maan lopen? HDMI is een geldkloperij want dan moet je al je toestellen vervangen zowel TV, dvd, als versterker. Als er één het niet heeft dan ben je in de purée.

    Ik ga rustig genieten van mijn external DTS decoder en voor de rest dat ze maar naar de maan lopen. Ik vind het beeld al uitstekend op mijn plasmascherm.
    Laat ze de speler maar lekker op die donkere plek houden, wat een achtelijke eikels zijn het daar toch bij Pioneer. Zelfs veel versterkers die momenteel al wel een HDMI aansluiting hebben doen helemaal niets met het audio signaal en lussen het door of als er meer HDMI aansluitingen opzitten kun je daar tussen schakelen, een soort van HDMI Switchbox dus :wink:
    Geld voor alle merken.... nou nee dus

    Neem je gewoon deze speler:

    http://www.modern.nl/WINKEL/PRODUCTI...00000000089802

    Voor 83 euro staat hij met 2 dagen bij je thuis, ik heb hem daar als reserve speler gekocht, heb er nu dus 2, 1 voor de breek 8)
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Dat model heeft geen upscaling en heeft geen DTS decoder
    Het is normaal dat het zo goedkopig is. Mijn dvdspeler heeft wel een upscaling en een dts decoder. Ik heb voor de DV696-AV gekozen in eerste instantie voor de DTS decoder en daarna voor de Upscaling. Die Upscaling is niet belangrijk want het beeld is al perfect. Het is een heel goed model en ben niet meer van plan om te veranderen.

    LG is wel een goed merk. Ik heb een LG plasmascherm en ben zeer tevreden. :wink:

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BASIL
    Dat model heeft geen upscaling en heeft geen DTS decoder
    Het is normaal dat het zo goedkopig is. Mijn dvdspeler heeft wel een upscaling en een dts decoder. Ik heb voor de DV696-AV gekozen in eerste instantie voor de DTS decoder en daarna voor de Upscaling. Die Upscaling is niet belangrijk want het beeld is al perfect. Het is een heel goed model en ben niet meer van plan om te veranderen.

    LG is wel een goed merk. Ik heb een LG plasmascherm en ben zeer tevreden. :wink:
    DE LG heeft alles wat de Pioneer ook heeft op Super Audio na.

    DUS wel upscaling, en ook nog eens via component, en hij is inderdaad goedkopig daar.

    Geniet maar fijn van je model. Ik geniet van Upscaling met DTS en DD 5.1 jammer dat die durige Pioneer dat niet kan
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BASIL
    Dat model heeft geen upscaling en heeft geen DTS decoder
    Het is normaal dat het zo goedkopig is. Mijn dvdspeler heeft wel een upscaling en een dts decoder. Ik heb voor de DV696-AV gekozen in eerste instantie voor de DTS decoder en daarna voor de Upscaling. Die Upscaling is niet belangrijk want het beeld is al perfect. Het is een heel goed model en ben niet meer van plan om te veranderen.

    LG is wel een goed merk. Ik heb een LG plasmascherm en ben zeer tevreden. :wink:
    DE LG heeft alles wat de Pioneer ook heeft op Super Audio na. Dus ook een 6 kanalen tulp uitgang en daarmee volgens mij dan ook ingebouwde DTS decoder.

    DUS wel upscaling, en ook nog eens via component, en hij is inderdaad goedkopig daar.

    Geniet maar fijn van je model. Ik geniet van Upscaling met DTS en DD 5.1 jammer dat die durige Pioneer dat niet kan
    Ik heb achter informaties gezocht en nergens melden ze dat er een dts decoder is.

  14. #14
    Member
    Registratie datum
    Sep 2002
    Woonplaats
    Maastricht [in de buurt van]

    Standaard

    Zo ver ik kan zien op hun eigen website heeft deze DVD speler GEEN DTS, alleen 3D surround sound. Ook heeft hij GEEN upscaling, staat nergens vermeld. En het lijkt me toch vreemd dat ze zoiets geheim zouden houden

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rha
    Zo ver ik kan zien op hun eigen website heeft deze DVD speler GEEN DTS, alleen 3D surround sound. Ook heeft hij GEEN upscaling, staat nergens vermeld. En het lijkt me toch vreemd dat ze zoiets geheim zouden houden
    Ik ben net ook op hun website gegaan en heb ook de folder van LG met de nieuwe modellen en volgens die informaties is er geen dts decoder en geen upscaling naar 1080i.

    Geen dts decoder? waarom zou ik dan mijn model met dts decoder vervangen door die LG zonder dts decoder? Dan ben ik weer een stap achteruit want ik heb geen dts decoder op mijn versterker. Zo dom ben ik ook nog niet aangezien dat mij EERSTE eis een dts decoder te hebben op mijn dvdspeler. En ik ga toch niet dom zijn om een dvdspeler dan te kopen zonder dts decoder.

    Als er iemand mij een model kan zeggen die het probleem van de Pioneer niet heeft, dat hij het mij laat weten. :wink:

    Maar dus liefst geen LG die geen dts decoder heeft en geen upscaling volgens de officiele informaties van LG (folder en website). :wink:

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rha
    Zo ver ik kan zien op hun eigen website heeft deze DVD speler GEEN DTS, alleen 3D surround sound. Ook heeft hij GEEN upscaling, staat nergens vermeld. En het lijkt me toch vreemd dat ze zoiets geheim zouden houden
    De Speler heeft Upscaling via zowel de HDMI aansluiting als zowel via de component aansluiting.

    OPM;
    Als er een tegen copieren beveiligde DVD wordt afgespeeld, dan wordt hij via de component uitgang niet geupscaled.

    Ik heb er 2, en echt ze hebben een prachtig mooi beeld, bij via HDMI, audio via de tulp plug(digitaal) naar de versterker.
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BASIL
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rha
    Zo ver ik kan zien op hun eigen website heeft deze DVD speler GEEN DTS, alleen 3D surround sound. Ook heeft hij GEEN upscaling, staat nergens vermeld. En het lijkt me toch vreemd dat ze zoiets geheim zouden houden
    Ik ben net ook op hun website gegaan en heb ook de folder van LG met de nieuwe modellen en volgens die informaties is er geen dts decoder en geen upscaling naar 1080i.

    Geen dts decoder? waarom zou ik dan mijn model met dts decoder vervangen door die LG zonder dts decoder? Dan ben ik weer een stap achteruit want ik heb geen dts decoder op mijn versterker. Zo dom ben ik ook nog niet aangezien dat mij EERSTE eis een dts decoder te hebben op mijn dvdspeler. En ik ga toch niet dom zijn om een dvdspeler dan te kopen zonder dts decoder.

    Als er iemand mij een model kan zeggen die het probleem van de Pioneer niet heeft, dat hij het mij laat weten. :wink:

    Maar dus liefst geen LG die geen dts decoder heeft en geen upscaling volgens de officiele informaties van LG (folder en website). :wink:
    Je hebt geen versterker die DTS ondersteunt
    Een PC speakersetje van Logitech van rond de 300 euro heeft dat al.

    Ik heb even gekeken in de gebruiksaanwijzing, daar wordt DTS gewoon ondersteund, het gaat er via de digitale RCA of optische uitgang uit, net als DD5.1 overigens.

    Helaas geen analoge 6 kanaalsuitgang voor simpele versterkers zonder DTS decoder Nu is dat ook niet zo erg, want er zijn bijna geen dvd schijfjes die alleen maar DTS hebben. Tevens wordt er ontzettend veel rotzooi met DTS heel groot op de DVD doos uitgegeven, dat totaal geen waarde toevoegd aan de film, gewoon een verkooptruc om ook rommel te kunnen verkopen. DTS wordt helaas vaak misbruikt op deze wijze.

    Het is in deze wat je belangrijker vind... mooier beeld zonder geluid, of normaal beeld met geluid 8)

    Fijn zo'n HDMI aansluiting die het geluid uitschakeld, doe mij maar gewoon mijn LG, heb dan wel versterkers met DTS, maar missen zou ik het niet. Nu heb ik een 50inch scherm, en op 1080i een heel mooi beeld, dat zou ik niet willen missen.... en ik heb nog geluid ook :wink: , yep ook DTS maar ook gewoon DD 5.1

    Wel upscaling, zowel via de HDMI aansluiting als via de Component aansluiting, met als Opm: als er een tegen kopieren beveiligde DVD wordt afgespeeld, dan wordt er via de component uitgang niet geupscaled.

    Divx etc wordt ook niet geupscaled. Alleen DVD films. en wel tot 1080i.
    Ook NTSC schijven worden keurig verwerkt. De nieuwe modellen ken ik niet, ik heb genoemd model de DV9800H en ben er heel tevreden over, hij was zeer goed getest in HET. Echt mooi beeld, en het geluid, ja dat ligt toch echt aan je set. Misschien tijd voor wat knaps :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Ik heb dit topic vluchtig even doorgelezen. Grappige is dat ik mijn vader enkele weken geleden geadviseerd heb om een HDMI-upscaling dvdspeler te kopen voor +-200,- om zijn beeldkwaliteit te verbeteren op zijn plasma (panasonic 42pv60).

    Ik twijfelde toen tussen de Pioneer 696AV of de Sony DVP-NS76. Beide werden geprezen op o.a. AVforums en ze zijn betaalbaar. Gevoelsmatig heb ik hem toen de Sony geadviseerd omdat ik hier en daar toch nog wat kleine probleempjes las over de Pioneer.

    Nu heeft hij een prachtig beeld op 1080i en hij is erg tevreden over deze Sony speler! Heb er verder nooit bij stilgestaan maar uiteraard werkt DTS en DD nog perfect en ik hoor zelfs beter geluid door deze speler. Misschien is dit nog een oplossing voor jullie? Als receiver heeft hij een 5 jaar oude Sony QS receiver.

  19. #19

    Standaard

    Goed nieuws voor de eigenaars van de Pioneer DV-696-AV :wink: .

    Dus het goed nieuws is dat je bij deze dvdspeler wel HDMI en 5.1 kan combineren. Maar je moet een beetje zoeken. En veel mensen weten niet wat ze moeten doen. En als je dan naar Pioneer belt dan liegen ze en zeggen ze dat je een versterker moet kopen met een HDMI aansluiting wat niet waar is.

    Dus dit is de juiste procedure om van HDMI en 5.1 geluid te genieten. Voordat je de HDMI kabel aansluit aan je dvdspeler moet je eerst een Euroscart aansluiten. Als je Euroscart aangesloten is dan moet je naar Home Menu gaan. Daarna moet je naar Initial Settings gaan. Daarna moet je naar Speakers gaan en moet je kiezen voor 5.1. Want als je een dvdspeler koopt dan is die op 2.0. En als je onmiddelijk je HDMI kabel aansluit dan kan je de parameter Speaker niet veranderen en heb je 2.0.

    Je kan dus de optical- en HDMI-aansluiting en de external DTS-decoder samen gebruiken maar eerst is het zeer belangrijk dat je de audio parameters veranderd voordat je de HDMI-kabel aan je dvdspeler aansluit. :wink:

  20. #20

    Standaard

    Indien jullie vragen hebben dan mogen jullie gerust een pm naar mij sturen :wink:

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BASIL
    Indien jullie vragen hebben dan mogen jullie gerust een pm naar mij sturen :wink:
    Nou, niet per PM, daar worden we met z'n allen niet wijzer van.....

    Hoe ben je achter deze wijsheid gekomen

    Staat het ergens in de gebruiksaanwijzing verstopt, of heb je het samen in de winkel proefondervindelijk ontdekt

    Heb je nog een lief briefje gestuurd naar de importeur en hem bedankt voor die geweldige helpdesk, en heb je dan tevens verzocht of zij zo vriendelijk willen zijn deze truc te vermelden in handleiding. of verzocht om een software update

    Niet iedereen leest dit forum, voor toekomstige gebruikers is het ook fijn om te weten dat het wel kan zonder dat je van die verkoopgretige helpdesk een advies krijgt om een nieuwe reciever/versterker te kopen.

    (en wat ik al aan je had gemeld..... nu is het even geen goede tijd om een nieuwe reciever te kopen omdat het allemaal nog een beetje onduidelijk is met die nieuwe HD DD EN HD DTS)

    Zo zie je maar weer eens, je moet niet te gemakkelijk willen opgeven :wink:
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •