Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 49 worden weergegeven.

Discussie: DVD-Artefacts

  1. #1

    Standaard DVD-Artefacts

    DVD-Artefacts
    Veel voorkomende beeldproblemen op DVD

    Wat betekenen al die technische termen als filmgrain, compressieblokken edge enhancement en aliasing nou precies? Lees het hier!

    Lees dit artikel
    Laatst aangepast door Michael Hamers : 24-07-2018 om 15:26

  2. #2

    Standaard

    Prachtig artikel weer Nathan! Alle belangrijke artefacts zijn nu vermeld zodat iedereen vanaf nu zonder problemen het 'jargon' uit de recensies kan begrijpen!
    Eric van Ballegoie

  3. #3

    Standaard

    Digitale DVD problemen.....

    Grappig, "vroeger" had je met de "analoge" Laserdisc veel minder last van de meeste hier genoemde digitale problemen
    De resolutie was dan wel niet zo scherp als die van DVD,
    maar het beeld was wel van een constante kwaliteit, snelle shots zagen er natuurlijker uit dan nu bij DVD.....

    Maar als je de video bitrate van DVD op CBR 8 zet
    en de audio bitrate van DTS op 1.536 kb/s valt er goed met DVD te leven hoor!

  4. #4

    Standaard

    Erg interessant om te zien maar er staat me iets vaag bij dat ik wel eens eerder zo'n soort artikel heb gezien hier.
    Maar een opfrissertje kan nooit kwaad :wink:

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Sander H
    Erg interessant om te zien maar er staat me iets vaag bij dat ik wel eens eerder zo'n soort artikel heb gezien hier.
    Maar een opfrissertje kan nooit kwaad :wink:
    Het is net een postzegelverzameling: af en toe een leuk artefactje opslaan als je hem tegenkomt zodat je een jaar later weer een update kunt doen.
    De lijst is nu wel zo goed als compleet te noemen. Alles wat je ooit op DVD zult tegenkomen staat er zo´n beetje tussen.

  6. #6

    Standaard

    en bedankt Nathan, dvd kijken zal nooit meer hetzelfde zijn..




    Geintje,

    Zeer duidelijk artikel met fraaie voorbeelden, gelukkig ben ik niet iemand die zich stoort aan de artefacts.
    Laatste aanschaf nr. 1620 "nights in Rodanthe"

    foto's van collectie | al mijn films bij imdb | dvdprofiler

  7. #7

    Standaard

    Over het algemeen beter screenshots dan bij het oude artikel, maar dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt (als de duikboot naar de camera toe komt en stilaan zichtbaar wordt, net voor de openingscredits)
    - I want peace on earth and good will toward man.
    - We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
    Strips? stripinfo.be | Drum 'n' Bass? drumnbass.be

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Surya
    dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
    Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb "gelukkig" zo'n oud televisie toestel dat mij deze verschijnselen volkomen ontgaan.
    mijn zwarte gat 19-08-2005 weer bijgewerkt. laatste aanwinst: teveel.

  10. #10

    Standaard

    MOIRÉ-EFFECT
    Zie je ook wel is bij jassen (Smokings) erg ierietant en je kan er best duizelig van worden als het lang in beeld is.
    Dus ik kan me er bij een film ook wel wat bij voorstellen.

    GHOSTING
    Zit er wel grappig uit want het lijkt net als of er een Man in spook verschijnig achter hem aanloopt.
    Ik weet niet of dat hoort bij deze film,maar zo nee is het wel raar.

    NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

    Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Surya
    dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
    Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.
    Is gebeurd zie
    - I want peace on earth and good will toward man.
    - We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
    Strips? stripinfo.be | Drum 'n' Bass? drumnbass.be

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door M Balje
    NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

    Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.
    Daar gebruiken ze toch kleurenfilters voor, en color correction?
    - I want peace on earth and good will toward man.
    - We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
    Strips? stripinfo.be | Drum 'n' Bass? drumnbass.be

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door M Balje
    NOISE REDUCTIE PROBLEMEN

    Dit wordt toch door Editors gebruikt om bv een scene die over dag is gefilmd een s'nachts (Donker) uiterlijk tegeven.
    Nee, daar gebruiken ze (zoals Surya al aangeeft hierboven) speciale kleurfilters voor. Soms wordt een scène ook digitaal gekleurd (bijv. bij Red Dragon) om een nachtscène te maken, wat uiteraard vaak een beter effect geeft dan alleen een blauwfilter.

  14. #14

    Standaard

    Schitterend artikel Nathan!

  15. #15

    Standaard

    Geweldig artikel Nathan. Dat maakt al die termen een stuk duidelijker.

  16. #16

    Standaard

    Nathan, weer een ontzettend interessant en heel duidelijk artikel, dit heb je weer prima gedaan.

    Keep up the good working :wink:
    dvd's *foto van verzameling*startrader/safetrader

  17. #17

    Standaard

    Een zeer waardige en waardevolle aanvulling op de vorige artikels !
    Knap !!

    Als je nu al artikels in een downloadbaar bestand kan gooien, dan kan ik er nog iemand anders mee blij maken.

    ('k vond die flash van een tijd geleden wel een goed idee)

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Soms wordt een scène ook digitaal gekleurd (bijv. bij Red Dragon) om een nachtscène te maken
    Digital grading toch?
    In Lord of the Rings en ook Amelie wordt dit bijna de hele film toegepast, en met succes, geeft het toch net even een aparte sfeer.

    Duidelijk en verhelderend artikel overigens
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  19. #19
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    Vidocq is zelfs volledig digitaal gekleurd ....

  20. #20

    Standaard

    Erg interessant nathan. leuk gedaan.

  21. #21

    Standaard

    Ik ben weer helemaal bij. Ik heb me echt verbaasd over de hoeveelheid artefacts die bestaan en ben dan ook blij dat dit soort dingen me nooit echt zijn opgevallen. Een bus moet al op 10 meter afstand zijn wil ik zien of het de juiste is, laat staan dat ik artefacts op m'n mini-tv kan aanwijzen.

    Nathan, topartikel! Erg bedankt, ik heb 't met veel interesse gelezen en ben weer een stuk wijzer geworden.

    Ik heb wel een hypothetische vraag:
    Een dvdspeler heeft wel een S-video uitgang, maar de tv heeft er geen ingang voor. Wel is er beschikking over zo'n multifunctioneel scartdoosje, waar je dus audio en composiet-video of S-video (zit toch ook audio signaal bij?) op aan kan sluiten. Als dat scartdoosje nou in de tv gestoken wordt en er een S-video kabel van het doosje naar de dvdspeler loopt, zou men dan minder last hebben van dingen als dot crawl en cross-coloration dan wanneer het geheel verbonden is dmv een composiet aansluiting?

    Het is een hypothetische vraag omdat mijn dvd speler geen s-video heeft en m'n tv ook niet. Het geheel zit gewoon met een scartkabel aan elkaar vast. Ik vroeg het me gewoon af.

    Oh en nog een vraagje: Waar staat de S in S-video voor?
    Death to Oatmeal!
    Mijn Collectie (needs updating)| Nieuwste titel(s): Over There

  22. #22

    Standaard

    Interessant om te lezen, dat zeker.
    Erg leerzaam

    Maar soms vind ik films met zulke 'foutjes' en onnauwekeurigheden nog
    leuker dan een optimaal gemasterde dvd. Heb ik meer het gevoel dat ik echt naar een film kijk, gemaakt door mensen. Want soms denk ik dat de mastering zodanig is dat et op 1 of andere manier de pret bederft.

    Maar das weer iets uit mn persoonlijke leven ;X
    Yesterday is history. Tomorrow is the future. Today is a gift, that's why we call it the present.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nathan Strik
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Surya
    dat bij posterisatie vind ik nog niet duidelijk genoeg. Persoonlijk vind ik het begin van Das Boot DC daarvoor bijzonder geschikt
    Nieuwe voorbeeld-screenshots zijn uiteraard altijd welkom op nathan@dvd.nl Graag zo onbewerkt mogelijk (default video-instellingen gebruiken) en het liefst anamorf aanleveren in 100% kwaliteit JPG.
    Allereerst mijn complimenten over de toelichtingen.
    Nou is het idd. duidelijker waar jullie het over hebben in de recenties.
    Nu ff over de screenshots.
    Ik lees dat ghosting een onnodig resultaat is door toedoen van de makers van de betreffende dvd's.
    Ik heb in het verleden gemaild over de voltallige reeks van star trek tng. en de ghosting die tijdens alle afleveringen op alle dvd's en alle seisoenen voorkomt. Toen vertelde diegene dat dit kwam doordat dit een oude tv serie betreft en niet dat het een slecht geproduceerde dvd reeks is. wat is het nou?

  24. #24
    Hans De Bisschop
    Guest

    Standaard

    Euhm ... mij is er nog NOOIT ghosting opgevallen bij Star Trek TNG ... wel weet ik dat ik ooit op al mijn DVD's ghosting had ... maar dit lag aan het feit de de verbindingskabel tussen TV en DVD speler beschadigd was en dan kunstmatig dat effect ging bijcreëren .. uiterst onaangenaam kan ik je zeggen ...

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hans De Bisschop
    Euhm ... mij is er nog NOOIT ghosting opgevallen bij Star Trek TNG ... wel weet ik dat ik ooit op al mijn DVD's ghosting had ... maar dit lag aan het feit de de verbindingskabel tussen TV en DVD speler beschadigd was en dan kunstmatig dat effect ging bijcreëren .. uiterst onaangenaam kan ik je zeggen ...
    Ik heb bij geen van mijn andere dvd's ghosting en spel met naar ik zelf mag zeggen op hoog niveau home theater.
    Maar ook bij mijn zwager (totaal andere set) had dezelfde klachten met tng. dus!!
    Nu heb ik geen idee hoe ik zo'n plaatje moet bijsluiten laat staan maken, maar anders had ik het laten zien.
    Maar mischien hebben ze bij dvd.nl de foto die mijn zwager heeft gemaakt nog?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •