De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 100 Hrz. of 50 Hrz.??

    Hey,

    Ik heb ff zitten neuzen op het forum maar ik kon nu niet echt een duidelijk antwoord vinden.

    Ik wil een breedbeeld gaan kopen, maar ik weet niet waar ik op moet letten. Moet het 100 hrz zijn of 50 hrz?
    Ik heb gehoord dat 100 hrz, DVD's niet ten goede komt.
    Dus als 50 hrz ook goed is dan ga ik daar voor, tenzij er echt een groot verschil is.
    Ik hoop dat iemand een goed en duidelijk antwoord heeft.

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij is 100Hz op zich geen punt, als je alle digitale beeldfilters maar uit kunt zetten... (heb ik gelijk?!?)

  3. #3

    Standaard

    Het menselijk oog is in staat om beelden die achter elkaar worden getoond ook als afzonderlijke beelden te zien als deze elkaar niet snel genoeg opvolgen. Bij een beeldwisselfrequentie van 50Hz en hoger (dus 50 beelden of meer per seconde) is het oog niet meer in staat deze als afzonderlijk te zien en wordt het een vloeiende beweging (het film-principe).

    Dit zou dus eigenlijk betekenen dat er geen verschil is tussen een 50Hz en een 100Hz tv want vanaf 50Hz (beeldwisselfrequentie) is het oog toch niet meer in staat om de afzonderlijke beelden waar te nemen. Toch is er weldegelijk een groot verschil tussen een 50Hz en een 100Hz tv. Deze laatste is meer flikkervrij (tov de 50Hz tv) waarbij de flikkering dus eigenlijk de waarneming van afzonderlijke beeldjes is. Dit komt door het volgende:

    Een beeld is opgebouwd uit verticale lijnen. Bij een 50Hz tv worden eerst in 1/50ste seconde alleen de oneven lijnen verzonden en in de volgende 1/50ste secoconden alleen de even lijnen. Een totaal beeld (de even en oneven lijnen) onstaat dus in 2/50ste seconden en feitelijk heb je dus een beeldwisselingsfrequentie van 25Hz (de term 50Hz zoals die bij tv's wordt aangegeven heeft dan ook betrekking op de deelbeeldwisselfrequentie en niet beeldwisselfrequentie)

    Bij een 100Hz tv worden de even en oneven lijnen per 1/100 seconden verstuurd wat dus een beeldwisselfrequentie van 50Hz geeft. Vandaar dat het beeld van een 100Hz tv rustiger overkomt als een 50Hz tv (omdat je nu wel een beeldwisselfrequentie van 50Hz hebt).

    Het zijn vooral de analoge bronnen zoals de tv-antenne die direct voordeel hebben van deze digitale techniek. Bij digitale bronnen zoals de dvd-speler is er nauwelijks tot niet voordeel mee te behalen. Voor puur dvd-plezier is een 100Hz tv dan ook geen pure noodzaak.

    Omdat de digitale bewerking van 100Hz een soort van waas met zich meebrengt (het ghost-effect) hebben tv-fabrikanten er nog meer digitale bewerkingen in de tv gestopt (100Hz-motion / Digital Reality Creation etc allemaal een andere naam voor hetzelfde) om dit negatief effect te verminderen cq verwijderen (maar dat is ze nog niet voor de volle 100% gelukt). Het zijn dan ook juist deze digitale bewerkingen die ervoor zorgen dat het dvd-beeld slechter ipv beter wordt tov een 50Hz zonder al deze digitale bewerking.

    Het meest ideaal is dus om een 100Hz tv te kiezen waarbij je tevens de keuze 50Hz hebt (Er zijn verschillende fabrikanten die zulke tv's in hun programma hebben). Op deze manier kun je van de 100Hz techniek genieten tijdens het kijken naar analoge bronnen maar op het moment dat je een dvd gaat kijken schakel je het beeld over naar 50Hz (hoe minder de digitale bewerking hoe beter).

    Bied de 100Hz tv niet de keuze tot overschakeling naar 50Hz dan kies op zijn minst een tv waarbij alle digitale bewerkingsprocessen uit te schakelen zijn (en let daar goed op want bij de meeste tv's zijn deze functies automatisch en niet overrule-baar).

    Hoop dat het een beetje duidelijk is.

  4. #4

    Standaard

    Hartelijk dank voor de prima uitleg!

    Maar volgens jou kan ik toch beter een 100 hrz TV kopen.

    Hoewel ik toch wel gehoord heb dat 50 hrz voor DVD toch beter is, ondanks het uitschakelen van de "filter-functies"

  5. #5

    Standaard

    als ik jouw was zou ik voor een 50 hertz gaan.
    mijn ouders hebben beneden een 100 hertz en ik heb op mijn kamer een 50 hertz.
    het beeld bij mijn ouders is wel mooier(kan ook wel komen dat ik geen goede RGB kabel gebruik) maar niet het prijsverschil waard dat je tussen een 100 en 50 hertz betaald.
    dan zou je beter bijv ipv een 100 hertz 70 cm een 50 hertz 80 cm breedbeeld halen voor hetzelfde of minder geld.
    maar dat is mijn mening en ik heb er niet echt verstand van

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camille
    Hartelijk dank voor de prima uitleg!

    Maar volgens jou kan ik toch beter een 100 hrz TV kopen.
    Nee, volgens mij moet je gaan voor een tv welke je in deze twee standen kunt zetten (ze bestaan echt), dus zowel in staat is om 100Hz alsook 50Hz weer te geven.

    Op deze manier kun je bij analoge bronnen de 100Hz beeldweergave selecteren (met alle voordelen die 100Hz geeft bij analoge bronnen) maar als je een dvd gaat kijken schakel je de tv over naar 50Hz en heb je geen last van alle negatieve neveneffecten die 100Hz bij digitale bronnen geeft.

    Dus let er bij aanschaf van een tv op of de functies 100Hz en 50Hz schakeling aanwezig is.

    Mocht het prijsverschil tussen een tv met deze optie en een standaard 100Hz of 50Hz tv je te groot zijn dan is de gewone 50Hz tv aan te bevelen (hoe minder de bewerking hoe beter de prestatie ).

    Naast het gekeuvel tussen een 50Hz of 100Hz tv vanwege de beeldkwaliteit bij dvd-weergave is een goede afstelling van de tv net zo (of mischien nog wel vele malen meer) belangrijk om tot een goed resultaat te komen.

  7. #7

    Standaard

    Uiteraard wil ik (wederom) ook m'n ei kwijt in deze thread. Wat is eigenlijk je budget Camille? Als je €1000 euro hebt dan raad ik je aan een goede 50Hz te kopen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de breedbeeld 100hz tv's die in dit prijssegment zitten gewoon niet de kwaliteit hebben die je verwacht. Ik zeg niet dat dat voor alles/iedereen geldt, voordat ik weer commentaar krijg . Vaak hebben de goedkopere 100hz tv's wel leuke snufjes om het beeld te verbeteren maar zijn die niet uit te schakelen. Hoe duurdere de tv hoe meer opties natuurlijk waarbij de opties WEL zijn uit te schakelen, deze zijn wel meteen een stuk duurder. Maw als je een 100hz breedbeeld tv tegenkomt tegen een goede prijs w0aarbij alle opties zijn uit te schakelen en de tv kan schakelen tussen de 50hz en 100hz dan zou ik hem kopen en mij een e-mail sturen.

    Groeten

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raskel
    Maw als je een 100hz breedbeeld tv tegenkomt tegen een goede prijs w0aarbij alle opties zijn uit te schakelen en de tv kan schakelen tussen de 50hz en 100hz dan zou ik hem kopen en mij een e-mail sturen.

    Groeten
    Toch aan een nieuwe TV aan het denken dan?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kollie
    Toch aan een nieuwe TV aan het denken dan?
    Niet aan een nieuwe tv aan het denken, ik wil gewoon wel eens zien welke tv voldoet aan mij eisen Ik heb net 2 weken m'n nieuwe tv!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Raskel


    Niet aan een nieuwe tv aan het denken, ik wil gewoon wel eens zien welke tv voldoet aan mij eisen Ik heb net 2 weken m'n nieuwe tv!
    Zijn die andere zo slecht bevallen dat je er 4 in een jaar tijd gehad hebt?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kollie
    Zijn die andere zo slecht bevallen dat je er 4 in een jaar tijd gehad hebt?
    Half jaar, 2 x samsung, 2x jvc, nu heb ik een gewone philips 50hz en die is eindelijk goed..hehe

  12. #12

    Standaard

    hey, wat was er dan zo slecht aan die andere? Ben nl. ook een een beetje aan het rondkijken...

  13. #13

    Standaard

    In deze thread staan wat grappen en grollen die mijn vorige tv's hadden. Anders moet je de zoekfunctie eens gebruiken, kom je alle klachten wel tegen

  14. #14

  15. #15

    Standaard

    Hey Raskel,

    Ik zie dat jij ook net een 50 hrz tv hebt gekocht.
    Mijn budget is niet al te hoof, in ieder geval niet voor allemaal die functies om die opties uit te schakelen.

    Beneden in de woonkamer staat ook een 100 hrz tv en ik stoor me niet aan de kwaliteit van het anologe signaal.
    Dus ik denk dat ik dan maar voor een 50 hrz tv ga.

  16. #16

    Standaard

    goed id ik heb net een samsung 50 hertz en ben er zeer tevreden mee voor wat ik ervoor betaald heb

  17. #17

    Standaard

    Welke type is het van Samsung? Wij hebben nl. een DVD speler van Samsung, de M405, en het leek ons een goed idee ook een tv van dat merk te kopen...maar nu lees ik bij Raskel dat die niet zo goed zijn.

  18. #18

    Standaard

    Je moet niet een tv van samsung kopen omdat je dvd-speler ook samsung is, dat is vrij onzinnig. Je moet een tv kopen omdat ie goed is. Ik weet het type niet meer, het was in ieder geval een 100hz breedbeeld, 82 cm van rond de 2000 gulden destijds.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •