De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.

Discussie: "Golven" op tv

  1. #1

    Standaard "Golven" op tv

    Hi allemaal,

    Ik heb al een tijdje een probleempje met m'n tv (of DVD speler of kabels?).

    Als ik er een DVD op kijk zie je op sommige momenten een soort van lichte golven verticaal door het beeld gaan, het is niet echt nadrukkelijk aanwezig, alleen dus bij bepaalde tinten/kleuren maar ik zit er nu op te letten en het stoort me mateloos! :x

    Ik dacht eerst zelf dat het aan de (goedkope) scart lag, die heb ik inmiddels vervangen maar het probleem is er niet mee opgelost. Het rare is dat ik het volgens mij ook niet altijd heb (of ik zie het soms gewoon niet).

    Heeft iemand iets soortgelijks gehad of weet iemand wat deze golven veroorzaken? Graag hulp!

    Groeten,
    Martijn

  2. #2

    Standaard

    Klinkt alsof het kabelsignaal niet helemaal goed is. Ik heb dit bij analoog kijken en dan alleen op sommige zenders (en dan ook nog niet altijd). Met digitale tv heb ik hier geen last van ... dan komt storing in je beeld weer op een andere manier naar voren.
    Sony ES | Primare | Panasonic | Audio Physic | REL | CEC | Pioneer | Van den Hul | QED | Cable Talk | Supra

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jasper_K
    Klinkt alsof het kabelsignaal niet helemaal goed is. Ik heb dit bij analoog kijken en dan alleen op sommige zenders (en dan ook nog niet altijd). Met digitale tv heb ik hier geen last van ... dan komt storing in je beeld weer op een andere manier naar voren.
    Nou, ik heb het niet met het kijken naar tv programma's maar alleen met een DVD kijken.

  4. #4

    Standaard

    http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=13 geeft info over beeldstoringenm, mogelijk heb je hier iets aan.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

  5. #5

    Standaard

    Is een interrresant artikel en jammer genoeg komen de meeste storingen me ook wel bekend voor maar het probleem waar ik het over heb staat er niet tussen.

    Toch bedank t voor je reactie.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Is een interrresant artikel en jammer genoeg komen de meeste storingen me ook wel bekend voor maar het probleem waar ik het over heb staat er niet tussen.

    Toch bedank t voor je reactie.
    Staan versterker en speler dicht bij (vaak onder) je beeldscherm?
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  7. #7

    Standaard Re: "Golven" op tv

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Als ik er een DVD op kijk zie je op sommige momenten een soort van lichte golven verticaal door het beeld gaan, het is niet echt nadrukkelijk aanwezig, alleen dus bij bepaalde tinten/kleuren maar ik zit er nu op te letten en het stoort me mateloos! :x
    Lastig! en vervelend

    zijn het horizontale golven die zich vertikaal bewegen of zijn het vertikale 'strepen' die horizontaal bewegen?
    Is het (vooral) bij stilstaand beeld of vooral bij bewegend beeld?
    Is het vooral bij lichte scenes?

    Waar ik in eerste instantie aan denk zijn:
    * Er is een electromagnetisch veld in de buurt (magnetron, speakers, hoogspanningskabel, koffiezetapparaat) van het beeldscherm. Dat kan ook een intern probleem van je tv zijn (slechte afscherming intern), maar dat mag natuurlijk niet.
    * Voeding is zwak (vooral bij goedkopere monitoren/tv's). Dan zal je probleem vooral optreden als de scènes erg licht zijn (kost namelijk meer stroom). Sowieso is het een goed plan om eens naar je helderheid/contrast te kijken. Afstellen met een test-dvd ofzo, maar begin in ieder geval om beiden om het midden te zetten (en dus niet op vol!). Even wennen misschien, zeker in een fel verlichte kamer (zon!), maar waarschijnlijk prettiger en echtere kleuren/contrasten terwijl de tv niet zo hard hoeft te werken.
    * interferentie van bewegende patronen met de pixels van PAL of NTSC, dan zouden de golven stil moeten staan als je de DVD op pauze zet.

    Ik verdenk in de eerste plaats je tv, maar het kán ook je speler zijn natuurlijk. Om het probleem op te sporen kun je makkelijk proberen of het probleem ook optreedt als je een andere DVD-speler gebruikt (even lenen van een vriend(in), kennis, familielid of voorbijganger).
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  8. #8

    Standaard

    Het zijn vertikale strepen die horizontaal bewegen. En ik heb er vooral last van als je van donkere scenes naar wat lichtere gaat, als het heel licht wordt zie je ze niet meer.

    Dat het van een ander aparaat komt was ook mijn eerste gedachte, en dan dacht ik vooraal aan de draadloze modem die op zo'n meter van de tv staat. Deze heb ik uiteraard al eens uitgeschakeld en daar werd het niet beter van (misschien dat ik de PC dan ook helemaal uit moet zetten omdat die natuurlijk wel zoekt naar de modem, deze staat echter wel op een andere verdieping.)

    Speakers staan uiteraard ook dicht bij de TV en ik zal voor de zekerheid ook eens wat aparaten in de keuken uit doen.

    Ik heb ook even wat met de helderheid/contrast gespeeld en kwam uiteindelijk uit op een "movie preset". Even wennen omdat ie vrij donker was maar ik heb gisteren een film gekeken en niks geen last gehad. Even afwachten nog met andere films.

    Het is trouwens een Samsung (waar ik snel weer een TV van zal kopen, want dit is niet het enige waar ik niet tevreden over ben)

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

    Groetn,
    Martijn

  9. #9

    Standaard

    Dit komt alleen voor bij zeer lichte en heldere scene's, terwijl de camera een horizontale beweging maakt?
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Is een interrresant artikel en jammer genoeg komen de meeste storingen me ook wel bekend voor maar het probleem waar ik het over heb staat er niet tussen.

    Toch bedank t voor je reactie.
    Staan versterker en speler dicht bij (vaak onder) je beeldscherm?
    Yep, zit alleen een plank van het meubel tussen.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Dit komt alleen voor bij zeer lichte en heldere scene's, terwijl de camera een horizontale beweging maakt?
    Als ik het verneem en de DVD op pauze zet gaat het gewoon door, en het is niet alleen bij zeer lichte scenes.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk Heideveld
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Is een interrresant artikel en jammer genoeg komen de meeste storingen me ook wel bekend voor maar het probleem waar ik het over heb staat er niet tussen.

    Toch bedank t voor je reactie.
    Staan versterker en speler dicht bij (vaak onder) je beeldscherm?
    Yep, zit alleen een plank van het meubel tussen.
    Zet het verder uit elkaar of doe er een keer een isolerende plaat (kunststof, glas of aluminium) tussen. Dan kun je nagaan of de versterker de speler beinvloedt, of de speler de TV beinvloedt, de versterker het beeld beinvloedt, noem maar op.
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kungfuzombie
    Het zijn vertikale strepen die horizontaal bewegen. En ik heb er vooral last van als je van donkere scenes naar wat lichtere gaat, als het heel licht wordt zie je ze niet meer.
    Ok martijn. Fijn dat je movie-preset het probleem omzeilt.

    Dit zo horend denk ik aan interferentie van een ander televisiebeeld. Dit is een intern probleem van sommige TV's.
    Wat er gebeurt is dat je tv-tuner (onderdeel van je tv) gewoon nog een zander oppikt en naar beeld vertaalt. ... ja dat hoeft 'ie natuurlijk niet te doen als je dvd-tje kijkt.
    Soms helpt een van deze oplossingen:
    * stel één van je tv-kanalen in op geen zender (kanaal 99 bijvoorbeeld, da's makkelijk intoetsen). Ga voortaan eerst naar die zender en schakel dan naar je AV-kanaal.
    * wip, als je tv kijkt, de antennekabel eruit (ok, niet een mooie oplossing, maar het oog wil ook wat)
    * check of niet een van de andere (??) kabels met beeld (VCR, digituner, o.i.d.) de storende factor is: zet die bron eens uit, verplaats de kabels t.o.v. elkaar, ruil eventueel eens een AV1 met een AV2.

    voor elk van de oplossingen: zoek een scene waar het probleem speelt. Zet je speler op pauze. Probeer een van de dingetjes en kijk wat er gebeurt.

    succes
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  14. #14

    Standaard

    Oke, bedankt voor alle tips. Ik ben morgenmiddag lekker vrij en zal dan het één en ander gaan proberen. En dan lekker The Good, the bad and the ugly kijken !

  15. #15

    Standaard

    Nou, eerst even geprobeerd met een kanaal op geen zender instellen en dacht dat het probleem weg was. Helaas niet het geval, ik heb nu alle kabels eruit gehaald en de tuner/DVD recorder op andere plek gezet. Staat nu naast de tv op meer afstand dan voorheen.

    Ik heb de kabel uit de DVD recorder gehaald en nu rechtstreeks op de tv gezet (krijg binnenkort tv via ADSL van Tele2 en neem bijna nooit iets op).

    Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om verschillende films te testen maar Star Wars: the Empire strikes back was in ieder geval zonder storing en daar had ik voorheen veel last mee! Dus ik hoop nu echt dat het opgelost is!

    Nogmaals bedankt voor de reacties!

  16. #16

    Standaard

    En nou niet schrikken als je naar een tsunami-docu zit te kijken. :wink: :wink:
    Zou willen dat DVD m'n enige verslaving was!

  17. #17

    Standaard

    Klinkt mij in de oren als een geval "vieze aarde".
    Sommige apparaten hebben wel een geaarde stek(k)er en andere niet. Dit kan wel eens spanningsverschillen tussen je apparatuur veroorzaken met als gevolg golvende beeldlijnen. Zelf ook eens ondervonden toen ik voor het eerst m'n oude XBOX aansloot vanaf een ander stop contact. Probleem was weg toen ik die XBOX op dezelfde stopcontact aansloot als de rest.

    Succes,
    JW

  18. #18

    Standaard

    Licht volgens mij aan de aansluiting van je kabel. Vijs- en prutswerk kan dit weer in orde brengen (bakje van je kabelaansluiting)

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •