De resultaten 1 tot 13 van 13 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 4:3 kijken met HDMI, kan dat?

    Hallo,
    ik heb vanmiddag een Philips dvdspeler gekocht (DVP 5960) en aangesloten op mijn Philips 32PF9731 lcd-tv. En nu heb ik een vraagje. Ik wou een (muziek)film gaan kijken en tot mijn verbazing krijg ik het niet voor elkaar om de film in 4:3 te bekijken. De film is namelijk al redelijk oud en is alleen maar in 4:3 gefilmd. Nu is het echter zo dat de dvdspeler (of de tv?) het beeld automatisch beeldvullend maakt waardoor het niet echt meer scherp is. Ik zou graag deze film in 4:3 bekijken maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb de instellingen van de dvdspeler op 4:3 gezet maar als ik de film afspeel maakt hij 'm automatisch beeldvullend en is de beeldinstelling op mijn tv om de film in 4:3 af te spelen ineens niet meer te selecteren (alleen automatisch beeld en breedbeeld, dus ook niet 14:9 of 16:9).


    Iemand die weet hoe dit kan en hoe dit eventueel te verhelpen is?

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Standaard Re: 4:3 kijken met HDMI, kan dat?

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 103720
    Hallo,
    ik heb vanmiddag een Philips dvdspeler gekocht (DVP 5960) en aangesloten op mijn Philips 32PF9731 lcd-tv. En nu heb ik een vraagje. Ik wou een (muziek)film gaan kijken en tot mijn verbazing krijg ik het niet voor elkaar om de film in 4:3 te bekijken. De film is namelijk al redelijk oud en is alleen maar in 4:3 gefilmd. Nu is het echter zo dat de dvdspeler (of de tv?) het beeld automatisch beeldvullend maakt waardoor het niet echt meer scherp is. Ik zou graag deze film in 4:3 bekijken maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb de instellingen van de dvdspeler op 4:3 gezet maar als ik de film afspeel maakt hij 'm automatisch beeldvullend en is de beeldinstelling op mijn tv om de film in 4:3 af te spelen ineens niet meer te selecteren (alleen automatisch beeld en breedbeeld, dus ook niet 14:9 of 16:9).



    Iemand die weet hoe dit kan en hoe dit eventueel te verhelpen is?

    Alvast bedankt.
    Je kunt tijdelijk even je dvdspeler op 4:3 output zetten. :wink:

  3. #3

    Standaard

    Ja, dat is 't 'm nou. Ik kan op mijn dvdspeler kiezen uit:

    1. 4:3 Pan Scan
    2. 4:3 Letter box
    3. 16:9


    Maar of ik nu 1, 2 of 3 kies, ik krijg geen 4:3 beeld op mijn tv.

  4. #4

    Standaard

    staat je tv misschien in auto-wide?

  5. #5

    Standaard

    Is het nu juist niet zo dat je je dvd-speler op 16:9 moet instellen?

    Normaal zou je dvd speler dan bij 4:3 gecodeerde dvd's zelf ervoor moeten zorgen dat deze in de 4:3 verhouding, dus met balken links en rechts, weergegeven wordt diir je tv. Ook via het HDMI kanaal.

    Juist door je dvd speler in te stellen op 4:3 "denkt" de dvd speler dat hij dit niet hoeft aan te passen en ontstaat dus een schermvullend beeld.

  6. #6

    Standaard

    Even ook met de scart aansluiten oftewel ook met de scart aansluiten, of met de component....

    Op het moment dat je dan zo'n 4:3 film wilt zien, ben je zelf de baas :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Ja, met een scart lukt het wel om 4:3 af te spelen, maar ik heb juist HDMI gekocht om betere kwaliteit te krijgen dan scart. Begrijp ik hieruit dat het met HDMI niet lukt om films op 4:3 te bekijken?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 103720
    Ja, met een scart lukt het wel om 4:3 af te spelen, maar ik heb juist HDMI gekocht om betere kwaliteit te krijgen dan scart. Begrijp ik hieruit dat het met HDMI niet lukt om films op 4:3 te bekijken?
    Inderdaad, met HDMI gaat het niet echt lekker :wink:

    Maar zo'n ramp is het toch niet om een oude 4:3 over scart te kijken, de bron is meestal toch niet van heel goede kwaliteit. HDMI en upscalen is voor de nieuwere films in breedbeeld wel weer heel erg mooi.

    Persoonlijk zou ik er niet al te moeilijk over doen :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Heb je ook gelijk in, het is volgens mij de enige film welke ik heb in 4:3. V.w.b. het upscalen. Waar kan ik daar meer over vinden? Ik hoef niet te weten hoe het werkt, maar meer van; "bij welke films heeft het wel nut, en bij welke films niet"?

  10. #10

    Standaard

    Probeer eens om je speler op 480p/576p in te stellen. Ik heb een Philips DVP 5900 met een vergelijkbaar probleem, maar als ik die instelling gebruik dan kan ik opeens wel weer 4:3 selecteren op m'n tv.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard Boon
    Probeer eens om je speler op 480p/576p in te stellen. Ik heb een Philips-speler met een vergelijkbaar probleem, maar als ik die instelling gebruik dan kan ik opeens wel weer 4:3 selecteren op m'n tv.
    goeie, zou zo maar kunnen zijn dat een hogere resolutie altijd op 16:9 overschakeld en bij de normale 4:3 reso wel letterbox kan afspelen!

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker
    Is het nu juist niet zo dat je je dvd-speler op 16:9 moet instellen?

    Normaal zou je dvd speler dan bij 4:3 gecodeerde dvd's zelf ervoor moeten zorgen dat deze in de 4:3 verhouding, dus met balken links en rechts, weergegeven wordt diir je tv. Ook via het HDMI kanaal.

    Juist door je dvd speler in te stellen op 4:3 "denkt" de dvd speler dat hij dit niet hoeft aan te passen en ontstaat dus een schermvullend beeld.
    Pjesies!
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 103720
    Heb je ook gelijk in, het is volgens mij de enige film welke ik heb in 4:3. V.w.b. het upscalen. Waar kan ik daar meer over vinden? Ik hoef niet te weten hoe het werkt, maar meer van; "bij welke films heeft het wel nut, en bij welke films niet"?
    Inderdaad helpt het als je de DVD speler op 480p(regio 1 NTSC films) of 576p (PAL films zet) om de TV het weer mogelijk te maken dat hij 4:3 beeld kan schakelen.

    Heb zelf meer dan 1200 filmtitels en was verbaasd dat daarvan ruim 280 titels nog in het 4:3 formaat zijn. Je vraagt of het nut heeft om te gaan Upscalen en bij welke films nu net weer niet.....

    Dat is een persoonlijke smaak, persoonlijk vind ik het niet erg dat een 4:3 wordt aangepast naar breedbeeld en dat dat enige vertekening geeft. Bij de ene TV is dat weer even erger dan bij de andere. Als je met de vertekening kan leven, dan zou ik alles in 1080i bekijken, maar het is en blijft persoonlijk of je dat nu wel of niet mooi vind....
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •