Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 38 van 38 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

    nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

    Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
    A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
    B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

    ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:5d166ea697]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:5d166ea697] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
    ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:5d166ea697]ik was toen 10[/spoiler:5d166ea697] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel

    Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

    Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...
    Ik begrijp goed wat adriaan bedoelt, echter A staat helaas niet los van B. B kan soms een probleem zijn voor veel versterkers. :wink:
    Uit veel van je verhalen maak ik op dat je je druk maakt over dingen die wel eens zouden kunnen gebeuren...... ook over dingen die nog uitgevonden en gemaakt moeten worden. Harry, je bent er nu, het is goed om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen, maar dat moet je er niet van weerhouden om te durven leven....

    Je gelooft toch zeker zelf niet dat als ik zo (ik zit er nog niet op te wachten) een HD of BR DVD speler koop met zo'n 1.3 HDMI uitgang en deze op mijn ouderwetse HD ready met 1.1 of whatever uitgang aansluit hij het niet zal doen
    Je lipsinc en je miljarden kleuren en whatever shit zal er niet op werken.... nou en, als ik maar beeld krijg en dat HD geluid..... dat is aan mijn TV niet besteed, klinkt als plastic en zo ziet hij er ook uit, maar hij heeft wel een schitterend mooi beeld. BTW, dat HD geluid is ook nog eens niet te koop, denk dat er geen mens op zit te wachten. DD en DTS zijn nu eigenlijk wel perfect, zeker als de juiste studio's het geluid bewerken, en daar schort het nog wel eens aan.

    Harry, leef nu, houd rekening met de toekomst, maar vergeet niet NU te leven... want als en als en als en het zou wel eens.... daar kun je niet op bouwen :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    ik hoop dat de topicstarter nu geen tuitende oren heeft...

    nog afgezien van de ruis die de heftige regen genereert.

    Mogelijk bestaat het misverstand hieruit:
    A) een versterker geeft meer vermogen (Watts) af bij minder Ohms van de luidspreker
    B) Daardoor vraagt de versterker meer power (Ampères) van zijn voeding

    ik denk dat DVDProfilersFilmGek [spoiler:c79b1655da]ik blijf dit een lastiglangenaam vinden, maar vooruit[/spoiler:c79b1655da] het vooral over (A) heeft als hij zegt dat je met een lagere weerstand/impedantie van de speaker meer vermogen zult krijgen.
    ik denk dat hstadman meer spreekt over (B). Tenslotte is wat ik eventjes 'power' noemde technisch beter aan te duiden als 'vermogen' (van de voeding) wat dan weer een verwarrende term is naast de term vermogen als afgegeven Watts.

    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:c79b1655da]ik was toen 10[/spoiler:c79b1655da] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Zoals altijd begrijp jij heel goed wat ik bedoel

    Nog bedankt voor die aanvullende informatie bij het maken van een link en hoe het werkt met het automatisch een nieuwe regel maken, waar een spatie al niet goed voor is :wink:

    Ongevraagde informatie kan in veel gevallen aanleiding geven tot het oplossen van een probleem, ik zeg maar zo, je kan beter wat teveel informatie krijgen dat net dat ene beetje tekort...
    Ik begrijp goed wat adriaan bedoelt, echter A staat helaas niet los van B. B kan soms een probleem zijn voor veel versterkers. :wink:
    Uit veel van je verhalen maak ik op dat je je druk maakt over dingen die wel eens zouden kunnen gebeuren...... ook over dingen die nog uitgevonden en gemaakt moeten worden. Harry, je bent er nu, het is goed om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen, maar dat moet je er niet van weerhouden om te durven leven....

    Je gelooft toch zeker zelf niet dat als ik zo (ik zit er nog niet op te wachten) een HD of BR DVD speler koop met zo'n 1.3 HDMI uitgang en deze op mijn ouderwetse HD ready met 1.1 of whatever uitgang aansluit hij het niet zal doen
    Je lipsinc en je miljarden kleuren en whatever shit zal er niet op werken.... nou en, als ik maar beeld krijg en dat HD geluid..... dat is aan mijn TV niet besteed, klinkt als plastic en zo ziet hij er ook uit, maar hij heeft wel een schitterend mooi beeld. BTW, dat HD geluid is ook nog eens niet te koop, denk dat er geen mens op zit te wachten. DD en DTS zijn nu eigenlijk wel perfect, zeker als de juiste studio's het geluid bewerken, en daar schort het nog wel eens aan.

    Harry, leef nu, houd rekening met de toekomst, maar vergeet niet NU te leven... want als en als en als en het zou wel eens.... daar kun je niet op bouwen :wink:
    Zullen wel zien, je zult echt niet de eerste zijn die storingen heeft met hdmi of scartkabels, die zogenaamd compatible zijn. :wink:

    it's not about life...it's about knowledge...knowledge gives you choices in life...make the right ones...

    Als ik nieuw moet kopen, koop ik toekomst gericht, dus 1.3 compatible... ik ga niet elke 2 jaar mijn geld verkwisten. :wink:

    Je ziet nu al 2de generatie blu-ray spelers met hdmi 1.3 opduiken...
    komt nog bij dat mijn geoptimaliseerde set nauwelijks gevenaard kan worden wat plasma of lcd heet! (vandaag nog maar eens weer wat plasma's of lcd's bekeken)

    je weet ongetwijfeld dat er nu allemaal mooie geoptimaliseerde deluxe editions uitkomen met vaak dts tracks...als hdmi 1.3 volgend jaar zijn intrede doet, komen er vanzelf disks met hd geluid en 32 of 42 bits video. Dit is immers een mooie verkoop truuk omdat de normale blu-ray disks dit niet hebben...Je ziet steeds vaker dat nieuwe special editions allemaal opnieuw worden uitgebracht met beter beeld en geluid...ga er maar vanuit dat dit ook zal gebeuren met hd-dvd en blu-ray titels...kunnen ze mooi uitmelken. :wink: 8)

    Ik ben niet voor niets dit jaar veel bezig geweest met vervangen van normale edities voor SE edities met beter beeld en geluid. :wink:

    Daar komt nog bij dat ik 1 jaar toch wel kan overzien... :wink:

    Als....je nog wat geld overhebt....weet ik nog wel een bestemming.

  3. #28

    Standaard

    Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

    Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
    Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

    In de regel kun je van het volgende uitgaan:
    1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
    2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
    3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg
    Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

    Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
    Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

    In de regel kun je van het volgende uitgaan:
    1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
    2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
    3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.
    Ik begrijp je verhaal en de bedoeling(een waarschuwing om voorzichtig te zijn) volkomen. Helaas zijn de opgegeven waarden van de speakerfabriekanten vaak niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Het is bijna onmogelijk om een veilige combinatie samen te stellen die volledig aan jouw smaak voldoet. Het geheel is in de praktijk vaak een combinatie van verlangens die het heel goed doen zolang men met van alles niet het onderste uit de kan wil halen.

    En dat is maar goed ook, want anders zaten we weer met z'n allen aan zo'n voorgebakken alles in 1 set waar je geen kant mee heen kunt als 1 van de onderdelen de geest geeft :wink: 8)

    Met gezond verstand kun je een veelzijdig systeem samenstellen dat zich naar jouw wensen laat uitbreiden, waar het de meesten aan ontbreekt is dat zij niet weten in welke richting zij eventueel willen uitbreiden/verbeteren
    Have fun and enjoy your collection

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg
    Zo te lezen zijn DVDPF en hstadman weer heerlijk in discussie.

    Mijn antwoord op de vraag van TS(FatalError):
    Volgens de gebruiksaanwijzing die ik gelezen heb, mag de impedantie van een aangesloten luidspreker geen ompedantie hebben die lager is dan 8 Ohm. Als de piek-belastbaarheid van de luidspreker niet hoger is dan 70 Watt dan kan 4 Ohm ook vanwege de stroomsterkte die de STR-DE595 kan leveren.

    In de regel kun je van het volgende uitgaan:
    1.De impedantie die bij het DIN uitgangsvermogen(1Khz/~0,7%THD) van een versterker opgegeven wordt, is de minimale impedantie die een luidspreker die er op aangesloten mag hebben. Bij klasse AB en A is dit meestal 4 Ohm en bij klasse D (ook wel digitaal genoemd,) meestal 6 Ohm.
    2.Het verschil tussen de belastbaarheid van een luidspreker en het uitgangsvermogen van de versterker bepaalt hoe goed een luidspreker aangestuurd kan worden. Bij te grote verschillen is het mogelijk dat er schade aan de luidsprekers of de versterker kan ontstaan.
    3.Klasse AB geschakelde (eind-)vesterkers die de mogelijkheid hebben om 2 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, mogen geen luidsprekers op aangesloten worden met een impedantie die lager is dan 8 Ohm.
    Valt reuze mee... :wink:

    We zijn het in grote lijnen eens maar kibbelen nog even even de kleine lettertjes...

    Daar het opgegeven vermogen EN de impedantie vaak niet kloppen vind ik matchen van speaker en versterker verstandiger dan cijfertjes lezen in een handleiding...dit zou echt niet de eerste keer zijn dat of de eindtrap of de speaker opgeblazen wordt... :wink:

    Ook zelfs bij zogenaamde zware versterkers/receivers gaat het nog wel eens mis.

    Je zecht resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.

    Afhankelijk van de frequentie, zakt de inpedantie toch behoorlijk.

    (zie voorbeeld 8 ohms speakers die zelfs tot bijna 2 ohm zakken.)

    Affijn, om het kort te maken gewoon proberen en goed luisteren...

    Gerco, sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:48eedaa88d]ik was toen 10[/spoiler:48eedaa88d] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:90a189e271]ik was toen 10[/spoiler:90a189e271] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.
    Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

    Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

    Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)

  8. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:df197179a5]ik was toen 10[/spoiler:df197179a5] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.
    Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

    Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

    Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)
    Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
    Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
    Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

    Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:6f964f104b]ik was toen 10[/spoiler:6f964f104b] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.
    Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

    Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

    Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)
    Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
    Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
    Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

    Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.

    Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:a09226027b]ik was toen 10[/spoiler:a09226027b] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.
    Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

    Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

    Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)
    Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
    Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
    Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

    Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.

    Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.
    A klasse kun je ook gebruiken als extra verwarming. Komt natuurlijk omdat de voeding altijd vol trekt, ook bij passage's die weinig vermogen nodig hebben.

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob Eric Blank
    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Overigens (bij het rekenvoorbeeld van laatstgenoemde) ik heb één keer luidsprekers aangesloten op 220V [spoiler:323145e414]ik was toen 10[/spoiler:323145e414] en ik kan je zeggen dat ik dat mensen tóch afraadt.... :wink:
    Ik las ook amperages die verre van reëel zijn in een electrisch apparaat. 40 Ampere?????

    Zelf heb ik dit wel gemerkt met mijn speakers die ik aangesloten heb op mijn receiver (wordt geclaimed 5 x 100 Watt) en mijn versterker (geclaimed 2 x 75 Watt). De versterker heeft volgens mij meer vermogens reserve, die speelt bij hogere volumes en bij lastige passages veel beter dan de receiver. Waarschijnlijk is de voeding van de receiver helemaal niet bemeten op het leveren van de benodigde stroom. Dus het opgegeven wattage is ook niet zaligmaken, ik denk dat je ook zou moeten kijken naar de aanwezige voeding.
    Zonder naar de specs te kijken zou je het eigenlijk gewoon moeten gaan beluisteren, hoor je wel of je voeding genoeg jus aanboord heeft voor de betreffende speakers.
    Werd slechts als voorbeeld gebruikt om aan te geven hoeveel meer vermogen een 4 ohms speaker vraagt ten opzichte van 8 ohm...er staat ook al een disclamer bij dat voorbeeld. :wink:

    Ik ben het verder met je eens, ik zeg ook duidelijk kijk uit met receivers en ga luisteren/testen...hij zal echt niet de eerste zijn die of speakers of een eindtrap opblaast.

    Ik ken eindversterkers die elk 3000 watt opslurpen! Die moeten dus elk ook op een apparte groep, dus roep maar niet te hard dat het niet kan... 8)
    Het extyra stroom verbruik komt ook door de transformator functie van de voeding. Die zijn ook niet eens 100% effeciënt, hoe harder er aangestuurd moet worden zal er ook meer energie verlies optreden. Maar 3000 watt....ik weet dat het kan, zitten soms zeer lastige speakers tussen.
    Veel receivers hebben gelukkig een beveiliging aanboord, maar het zou je kunnen gebeuren. Die specs van een receiver zou ik dus ook met een KORREL zout nemen, ik denk niet dat mijn receiver met 5 kanalen op 100 Watt kan blazen.
    Zelfs met de volume knop volledig aan kan ik mijn speakers laten draaien, op de receiver. Bij mijn stereo versterker levert dat een ongehoord hoog volume op. Dus wederom specs.....iedereen is het er wel overeens dat er geluisterd moet worden en dat vermogens reserve wel erg fijn is.

    Toevallig zijn je speakers ook erg van invloed, mijn vorige speakers waren ook 4 Ohm (net als mn huidige) alleen het impedantie verloop van mn huidige speakers is vele malen gunstiger (geen ontzettende drop), wat weer fijner is voor de voeding.

    Denk dan bijv. aan 500 watt klasse A...klasse a trekt veel meer nominaal dan je denkt, is erg onefficient. Dan kom je toch echt wel op 3000watt wat hij daadwerkelijk uit je groep trekt.
    A klasse kun je ook gebruiken als extra verwarming. Komt natuurlijk omdat de voeding altijd vol trekt, ook bij passage's die weinig vermogen nodig hebben.
    Inderdaad, omdat klasse A altijd het linker en rechterkanaal vol heeft neemt het veel meer vermogen op dan bijv. klasse ab, dat om en om het linker en rechterkanaal vult. :wink: Voordeel is wel het enorme reserve en de grip op lastige speakers, nadeel is het grote opgenomen vermogen en de inefficiente manier...veel stroom, veel verlies maar erg goed geluid. :wink:

    nadeel van klasse ab is dus het wisselen van de kanalen en de daarbij behorende grotere vervorming...voordeel is dat het veel efficienter is en minder vermogen vraagt bij eenzelfde geluidsniveau.

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Je zegt resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.
    Bij het antwoord dat ik aan FatalError heb gegeven, heb ik ook geschreven dat de piek-belastbaarheid van de luidspreker dan niet hoger mag zijn dan 70 watt. De stroomsterkte is dan net zo hoog als bij 100Watt/8 Ohm. Daarnaast zal bij luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm ook de weerstand fluctueren. :wink:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...
    Die vormen een uitzondering op de regel.

    Ik schrijf er niet voor niets "in de regel" en "klasse AB" bij.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg
    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Je zegt resoluut dat het tot 4 ohm aankan...komt het onder de 4 heb je dus een probleem...gebruik je echte 4 ohms speakers, zullen die waarschijnlijk toch wel redelijk ver onder de 4 ohm zakken waardoor het allicht toch teveel wordt...6 ohms en 8 ohms speakers lijken mij toch veiliger, daar deze waarschijnlijk niet tot onder de 4 ohm zullen zakken.
    Bij het antwoord dat ik aan FatalError heb gegeven, heb ik ook geschreven dat de piek-belastbaarheid van de luidspreker dan niet hoger mag zijn dan 70 watt. De stroomsterkte is dan net zo hoog als bij 100Watt/8 Ohm. Daarnaast zal bij luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm ook de weerstand fluctueren. :wink:

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman
    Sommige of juist vele zware klasse a versterkers kunnen zelfs tot 1 ohm aansturen...8/6/4/2 en 1 ohm...deze hebben gigantische resereves...
    Die vormen een uitzondering op de regel.

    Ik schrijf er niet voor niets "in de regel" en "klasse AB" bij.
    I know... :wink:

    Maar de cijfertjes op papier en de werkelijke waardes he... :wink:

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •