Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 61 worden weergegeven.

Discussie: Wegenvignet België

  1. #1

    Standaard Wegenvignet België

    RIJSWIJK - Kathleen van Brempt, de Vlaamse minister van Mobiliteit, is vast van plan het Belgische wegenvignet januari 2008 in te voeren. Van Brempt was vrijdag verbaasd over de storm van kritiek uit Nederland. "Het is bizar dat ze zo hard reageren. Maar het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders", aldus Van Brempt, verwijzend naar de in België vermaarde Nederlandse zuinigheid.

    Alle automobilisten moeten het vignet in 2008 kopen. Belgen krijgen het bedrag vergoed via de wegenbelasting, Nederlanders en alle andere niet-Belgen die bijvoorbeeld op weg naar de camping in Frankrijk via België rijden, krijgen het niet vergoed. De Vlaamse regering wil met het geld de wegen opknappen en het openbaar vervoer verbeteren.
    Heel typisch inderdaad voor Hollanders om zo te reageren. Als dat geld daadwerkelijk gebruikt wordt voor verbetering [en dat is voor Belgische snelwegen een goed idee!] dan heb ik hier helemaal geen bezwaar tegen. Zie het als een grote tolweg, België. Hoor mensen ook niet meer klagen over tolwegen in Frankrijk. En misschien houdt het wel een deel van de huidige weggebruikers van de straat, wellicht minder file. Zeker fijn voor Belgen die in hun vakantie in een rij met Hollanders staan.

    Wat is nou die paar euro op een vakantie? Of op überhaupt een autoreis? Een volle tank haal je niet meer met €60.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  2. #2

    Standaard

    In Frankrijk betaal je voor privewegen in Belgie niet.

    Buitenlanders moeten nu dus gaan betalen omdat Belgie jarenlang niet heeft willen investeren in het wegennet. Beetje krom. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander D
    Buitenlanders moeten nu dus gaan betalen omdat Belgie jarenlang niet heeft willen investeren in het wegennet.
    ...en de nederlanders maar roepen dat belgen dom zijn :P

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander D
    In Frankrijk betaal je voor privewegen in Belgie niet.

    Buitenlanders moeten nu dus gaan betalen omdat Belgie jarenlang niet heeft willen investeren in het wegennet. Beetje krom. :wink:
    Jouw redenering ja, België wordt gedurende de vakantieperioden helemaal aan gort gereden door Hollands vakantiegevolkte, en weer terug. Waarom zou de a6 nog zo mooi zijn? Niet omdat er elk jaar duizenden gecaravande Belgen overheen komen.

    Maar tol voor het hele landelijke wegennet is niets verkeerds. Doet misschien mensen wat meer teruggrijpen op alternatieven. Kunnen we voorzichtig naar een iets duurzamere situatie. Bovendien is die 60e alleen voor een jaarkaart. Je kunt ook een 2wekenkaart kopen, ofzo.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander D
    In Frankrijk betaal je voor privewegen in Belgie niet.

    Buitenlanders moeten nu dus gaan betalen omdat Belgie jarenlang niet heeft willen investeren in het wegennet. Beetje krom. :wink:
    Jouw redenering ja, België wordt gedurende de vakantieperioden helemaal aan gort gereden door Hollands vakantiegevolkte, en weer terug. Waarom zou de a6 nog zo mooi zijn? Niet omdat er elk jaar duizenden gecaravande Belgen overheen komen.

    Maar tol voor het hele landelijke wegennet is niets verkeerds. Doet misschien mensen wat meer teruggrijpen op alternatieven. Kunnen we voorzichtig naar een iets duurzamere situatie. Bovendien is die 60e alleen voor een jaarkaart. Je kunt ook een 2wekenkaart kopen, ofzo.
    Dat van die twee weken kaart had ik nog niet gehoord.

    Verder is het complete bullshit om te stellen dat een weg naar de kloten is omdat er een aantal weken per jaar Nederlandse caravans over rijden. Dat staat niet in verhouding met alle Belgen die er 52 weken per jaar over rijden en vooral HET GEBREK AAN ONDERHOUD!!!
    En nou ook niet net doen alsof er alleen Nederlanders naar Belgie gaan en er andersom geen een Belg van het NL wegennet gebruik maakt. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alexander D
    HET GEBREK AAN ONDERHOUD!!!
    Juist. En omdat ze in België wegenbelasting betalen voor dat onderhoud [samen met wel meer nare belastingposten] en Nederlanders dat niet doen, mogen we vanaf 2008 bij gaan dragen.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  7. #7

    Standaard

    suffe belgen...

    de belgen zelf krijgen het vergoed via hun wegenbelasting. dat stoort me!

    een dagje weg wordt zo wel erg duur...

    als ik naar frankrijk ga rij ik nu wel via duitsland/luxemburg
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  8. #8

    Standaard

    Hehe, ja veeeel goedkoper. Iedereen die de weg gebruikt maakt hem een stukje kapot, en Belgen betalen al via de belasting. Denk niet dat dat honder procent verrekend wordt hoor. Net zoals teruggaven in Nederland altijd wel ergens in een gaatje vallen.

    Ik vind het een prima plan. Alleen jammer als je Zeeuws-Vlaming of Baarle Nassau'ert bent.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  9. #9

    Standaard

    Dat ben ik dus (Zeeuws Vlaming), en het is toch van de gekken dat ik, als ik daaruit wil, per sé moet betalen. Aan de ene kant een veel te dure tunnel en aan de andere kant de Belgen met een vignet. Nog even en ze beginnen met het bouwen van een muur

    En dat wegennetwerk van België is gewoon niet goed aangelegd. Ik ken wegen in Nederland, Duitsland en ga zo maar door waar véél vaker over heen wordt gereden en die zien er tiptop uit. Ze zien gewoon nu pas in dat verbetering nodig is en dat is te laat.

    En omrijden is dus voor mij geen optie, mede omdat ik graag naar Gent ga.


  10. #10

    Standaard

    Wel, ik vind het een goede zaak (ik ben natuurlijk wel Belg). Wie zeurt er nog over een wegenvignet als die naar Oostenrijk of Zwitserland gaat ? Of over nog duurdere tolwegen in Frankrijk en Italië ? Ik niet... ik vind het een goede zaak, want ja, als ik me op hun wegen bevind moet ik maar mee betalen voor onderhoud.
    Tol betalen op autowegen zoals in Frankrijk is in België geen optie omdat er veel te veel op- en afritten op elkaar volgen. Een vignet is dus de enige oplossing. Als je ziet hoeveel vrachtverkeer hier door België rijdt, dan begrijp je dat het een serieuze duit in het zakje zal brengen. Als ze dit daadwerkelijk gaan gebruiken voor onderhoud van het wegennetwerk, kan ik het zeker aanmoedigen.
    Het zal me niet verbazen dat over enkele jaartjes Nederland en Duitsland ook gaan volgen... maar dan is het maar zo. Ik kijk er alleen beetje tegenop om tegen dan met een reeks vignetten op mijn raam rond te rijden.
    Nederlanders die het vignet kopen moeten dan maar een keertje extra naar de bioscoop komen hé :wink:

  11. #11

    Standaard

    Ik vindt het een beetje een achterlijk plan. Nederlanders rijden gemiddeld misschien 2x over het Belgische wegennet en de Belgen elke dag. Toch betalen Nederlanders straks 60 euro en Belgen niet. En voor alle duidelijkheid: ook in Nederland hebben we wegenbelasting, dus dat als motivatie gebruiken gaat niet op. Absoluut terecht dus dat mensen zich hier kwaad over maken.

    Oh ja: dat die Belgische minister grapt over Nederlandse onwilligheid om te betalen is trouwens erg laag. Belgen mogen nog altijd gratis gebruik maken van Nederlandse wegen, dus de gierigen zijn hier onze oosterburen.

  12. #12

    Standaard

    Sterke discussie kan dit worden. Ga zo door!
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  13. #13

    Standaard

    Vraag me ook af waarom ze het vignet niet alleen invoeren voor het zakelijke verkeer, particulieren die twee keer per jaar van je wegennet gebruik maken jaag je alleen maar tegen jezelf in het harnas.....
    "Are you gonna bark all day little doggy?"
    http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/ormsambeek

  14. #14

    Standaard

    Pure discriminatie, wij wonen hier vlak bij de grens en zouden 60 euro voor die bagger wegen moeten betalen, wanneer we even 200 meter belgie inschieten voor te tanken, of een vlaai te halen?

    Werkelijk flauwekul, die belgen komen hier ook verschrikkelijk veel in de stad. (niet dat daar iets op tegen is, maar voor wat hoort wat :S).

    Ik zie mezelf later al eens met de auto op vakantie gaan naar spanje: Belgie 60 euro, Frankrijk een hele shitload aan tolwegen (50 euro?) spanje heeft ook tolwegen (10 euro?). Zou ik alleen al aan het rijden aanzich al 130 euro kwijt zijn, zonder benzine
    TV: Panasonic TX-P50UT50 - Receiver: Onkyo TX SR313 - Blu-ray: Sony BDP-350B - Mediaplayer: Mede8er 600X3D - Console: Playstation 3 - Center: Mission M7C1 - Fronts: Mission 760Subwoofer: Pioneer SW110S - Kabels: Oehlbach


  15. #15

    Standaard

    Vergeet al die weekendjes Ardenne niet. Veel scholen, verenigingen en ook wel minderbedeelden gaan die kant op voor een vakantie, dat wordt toch ook weer een stukje duurder.

    En ja, ook Jan Modaal en z'n rijkere broer naar hun vakantiehuisjes, die mogen wel dokken!

    Het is geen raar idee van de Belgen, al veel landen hebben, dus waarom zij niet ? Ze zijn toch een belangrijke ader voor veel verkeer.

    België bekijkt uitzonderingen wegenvignet grensstreken
    BRUSSEL - De Vlaamse minister van Mobiliteit Kathleen van Brempt wil praten met de buurlanden over eventuele uitzonderingen met betrekking tot het wegenvignet. Dat heeft ze, na talrijke reacties uit Nederlandse grensgemeenten, vrijdag verklaard.
    M'n LE collectie gaat grotendeels in de verkoop, zoek je nog iets ? Check m'n verkoop topic of vraag maar raak :D

  16. #16

    Standaard

    Men spreekt van een 60€-vignet voor 1 jaar, en voor degenen die sporadisch in België komen zal er een ander systeem komen, een tijdelijk 2/5/10 dagen vignet, hoeveel die zal kosten, geen flauw idee. De Belgen mogen dan misschien enkele belabberde autowegen hebben, maar vergeet niet dat ze s' avonds verlicht zijn, da's een Europese ongeziene luxe.

    De opbrengst van het wegenvignet zou tussen 40 en 240 miljoen euro schommelen. Dat blijkt uit tellingen die minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) liet uitvoeren.
    Er rijden jaarlijks vier miljoen buitenlandse personenwagens op de Belgische wegen. Een getal dat aardig in de buurt komt van de vijf miljoen Belgische wagens.

    Dat blijkt uit tellingen die het Vlaams gewest met digitale camera's liet uitvoeren op de grote invalswegen. Er werd geteld op de E19 (200 dagen), de E34, de E17, de E40, de E314 en de A12 (allemaal sinds juli), telkens nabij de grens.

    Alleen ,,unieke'' buitenlandse wagens werden meegerekend. Wie meermaals werd opgemerkt, werd niet meegeteld en ook dubbeltellingen op verschillende wegen werden eruit gezuiverd. Om die reden denkt het gewest een betrouwbare schatting voor het Belgische totaal te kunnen maken.

    De tellingen gebeurden in de aanloop naar het wegenvignet. Dat is een belasting die zowel Belgen als buitenlanders zullen moeten betalen voor het gebruik van onze wegen.

    ,,Als we een vignet invoeren, moeten we weten wat het kan opbrengen'', verklaart de Vlaamse minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) de tellingen. Hoewel de tarieven nog niet vastliggen, wordt gedacht aan bedragen tussen 10 euro voor 10 dagen en 60 euro voor een jaar. Vermenigvuldig dat met 4 miljoen en de prognose is snel gemaakt: ergens tussen 40 en 240 miljoen. Een studie had aangegeven dat er 1,5 miljoen euro moet binnenkomen om het systeem break-even te laten draaien. Dat ziet er dus goed uit.

    Een op te richten overheidsorganisme, dat voorlopig MobiCollect gedoopt werd, zal over de inning waken. De camera's die geteld hebben, zullen ook gebruikt worden om te controleren wie betaald heeft. Dat gebeurt via nummerplaatherkenning.

    De inning zal aanvankelijk federaal gebeuren, en de opbrengst wordt over de gewesten verdeeld. Vlaanderen zou 54 procent krijgen, Wallonië 40 en Brussel 6.

    Eind deze maand moeten de drie gewestregeringen tot een vergelijk komen over die verdeelsleutel en over de grote lijnen van hoe het vignet uitgewerkt wordt.

    Op de startdatum van 1 januari 2008 laat Van Brempt zich niet vastpinnen. ,,Het systeem moet werken en sluitend zijn. Als het fout loopt, verliezen we nog meer geld dan door de inning wat uit te stellen.''

    De minister wil benadrukken dat het wegenvignet, in weerwil van zijn naam, geen sticker op de voorruit is, maar een elektronisch systeem dat via het internet kan werken.

  17. #17

    Standaard

    Ik kan me ook niet voorstellen dat een stad als Antwerpen hier blij mee is, want die gaat heel wat Nederlandse dagjes-mensen kwijtraken op deze manier. Ik ga regelmatig in A'werpen naar de bios en met mij vele mensen uit Nederland, maar dat zullen er op deze manier een stuk minder worden.

    Ik vind het een belachelijk plan in ieder geval. Weinig sprake meer van 1 Europa op deze manier, want het vrije reizen tussen de verschillende landen wordt op deze manier toch wel een stuk minder aantrekkelijk gemaakt.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Waarom zou de a6 nog zo mooi zijn? Niet omdat er elk jaar duizenden gecaravande Belgen overheen komen.
    Nee, omdat de weg goed onderhouden wordt. Maar Belgie is té vol om een hele weg af te sluiten voor drie maanden en het te verbeteren.
    Kijk naar de chaos rond Antwerpen...

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mercapto

    Het is geen raar idee van de Belgen, al veel landen hebben, dus waarom zij niet ? Ze zijn toch een belangrijke ader voor veel verkeer.
    Net als Nederland en veel andere landen.

    Ze moeten niet zo zeiken en hadden eerder wat geld moet uitgeven aan die trieste wegen van ze ipv het nu af te schuiven op vakantieverkeer als de boosdoener van alle ontstane ellende!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Annemie
    Ik niet... ik vind het een goede zaak, want ja, als ik me op hun wegen bevind moet ik maar mee betalen voor onderhoud.
    De kwaliteit die je in Frankrijk terug krijgt voor dat beetje geld is meer dan in België nu.
    Jullie regering draait het om: eerst betalen en dan pas betere wegen, maar dat kan alleen de denkwijze zijn van een overheids. Geen enkele particuliere Franse wegbeheerder gaat eerst de tol verhogen om daarna pas de weg te verbeteren. Dan raak je klanten kwijt.

    Tol betalen op autowegen zoals in Frankrijk is in België geen optie omdat er veel te veel op- en afritten op elkaar volgen.
    Frankrijk heeft juist bedacht dat een lange weg zonder afritten minder files veroorzaakt. Die ideeen gaan in Nederland ook op, maar de ruimte laat het niet toe. Enige oplossing is daarvoor dubbeldeks wegen. Onderop de gratis provincieweg en daar boven tolwegen waar je over een lang wegdeel -zonder afslagen en files- doorrijdt tot de volgende stad.

    Als je ziet hoeveel vrachtverkeer hier door België rijdt, dan begrijp je dat het een serieuze duit in het zakje zal brengen.
    Net als in Duitsland nu al de vrachtwagens extra tol betalen, het zal de export en import weinig goeds doen.

  21. #21

    Standaard

    Volgens mij jagen ze hier de mensen alleen maar mee weg. Nederlanders die een dagje naar Antwerpen of Brussel willen zullen zich nu eerst wel een paar keer bedenken.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Stephan Nobelen
    ...wanneer we even 200 meter belgie inschieten voor te tanken, of een vlaai te halen?
    überlol @ cheapo tanken! Duidelijk gevalletje van Hollandsche zuinigheid. Betalen voor een product is helemaal niet vreemd, bijvoorbeeld de Belgische wegen. En de bedoeling is dat het er beter van wordt. Met dat in het achterhoofd steun ik het vignet dan ook.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  23. #23

    Standaard

    Begrijp al die heisa erom eigenlijk niet, wat is nu €60 op een jaar. Rij eens één dag Frankrijk door en kijk wat je dan al kwijt bent.

  24. #24

    Standaard

    Dit is weer zoiets typisch voor België.Ik ben akkoord voor een wegenvignet voor vrachtwagens bussen en ander zwaar verkeer,die België als doorvoer land gebruiken,en onze wegen naar de kloten helpen met een overbeladen aanhangers.Dagelijks rijden er 1000den vrachtwagens over de Antwerpse ring naar en van England,Nederland,Duitsland,Frankrijk,Luxemburg,wa ar onze economie niets aan heeft.Maar om nu een wegenvignet aan onze noorderburen aan te rekenen,die hier in hun vrije tijd naar de bioscoop,meir,vogeltjesmarkt komen en geld spenderen,is toch weer iets waar onze politiekers niet goed hebben over nagedacht.Dit is weer zo een geval waar ik met rood hoofd moet zeggen............arm,arm belachelijk België.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Stephan Nobelen
    ...wanneer we even 200 meter belgie inschieten voor te tanken, of een vlaai te halen?
    überlol @ cheapo tanken! Duidelijk gevalletje van Hollandsche zuinigheid.
    Wat nou Hollandse zuinigheid? Stephan woont blijkbaar erg dicht bij de grens waar een Belgisch tankstation dichter bij is dan ééntje in NL, is dat dan Cheapo tanken? wat een geneuzel...

    Ik kom ook regelmatig in België. (woon op 5 minuten rij afstand van de grens.)
    Als ik toch 60 euro moet neerleggen om zo nu en dan even daar naar toe te mogen dan kunnen ze daar wat mij betreft de pot op, en spendeer ik mijn zuur verdiend geld toch lekker in eigen land, of ik rij even de andere kant op (Duitsland).
    Ik denk dat zij mij ook wel graag met wat centjes zien komen, en nee niet voor het gebruik van hun wegennet

    Enig idee hoeveel Belgen hier in Limburg s'weekend eventjes lekker een dagje uitgaan? Moeten wij hun dan ook maar eens dat bedrag laten betalen voor het gebruik van onze wegen?

    Nee België heeft gewoon ***wegen waar ze niks (of te weinig) aan doen, en nu dat ze zelf wakker worden moeten andere landen maar even voor hun betalen...

    Hier wordt continue aan de wegen gewerkt, en ik kan met trots zeggen dat wij lekker rijdende snelwegen, autobanen, en straten hebben, iets waar België nog veel van kan leren. Je merkt het verschil zelf wel als je van België, Nederland binnen komt.

    Als Nederland met zo'n stom idee kwam dan stond het schaamrood me nu op de lippen, en geloof me wij hebben ook genoeg stomme ideën op z'n tijd.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •