De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Is het contrast op 100% zetten slecht voor een LCD tv?

    Op een ander forum las ik dat het slecht is voor de levensduur van een LCD tv om het contrast op 100% te zetten.

    Ik zou graag willen weten of dit echt zo is en waarom? Mijn net nieuwe LCD tv staat nu op 100%. Het leek me jammer om het contrast te verlagen omdat ik deze tv ondermeer gekocht heb voor de hoge contrast ratio. Maar als ie daar sneller van stuk gaat wil ik het wel aanpassen.

    Mijn LCD beeldscherm bij mijn PC heb overigens ik al jaren op 100% staan en hij doet het nog steeds.

  2. #2

    Standaard

    De contrast ratio zegt wat over de zwart niveau's niet over de velheid van de kleuren :wink:

    Als je de backlight dimt krijg je veel betere blacklevels en wordt de kleurweergave ook beter. Wat voor TV heb je? Je kan niet bij elke TV de backlight dimmen.
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  3. #3

  4. #4

    Standaard

    Als ik het goed is kun je dan wel de backlight dimmen. Ik weet alleen niet of dat in het menu kan (onder power saving of gewoon onder backlight) of alleen in het service menu. Staat er wat over in de *kokhals* handleiding?
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JCL
    De contrast ratio zegt wat over de zwart niveau's niet over de velheid van de kleuren :wink:
    Het contrast niveau zegt IMHO wat over de wit niveaus! Voor de zwart niveaus moet je brightness instellen, hoe contradictorisch dit ook moge klinken.(Edit: zou wel kunnen dat het anders is met LCD ?!)
    Anyway, heb me destijds in die materie een beetje verdiept toen ik mijn CRT wou calibreren nav kleurvlekken. Toen bleek dat hij eigenlijk al jaren lang een veel te hoog contrast had, waardoor het wit te fel was, en waardoor het schaduwmasker een fractie vervormd was (lees: teveel elektronen op gebombardeerd) wat de oorzaak was van de kleurvlekken.


    M.i. kan dat bij een LCD helemaal geen kwaad omdat het witniveau bepaald wordt door de backlight. Het enige wat je dus doet met hoger contrast is de LCD kristallen nog meer 'af' zetten, en ik kan me echt niet inbeelden dat zoiets kwaad zou kunnen. Nu, sommige schermen hebben zo een felle backlight dat ik toch nooit met contrast op 100% zou willen kijken hoor.

  6. #6

    Standaard

    Ik heb nu de backlight zo laag mogelijk gezet (heet powersafe op high). En dan geeft in mijn optiek met het contrast op 100% en de helderheid op 64 de tv het mooiste beeld.

    Alleen ben ik nu bang dat het slecht zou kunnen zijn voor de TV, maar iedereen zegt daar iets anders over

  7. #7

    Standaard

    Bij Plasma kan dat wel zo zijn. Hoe het bij LCD zit weet ik niet 100% zeker. Laat ik het anders zeggen, ik heb mijn LCD gewoon ingesteld zoals het beeld het beste is en als hij daardoor een jaartje korter meegaat...
    doei JCL

    Een beetje gekte in ons leven hebben we allemaal nodig

  8. #8

    Standaard

    Mooi, mooi, wat is mooi?

    Ik vind een te hoog contrast niet mooi. Ja, in de eerste indruk lijkt het sprekender en helderder.
    Maar als je beter kijkt en langer zul je ontdekken dat een te hoge contrast-instelling betekent dat je details verliest in de donkere gebieden (24 any one?) of juist in de heldere gebieden.

    Ik raad je aan een test-dvd te gebruiken of de THX-instel-oefeningen te doen zoals je ze vindt op b.v. de StarWar-films.
    [spoiler:80aab3be82]En als ik dan eerlijk ben: ergens zit dan zo'n stap dat je van een tekst de schaduw niet mag zien... ik stel hem zo in dat die schaduw óók te zien is. Dan maar niet THX-certified, maar ik wil alles kunnen zien[/spoiler:80aab3be82]
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  9. #9

    Standaard

    Ik heb een test dvd gebruikt: DVD-Essentials. en daarmee kwam ik tot het resultaat van 100% contrast op mijn Samsung FullHD LCD. Het beeld ben ik tot nu toe erg tevreden over.

    Ik heb hier wel een paar starwarsfilms, maar hoe kom ik bij de THX-insteloefeningen die jij noemt? Want dat wil ik dan ook wel eens uitproberen.

    Edit: Inmiddels gevonden. Ik ga het binnenkort uitproberen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •