De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 5.1 opstelling vraagje

    Hoi

    Ik ben bezig met m,n nieuwe huisje en heb een vraag over 5.1 opstelling en dan specificiek de achterboxen

    De front en center snap ik wel maar moeten de achter boxen (back surround) op oorhoogte hangen of mogen die ook net onder het plafond hangen ??

    Alvast bedankt

    Het zijn deze boxen waar ik het over heb :

    http://www.mordauntshort.com/summary...0903i%20bipole
    Mijn DVD's

    Playstation 3 (250GB)
    Onkyo TX-SR702E
    Mordaunt-Short 908 Vloerstaanders
    Mordaunt-Short 905C
    R.E.L. Stampede
    Xindak Bekabeling
    Panasonic 42PX80E (ISF Calibratie)

  2. #2

    Standaard Re: 5.1 opstelling vraagje

    Citaat Oorspronkelijk gepost door McReal
    Hoi

    Ik ben bezig met m,n nieuwe huisje en heb een vraag over 5.1 opstelling en dan specificiek de achterboxen

    De front en center snap ik wel maar moeten de achter boxen (back surround) op oorhoogte hangen of mogen die ook net onder het plafond hangen ??

    Alvast bedankt

    Het zijn deze boxen waar ik het over heb :

    http://www.mordauntshort.com/summary...0903i%20bipole
    Ziet er smakelijk uit :wink:

    Over moeten en mogen..... niets moet en alles mag.

    Het gaat er om dat je dat uiteindelijk zelf bepaald, van de achterspeakers wordt wel eens gezegd dat ze iets hoger geplaatst kunnen worden.... maar vlak onder het plafond lijkt me niet echt wenselijk, het geluid straalt mijn inziens over je heen en je gaat dan volgens mij een groot deel van het effect verliezen.

    Iets hoger dan oorhoogte zou kunnen, doch het mooiste is alles op oorhoogte. Ik raad je aan om een proefopstelling te doen, en op deze manier proefondervindelijk vast te stellen wat het mooist klinkt. Zulke mooie speakers verdienden het om gehoord te worden :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Klopt helemaal. In principe zouden alle speakers het beste op oorhoogte geplaatst kunnen worden. Er zijn echter genoeg situaties waarbij dat niet kan. De Rears iets boven oorhoogte is een gegeven om te voorkomen dat als er 1 iemand zit het geluid toch ook anderen die ernaast zitten kan bereiken, iets wat bij oorhoogte niet zou lukken.

    In jouw geval zou het zonde zijn om ze op plafond hoogte te hangen (tenzij jouw plafondhoogte overeenkomt met iets boven oorhoogte :wink. Je kunt ze beter echt iets boven oorhoogte hangen, en omdat het dipools zijn zou je ze zelfs in plaats van aan de buitenkant van de sweetspot (dus de hoeken van het 5.1 vierkantje) meer naar de binnenkant kunnen hangen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •