Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 80 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Aansluiten actieve/passieve subwoofer,boxen

    hoi,

    ik heb een sansui versterker. en ik heb 2 8ohm biwire speakers. op de versterker zit 2x 2 aansluitingen voor boxen op. een a en een b. nou heb ik biwire speakers. ik heb die dus op de a en de b aangesloten. ik weet niet of dit de goede manier is maar ik kon niks anders bedenken. nou wilde ik een subwoofer aanschaffen. maar ik weet niet hoe ik die dan aan zou moeten sluiten. ik weet niet of mijn versterker hier geschikt voor is. ik weet nog niet of ik een actieve of passieve subwoofer wil.

    graag hulp hierbij.

    Frank

  2. #2

    Standaard

    Je bent toch op zoek naar een nieuwe receiver? Waarom zou je hier nog een sub op willen aansluiten?

  3. #3

    Standaard

    doordat ik een subwoofer er bij wil. ben ik gaan zoeken naar een andere versterker, ook omdat mijn boxen 85watt rms zijn bij 8ohm. en mijn versterker (die sansui) bij lange na niet de 85 haald. tis een 'instapmodel' van sansui. maar aangezien mijn boxen biwire zijn, en ik daar niet zo bekend mee ben. ging ik me afvragen of ik ze uberhaupt wel goed aangesloten heb. dus vandara deze post.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    doordat ik een subwoofer er bij wil. ben ik gaan zoeken naar een andere versterker, ook omdat mijn boxen 85watt rms zijn bij 8ohm. en mijn versterker (die sansui) bij lange na niet de 85 haald. tis een 'instapmodel' van sansui. maar aangezien mijn boxen biwire zijn, en ik daar niet zo bekend mee ben. ging ik me afvragen of ik ze uberhaupt wel goed aangesloten heb. dus vandara deze post.
    Ik vraag me af waarom je je speakers biwire wil aansluiten als je niet eens weet waar het voor is, bi amping is in dit geval ook nep, je kunt wel de A en B aansluiting van je versterker aansluiten, maar het blijft maar 1 versterker.

    Dan weet je niet of je een passieve of een aktieve sub wilt hebben, ik vraag me af wat je er eigenlijk mee wilt, dus met andere woorden waar gebruik je je systeem voor

    Een aktieve sub is zeer het overwegen waard, hij ontlast je versterker en hij kan met enige moeite naadloos in je systeem worden ingepast. Je versterker dient bij het gebruik van een aktieve sub wel over een uitgang hiervoor te beschikken. Vaak hebben aktieve subs ook een passieve aansluiting en in sommige gevallen kunnen subs gelijktijdig zowel aktief als passief aangesloten te worden, voor elk wat wils.

    Je dient echter wel zelf te weten wat je wilt en waarvoor je het wilt gebruiken, nu heb je maar een wazig draadje opgestart :wink:

    BTW, het gaat niet zozeer om het opgegeven vermogen dat je speakers kunnen verwerken als wel om de klank die ze produceren. Een beetje krachtige versterker is altijd mooi meegenomen, dan heeft hij wat reserve, maar met een iets lichtere versterker kan het ook, doch je dient wel je oortjes en je verstand erbij te houden.

    Als je de bridge van je speakers gebruikt, dan kun je B aansluiting van je versterker vergeten en hoef je ook geen dure biwire kabel te gebruiken

    Waar gebruik je je set het meest voor en waar wil je hem in de toekomst ook voor gaan gebruiken zijn de vragen die je jezelf moet stellen, en als je dat weet hier even kenbaar maken, dan kunnen we je wellicht beter helpen :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    haha ja het is idd allemaal niet zo duidelijk, ik ben niet zo'n forum man zullen we maar zeggen.

    toen ik de boxen kocht had ik geen idee dat ze biwire waren. ik dacht eigenlijk dat dit gewoon normala was tot vorige week.

    ik wil een mooi warm geluid hebben. aangezien ik alle muziek soorten luister (de gangbare) gebruik ik hem eigenlijk overal voor. ik luister van harde muziek met flinke bass tot wat zal ik zeggen nog net geen klassieke muziek.

    en aangezien ik nog een actieve sub heb staan van harman kardon (wel pc spul) wil ik die er ook graag op aansluiten. ik ben alleen niet zo slim geweest met de aankoop van mijn huidige versterker. ik heb me toen niet afgevraagd wat ik nou precies wilde.

    en aangezien er een kraak in mijn muziek komt als ik mijn versterker half open heb staan. ik neem aan dat het mijn versterker is die het gekraak produceerd.leek het mij wel verstandig om een andere aanteschaffen. meteen een goede kans voor een sub erbij.

    wat de bridge is van mijn speakers. weet ik niet graag nog ene beetje uitleg hierover.

    alvast bedankt

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    haha ja het is idd allemaal niet zo duidelijk, ik ben niet zo'n forum man zullen we maar zeggen.

    toen ik de boxen kocht had ik geen idee dat ze biwire waren. ik dacht eigenlijk dat dit gewoon normala was tot vorige week.

    ik wil een mooi warm geluid hebben. aangezien ik alle muziek soorten luister (de gangbare) gebruik ik hem eigenlijk overal voor. ik luister van harde muziek met flinke bass tot wat zal ik zeggen nog net geen klassieke muziek.

    en aangezien ik nog een actieve sub heb staan van harman kardon (wel pc spul) wil ik die er ook graag op aansluiten. ik ben alleen niet zo slim geweest met de aankoop van mijn huidige versterker. ik heb me toen niet afgevraagd wat ik nou precies wilde.

    en aangezien er een kraak in mijn muziek komt als ik mijn versterker half open heb staan. ik neem aan dat het mijn versterker is die het gekraak produceerd.leek het mij wel verstandig om een andere aanteschaffen. meteen een goede kans voor een sub erbij.

    wat de bridge is van mijn speakers. weet ik niet graag nog ene beetje uitleg hierover.

    alvast bedankt
    Dat word morgen van mijn kant, ik leef op geheel andere tijden dan de meeste van mijn medemensen....
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    voor mij prima, t heeft geen haast ofzo. ik ben allang blij dat mensen mij zo goed helpen meestal heb ik andere ervaringen met forums. zeker als het om een leek gaat zoals mij

  8. #8

    Standaard

    Die A en B aansluiting is meer voor een extra stereo paar speakers dan voor bridge of bi-amping lijkt mij! meestal kun je dan voor op je versterker ook kiezen welk paar je wilt horen; a, b of a en b tegelijk!

    Actieve en passieve subs hebben andere aansluitingen: passief gebeurd meestal via speakerkabel, actief meestal via coax.

  9. #9

    Standaard

    ja ik heb de boxen nu op a + b staan. ik heb ook een keer de boxen op 2 draden aangesloten ipv 4, dus gewoon op de a of b. maar het verschil was duidelijk hoorbaar. maar als ze gewoon op 4 daden aangesloten zitten en ik zet hem op a of b ipv a+b dan hoor ik geen verschil.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    ja ik heb de boxen nu op a + b staan. ik heb ook een keer de boxen op 2 draden aangesloten ipv 4, dus gewoon op de a of b. maar het verschil was duidelijk hoorbaar. maar als ze gewoon op 4 daden aangesloten zitten en ik zet hem op a of b ipv a+b dan hoor ik geen verschil.
    Logisch als je maar een paar speakers aansluit...

    de eerste paar komt op aansluiting A en de 2de speakerpaar op aansluiting B..schakel je nu van a naar b zul je de andere paar horen spelen, schakel je nu naar a en b spelen 2 paren speakers tegelijk...die a en b aansluiting is niet bedoeld voor bi-wiring!!!

    De aansluiting achterop de versterker kunnen 2 ledig zijn een a en b voor een extra paar speakers, die schakelbaar zijn door op een knopje te drukken voor op de versterker of een a en b aansluiting voor bi-wire, zodat je hoog en laag apart aansluit op je speakers!

    Het is niet voldoende duidelijk of het gaat om een echte bi-wire setup of het gaat om een extra speakerpaar!

    Maak eens een foto van de achterkant van je versterker? Zo kunnen we zien welke aansluitingen erop zitten en hoe je die kunt of moet gebruiken! :wink:

    Of geef eens het typenummer van die sansui zodat we plaatjes erbij kunnen zoeken.

  11. #11

    Standaard

    Sansui Stereo amplifier au-2200. ik dacht het instap model. foto ga ik even maken

  12. #12

    Standaard

    hier zijn foto's ze zijn niet zo heel duidelijk maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen (gemaakt met telefoon)

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZNVUG7WP
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=KMMVPOQP
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=XX7ONUNX[/url]

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    hier zijn foto's ze zijn niet zo heel duidelijk maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen (gemaakt met telefoon)

    http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZNVUG7WP
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=KMMVPOQP
    http://www.mijnalbum.nl/Foto=XX7ONUNX[/url]
    Bedankt voor de foto's...

    Wie het geluk heeft een versterker te bezitten met twee paar aansluitingen per kanaal voor luidsprekers, kan de kabel van de tweeters aansluiten op de aansluitingen voor paar A en de woofer kabels op de aansluiting van paar B. Draag er wel zorg voor dat de schakelaar voor de luidspreker keuze nu op A+B staat. Anders krijgt u alleen hoge of lage tonen te horen.

    Weer wat geleerd dat het zo ook kan. :wink:

    Zo te zien klopt het dus zo...als je nu schakelt via dat knopje krijg je of alleen hoge tonen of alleen lage tonen, zet je het op a-b, dan heb je de volledige werking van hoog en laag samen...het is dus zo inderdaad mogelijk om te gaan Bi-wiren.

    Goed aangesloten is dus: paar a alle kabels gaan naar de bovenste terminals van de speakers(links en rechts).

    paar b, alle kabels gaan naar de onderste terminals van de speakers(links en rechts).

    Bij het schakelen inschakelen van paar a en b krijg je dan actieve bi-wiring. :wink:


    Ik heb kunnen vinden via het web dat je oude sansui ongeveer 25 watt continue is, zeer aan de krappe kant!

    Je hebt ook geen coax uitgang voor een actieve sub!

    De brom is dan waarschijnlijk van je voeding, die slechts 25 watt is en waarschijnlijk teveel vermogen moet leveren om je speakers op de helft van de power te kunnen voeden...Met name gaan voedingen brommen als ze veel vermogen moeten leveren...

    Oplossing zou kunnen zijn om hoge rendements speakers erop aan te sluiten...dus minimaal 90db/m3 of een zwaardere versterker erop zetten.

    Als je een nieuwe receiver/versterker koopt het je waarschijnlijk ook het voordeel dat je dan WEL een coax aansluiting hebt voor je actieve sub!

    Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is het volgende: de front speakers niet bi-wire aansluiten maar op speakerpaar A en de passieve sub op speakerpaar b en de schakelaar op a-b schakelen...

    probleem is echter wel dat passieve subs meestal flink wat vermogen willen hebben...25 watt is dan niet echt veel voor een passieve sub en behoorlijke fronts!

    Als ik het zo bekijk is een nieuwe receiver/versterker de beste oplossing. :wink:

  14. #14

    Standaard

    idd, ik had zelf ook ergens gelezen dat het rond de 25 watt was. ik dacht ook dat het krap was. en ik wilde een sub. dus conclusie, als ik een sub wil dan heb ik andere versterker nodig.

    en de pc sub die ik heb staan (actief). daar zit geen coax op, alleen 3x jack. en dan een kabel die speciaal voor pc is met ook 3 jacks die in geluids kaart gaan.

    ik vroeg me dus ook af of die op een versterker aan te sluiten is. bij 1 jack staat input, andere stereo en de derde rear dacht ik.

    er zitten ook 2 aansluitingen op waar normaal de pc satteliet speakers op zitten. volgens mij is dat zo'n oude speaker aansluiting. maar die zou ikdus eigenlijk buiten gebruik moeten laten. want de 2 boxen die ik al heb zitten gewoon op versterker en de sub zit ook op versterker.

    ik kan morgen wel even wat foto's maken. ik ben zo weg dus nu gaat niet meer.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    idd, ik had zelf ook ergens gelezen dat het rond de 25 watt was. ik dacht ook dat het krap was. en ik wilde een sub. dus conclusie, als ik een sub wil dan heb ik andere versterker nodig.

    en de pc sub die ik heb staan (actief). daar zit geen coax op, alleen 3x jack. en dan een kabel die speciaal voor pc is met ook 3 jacks die in geluids kaart gaan.

    ik vroeg me dus ook af of die op een versterker aan te sluiten is. bij 1 jack staat input, andere stereo en de derde rear dacht ik.

    er zitten ook 2 aansluitingen op waar normaal de pc satteliet speakers op zitten. volgens mij is dat zo'n oude speaker aansluiting. maar die zou ikdus eigenlijk buiten gebruik moeten laten. want de 2 boxen die ik al heb zitten gewoon op versterker en de sub zit ook op versterker.

    ik kan morgen wel even wat foto's maken. ik ben zo weg dus nu gaat niet meer.
    Als het een coax is gaat het niet. Meestal is het toch een coax die aan de plug zit van je geluidskaart naar de actieve sub...en die wordt gestuurd door een apart kanaal van je geluidskaart die alleen de lage tonen aanstuurt...dat doet je speaker aansluiting op je sansui niet...

  16. #16

    Standaard

    even kijken of ik weet wat coax is. das toch zo'n zelfde kabel als bij schotel voor de tv gebruikt word. ofniet? op mijn geluidskaart zit in ieder geval geen coax zoals ik hem ken. en op die sub ook niet

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    even kijken of ik weet wat coax is. das toch zo'n zelfde kabel als bij schotel voor de tv gebruikt word. ofniet? op mijn geluidskaart zit in ieder geval geen coax zoals ik hem ken. en op die sub ook niet
    Er worden met coax 2 verschillende kabels bedoeld, zoals je al opmerkte is dat ook een antenne draad zoals gebruikt wordt voor TV signalen van een antenne/of wandbox naar de ontvanger te voeren.

    Met de andere coax wordt een RCA of ook wel tulp kabel bedoeld, daarin zitten onderling ook weer verschillen, men spreekt wel van analoge en digitale coax kabels, maar ze zullen allen het signaal doorgeven, zowel analoog als digitaal.

    Hier voorbeelden van antenne coax:

    http://www.allekabels.nl/searchresul...=coax&x=20&y=7

    Hier voorbeelden van analoog en digitaal coax:

    http://www.allekabels.nl/searchresul...d=rca&x=22&y=8


    Zo, Hstadman heeft je ook al weer op weg geholpen, wat ik al eerder schreef over dat biampen, dat betekent dat je dan 2 versterkers of 2 set's van eindtrappen op je speaker zet, en dat jij dat nu als een soort van nep doet door je a en b aansluiting te gebruiken :wink: Het gaat natuurlijk wel zoals je gemerkt hebt, maar je versterker is een beetje zwak, en de brom/kraak zou ook wel eens veroorzaakt kunnen worden door het biwire aansluiten, je hebt nu immers voor jouw versterker 2 setjes speakers aangesloten staan, de impedantie zou wel eens iets tever kunnen zakken, en daar houden versterkers niet van :wink:

    Wat is nu een Bridge.... het woord zegt het eigenlijk al , het is een brug tussen 2 verbindingen, net als een brug over een rivier die 2 walkanten met elkaar verbind, zo kun je met een bridge/brug ook je speakerklemmen op je luidsprekers met elkaar verbinden. Je dient natuurlijk wel de juiste verbindingen te leggen , als je een brug hebt gebruikt, dan heb je nog maar 1 kabel nodig om de verbinding met je speakers te leggen. In jouw geval zou het de kraak/brom weg kunnen halen.... misschien een impedantie probleempje.

    Ik heb de achterkant van je versterker gezien, het is een echte instapper geweest, dit is ook te zien aan de manier waarop de speakerdraden met de versterker moeten worden verbonden, met een beetje normaal speakerdraad van 2,5 mm lijkt het mij al een probleem om het een beetje knap aan te sluiten.

    Een leuke 5.1 receiver/versterker met daarbij een aktieve sub lijkt me wel een goede oplossing voor je. laat je PC setje maar met rust, dat is niet bedoeld om op een versterker te worden aangesloten, al is het wel mogelijk om de sub te gebruiken, het is verre van ideaal, dit omdat de sub met bepaalde manieren van aansluiten niet meereageert op het volume van de versterker..... nee geen goede oplossing.

    Heb je een buget in je hoofd Heb je al plannen hoe je eventueel wilt uitbreiden Moet het nieuw zijn, mag het gebruikt zijn...., een beetje informatie en je wordt wel op weg geholpen met wat tips en uitleg...

    Leuke hobby dit, en het kan een kostbare worden, kijk uit voor het virus :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    even kijken of ik weet wat coax is. das toch zo'n zelfde kabel als bij schotel voor de tv gebruikt word. ofniet? op mijn geluidskaart zit in ieder geval geen coax zoals ik hem ken. en op die sub ook niet
    Er worden met coax 2 verschillende kabels bedoeld, zoals je al opmerkte is dat ook een antenne draad zoals gebruikt wordt voor TV signalen van een antenne/of wandbox naar de ontvanger te voeren.

    Met de andere coax wordt een RCA of ook wel tulp kabel bedoeld, daarin zitten onderling ook weer verschillen, men spreekt wel van analoge en digitale coax kabels, maar ze zullen allen het signaal doorgeven, zowel analoog als digitaal.

    Hier voorbeelden van antenne coax:

    http://www.allekabels.nl/searchresul...=coax&x=20&y=7

    Hier voorbeelden van analoog en digitaal coax:

    http://www.allekabels.nl/searchresul...d=rca&x=22&y=8


    Zo, Hstadman heeft je ook al weer op weg geholpen, wat ik al eerder schreef over dat biampen, dat betekent dat je dan 2 versterkers of 2 set's van eindtrappen op je speaker zet, en dat jij dat nu als een soort van nep doet door je a en b aansluiting te gebruiken :wink: Het gaat natuurlijk wel zoals je gemerkt hebt, maar je versterker is een beetje zwak, en de brom/kraak zou ook wel eens veroorzaakt kunnen worden door het biwire aansluiten, je hebt nu immers voor jouw versterker 2 setjes speakers aangesloten staan, de impedantie zou wel eens iets tever kunnen zakken, en daar houden versterkers niet van :wink:

    Wat is nu een Bridge.... het woord zegt het eigenlijk al , het is een brug tussen 2 verbindingen, net als een brug over een rivier die 2 walkanten met elkaar verbind, zo kun je met een bridge/brug ook je speakerklemmen op je luidsprekers met elkaar verbinden. Je dient natuurlijk wel de juiste verbindingen te leggen , als je een brug hebt gebruikt, dan heb je nog maar 1 kabel nodig om de verbinding met je speakers te leggen. In jouw geval zou het de kraak/brom weg kunnen halen.... misschien een impedantie probleempje.

    Ik heb de achterkant van je versterker gezien, het is een echte instapper geweest, dit is ook te zien aan de manier waarop de speakerdraden met de versterker moeten worden verbonden, met een beetje normaal speakerdraad van 2,5 mm lijkt het mij al een probleem om het een beetje knap aan te sluiten.

    Een leuke 5.1 receiver/versterker met daarbij een aktieve sub lijkt me wel een goede oplossing voor je. laat je PC setje maar met rust, dat is niet bedoeld om op een versterker te worden aangesloten, al is het wel mogelijk om de sub te gebruiken, het is verre van ideaal, dit omdat de sub met bepaalde manieren van aansluiten niet meereageert op het volume van de versterker..... nee geen goede oplossing.

    Heb je een buget in je hoofd Heb je al plannen hoe je eventueel wilt uitbreiden Moet het nieuw zijn, mag het gebruikt zijn...., een beetje informatie en je wordt wel op weg geholpen met wat tips en uitleg...

    Leuke hobby dit, en het kan een kostbare worden, kijk uit voor het virus :wink:
    ja, als de impedantie zakt of teveel zakt kan de versterker problemen krijgen daar het niet genoeg reserves heeft...te weinig kan leveren dus.

    Je voeding is gewoon the krap en dan gaat je voeding brommen...moet teveel leveren...

  19. #19
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ik heb het even vlug door gelezen maar hier moet begonnen worden met een degelijke versterker als basis.
    Zodra dit er niet is is al het overige nutteloos.

  20. #20

    Standaard

    ja ik ben bang voor het virus. het hoeft bij mij niet te gek te worden. ik heb er eigenlijk ook alleen muziek op geen tv of iets dergelijks. maar mischien voor de toekomst wel. nee nieuw is voor mij meestal te duur. ik heb twee onkyo receivers gezine op marktplaats.

    de TX-SV919THX en de Tx-Ds 939. voor de eerste willen ze 325 euro hebben en de tweede475. ik vind die prijs van 325 euro wel kunnen. maar 475 euro vind ik eigenlijk te duur. dus je zou kunnen zeggen dat mijn budget rond de 350 euro ligt. voor alleen de versterker.lijken mij allebei mooie receivers met veel optie die ik nog niet gebruik maar misschien in de toekomst wel.
    :wink:
    die brug hoe moet je zoiets maken, kun je dat zelf of wat

    ook wel makkelijk siteje voor onkyo spullen http://www.hnny.nl/archief_onkyo.html

    btw die digitale coax is bij mij bekend onder rca of tulp. maar nu ook onder digitale coax [/url]

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    ja ik ben bang voor het virus. het hoeft bij mij niet te gek te worden. ik heb er eigenlijk ook alleen muziek op geen tv of iets dergelijks. maar mischien voor de toekomst wel. nee nieuw is voor mij meestal te duur. ik heb twee onkyo receivers gezine op marktplaats.

    de TX-SV919THX en de Tx-Ds 939. voor de eerste willen ze 325 euro hebben en de tweede475. ik vind die prijs van 325 euro wel kunnen. maar 475 euro vind ik eigenlijk te duur. dus je zou kunnen zeggen dat mijn budget rond de 350 euro ligt. voor alleen de versterker.lijken mij allebei mooie receivers met veel optie die ik nog niet gebruik maar misschien in de toekomst wel.
    :wink:
    die brug hoe moet je zoiets maken, kun je dat zelf of wat

    ook wel makkelijk siteje voor onkyo spullen http://www.hnny.nl/archief_onkyo.html

    btw die digitale coax is bij mij bekend onder rca of tulp. maar nu ook onder digitale coax [/url]
    Onkyo maakt prima spullen. :wink:

  22. #22

    Standaard

    De brug/bridge kun je simpel zelf maken door gewoon een paar stukjes speakerdraad te gebruiken.
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Voor 350 euro is er best een heel leuke en gloednieuwe receiver te koop, wat dacht je van deze:

    http://www.kieskeurig.nl/product/028...D900422003.htm

    Op kieskeurig kun je in die prijsklasse nog wel en paar leuke apparaten vinden. :wink:
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    ik zie het ja. ik dacht dat zoiets nieuw veel duurder was. maar valt me mee. want je wete het natuurlijk nooit met 2ehands spullen

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88
    ik zie het ja. ik dacht dat zoiets nieuw veel duurder was. maar valt me mee. want je wete het natuurlijk nooit met 2ehands spullen
    Je krijgt hier heus wel goede tips :wink:
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •