De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Flitsen Samsung plasma

    Ik heb sinds 1 week een Samsung PS42C7HX plasma tv.
    Ik ben tot nu toe uiterst tevreden, maar er is mij 1 ding opgevallen.
    Veelvuldig schakeld het scherm licht/ donker, net of er onweer is.
    Het lijkt mij dat dit niet normaal is, is dit een bekend verschijnsel of een foutje in de tv?

  2. #2

    Standaard

    Ik meen dat (ieder geval bij mijn Samsung) dit het Dynamische Contrast is.
    Het beeld past zich dan aan aan de omgeving en knippert/flitst van donker naar licht..

    Heel vervelend!!

    Ik heb na veel testen uitgevonden dat op de Film-modus dit niet meer van toepassing is. Dyn contrast staat daar uit.

    In het service-menu zal dit ook uit te zetten moeten zijn. Maar dit zal ik niet zelf doen./
    KEF | SVS | DENON 3808| Samsung | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | Monster | Xbox360 - HD-DVD | PS-3 Blu-Ray

  3. #3

    Standaard

    Ok, daar kan ik wel eens naar kijken.
    Ook de grijze balken bij 4:3 te zien zijn flitsen mee.
    Weet je ook hoe ik in het service menu kan komen?

  4. #4

    Standaard

    Ehm niet van dit typenummer..
    google er even naar!
    KEF | SVS | DENON 3808| Samsung | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | Monster | Xbox360 - HD-DVD | PS-3 Blu-Ray

  5. #5

    Standaard

    Advies: zet alle digitale beeldverbeter truucjes uit (dynamisch contrast is daar één van). Zet de kunstmatige scherpte van het beeld zo laag mogelijk (bijna uit).
    Beoordeel dan je beeld opnieuw. Het 'flitsen' zal dan in ieder geval weg moeten zijn.

  6. #6

    Standaard

    Ik denk dat het probleem zit bij de spaarstand.
    Heb die flitsen ook al gezien bij sommige tv uitzendingen, het is me wel nog niet opgevallen bij DVD.
    Zal zelf ook eens gaan experimenteren door de spaarstand van hoog naar uit te zetten.

  7. #7

    Standaard

    heb ik al uitgeprobeerd maar dat help niet ( spaarstand aan/ uit)
    Ben nu in het service menu aan het kijken, maar daar staan afkortingen waar ik de betekenis niet van ken.
    Nadeel van het service menu is dat na herstart alle instellingen verloren zijn gegaan van de setup uit het gewone menu, maar ja je kan niet alles hebben.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 954rr
    heb ik al uitgeprobeerd maar dat help niet ( spaarstand aan/ uit)
    Ben nu in het service menu aan het kijken, maar daar staan afkortingen waar ik de betekenis niet van ken.
    Nadeel van het service menu is dat na herstart alle instellingen verloren zijn gegaan van de setup uit het gewone menu, maar ja je kan niet alles hebben.
    Nee, hier helpt het ook niet. Omdat ik er alleen maar last van heb bij sommige uitzendingen ga ik het zo laten. DVD en andere externe bronnen zijn belangrijker voor mij. Ik kijk geen digitaal TV, dus kan er misschien ook iets mee te maken hebben. Het probleem ligt naar mijn bescheiden mening bij de tuner.
    Het zijn niet zozeer flitsen die ik waarneem maar de brightness die eventjes toeneemt en enkele seconden later weer afneemt.
    Wat me ook is opgevallen is dat er bij een paar zenders horizontale strepen te zien zijn.

  9. #9

    Standaard

    Hoi,

    Dat flitsverhaal komt mij bekend voor, maar heb je ook last van het zgn. 'judder' effect, waarbij bij (langzame) camera pans het beeld in meer of minder mate schokkerig verloopt, net of het scherm de beweging niet goed kan bijbenen??

    Meer hierover in deze post:

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=49675

    Hoor graag je reactie!

    Gr,

    Jon

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jonneman
    Hoi,

    Dat flitsverhaal komt mij bekend voor, maar heb je ook last van het zgn. 'judder' effect, waarbij bij (langzame) camera pans het beeld in meer of minder mate schokkerig verloopt, net of het scherm de beweging niet goed kan bijbenen??

    Meer hierover in deze post:

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=49675

    Hoor graag je reactie!

    Gr,


    Jon
    Hey,
    Ik heb de E7H en heb die gekocht omdat hij goede commentaar kreeg op oa kieskeurig, voordelig was en in de winkel ivg met andere duurdere toestellen er niet slechter uitzag qua beeldkwaliteit naar mijn mening.
    Die flitsen heb ik niet kunnen waarnemen bij DVD en die judder dat jij beschreef ook niet. Heb wel al iets vergelijkbaar gezien wat jij beschreef met een digibox van telenet maar dit had niets te maken met de telivisie zelf denk ik. Bij sommige donkerdere scenes die een wazige achtergrond hebben is er wel wat digitale ruis te zien.
    Maar alle plasmas hebben daar min of meer last van zeker???

  11. #11

    Standaard

    Klopt, bij donkere scenes zie je soms wat door sommigen zweem, wazige achtergrond of digitale ruis wordt genoemd.

    Maar dat is soms al op te vangen door je helderheid en/of contrast één of twee stapjes naar beneden te draaien.

    Maar over het zgn. 'judder' effect ben ik vooralsnog geen verhalen tegengekomen op de diverse fora...

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jonneman
    Klopt, bij donkere scenes zie je soms wat door sommigen zweem, wazige achtergrond of digitale ruis wordt genoemd.

    Maar dat is soms al op te vangen door je helderheid en/of contrast één of twee stapjes naar beneden te draaien.

    Maar over het zgn. 'judder' effect bij mijn plasma type (C7H) ben ik vooralsnog geen verhalen tegengekomen op de diverse fora...

  13. #13

    Standaard

    Ik heb ook sinds vrijdag de Samsung PS42C7H in huis staan. Het 'flitsen' waar je het over hebt viel mij ook direct op. Daarnaast had ik enorm veel last van ruis en lelijke 'blokken' in bepaalde donkere scenes. Een ander probleem waren de kleurovergangen. Het leek soms alsof de kleurovergang bij bijvoorbeeld lichtval op een egale kleur muur weergegeven werd in 4 verschillende kleurtinten, wat grote 'kleurvlakken' als gevolg had.

    Na veel onderzoek te hebben gedaan op verschillende fora (hier en andere Nederlandse, Engelse en Duitse, etc.) heb ik wat gespeeld met de instellingen in het service menu. Officieel vervalt je garantie trouwens als je in het service menu hebt gezeten als consument heb ik gelezen. Dus pas op! Als je hier in gaat zitten raad ik je aan om in ieder geval je huidige instellingen op te schrijven, zodat je alles weer terug kunt zetten.

    Nu schijnt het dat veel beeldproblemen veroorzaakt worden door de zogenaamde DNIe optie. Hierdoor wordt automatisch het contrast e.d. van het beeld aangepast. Dit schijnt in ieder geval te leiden tot het zogenaamde 'flitsen' van het beeld. In de nieuwere versies van de Samsung TV's is deze optie helaas niet meer uit te schakelen in het service menu.

    Gisteren heb ik door 1 optie te veranderen echter alle problemen die ik als vervelend ervaarde opgelost. Dit is de 'full bypass' optie, welke te vinden is onder het menu 'option block'. Ik heb deze veranderd van 00H naar 01H (of andersom? :P). Dit schakelt voor zover ik weet alle digitale beeldverbeteraars uit. Vanaf nu heb ik geen last meer van het flitsen, de kleurovergangen zijn enorm verbeterd en ook de digitale ruis in donkere scenes is enorm afgenomen. Kortom: mijn beeldkwaliteit is constant normaal tot goed geworden in plaats van varierend van verbluffend (lichtere scenes) naar erg slecht (donkere scenes).

    Is dit nou echt een wondermiddel dan? Ja en nee. Mijn waargenomen voordelen zijn in bovenstaande alinea beschreven. Er zijn echter ook wat nadelen aan verbonden in mijn ogen.

    De grootste hiervan is dat de zwartwaardes verslechterd zijn. Zwart is gewoon wat minder zwart geworden. Dit is gedeeltelijk op te vangen door het contrast te verhogen en de brightness te verlagen. Mijn instellingen zijn nu 80 bij contrast en 47 bij brightness. Door het contrast te verhogen kan de brightness verlaagd worden. Ik raad aan om met een hoog contrast te beginnen en dan een donkere scene op een DVD op pauze te zetten. Pas aan de hand hiervan je brightness aan tot het gewenste niveau. Een aantal stapjes minder brightness kan al een aanzienlijke verbetering zijn in zowel zwartwaardes als in het verminderen van digitale ruis. Sharpness staat overigens op 0 en kleur op 45.

    Een ander nadeel is dat de kleuren niet meer in te stellen zijn op "warm, normal, dynamic, etc.". De kleuren die het scherm op dit moment weergeeft vind ik echter prima.

    Tenslotte heb ik gelezen dat de pixelshift functie uitgeschakeld wordt bij de full bypass. Dit vergroot de kans op inbranden. Bij een hoog contrast (zoals bij mij nu 80) is dit dus extra oppassen!

    Samengevat ben ik van mening dat, na het afwegen van de voor- en nadelen, de beeldkwaliteit sterk verbeterd is. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Laat het resultaat even horen zou ik zeggen! Nogmaals herhaal ik hier dat het veranderen van instellingen in het service menu er toe zou kunnen leiden dat je garantie niet meer geldig is. Beslis dus zelf. Wanneer je hier mee aan de gang gaat: wees voorzichtig! Gebruik alleen de pijltjes naar boven en naar beneden om door het menu te navigeren.

    Succes!

  14. #14

    Standaard

    Hmmm...weet nog niet zo net of de voordelen van jou actie opwegen tegen de nadelen.
    Om te beginnen zou ik nooit mijn aanspraak op de garantie in gevaar brengen.
    Er kan immers altijd nog een probleem optreden waar je zelf via het servicemenu niet uit komt.
    Daarnaast kan het by-passen van met name de pixel-shift functie zeer nadelige gevolgen hebben!

    Ik had met mijn vorige scherm logo en menu inbrandverschijnselen met het contrast op 45.....
    Met ingeschakelde pixelshift functie wel te verstaan!!

    Ik zou je dus sterk aanraden je contrast minimaal de eerste 200 kijkuren naar 45 terug te schroeven. Zeker als je ook regelmatig TV kijkt!
    Het is even slikken, maar het is écht beter voor het inspelen van de plasmacellen.

    Daarnaast vind ik je kleurinstelling ook aan de hoge kant, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat de verschillende kleur-tint functies ook op by-pass staan?!

    Hoedanook, ik ga niet zelf in het servicemenu zitten wroeten, dat mogen ze bij Samsung doen.

    Succes met je scherm verder!

    Groet,

    Jon

  15. #15

    Standaard

    Bedankt voor de waarschuwing over het inbranden! TV kijken doe ik echter zeer weinig. Ik ga vooral voor dvd's. Stilstaande beelden (menu's e.d.) vermijd ik zoveel mogelijk. Toch ga ik eens proberen het contrast wat naar beneden te schroeven. De waardes die ik gaf gebruik ik trouwens alleen bij films. Voor TV heb ik het contrast sowieso een heel stuk lager staan. Ik denk dat het inbrandgevaar hierdoor weer sterk vermindert? Is het trouwens ook niet zo dat de zeer lage brightness de kans op inbranden weer vermindert?

    Dat over het vervallen van de garantie heb ik trouwens gelezen op een Duits forum. De mensen die hier echter veelvuldig mee gespeeld hebben, konden de TV toch nog gewoon inruilen, laten repareren, etc.

  16. #16

    Standaard

    Bij de fabrieksinstelling van mijn samsung stond het contrast op 100!!!
    Heeft enkele uren zo gespeeld maar het staat nu op 75 en brightness 53.
    Ik heb tevens zo een star wars dvd waar de thx video optmalisatie opstaat gebruikt voor dit. Voor de scherpteregeling kon ik niet zoveel verschil zien maar het staat op 78. Te hoog?
    Overdag durf ik wel eens een iets hogere waarde gebruiken.

    Kben redelijk tevreden over mijn samsung maar had bij nader inzien misschien toch ietsje meer geld uitgegeven aan een panasonic.

  17. #17

    Standaard

    Die fabrieksinstellingen zijn inderdaad belachelijk. Dit komt geloof ik doordat een scherm met een hoog contrast bij een snelle scan in de winkel meer opvalt en een schijnbaar beter beeld weergeeft (feller wit e.d.).

    Over jouw scherpte instelling (sharpness). Deze heb ik bij films op 0 staan . Probeer het eens uit zou ik zeggen.

  18. #18

    Standaard

    ja, eend, 'sharpness' is een ander woord voor 'edge-enhangement' en net als dat genoemde contrast van 100%, dat lijkt in eerste oogopslag veel scherper, maar als je beter kijkt dan wil je dat niet.

    voorbeeld:
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •