Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 53 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Het gaat ook niet om de druk; die woofer slaat wel uit, maar om het bouwprincipe van de kast. De binnenkant van de sub is bij een front fire anders dan bij een down fire. Een andere plaats van de woofer betekent ook dat reflecties binnenin anders zijn, daar moet de kast dus op toegespitst zijn. Als je de sub op z'n kant legt zal hij dus anders klinken.

    Verder is het natuurlijk ook logisch, als er geen verschil tussen front/down fire was dan was dit algemeen bekend en had er in boekjes van subwoofers wel gestaan dat je 'm ook plat kan leggen.

  2. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Markvb
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Het idee van 2 kleine subs is mooi maar vanwege je beperkte budget zou ik liever voor 1 goede sub gaan. :wink:
    Dat mag maar dan moeten ze wel in dat formaat passen (zie de net upgloade foto) de sub moet nml in één van die manden onder de kast gaan....
    Alles kan natuurlijk, maar een speaker IN een mand stoppen? Het is geen hond!

    even serieuzer. Ik denk dat het met WAF te maken heeft, maar ergens IN is acoustisch niet echt super (al kan het erger dan zo'n mand, dat dan weer wel).
    Ik zou proberen de W van de WAF zover te krijgen dat het in plaats van zo'n mand mag/kan.
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Markvb
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ultramorada
    Ik heb een Tannoy TS8. Die is lekker klein.



    Afmetingen (H x B x D) 29,2 x 28 x 25,5 cm
    Is me aangeraden door een vriend , maar met één 8" haal ik het niet ... de ruimte is daarvoor veel te groot
    Moet ofwel een 30cm ofwel een lange slag 25cm ofwel twee 20cm subs hebben ......... ......... allez dat denk ik althans ........

    Dus dat wil zeggen dat ik naar de Tannoy TS 10 moet gaan, maar die is dan weer te groot....
    Ja, ik zou zeggen, je mag hem wel een keer lenen, maar ik zie dat je niet echt in de buurt woont

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door A3aan
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Markvb
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder
    Het idee van 2 kleine subs is mooi maar vanwege je beperkte budget zou ik liever voor 1 goede sub gaan. :wink:
    Dat mag maar dan moeten ze wel in dat formaat passen (zie de net upgloade foto) de sub moet nml in één van die manden onder de kast gaan....
    Alles kan natuurlijk, maar een speaker IN een mand stoppen? Het is geen hond!

    even serieuzer. Ik denk dat het met WAF te maken heeft, maar ergens IN is acoustisch niet echt super (al kan het erger dan zo'n mand, dat dan weer wel).
    Ik zou proberen de W van de WAF zover te krijgen dat het in plaats van zo'n mand mag/kan.
    Hij gaat niet echt "in" de mand, maar de mand wordt aangepast (onderkant en achterkant gaan er uit, en dan wordt ze er voorgeschoven.... nu dat ding is zo enorm transparant det zelfs de hoge tonen van een tweeter er zouden doorgeraken..... :P
    en de madam overtuigen om hem bloot te zetten zal alleen maar lukken als hij kwa afmetingen ongeveer hetzelfde heeft als één van de manden;

  5. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jos A.
    Het gaat ook niet om de druk; die woofer slaat wel uit, maar om het bouwprincipe van de kast. De binnenkant van de sub is bij een front fire anders dan bij een down fire. Een andere plaats van de woofer betekent ook dat reflecties binnenin anders zijn, daar moet de kast dus op toegespitst zijn. Als je de sub op z'n kant legt zal hij dus anders klinken.

    Verder is het natuurlijk ook logisch, als er geen verschil tussen front/down fire was dan was dit algemeen bekend en had er in boekjes van subwoofers wel gestaan dat je 'm ook plat kan leggen.

    Wel-wel : Ik heb antwoord gekregen van de mensen van BK:

    Hello Mark

    The bass below 100Hz can be considered omni directional which means that there will be no loss of quality whatever way you point the speaker, so the idea is not out of the question and as far as I know will work perfectly fine.

    Regards

    Tom Pearce


    Toch wel interessant of nie? Ik heb vandaag ook een KEF 'vliegende schotel' horen spelen: die kan ook als downfire of frontfire gebruikt worden.... (Misschien niet direct ter zake maar die KEF speelt naar mijn mening, voor een 750euro dure sub toch niet zo indrukwekkend hoor...)

  6. #31

    Standaard

    De mening over de KEF sub deel ik met je. :wink:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  7. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ultramorada
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Markvb
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ultramorada
    Ik heb een Tannoy TS8. Die is lekker klein.



    Afmetingen (H x B x D) 29,2 x 28 x 25,5 cm
    Is me aangeraden door een vriend , maar met één 8" haal ik het niet ... de ruimte is daarvoor veel te groot
    Moet ofwel een 30cm ofwel een lange slag 25cm ofwel twee 20cm subs hebben ......... ......... allez dat denk ik althans ........

    Dus dat wil zeggen dat ik naar de Tannoy TS 10 moet gaan, maar die is dan weer te groot....
    Ja, ik zou zeggen, je mag hem wel een keer lenen, maar ik zie dat je niet echt in de buurt woont

    En effe verzenden met UPS? ......... Ik stuur hem zeker wel terug hoor, behalve als ik hem goed vind :wink:

  8. #33

    Standaard

    Ik zou....

    ...je vrouwtje eens met 'Daxie' zijn vriendin laten optrekken....
    of
    ...overwegen een grotere kast te kopen...
    of
    .... je vrouwtje mee uit eten nemen en eens heel lief in de ogen kijken en dan zeggen. Schat ik heb een SVS-je besteld...maar die dingen zijn nogal groot...dus maak maar plaats in de woonkamer....
    of
    ...een andere vrouw kiezen (grapje hé!)

    Maar nu lijk je mij op zoek naar een compromis dat er nooit een goed zal worden...

    Vr.gr.
    Mario
    SVSound BeNeLux

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deejay1970
    Ik zou....

    ...je vrouwtje eens met 'Daxie' zijn vriendin laten optrekken....
    of
    ...overwegen een grotere kast te kopen...
    of
    .... je vrouwtje mee uit eten nemen en eens heel lief in de ogen kijken en dan zeggen. Schat ik heb een SVS-je besteld...maar die dingen zijn nogal groot...dus maak maar plaats in de woonkamer....
    of
    ...een andere vrouw kiezen (grapje hé!)

    Maar nu lijk je mij op zoek naar een compromis dat er nooit een goed zal worden...

    Vr.gr.
    Mario
    Bedankt voor de goede raad maar zo eenvoudig is het net niet.....
    Om op de goede afstand te zitten van de sub zodat ik de bassen ook effectief 'hoor' moeten ze op een plaats staan waar de sub klein moet zijn... heb dit WE eens naar een MJ Pro gaan luisteren... goed subke maar indien je er te dicht opzit klinkt hij voor geen meter.... en op zijn zijkant met de woofer naar mij gericht is het ook al gene vetten... dus terug naar af...

    Ik sta echter wel open voor advies, laat dus maar komen (van Mechelen ... hmm das in de buurt...)

    Mag een basreflex dichter bij de luisterpositie staan?

  10. #35

    Standaard

    Dag Mark,

    Niet ver uit de buurt idd.
    Helaas, ons kleinste subje is 35cm hoog, dus zal niet passen voor de oplossing onder je kast met de mandjes.

    Heb je geen plaats in de hoek tussen je zetels (als ik de foto zie, zou je mogelijk een L-opstelling hebben).

    Er is hier al heel wat geschreven over 'plaatsing van je sub'.
    In het algemeen kan men stellen dat sublaag niet echt richtingsgevoelig is....maar een verkeerde plaatsing kan uiteraard wel een negatieve invloeden verzoorzaken.

    Proberen is nog altijd de beste oplossing. Maar als je echt geen plaats hebt, of geen sub vindt die in je opzet past...denk ik dat experimenteren met andere plaatsingen een goed alternatief is.

    In ieder geval, onze kleinste subs zijn (buiten de SB12Plus) al redelijk groot...en mogelijk boven je vooropgestelde budget.

    Vr.gr.
    Mario
    SVSound BeNeLux

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door deejay1970
    Dag Mark,

    Niet ver uit de buurt idd.
    Helaas, ons kleinste subje is 35cm hoog, dus zal niet passen voor de oplossing onder je kast met de mandjes.

    Heb je geen plaats in de hoek tussen je zetels (als ik de foto zie, zou je mogelijk een L-opstelling hebben).

    Er is hier al heel wat geschreven over 'plaatsing van je sub'.
    In het algemeen kan men stellen dat sublaag niet echt richtingsgevoelig is....maar een verkeerde plaatsing kan uiteraard wel een negatieve invloeden verzoorzaken.

    Proberen is nog altijd de beste oplossing. Maar als je echt geen plaats hebt, of geen sub vindt die in je opzet past...denk ik dat experimenteren met andere plaatsingen een goed alternatief is.

    In ieder geval, onze kleinste subs zijn (buiten de SB12Plus) al redelijk groot...en mogelijk boven je vooropgestelde budget.

    Vr.gr.
    Mario
    Je hebt een hifi zaak dan?
    Misschien moet ik eens langs komen om wat raad op te snuiven...
    De rechterkant op de foto staat idd een zetel: achter die zetel heb ik een spleet van 40 cm (radiator-zetel), daar zou hij eventueel kunnen staan, maar dan staan hij op nog geen meter van mij... en ik heb schrik dat hij dan niet gaat klinken...

  12. #37

    Standaard

    Wij zijn invoerder, maar je kan altijd bij ons terecht voor advies of testen.

    Nog al wat klanten hebben hun sub achter de sofa staan...zonder probleem. Proberen blijft de beste oplossing.

    Vr.Gr.
    Mario
    SVSound BeNeLux

  13. #38

    Standaard

    Goed.... de kogel is door de kerk!

    Heb net een Peerless XLS 10 besteld samen met een BSBP 200/8 versterker-modul van bij BK electronics (Dat zijn de mensen die de BK Gemini maken)

    De bedoeling is om me zelf een kist te maken , gesloten 22-24 liter, front of downfire (eerst een testopstelling maken, dan zien we wel.... ).
    Het probleem is dat de Gemini precies net niet past binnen de maten indien ik hem als downfire moet gebruiken (opstelling afhankelijk van de klank), daarom bouw ik zelf dan kan ik de maten zodanig aanpassen dat ze past daar waar ik ze wil zetten..... 8) Gesnopen?

    Ik zal natuurlijk de gang van zaken posten hier op het forum samen met foto's en bevindingen .... Zoals dat hoort overigens.....

    Plan B = mocht het niet goed lukken kwa klank: dan kan ik nog altijd terugvallen op een tweede identieke kast kopen (amaai mijne portemonee!!! ) OFWEL de pasive radiator van Peerles bijkopen (kost iets van een 65euro dacht ik) en gebruiken in een kist van 30 liter, dan moet het zeker lukken kwa bass .... mits de nodige chantagemiddelen te gebruiken bij mijn vrouw krijg ik dat wel verkocht.....

    Alvast een dikke merci aan allen die raad hebben gegeven!!! :wink:

  14. #39

    Standaard

    [quote="Markvb"]
    Citaat Oorspronkelijk gepost door deejay1970
    Ik zou....

    ...je vrouwtje eens met 'Daxie' zijn vriendin laten optrekken....
    Nu word ik alweer vermeld...

    (Moet er wel bijzeggen dat we nog steeds geen tijd gehad hebben om samen eens naar een filmpje te kijken sinds dat we de pb12+ hebben, komt ervan als je het te druk hebt en niet samen woont).

    Ik denk dat je voor de beste oplossing gekozen hebt.

    Door voor zelfbouw te kiezen kies je zelf de maten, waardoor je het altijd kan laten passen.

    Succes ermee.

  15. #40

    Standaard

    Zozo , Hier zijn we dan weer:

    De zaken van BK elec zijn geleverd (weliswaar 15 dagen te laat wegens het screenen van de versterker... wat op zich dan wel weer vertrouwen geeft)
    Maar je gelooft het nooit .... de driver was er niet bij maar in plaats daarvan was er wel de passieve radiator???

    Heb ik maar gelijk efkes gebeld met die lieve Engelsen, en die waren niet zo happig om de radiator terug te nemen, wegens nogal hoge transportkosten (dat samen met hun foutje van het verkeerde stuk op te sturen...) ze stelden me dan maar voor om de radiator te kopen voor 20 ponden ....... Flexibel als we dus zijn gelijk maar het ganse ontwerp aangepast

    Wat doen we?
    Wel, een master-slave opstelling met de Peerless XLS10 en zijn radiator dat alles samengepropt in een kistje van 27liter . Volgens een artikel dat ik vond op het net is dit zeer doenbaar indeze opstelling (tussen 25 en 30 liter effectief volume)
    Deze ganse zaak wordt dan aangestuurd door een Sub-versterker van 275 Watt RMS

    De kosten tot nu:
    Componenten : ongeveer 420euro
    Hout en schroeven : ongeveer 15euro








    Laatst aangepast door Robert Verdam : 27-03-2007 om 22:10

  16. #41

    Standaard

    Ziet er leuk uit!

    Meer foto's en info zijn altijd goed. :razz:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  17. #42

    Standaard

    Hmmmm. ik denk dat je aan deze kleine sub niet veel meer hebt dan...

    http://kieskeurig.nl/product/8BABDAF...1C0052349B.htm
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Hmmmm. ik denk dat je aan deze kleine sub niet veel meer hebt dan...

    http://kieskeurig.nl/product/8BABDAF...1C0052349B.htm

    Zijn idd leuk, maar voor mijn grote ruimte veeeeeeeeeel te licht

    Eén of twee 325 van Yamaha zouden wel doenbaar zijn , maar die kunnen dan weer onder de kast niet meer

  19. #44

    Standaard

    Ondertussen is de Peerless driver XLS10 aangekomen .... Wa een magneetje ...

    Ik hoop dat mijn kast niet uit haar voegen barst bij de eerste diepe bas , ben ondertussen wel nog wat interne verstevigingen aan het aanbrengen, dat vermindert wel het volume, maar gaat de kast stabieler maken.

    Gebruik 18mm MDF!: Dat is wat ze bij dit ontwerp en met deze interne verstevigingen aanraden , afwachten en we zullen wel zien.

    Probeer nog wel een fotooke er op te zetten, als mijn digitale camera wil meewerken tenminste ... ik denk dat dat de volgende investering wordt ...

  20. #45

    Standaard

    By the way : Het idee komt van onderstaande site ... ziet er wel een gans stuk professioneler uit dan de mijne, maar bij mij komt hij achter een mand te zitten ... mooi zijn is niet nodig, maar hij moet wel goed klinken

    http://www.vikash.info/audio/xls10/

  21. #46

    Standaard

    Hij steekt in elkaar, : foto ontbreekt wegens kapot fototoestel

    Eerste indruk : Wat een tegenvaller! Versterker moet volledig open om er ietwat bas uit te krijgen. De eerste positie (dwz onder de kast levert geen mooie resultaten, ondanks het feit dat hij daar op de 'perfecte plaats' staat, zoals in de boekskes beschreven)

    Ben er ondertussen tot mijn grote frustratie achter gekomen dat er bepaalde concert DVD's zijn waar geen sub-bas lijn opzit (De lievelingsdvd van mijn vrouw: Borsato live in de Kuip en brian adams live at Slane Castel) eerste grote frustatie weerlegt!

    De sub dan maar achter de zetel gemonteerd , en daar is de bas toch wel al wat beter, veel beter. Alweer frustratie weg !!

    Dan nog enkele uurtjes laten spelen, en hij begint er stillaan op los te beuken

    Enkele films bekenen (Fast en de furious, Troy, Gladiator, Matrix) en g*dv**d**e wat een prachtige bas!! Versterker staat nu nog 2/3 open.

    Bedenkingen en vervolg:
    -Soms rommelt de passive radiator er een beetje doelloos achter en verzwakt hij de bassen (scenes met opeenvolgende bassen, bvb concert dvd van Sensation - Black and White) : Ik ga hier eens proberen de inertie van de passieve radiator te verhogen (zie site op mijn vorige reactie) normaal zou hij dan beter moeten worden in de kleine kist.
    -Ik vraag me af of hij niet accurater zou zijn met alleen de driver : Ik ga de radiator er eens uithalen en er voorlopig een plaat opschroeven, en hem dan eens in alle possities beluisteren (Frontfire: voor, achter, zijkant en dat als downfire)

    Besluit na 3 dagen sub :
    -Zo een malse, diepe en krachtige bas maar toch wel heel gevoelig kwa plaatsing
    -De versterker laat ik nog even terzijde: hij geeft genoeg vermogen (amaai mijn kl*ten!!) maar ik zit er wat mee dat hij toch wel vrij ver moet opengedraaid worden....
    -Er is toch nog wel wat fijntuning nodig (zie boven)
    -De kist die gaat waarschijnlijk opnieuw mogen gebouwd worden, maar dat heb ik mezelf aangedaan

  22. #47

    Standaard

    Neem vooral je tijd om alles rustig te testen.

    Je kunt niet meteen het beste verwachten als je de sub koud aansluit, neerzet en begint te spelen.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  23. #48

    Standaard

    Frontfire, woofer naar mij gericht, achter de zetel

    Bas is accurater dan met de radiator, maar speelt toch wel stiller, maar oh zo veel strakker : Dit is de perfecte opstelling voor Hifi weergave. Op Home cinema mag hij dan weer wat ruiger

    Hij staat nog steeds achter de zetel, en ik heb het gevoel dat hij best wat verder weg van mij mag staan om beter te klinken: Proberen dus!

  24. #49

    Standaard

    Downfire Achter de zetel zonder Passive radiator

    Dit is de te hebben opstelling voor accurate en diepe HIFI bass, speelt enorm goed!
    Op Home Cinema moet hij dan soms toch wel wat bijbenen en durfthij als eens te vervormen

    Al bij al een enorm diepe en goed geplaatste bas dat voor mijn part de meest doorgewinterde audiofiel kan bekoren, het enige nadeel is dat je niet te ver moet gaan draaien aan de volumeknop.

  25. #50

    Standaard

    Downfire achter de zetel met Passive Radiator

    Op lage volumes speelt hij vrij stil, en heb ik het gevoel dat de radiator en de driver elkaar wat tegenwerken, Op hoger volume denk ik dat ik stilletjesaan steunbalken in de muren ga nodig hebben

    Het probleem van de rommelige bas die niet goed meeliep heb ik kunnen oplossen door een gewichtje te draaien van ongeveer 350 gram en in de passive radiator te schroeven. Dit maakt hem wel stillen (minder levendig op laag volume) maar dan heb ik wel weer de nauwkeurigheid van de opstelling met 1 driver als downfire, maar dan met bijna het dubbele aan volume

    Het valt op dat na een inspeelperiode van meerdere uren deze opstelling toch wel vrij indrukwekkende bassen begint te geven

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •