Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 44 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Inventariseren HT-set

    Binnenkort ga ik verhuizen en dat vond ik een mooi moment om meteen ook maar eens in een mooi 5.1 (of voorlopig 5.0) te gaan investeren…Ik ben enige tijd terug als voorloop bij de Raf gaan luisteren naar verschillende speakers en vooruitlopend op nog nadere luister-sessies die staan gepland was ik erg gecharmeerd van het geluid van de Kef iQ speakers. Een nadeel was dat ze toch redelijk aan de prijs waren.
    Nou heb ik niet echt een vast budget waar ik me aan te houden heb en ik koop liever niks dan dat ik met een “half-goed” systeem thuiskom, maar de bedragen in mijn hoofd liepen al snel over de € 3.000, vandaar dat ik hier even een topicje start in de hoop dat jullie wat adviezen hebben?

    Belangrijk detail: het huis waarin ik kom te wonen is nieuwbouw, dus zit er vermoedelijk bouwvocht in de muren. Heeft dit invloed op de levensduur van mijn systeem (dan stel ik het liever even uit).

    De huiskamer waar het geheel komt te staan is rechthoekig, ik schat 10 bij 4 meter (nog geen sleutel, dus precieze waarden komen nog), waarbij de kamer waarschijnlijk via een open kast in tweeën wordt gedeeld in bijvoorbeeld 2x 5 bij 4.
    In één van de delen wordt vervolgens de TV (een Philips 32PW9551, met wat problemen) geplaatst, tezamen met 2 banken (in een hoek van 90 graden van elkaar).
    Achter de achter-bank is bovenop de 4 meter wellicht nog wat ruimte, want daar bevindt zich onze open keuken (wellicht handig voor plaatsing van de speakers?).

    De grote vraag is dan: wat voor systeem koop je? Uitgaande van de Kef iQ serie, heb je nog altijd een aantal mogelijkheden…
    Speakers aan het plafond en op stands zie ik niet zitten, dus dat scheelt en ga ik verder uit van de iQ 5, 7 en 9 met als centerspeaker de 6c. Bij de Raf de 9 en 5 afzonderlijk gehoord (in stereo), waarbij de 9 een super geluid gaf terwijl de 5 wat “ielig” overkwam. De iQ 5 als front-speakers lijkt me dus niet geweldig, maar wellicht volstaan ze wel als rears (ik begreep elders dat daar wat minder eisen aan worden gesteld). De 7 heb ik in een andere ruimte in 5.1 gehoord, dat klonk wel tof, maar vind het lastig vergelijken. Kortom: welke samenstelling kies ik? Varieërend van 9 voor en 7 achter, tot 7 voor en 5 achter scheelt toch een hele bak geld (rond de € 600). Zoals gezegd vind ik het niet erg als het wat meer kost, maar dan moet het ook wel meerwaarde hebben in de ruimte waar ik zit.

    Verder wist de man in de Raf winkel me te vertellen dat de iQ9 alleen tot hun recht komen bij een betere versterker (receiver), alleen wat “beter” is, is dan weer lastig te stellen; gevolg zal echter zijn dat als het klopt wat hij zegt de iQ9 niet alleen zelf duurder zijn, maar ook via deze weg meer gaan kosten.
    Ik heb verder nog niet echt gekeken naar receivers, dus wat ik daar aan kwijt ben en wat hun invloed precies is, weet ik nog even niet (advies, iemand?).

    Tenslotte het verhaal van de kabels, daar ben ik al beetje voor gewaarschuwd hier… Ik wil kabels die recht doen aan de apparatuur, maar liever een stuk minder dan € 50,00 per meter kosten. Wat raden jullie aan, waar moet ik op rekenen qua totaal-kabel-prijs (en wat voor kabels heb ik nodig)?

    DVD-speler heb ik al (redelijk simpele Panasonic recorder), dat volstaat vooralsnog wel even (wellicht denk ik daar straks anders over, maar voor nu volstaat dat).

    Zodra ik de sleutels heb zal ik wel wat foto’s plaatsen enzo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen meedenken.

  2. #2

    Standaard

    Als je kwalitit wilt en speakers die een kamer goed kunnen vullen zou ik gaan voor de 9 fronts en de 7 rears (eventueel de 5). Veelal als je zoveel in 1 keer koopt kun je nog een leuke korting krijgen of bijv korting op kabels.

    Nordost of QED maken beide zeer goede LSkabels van rond de 8 euro per meter die ook vor de betere installaties geschikt zijn.

    Je versterker is in principe alles. Is je versterking niet goed kun je nog zulke mooie speakers hebben maar het blijft bagger klinken. Andersom ook trouwens, met een high end versterker zullen Aldi speakers niet ineens als KEF klinken. De kunst is om hierin een "match" te vinden.
    Als je de ruimte hebt en er toch best wat voor wilt uitgeven kun je de Jungson AV1000C overwegen, deze zal geen enkele moeite hebben met de KEF's. Anders zul je gewoon moeten gaan luisteren welk merk versterker jij het lekkerst vind klinken icm KEF.

  3. #3

    Standaard

    ik hoor je zeggen
    9 - supergeluid
    7 - wel tof
    5 - ielig

    is het verschil tussen 'wel tof' en 'super' je genoeg waard om daar €600 voor neer te leggen? En kun je het missen?
    Als je te zeer voor goedkoop gaat kun je je daar heeeel lang aan ergeren en dat zou jammer zijn.
    Rondom hetzelfde is prachtig, maar niet altijd haalbaar wat betreft geld, ruimte of partners.

    ik zou nog wat meer gaan luisteren, met meer soorten muziek bijvoorbeeld. Meerdere combinaties versterkermerk-boxen ook. Is een tijdsinvestering die altijd uit kan.

    Wat betreft kabels. Meningen verschillen. Lange discussies bestaan. Minder dan €50 per meter is zeker mogelijk. Zeker voor luidsprekerkabel (niet te verwarren met het 'touwtje' naar je sub).

    Net als edgar is mijn eerste idee voor jou dan ook 2x9 + 2x7 of 4x9
    ... naar mijn bescheiden mening dan hè

  4. #4

    Standaard

    Dank voor de snelle antwoorden.

    Het verschil tussen de 5 of 7 als rear is € 260, dus dat is op zich wel te overbruggen.
    Maar om de 7 als front te gebruiken i.p.v. de 9 (en dus vanzelf de 5 als rear) scheelt dus € 600 en dat is toch best veel geld.
    De 7's heb ik niet echt kunnen vergelijken omdat in andere ruimte / opstelling stonden, de 5 als fronts valt absoluut af (maar ik hoor vaak dat rears meer "voor het effect zijn en er niet zo toe doen," aan de andere kant kan ik ze dan net zo goed weglaten. Hoe verhoudt zich dat?).

    Vind ik niet erg, maar komen de iQ9's wel voldoende tot hun recht in de ruimte waarin ze komen te staan? Dat is even de grote vraag, want als ik ze zie krijg ik de indruk dat ze gebouwd zijn om power t eleveren en ik krijg vermoedelijk wel te maken met buren... :P

    Verder was ik vergeten te vermelden dat ik een iQ6c als center had bedacht (nog niet gehoord, maar leek me de logische keus).

    Qua korting, ik wil idd. alles in 1x gaan kopen en op die manier idd. proberen wat korting te regelen, wat is daarbij redelijk? Ik ben absoluut geen held in afdingen (maar ga mijn moeder zeker meenemen, hehe), waar zou ik vanuit moeten gaan?

    Heel belangrijk, maar toch vergeten te melden: ik ga in een nieuw-bouw huis wonen, d.w.z. dat we te maken hebben met bouwvocht (we mogen bijv. geen plastic behang op de muren doen). Heeft dat invloed / nadelige gevolgen voor de levensduur van mijn speakers?

    Tenslotte: Edgar, die versterker ziet er nogal duur uit, ik kon zelfs zo snel geen winkels vinden die hem hebben (Kieskeurig liet me ook in de steek). Google leverde een hit op met bewijs dat jij hem hebt, wat heb je ervoor betaald?
    En als hij te duur is (en dat gok ik wel), wat zou een redelijk alternatief zijn? Aan welke bedragen moet ik denken als ik de 9's als fronts kies en wat in geval van de 7's?

  5. #5

    Standaard

    Jungson is verkrijgbaar via pacificaudio.nl die zeer goede service levert. Voor de huidige prijs moet je hun even contacten, maar hij ligt (ruim) onder de 1900 euro. Let op, er zit geen tuner in, die moet je er nog bij kopen.

    Voordeel van goede apparatuur is dat ook als je niet hard speelt het toch super klinkt.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Heel belangrijk, maar toch vergeten te melden: ik ga in een nieuw-bouw huis wonen, d.w.z. dat we te maken hebben met bouwvocht (we mogen bijv. geen plastic behang op de muren doen). Heeft dat invloed / nadelige gevolgen voor de levensduur van mijn speakers?
    Bouwvocht valt over het algemeen wel mee als je naast de mechanische ventilatie elke dag ook de ramen even op een kier zet. Vaak zitten er filters in de ramen, die kun je wel op een kier laten staan. Je kunt beter eerst niet duur behang gebruiken of spuitwerk op de muren doen. Daar komt altijd wel een scheur in door het werken van de muren. Dat is vaak na een jaar of twee wel over. Luidsprekers kunnen een aardige luchtvochtigheid hebben en het zal daarom best wel meevallen als je goed aan het ventileren denkt. :wink:
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  7. #7

    Standaard Re: Inventariseren HT-set

    Inventariseren ?!? 8)

  8. #8

    Standaard Re: Inventariseren HT-set

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan
    Inventariseren ?!? 8)
    inventarisering wat TS wil voordat TS gaat investeren, denk ik :wink:

  9. #9

    Standaard

    Ik weet niet precies wat je met TS bedoelt, maar het idee is idd. dat ik me eerst even een klein beetje wil laten inlichten over het e.e.a., voor ik heel veel geld ga uitgeven...

  10. #10
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Ik weet niet precies wat je met TS bedoelt, maar het idee is idd. dat ik me eerst even een klein beetje wil laten inlichten over het e.e.a., voor ik heel veel geld ga uitgeven...
    TS = TopicStarter.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Ik weet niet precies wat je met TS bedoelt, maar het idee is idd. dat ik me eerst even een klein beetje wil laten inlichten over het e.e.a., voor ik heel veel geld ga uitgeven...
    TS = TopicStarter.
    Oei, dat lag voor de hand...

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk
    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Ik weet niet precies wat je met TS bedoelt, maar het idee is idd. dat ik me eerst even een klein beetje wil laten inlichten over het e.e.a., voor ik heel veel geld ga uitgeven...
    TS = TopicStarter.
    Oei, dat lag voor de hand...
    Geeft niets hoor :wink: .

  13. #13
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Ik begrijp dat je kwa speakermerk je keuze eigenlijk al heb gemaakt met de iQ serie, niets mis mee.
    Met de iQ9 als fronts heb je een goede basis lijkt me en ideaal zou zijn als je voor de rears ook dezelfde iQ9 zal nemen.
    Echter zal het prijs technisch beter uitkomen als je voor de rears de iQ7 neemt, dan is er immers net wat meer budget over voor de rest en met de iQ7 als rears is het ook niet behelpen en kan goed bij de iQ7.
    Mocht je niet goed uitkomen met de rears kwa plaatsing ivm de open keuken kan je altijd nog de iQ8ds overwegen.
    Voor de center zal ik ook de iQ6c nemen van de iQ serie, tot zover de speakers.

    Nu de rest van de set wat wel een beetje in verhouding moet staan tot de speakers.
    Om te beginnen de bekabeling, voor de speakers kabels heb je aan bijvoorbeeld de WyreWizard Spellbinder een zeer goede kabel en die zit nog ruim onder de €10,- per meter.
    Mooi alternatief met ongeveer dezelfde prijs is de QED Silver Anniversay.
    Ook voor de interlinks kun je goed bij deze merken terech maar er zijn er uiteraard velen waar je goed terecht kan maar.

    Voor de versterker die in verhouding tot je speakers is moet je denk ik rekening houden met bedragen tussen de €700 a €1200,- (dit is uiteraard maar een globale schatting omdat goedkoper en duurder ook kan, veel goedkoper is zeker niet aan te bevelen omdat je dan de iQ9 niet tot zijn recht laat komen)
    Denk aan merken als Yamaha, Marantz, Sony, Denon enz.....
    Wellicht ook een optie is om 2de hands te kijken op de betere sites en misschien wel mooi om dan een bijpassede dvd speler te nemen.

    Om de kosten te beperken kan worden overwogen om de subwoofer later te nemen, ook heir moet je al snel op een vanaf reken van rond de €1000,-

    Het vocht zal vrijwel zeker geen probleem worden.

    Dit is zomaar om een idee te krijgen kwa kosten (even uitgaande van de iQ serie) maar er zijn vele mogelijkheden en heb jezelf nog te weinig info om je verder te helpen met specifieke punten.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door j.vandendool
    Ik begrijp dat je kwa speakermerk je keuze eigenlijk al heb gemaakt met de iQ serie, niets mis mee.
    Nee, nog niet. Tot nu toe is dat gewoon het beste wat ik heb gehoord (op basis van 1x kort gaan luisteren). Staat nog niet vast, ga zeker nog een keer luisteren, ook naar wat alternatieven.

    Een sub ga ik sowieso nog even mee wachten. Dingen zijn heel duur, zeker als je goede speakers wilt ondersteunen zo begrijp ik, dus dat kan later altijd nog. Lijkt me dat Kefs (of vergelijkbaar) prima klinken ook bij film zonder sub?


    Qua versterker / receiver vind ik het heel lastig. Ik zie verschillende merken met meerdere modellen voor een verschillende prijs, maar geen idee wat nou precies het verschil is (want ze geven lijkt me niet echt extra functionaliteit)... Hier ga ik nog een keer naar kijken, voorlopig schat ik hem op € 900 ofzo.

    Wat ik nog altijd moeilijk vind, is de keus van de rears. Op veel plaatsen wordt heel 'minachtend' gedaan over de rear-speakers en over het algemeen lijkt me zul je muziek ook puur over je front-speakers spelen. In hoeverre dus investeren in rears? Hoe vaak worden die in films gebruikt, etc.. iQ9 als rear lijkt me dus een beetje overkill en zal gezien de prijs sowieso afvallen (en het partner-argument van A3aan gaat zeker ook op helaas).


    Verder een aparte constatering tijdens het testen: De CD van Pirates of the Carribean geeft op onze huidige stereo goed geluid, met uitzondering van een brom in bepaalde lage-delen. De CD leek me dus mooi test-geval (sowieso gezien de soort muziek), maar bij alle speakers / versterkers die ik heb geprobeerd (dus ook de iQ9's) bleek dat hij dezelfde passages opnieuw een verstoring (een brom in het laag) gaf. Weten jullie toevallig of dit zo op de CD staat, of ...?

  15. #15

    Standaard

    Dat bouwvocht heeft inderdaad met name betrekking op je muren. Het is hierom ook aan te raden om geen meubels (bijv. kasten en bank) strak tegen de muur aan te zetten, maar hier het eerste half jaar nog even mee te wachten.

    Doe je dit wel dan kun je vochtplekken krijgen op de muren waar de meubels tegenaan staan en daar word je niet vrolijk van!

    En uiteraard goed ventileren.

    Wat de reciever betreft, zul je er rekening mee moeten houden dat deze genoeg vermogen kan leveren voor je speakers. Zeker met zuilspeakers voor en achter. Als je bijvoorbeeld voor een Denon zou kiezen, zou ik niet voor minder gaan dan de 280x of 380x serie, anders krijg je problemen met het aansturen van je speakers. Dit resulteert weer in het hoorbaar warrig zijn van het middentonengebied.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  16. #16

    Standaard

    Even nog een leuke luidspreker tip mijnerzijds:
    Correct heeft as donderdag t/m zaterdag "luidsprekerdagen" waarbij diverse merken demo's geven en er ook hele leuke aanbiedingen zijn, misschien iets om even langs te gaan?

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Even nog een leuke luidspreker tip mijnerzijds:
    Correct heeft as donderdag t/m zaterdag "luidsprekerdagen" waarbij diverse merken demo's geven en er ook hele leuke aanbiedingen zijn, misschien iets om even langs te gaan?
    Goeie tip, alleen misschien net even te veel tijd (inclusief reizen) met die verhuizing zo voor de deur...
    Zal even kijken.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit
    Even nog een leuke luidspreker tip mijnerzijds:
    Correct heeft as donderdag t/m zaterdag "luidsprekerdagen" waarbij diverse merken demo's geven en er ook hele leuke aanbiedingen zijn, misschien iets om even langs te gaan?
    Goeie tip, alleen misschien net even te veel tijd (inclusief reizen) met die verhuizing zo voor de deur...
    Zal even kijken.
    de luidspreker dagen zijn overigens van vrijdag t/m zondag, had me vergist (ja ook ik ben een mens :wink: )

  19. #19
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof

    Een sub ga ik sowieso nog even mee wachten. Dingen zijn heel duur, zeker als je goede speakers wilt ondersteunen zo begrijp ik, dus dat kan later altijd nog. Lijkt me dat Kefs (of vergelijkbaar) prima klinken ook bij film zonder sub?
    Tuurlijk zal dat best prima klinken zonder subwoofer maar je kan het niet gaan vergelijken met elkaar.
    Het laag van de speakers zal nooit de prestaties en het kunnen van een goede subwoofer benaderen, helemaal niet zelfs.
    Echter kun je wel goed zonder subwoofer draaien en dus later alsnog een goede sub kopen.
    Qua versterker / receiver vind ik het heel lastig. Ik zie verschillende merken met meerdere modellen voor een verschillende prijs, maar geen idee wat nou precies het verschil is (want ze geven lijkt me niet echt extra functionaliteit)... Hier ga ik nog een keer naar kijken, voorlopig schat ik hem op € 900 ofzo.
    Het verschil kan hem zitten in het vermogen, de voeding, andere DAC,s, eigenlijk kan er zoveel verschillend zijn tussen bepaalde types van een merk.
    Het gaat dus niet zozeer om de extra mogelijkheden.
    In principe geld ook dat je versterker eigenlijk nooit vermogen genoeg kan leveren maar veel vermogen staat ook weer niet garant voor kwaliteit. :wink:
    Wat ik nog altijd moeilijk vind, is de keus van de rears. Op veel plaatsen wordt heel 'minachtend' gedaan over de rear-speakers en over het algemeen lijkt me zul je muziek ook puur over je front-speakers spelen. In hoeverre dus investeren in rears? Hoe vaak worden die in films gebruikt, etc.. iQ9 als rear lijkt me dus een beetje overkill en zal gezien de prijs sowieso afvallen
    Voor muziek is het ten alle tijden aan te raden om hiervoor alleen je fronts te gebruiken tenzij het een multi channel cd/dvd is.
    Dan de rears, deze worden inderdaad vaak ten onrechte onderschat.
    De iQ9 zal zeker geen overkill zijn en al helemaal niet als je de fronts ook in iQ9 heb, als het prijstechnisch niet uitkomt is het gemakkelijk en vervalt deze optie direct.
    Je rears worden continue gebruikt bij films en dus net zoveel als je fronts alleen hebben ze een andere vaak minder opvallende taak.
    Echter voor een optimale 5.1 opstelling moeten ook de rears net zoveel aandacht hebben als de fronts en liefst van dezelfde speaker zijn of wat hem het dichts benaderd.
    Je kan uiteraard kleinere speakers achter nemen, het kan maar je gaat dan wel wat missen.
    Aan de andere kant is het wel zo dat zolang je dan niet weet wat je mist er ook niets aan de hand is.

  20. #20

    Standaard

    Je set lijkt me net iets pittiger te worden dan de set die ik nu een tijdje, laatste half jaar pas echt intensief, gebruik.

    Ik heb nl. de iQ7 als front en rear en de iQ6c als centre. Als receiver gebruik ik de Cambridge Audio Azur 540R v2. Ik ben zelf zeer te spreken over deze combinatie. Op stereo gebied gebruik ik eigenlijk nooit de subwoofer, Kef PSW2500. Bij film staat deze wel aan.
    Mocht je het eventueel overwegen zou de Azur 640R receiver, die net wat pittiger is, vast goed overweg kunnen met iQ9 als front speakers.
    Een van de zaken waar Cambridge Audio bij hun dvd spelers en receivers vaak zeer positief over beoordeeld wordt is het omgaan met audio cd's. Maar een echte stereo receiver en cd speler doen het vaak net wat beter met audio cd's.

    Ik heb overigens bewust een wat "rustigere / minder" sub bij mijn set genomen omdat voor mij de bass niet te veel moet zijn en deze doet het voor mij dan ook goed genoeg. Bij Topgun trilt het water in mijn glas nu al genoeg (en netjes gecontroleerd).

    Ik kan me nu al indenken dat je veel plezier van je set zult gaan hebben.

  21. #21

    Standaard

    Ik krijg uit het verhaal van Johan van den D. toch het idee dat 4 gelijke wel heel erg de voorkeur hebben.
    4x iQ9 vind ik echter teveel van het goeie (qua geld), een alternatief is om te gaan voor wat Mr_Parker heeft (en bevalt): 4x7. Wat zou (voor film!) beter / mooier zijn? 2x9 en 2x7 of 4x7?

    Het is jammer dat ik de 7's nooit los in stereo heb kunnen horen, want ik kan sowieso heel lastig inschatten wat de meerwaarde (van de toch een stuk duurdere) iQ9's is t.o.v. de 7. Met name omdat het om een klein oppervlak gaat, begrijp ik de meerwaarde van fysiek grotere speakers niet (maar ik begrijp wel meer niet... Is er hier geen topic met "Ht-set beginnersvragen, ik heb nog wel een paar dingen die ik niet snap, maar wel graag wil snappen).

    Vanavond ga ik terug naar de Raf voor een nieuwe luistersessie, heb nu een uur uitgetrokken om er even goed voor te gaan zitten en proberen te vergelijken ook met andere merken nog even.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Ik krijg uit het verhaal van Johan van den D. toch het idee dat 4 gelijke wel heel erg de voorkeur hebben.
    4x iQ9 vind ik echter teveel van het goeie (qua geld), een alternatief is om te gaan voor wat Mr_Parker heeft (en bevalt): 4x7. Wat zou (voor film!) beter / mooier zijn? 2x9 en 2x7 of 4x7?

    Het is jammer dat ik de 7's nooit los in stereo heb kunnen horen, want ik kan sowieso heel lastig inschatten wat de meerwaarde (van de toch een stuk duurdere) iQ9's is t.o.v. de 7. Met name omdat het om een klein oppervlak gaat, begrijp ik de meerwaarde van fysiek grotere speakers niet (maar ik begrijp wel meer niet... Is er hier geen topic met "Ht-set beginnersvragen, ik heb nog wel een paar dingen die ik niet snap, maar wel graag wil snappen).

    Vanavond ga ik terug naar de Raf voor een nieuwe luistersessie, heb nu een uur uitgetrokken om er even goed voor te gaan zitten en proberen te vergelijken ook met andere merken nog even.
    Grotere speakers zijn niet alleen maar geschikt voor grotere ruimtes, omgekeerd ook niet. Het gaat om de weergave van de speakers in de ruimte. 4 gelijke speakers is het moost maar om diverse redenen vaak niet haalbaar (financieel, praktisch etc). Om toch uit alle speakers dezelfde klankbeleving te halen is dus verstandig uit dezelfde serie speaker te gebruiken (zoals jij nu wilt).

    Als je de set alleen voor HT gaat gebruiken en incidenteel wat stereo luisterd zou 4x7 in jouw geval goed kunnen. Wil je echter ook af en toe stereo luisteren en hecht je daar wel veel waarde aan zou ik toch 2x9 en 2x7 of 2x5 aanraden. Als je veel multikanaal gaat luisteren (SACD bijv) dan zou 4x7 of 4x9 het beste zijn.

    Een duurdere (veelal ook grotere) speaker uit een serie heeft vaak een groter bereik en kan dus meer weergeven en kan vaak ook een zwaardere versterker aangesloten hebben. Meestal zitten er ook betere drivers in, iets andere filters, soms betere interne bekabeling wat hem duurder maken. Al met al zal een 9 dus een mooier en voller klankbeeld geven dan een 7 in een stereo-opstelling.

    EDIT: voor dingen die je niet snapt maar wel graag wilt weten is er ook de zoekfunctie, maar ook deze suggestie van jou is al gedaan aan de crew, zie delink in mijn sig).

  23. #23

    Standaard

    De zoekfunctie is mij niet onbekend (en ik ken de frustratie bij een te karig gebruik), ik heb dan ook (en nu voor de volledigheid nogmaals) even gezocht, maar toch niet de antwoorden gevonden die ik zocht (niet in het detail waarin ik ze zocht in elk geval). Verder weet ik dat je op sommige fora op z'n zachtst gezegd ruzie krijgt als je oude threads opvist, dus vandaar even mijn voorzichtige vraag.

    Wellicht waag ik er vanmiddag een nieuw topicje aan, waar het mij om gaat (in dit geval) is een beetje een totaalplaatje: wat doet wat en wat beïnvloedt wat (zo begrijp ik bijvoorbeeld niet hoe er beïnvloeding kan zijn in geluid bij een digitale kabel tussen de DVD-speler en de Receiver, oftewel, ik weet niet wat de DVD-speler precies doet).


    Verder snap ik je punt m.b.t. de kwaliteit van de speakers, thnx voor je snelle antwoord (opnieuw!).

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    De zoekfunctie is mij niet onbekend (en ik ken de frustratie bij een te karig gebruik), ik heb dan ook (en nu voor de volledigheid nogmaals) even gezocht, maar toch niet de antwoorden gevonden die ik zocht (niet in het detail waarin ik ze zocht in elk geval). Verder weet ik dat je op sommige fora op z'n zachtst gezegd ruzie krijgt als je oude threads opvist, dus vandaar even mijn voorzichtige vraag.

    Wellicht waag ik er vanmiddag een nieuw topicje aan, waar het mij om gaat (in dit geval) is een beetje een totaalplaatje: wat doet wat en wat beïnvloedt wat (zo begrijp ik bijvoorbeeld niet hoe er beïnvloeding kan zijn in geluid bij een digitale kabel tussen de DVD-speler en de Receiver, oftewel, ik weet niet wat de DVD-speler precies doet).


    Verder snap ik je punt m.b.t. de kwaliteit van de speakers, thnx voor je snelle antwoord (opnieuw!).
    Bij de achtergrondartikelen staat een leuk verhaal over kabels, wellicht dat je daar meer aan hebt?

  25. #25
    Johan van den D.
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BratMokstrof
    Ik krijg uit het verhaal van Johan van den D. toch het idee dat 4 gelijke wel heel erg de voorkeur hebben.
    4x iQ9 vind ik echter teveel van het goeie (qua geld), een alternatief is om te gaan voor wat Mr_Parker heeft (en bevalt): 4x7. Wat zou (voor film!) beter / mooier zijn? 2x9 en 2x7 of 4x7?
    Hier een mooie link voor je om eens door te lezen. :wink:
    KLIK HIER voor het hoe en waarom gelijke speakers indien mogelijk en dus uitgaande van het ideaal beeld.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •