De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "Kraakje" in luidspreker

    Ik heb sinds een tijdje een vervelend geluid bij mijn rechterachterluidspreker. Ik dacht eerst dat er iets in de buurt stond dat resoneerde (zo klinkt het in ieder geval), maar na alles weggehaald te hebben blijft het geluid.

    De feiten:
    [list=1][*]Het "kraakje" (of resonantie-geluidje) heb ik alleen op mijn rechterachterluidspreker, die van natuurlijk hetzelfde type is als de linkerachterluidspreker.[*]Ik heb pas gebruik gemaakt van The Ultimate DVD Platinum van Unipix om het geluid af te stellen en te testen en via de RattleTest (in zowel DD5.1 als DTS5.1) heb ik globaal kunnen bepalen dat het "kraakje" optreedt tussen 20Hz en 500Hz, maar het ergste hoorbaar is tussen 100Hz en 150Hz.[*]De beide achterluidsprekers zijn B&W DM601 S2, aangesloten op een Onkyo TX-DS676[*]Ik heb beide achterluidsprekers ook omgewisseld gehad en het "kraakje" blijft optreden in precies dezelfde luidspreker.[/list=1]

    Zijn er mensen die nog ideeën hebben wat ik nog zou kunnen proberen om uit te zoeken waar het "kraakje" vandaan komt, of is het verstandig met de luidspreker terug te gaan naar de leverancier (ik heb nog fabrieksgarantie)?

    Alvast bedankt voor de informatie/suggesties

    Marcel 'Bambi' Versteeg

  2. #2

    Standaard

    Ik zou in eerste instantie effe checken of de versterker op de juiste impendantie is ingeschakeld (4,6,8,12 ?(Ohm)) ... dit moet corresponderen met die van de luidspreker ...

    Daarma nogmaals de speaker aansluitingen checken, eventueel de pluggen van je speaker vaster draaien ...

    Pas als je dat gedaan hebt nieuwe spulle gaan eisen !!!

    Succes

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de luidsprekers fysiek omgewisseld gehad. Dit betekent dus dat ik de rechterachterluidspreker heb vastgemaakt aan de draad waar eerst de linkerachterluidspreker aan zat en de linker aan de draad van de rechter heb vastgemaakt.

    Het "kraakje" bleef zich alleen voordoen in de luidspreker die oorspronkelijk rechts stond (en die dus nu aan de andere draad vastzit).

  4. #4

    Standaard

    Ik denk dat je met redelijke zekerheid kunt stellen dat het probleem veroorzaakt wordt door de speaker (onderdeel dat niet goed vastzit, defecte spoel?). Het beste lijkt me terug te gaan met deze speaker zodat het euvel hersteld kan worden (of de speaker vervangen wordt).

  5. #5

    Standaard serieus probleem

    Dit is een bekend probleem en de veroorzaker is ... de Onkyo receiver! Zelf heb ik de TX-DS595 en had een zelfde "kraakje" bij Saving Private Ryan, zie de thread

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...ight=knetteren

    een ander probleem is dat bij films als Pearl Harbor & Jurrasic Park III het geluid steeds even wegvalt. zie de thread

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.p...eluid+valt+weg

    Zie ook het persbericht op http://www.okyousa.com

    De nieuwe lijn Denon receivers schijnt hier ook al "last" van te hebben. Niet alle winkeliers zijn op de hoogte van deze problemen, misschien kan de importeur meer duidelijkheid geven.

    Succes,
    Jan.
    ziege, zagge, ziege, zagge ... HELMOND SPORT

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de andere threads bekeken (kon ze overigens al).

    Last van de drop-outs heb ik in ieder geval niet. Ik heb alleen de UK-versie van JP3 en daar heb ik (naast het kraakje) geen last van drop-outs met de DD5.1 of de DTS track.
    Pearl Harbor heb ik laatst geleend en ook daar had ik (voor zover ik me kan herinneren) geen last van drop-outs.

    Overigens heb ik nu bij de DTS Audio CD "On Air" van Alan Parsons wel last van drie korte geluidsonderbrekingen als ik de CD speel in mijn Onkyo CD speler (in track 3, rond 4:40), maar niet als ik hem afspeel in mijn DVD speler. Beide zijn digitaal verbonden met de receiver (DVD speler via Coax, CD speler via Optisch).

    Ik heb echt problemen met wat kraakjes die ik bij veel meer DVD's hoor en dus ook bij de test CD in zowel de DD5.1 als de DTS test. Ik denk dus in eerste instantie dat het niet is gerelateerd aan de problemen genoemd in genoemde threads.

    Ik ga in ieder geval van het weekend nog wat spelen met wat aansluitingen en dergelijke om te kijken of het heel precies is terug te leiden tot 1 onderdeel.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    veroorzaakt wordt door de speaker (onderdeel dat niet goed vastzit, defecte spoel?). Het beste lijkt me terug te gaan met deze speaker zodat het euvel hersteld kan worden (of de speaker vervangen wordt).
    Ik vermoed dat Patrick helemaal gelijk heeft.

    Het kraakje kan worden veroorzaakt doordat de spoel van een speaker langs de magneet "schuurt", of misschien zelfs vastslaat!!
    Aangezien je er ook alleen binnen het laagste deel van het frequentiespectrum last van hebt, denk ik dat het om de lagetonenspeaker gaat...

    Misschien heb je (vlak voor dat kraakje optrad) de zaak eens flink voluit gegooid tijdens een paar heftige dino-tango's in Jurrassic park ofzo?

  8. #8

    Standaard

    Bij mij werd een dergelijk kraakje veroorzaakt door een scheur in de conus. Hierdoor ging het materiaal klapperen wat een zeer vreemd geluid voortbracht.
    Na een tijdje scheurde hij verder en toen werd het pas echt zichtbaar. Helaas was het toen te laat voor reparatie en moest ik de conus geheel vervangen.

    Suc6 ermee!

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •