Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 45 worden weergegeven.
  1. #1
    r3dje
    Guest

    Standaard hoe surround set aansluiten?

    hey,

    ik heb een vraagje over het aansluiten van mijn surround set op mijn TV/PS2 en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Het is mijn eerste keer hier op het forum, dus ik hoop dat ik hier goed zit

    Dan nu mijn vraag... ik heb van een kennis een 5.1 surround systeem gekregen van het merk ECC (Model no. AV2030). Hij was de kabels helaas kwijt, maar die kon ik wel ergens kopen, zei hij. Hij wist alleen niet precies welke kabels ik nodig had . Ik weet er zelf ook niet veel vanaf, vandaar dat ik het even aan jullie vraag... Ik wil dus het surround systeem aansluiten op mijn TV en het liefst dat ik ook via mijn PS2 surround geluid heb.

    Ik heb een TV van het merk LG, met voorin een aansluiting voor 3 tulpstekkertjes en achterin 2 scart-aansluitingen.
    In de subwoofer van de surround set zitten aan de achterkant aansluitingen voor de boxen (5 in totaal) en 3 gaatjes waarvan ik niet precies weet waarvoor ze zijn: front, rear en cen/sub. Ik neem aan dat deze ervoor dienen om de subwoofer op een TV/DVD-speler aan te sluiten?

    Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke kabeltjes ik precies nodig hebt

    Alvast bedankt voor de moeite..

  2. #2

    Standaard

    welkom op het forum.
    je hebt nodig:
    1)speakerkabel, 2 lengtes voor de voorste speakers, 2 lengtes voor de achterste speakers en lengte voor de centre speaker.

    waarschijnlijk zitten er op de set aan de achterkant ook drie uitgangen met dezelfde namen als op de subwoofer. afhankelijk van het model aansluiting heb je dus drie kabeltjes nodig die vanaf de moduel (dvdspeler etc) naar de sub gaan. Vanuit de sub worden je speakers aangestuurd.

    je kunt de DVD speler met eenSCART aan de TV aansluiten

    Waarschijnlijk heeft je TV 2 tulpaansluitingen met audio-out. Als je set ook een audio-in aansluiting heeft kun je hiervoor gewoon een dubbel tulpkabel gebruiken (zwart-wit of rood-wit)

    Anders moet je die kennis vragen of hij de manual nog heeft, daar staat precies in welke kabels je nodig hebt.

    sukses!

  3. #3

    Standaard

    De speaker set is niet voorzien van ingebouwde decoders.

    Die gaatjes van de speakjerset zijn nl. bedoeld om de set aan te sluiten op een PC met (een als) meerkanaals (geconfigureerde) geluidskaart of op een DVD speler met een analoge meerkanaals audio uitgang. Je hebt dan kabels nodig met aan het uiteinde een stereo hoofdtelefoon-stekker (3,5mm jack).

    Het tweede probleem is dat de speakerset een aparte ingang heeft voor de lage tonen. Deze lage tonen zullen daarom niet weergegeven worden wanneer je een 2-kanaals audio uitgang van de TV met de ingang voor de "front" luidsprekers" van de speakerset zou verbinden. De speakerset is dus niet geschikt om aangesloten te kunnen worden op een TV.

    De 3 tulpaansluitingen (rood+wit+geel) aan de voorkant van de TV zijn een ingang en kun je dus alleen gebruiken om beeld en geluid naar de TV te sturen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-04-2010 om 12:33
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard dvd

    ik heb een vraagje over een surroundsysteem
    ik heb al gezien dat ze er op deze site echt verstand van hebben
    ik heb eindelijk naveel zoeken mijn surroundsysteem gevonden,dacht dus eindelijk een echt lekker geluidje uit de tv
    heb een tweedehands systeem gekocht een dvd speler medion 40205 met surround systeem
    gaaf met al die boxen door het gehele huis,maar nu is het probleem ik kan het surroundsysteem alleen gebruiken als ik een dvd afspeel,en ik had hem hoofdzakelijk gekocht voor het geluid van mijn tv te versterken
    nu enige gegevens; op de dvd speler zit gat voor scartkabel
    front l+r 2x
    rear l+r 2x
    center
    subwoofer
    video out 2x
    audio out 2x
    aux 2x
    y cb/pb cr/pr
    heb alle boxen aangesloten volgens kleur (ja hier kon niet veel aan fout)
    sluit de scartkabel aan in m n tv maar geeft dus alleen geluid als ik dvd draai
    mis ik misschien een kabeltje ik weet het echt niet
    wie o wie kan mij daarmee helpen
    mijn tv is een emax met achter 2 scartaansluitingen en voor 3 ingangen voor een plugje denk ik
    ik hoop op een reactie

  5. #5

    Standaard

    Hallo Amortie,

    Welkom op dit forum!

    Zoals je het hebt aangesloten klopt het dat het geluid van de TV niet over het surroundsysteem gaat.
    Je moet namelijk ook een audioverbinding maken tussen je TV en je surroundset.
    De TV moet een AUDIO OUT optie hebben, waarna je een kabel naar de TV-IN (of AUX IN) van je surround set moet.

    Kijk je analoge of digitale TV? Als je digitale TV hebt zou je ook een audioverbinding kunnen maken tussen je digitale decoder en de surroundset.
    Philadelphia Phillies: World Series Champions 2008, National League Champions 2009 & 2022 en National League East Champions 2010 & 2011

  6. #6

    Standaard

    Om het nog duidelijker te maken, kijk even of je TV een audio-out heeft, meestal een rode en een zwarte tulp uitgang. Je kunt dan met een normale aux kabel (2 tulpjes aan elke kant, ook wel RCA aansluitingen genoemd) je TV op je set aansluiten. Nadeel is dat je dan stereogeluid naar je set stuurt. Als je een digitalen decoder hebt zul je daarvandaan die aansluiting moeten pakken aangezien ik geen digital coax of optical aansluiting vermeld zie staan bij de aansluitmogelijkheden op je set.

    suk6!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Ludo Keeris Bekijk bericht
    Hallo Amortie,

    Welkom op dit forum!

    Zoals je het hebt aangesloten klopt het dat het geluid van de TV niet over het surroundsysteem gaat.
    Je moet namelijk ook een audioverbinding maken tussen je TV en je surroundset.
    De TV moet een AUDIO OUT optie hebben, waarna je een kabel naar de TV-IN (of AUX IN) van je surround set moet.

    Kijk je analoge of digitale TV? Als je digitale TV hebt zou je ook een audioverbinding kunnen maken tussen je digitale decoder en de surroundset.
    >>>Zoals je het hebt aangesloten klopt het dat het geluid van de TV niet over het surroundsysteem gaat. <<<<

    Dat moet je niet te hard roepen.... er zijn hele goedkope setjes die het wel op deze manier doen als de scart van de TV het geluid tenminste terugvoerd....
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door amortie Bekijk bericht
    ik heb een vraagje over een surroundsysteem
    ik heb al gezien dat ze er op deze site echt verstand van hebben
    ik heb eindelijk naveel zoeken mijn surroundsysteem gevonden,dacht dus eindelijk een echt lekker geluidje uit de tv
    heb een tweedehands systeem gekocht een dvd speler medion 40205 met surround systeem
    gaaf met al die boxen door het gehele huis,maar nu is het probleem ik kan het surroundsysteem alleen gebruiken als ik een dvd afspeel,en ik had hem hoofdzakelijk gekocht voor het geluid van mijn tv te versterken
    nu enige gegevens; op de dvd speler zit gat voor scartkabel
    front l+r 2x
    rear l+r 2x
    center
    subwoofer
    video out 2x
    audio out 2x
    aux 2x
    y cb/pb cr/pr
    heb alle boxen aangesloten volgens kleur (ja hier kon niet veel aan fout)
    sluit de scartkabel aan in m n tv maar geeft dus alleen geluid als ik dvd draai
    mis ik misschien een kabeltje ik weet het echt niet
    wie o wie kan mij daarmee helpen
    mijn tv is een emax met achter 2 scartaansluitingen en voor 3 ingangen voor een plugje denk ik
    ik hoop op een reactie
    In weze is alles mogelijk, Je setje heeft er iig de aansluiting voor.

    Je geeft helaas weinig informatie over de TV, een emax is hier een zeer onbekend merk, je vermeld helaas niet of het een CRT,Plasma of LCD TV is en welke schermgrootte hij heeft. Je vermeld wel dat hij 2 scartaansluitingen aan de achterzijde heeft en 3 aansluitingen aan de voorzijde, maar dat doe je weer op een heel knullige manier... als je niet weet wat het is, beschrijf het dan. Vaak staan er bij dat soort ingangen/uitgangen ook nog eens symbooltjes die je(of ons hier) wat wijzer kunnen maken.

    Ook vermeld je niet of je nog andere apparatuur hebt, Edgar vroeg al of je soms nog een decoder hebt waar je eventueel het geluid van kan aftappen...

    In het geval dat je TV niet beschikt over een rode en witte tulpUITgang, dan zul je er zelf 1 bij moeten maken in de vorm van een scartbreakout, het is dan te hopen dat de eMax TV op 1 van beide scartaansluitingen ook de audio uitstuurt, dit zal meestal wel het geval zijn als het een scart is die bedoeld is voor een VCR (VideoCassetteRecorder) of andere Recorder. Koop in dit geval dan een scartbreakout:



    stop die achter in je TV, doe er de witte en rode tulppluggenkabeltje(andere kleuren mogen ook) in, schakelaartje waarschijnlijk op de stand out om zo het geluid naar je setje te voeren in de aux ingangen van je setje.

    Moet lukken zo.

    Vragen? stel ze...
    Informatie.... geef het uitgebreid en zo duidelijk mogelijk, hoe meer hoe beter en zo wordt je hier dan ook het best geholpen, ga geen dingen verzinnen of termen gebruiken waarvan je niet de betekenis weet, dat brengt de helper dan alleen maar op het verkeerde spoor.
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Question

    hallo,

    Ik wil graag een home cinema set kopen (surround system) en mijn tv heeft maar 1 scart aansluiting die in gebruik is door mijn xbox 360. Kan ik er ook mijn home cinema set op aansluiten, of moet ik dan een tweede scart-aansluiting hebben

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door soundfreak Bekijk bericht
    hallo,

    Ik wil graag een home cinema set kopen (surround system) en mijn tv heeft maar 1 scart aansluiting die in gebruik is door mijn xbox 360. Kan ik er ook mijn home cinema set op aansluiten, of moet ik dan een tweede scart-aansluiting hebben
    Voor alle "problemen" zijn oplossingen, wat denk je te gaan aanschaffen? Een alles in 1 raad ik je ten zeerste af, daar zijn betere en betaalbare oplossingen voor.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door amortie Bekijk bericht
    heb alle boxen aangesloten volgens kleur (ja hier kon niet veel aan fout)
    sluit de scartkabel aan in m n tv maar geeft dus alleen geluid als ik dvd draai
    mis ik misschien een kabeltje ik weet het echt niet
    wie o wie kan mij daarmee helpen
    mijn tv is een emax met achter 2 scartaansluitingen en voor 3 ingangen voor een plugje denk ik
    ik hoop op een reactie
    Je mist geen kabeltje, maar een aansluit-mogelijkheid. Om het geluid van TV via de speler naar de luidsprekers van de set te sturen zou de speler een recorder moeten zijn. Een recorder heeft nl. wel ingangen die je kunt gebruiken om beeld en geluid van een ander toestel te ontvangen. Geluid van de TV kun je in dit geval dus het beste door de luidsprekers van de TV laten weergeven.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 29-04-2010 om 14:10
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Om het geluid van TV via de speler naar de luidsprekers van de set te sturen zou de speler een recorder moeten zijn. Een recorder heeft nl. wel ingangen die je kunt gebruiken om beeld en geluid van een ander toestel te ontvangen. Geluid van de TV kun je in dit geval dus het beste door de luidsprekers van de TV laten weergeven.
    Je was zeker nog niet helemaal wakker.......
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Question

    Ik wil misschien de panasonic sc-pt70EG kopen maar hij heeft geen usb. Ik wil er graag mijn ipod touch op aansluiten dus is er nog er nog een andere mogelijkheid om hem mijn ipod touch aan te sluiten?

  14. #14

    Standaard

    Daarvoor zou je de SC-PT470 moeten hebben. Die heeft zelf een dock.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    hmm, ja maar ik hoe het liever onder de 200 euro. Zijn er nog andere oplossingen?

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door soundfreak Bekijk bericht
    Ik wil misschien de panasonic sc-pt70EG kopen maar hij heeft geen usb. Ik wil er graag mijn ipod touch op aansluiten dus is er nog er nog een andere mogelijkheid om hem mijn ipod touch aan te sluiten?

    hmm, ja maar ik hoe het liever onder de 200 euro. Zijn er nog andere oplossingen?

    Het kan gewoon op die SCPT70, al zou ik zelf niet iemand zo'n alles in 1 geval aanraden, maar dat is weer een ander verhaal.

    De SCPT70 heeft een musicport, hierop kun je met een 3,5mm stereo minijack je Ipod aansluiten en luisteren over de speakers van de SCPT70.

    Zie hier de gebruiksaanwijzing van de set op blz 14:

    http://tda.panasonic-europe-service....rqtx1014-h.pdf


    Mocht de link niet werken, dan kun je zelf ook even proberen te zoeken op panasonic.nl
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    bedankt man, dat wou ik al heel lang weten.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door soundfreak Bekijk bericht
    bedankt man, dat wou ik al heel lang weten.
    graag gedaan joh.
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Ik heb nog een vraagje: Ik zit te twijfelen tussen de panasonic SC HT500 en de SC-pt70eg. Welke zouden jullie aanraden?

  20. #20

    Standaard

    De HT500 is meer bedoeld voor DVD en heeft geen HD-audiodecoders aan boord. Met de PT70 zul je dus meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden en kwaliteiten van BD, al zal je daar bij dit soort systemen, niet zo veel van merken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Ik ga een surround system kopen (de panasonic sc-pt70) en mijn tv heeft maar 1 scart aansluiting die in gebruik is door mijn xbox 360. Kan ik er ook mijn home cinema set op aansluiten, of moet ik dan een tweede scart-aansluiting hebben.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door soundfreak Bekijk bericht
    Ik ga een surround system kopen (de panasonic sc-pt70) en mijn tv heeft maar 1 scart aansluiting die in gebruik is door mijn xbox 360. Kan ik er ook mijn home cinema set op aansluiten, of moet ik dan een tweede scart-aansluiting hebben.
    Houd goed in gedachten dat de PT-70 een zeer simpel apparaat is, een apparaat met praktisch geen aansluitmogelijkheden

    Je hebt waarschijnlijk een wat oudere beeldbuis TV, en zoals voor alles ook voor jou is er een oplossing:

    http://www.allekabels.nl/na/0/409/Scart-Schakelaar.html

    Kost niet teveel en je kunt nu 3 apparaten met scart op je TV aansluiten.
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De HT500 is meer bedoeld voor DVD en heeft geen HD-audiodecoders aan boord. Met de PT70 zul je dus meer gebruik kunnen maken van de mogelijkheden en kwaliteiten van BD, al zal je daar bij dit soort systemen, niet zo veel van merken.
    Sorry, geef dan geen antwoord, de PT70 mag dan een HDMI uitgang hebben, maar veel meer dan DVD's afspelen kan hij zeker niet en wat hij zou moeten met de kwaliteiten van BD is me een raadsel
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Houd goed in gedachten dat de PT-70 een zeer simpel apparaat is, een apparaat met praktisch geen aansluitmogelijkheden

    Je hebt waarschijnlijk een wat oudere beeldbuis TV, en zoals voor alles ook voor jou is er een oplossing:

    http://www.allekabels.nl/na/0/409/Scart-Schakelaar.html

    Kost niet teveel en je kunt nu 3 apparaten met scart op je TV aansluiten.
    Wat zou jij dan aanraden in plaats van de PT-70?

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door soundfreak Bekijk bericht
    Wat zou jij dan aanraden in plaats van de PT-70?
    Je PM met eenzelfde soort vraag heb ik beantwoord...... dit voor degenen die soms denken dat ik niet zou antwoorden
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •