De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Donkere vlekken in 32PW9551 CRT

    Sinds een aantal maanden alweer heb ik de 32PW9551 Philips breedbeeld CRT aangeschaft. Erg goed beeld, op één puntje na.

    Rechts in het scherm zijn donkere vlekken te zien. De vlekken zijn pas goed zichtbaar bij lichte beelden, zoals wolken of ijs. (Happy Feet, Ice Age) Wit wordt soms geel. Ongeveer hetzelfde effect als een magneet die naast het beeld gehouden wordt. Er staat geen box naast de TV.

    Dus ik bel mijn leverancier, die op zijn beurt zorgt dat er een service monteur langs komt.
    Allemaal goed geregeld. Echter, de monteur zegt dat er niks aan de TV mankeert.

    Hij zegt dat het komt doordat het contrast op 100% stond. Ik ben nu met het contract op 50% aan het testen. Maar als 100% vlekken geeft waarom geeft Philips dan deze instel mogelijkheid??

    Zou er echt niks aan de TV mankeren?
    Iemand ervaring met dit probleem?

  2. #2

    Standaard Foto en extra info

    Heb net een foto gemaakt, kunnen jullie de vlekken bekijken.

    In de TV zitten ook twee speakers. Deze moeten afgeschermd zijn, lijkt mij. Ik krijg nu een vermoeden dat de afscherming van de rechter speaker kapport is of er helemaal niet in zit.
    Op de foto komen de vlekken minder storend over dan ze zijn.

    Foto van de TV met vlekken:

  3. #3

    Standaard

    Even een paar dingetjes:

    In veel gevallen is contrast op 100% inderdaad te veel van het goede.
    Er zijn diverse dvd's in de handel waarmee je een goede afstelling van helderheid, contrast en kleur warmte kunt instellen. Dat is zeker een goede tip om eens te bekijken en uit te voeren.
    In eerste instantie kan na het instellen zoals beschreven / besproken bij zo'n dvd het beeld wat " tegenvallen" maar geef het tijd en je zult er meer dan tevreden over worden.

    Mijn eigen 32PW9551/12 had er in het begin ook wat last van, niet zo zeer donkere vlekken maar wel verkleuringen in de hoeken, bij het blauwe (geen signaal) beeld viel dat bij mij erg op.
    Het klinkt achterlijk maar ik heb het als volgt opgelost.
    Ik heb een groot stuk alu folie genomen en dit tegen de beeldbius gehouden. Vervolgens heb ik een hoekje van de alu folie verbonden met de aarde van het stopcontact, verwarmings radiator is bnatuurlijk ook goed daar deze normaal aan dezelfde aarde hangen.
    Op deze manier haal je alle statische elektriciteit van de buis af, meer dan dat je normaal bereikt door de buis even aan te raken met de blote hand.
    Na deze "behandeling" was bij mij het gehele effect weg en heb ik het ook niet meer terug gezien. Zoals gezegd het klinkt achterlijk.

  4. #4

    Standaard

    Zo'n afstel DVD ga ik zeker kopen, goed idee!
    Wat het zilverpapier betreft, klinkt niet heel erg achterlijk hoor.

    Maar het zou niet nodig moeten zijn, vind ik. Dit is dan toch een fout in het design van de TV?

    Waar het mij vooral om gaat is dat zwart ook zwart moet zijn. Als ik in het donker film zit te kijken, dan wil ik dat zwart niet grijs is. Dat stoort me behoorlijk. Daarom staat dat contrast bij mij zo hoog, om dat voorelkaar te krijgen. Misschien dat ik met de DVD het beter voor elkaar krijg.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ADJVooDoo Bekijk bericht
    ..Waar het mij vooral om gaat is dat zwart ook zwart moet zijn. ...
    Met behulp van z'n dvd krijg je dit al aardig voor elkaar.
    Bij mij leverde een ISF calibratie (in Emmeloord 80,- euro bij jou thuis 200,- euro) de finishing touch. Toen was zwart zwart (en niet meer blauwig) maar ook rood rood, blauw blauw en groen groen.
    Bij een dergelijke ISF cal. wordt via het service menu van jou tv deze zondanig geoptimaliseerd dat echt het optimum er uit gehaald wordt.
    Standaard wordt bij een tv (ongeacht merk en type) de meest algemene afstelling ingesteld. Zodanig dat elke tv van die serie een goed genoeg / acceptabel beeld leverd. Per toestel kan dit echter verfijnd worden, maar dat kost tijd en moeite. Dit zal een fabrikant dan ook niet zo snel doen. De settings die bij mij voor optimaal beeld zorgen kunnen bij jou tv een vreselijk slecht resultaat opleveren en visa versa.

    Maar nogmaals, mbv een dergelijke dvd kun je al heel veel bereiken.

  6. #6

    Standaard

    Ik kan me aansluiten bij de andere reacties. Je moet ASAP je contrast lager zetten. Wat er namelijk gebeurt is het volgende.
    In een CRT zit een schaduwmasker. Dat zorgt ervoor dat elektronen die voor een van de drie basiskleuren (rood, groen of blauw) bedoeld zijn, niet op een ander kleur kunnen vallen. Dat wil ook zeggen dat veel van de elektronen de fosforlaag helemaal niet bereiken en dus tegengehouden worden door het schaduwmasker. Dit zorgt voor opwarming van het schaduwmasker. Wanneer je echter contrast te hoog zet, zullen witte regionen in het beeld een dermate hoge elektronenafgifte veroorzaken dat het masker begint te oververhitten en begint uit te zetten. Daardoor beginnen de elektronen ook op de verkeerde fosfors te schieten en krijg je dus verkleuring. Dit fenomeen heet 'doming'.
    Als dit te lang aanhoudt kan het schaduwmasker ook permanent vervormd geraken. Ik kan er immers van meespreken. Uiteindelijk moest ik contrast/helderheid zo laag zetten om geen vervorming te hebben, dat het beeld eigenlijk niet meer helder genoeg was.

    PS: met die calibratie-DVD's kun je idd heel gemakkelijk zowel contrast (wit-niveau) als helderheid (zwart-niveau) goed instellen. De populairste zijn 'Avia' en 'Digital Video Essentials'. Hoeft ook niet duur te zijn, ik heb voor DVE €16 betaald incl. verzending bij www.axelmusic.com. Bij die DVD's zitten overigens ook kleurfilters om de kleuren te calibreren (al kan dat geenszins een ISF calibratie vervangen).

    PPS: nog een belangrijke tip: heel regelmatig het toestel helemaal uitschakelen voor het slapengaan (dus niet enkel standby). Het degaussen gebeurt immers alleen bij het aanzetten vanuit uit-stand en nooit vanuit standby.
    Laatst aangepast door Avalan : 10-04-2007 om 15:38

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ADJVooDoo Bekijk bericht
    Waar het mij vooral om gaat is dat zwart ook zwart moet zijn. Als ik in het donker film zit te kijken, dan wil ik dat zwart niet grijs is. Dat stoort me behoorlijk. Daarom staat dat contrast bij mij zo hoog, om dat voorelkaar te krijgen. Misschien dat ik met de DVD het beter voor elkaar krijg.
    Om zwart echt zwart te krijgen moet je dus niet spelen met contrast maar met helderheid. Waarom die knoppen contrast en helderheid noemen en niet wit-niveau en zwart-niveau is me een raadsel. Zelf kwam ik hier ook pas achter dankzij die DVE dvd. Een normale reactie is idd van het contrast op te schroeven maar dan maak je alleen het wit nog feller (met dat doming-effect tot gevolg).

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ADJVooDoo Bekijk bericht
    Maar als 100% vlekken geeft waarom geeft Philips dan deze instel mogelijkheid??
    Met je auto kun jij ook kilometers lang aan 30km/u in 1ste rijden, en dat is ook niet echt aan te bevelen .

  9. #9

    Standaard

    Helemaal duidelijk. Bedankt voor de heldere uitleg!!

    Ik ga direct die DVD bestellen.
    En anders maar eens een ISF calibratie laten doen. Emmeloord is nog te rijden.
    Ik had er wel van gehoord, maar het is die 80 Euro wel waar dus.

    Het punt van dat zwart. Met de helderheid instelling krijg ik zwart wel zwart, maar dan is de rest ook donker en dat kreeg ik goed door het contrast omhoog te gooien.

  10. #10

    Standaard

    AxelMusic accepteerd alleen creditcard en die heb ik niet.
    Weet iemand nog een andere webshop waar bv DVE besteld kan worden?

    bol.com heeft 'm niet.

  11. #11

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •