Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 56789
De resultaten 201 tot 223 van 223 worden weergegeven.
  1. #201

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik ben niet van plan om naar 5.x.4 te gaan. Om er voor te zorgen dat het geluid van de 'surrounds' niet alleen langs, maar ook boven de luisteraars zich kan verplaatsen, heb ik ze wat boven de oorhoogte geplaatst. Hierdoor heb ik weinig behoefte om 'rear heights' te gebruiken en ben ik tevreden met alleen 'front heights'.

    De receiver heeft eindversterkers voor 7 en 'pre-outs' voor 8 kanalen (7+2 subwoofers), maar ik kan er wel 9 luidsprekers op aansluiten en dan kiezen tussen de 7.1 en de 5.1.2 opstelling. Een 5.x.4 is dus met deze receiver dus ook niet mogelijk. Ik kan er -als alternatief voor 'rear heights'- dus alleen nog voor kiezen om 'surround-backs' te plaatsen voor weergave van 7.1.
    Als je maar tevreden bent over het geluidsbeeld, daar doe je het uiteindelijk allemaal voor��. Zeker in een woonkamer is het plaatsen van hoogte kanalen niet altijd een optie. Je kan in ieder geval voorlopig weer vooruit, zeker ook qua HDMI standaard.
    Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterking: Denon AVC-X8500H - Nord Acoustics triple mono NC500 - ABNB 3x NC252 | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

  2. #202

    Standaard

    Het plaatsen van hoogte kanalen is niet echt een probleem, omdat er boven een tv meestal voldoen ruimte is. Vaak is het probleem meer het idee om extra luidsprekers te plaatsen en dan ook nog eens aan het plafond en daarom zijn er ook andere mogelijkheden.

    Als ook winkels wat meer hun best doen om voor een goede demo te zorgen, zal dit probleem wel wat kleiner worden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 09-01-2017 om 23:28
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #203
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ben benieuwd naar je update. Zag dat je je begin post aangepast had..
    Marantz SR7011 * Marantz PM7003 * Sony UBP-X800 * LG 55UF850V * Optoma HD26 * Optoma DS-9092PWC
    Samsung Ziggo Horizon * Pro-Ject Debut III Esprit * Dune HD Solo Lite 4K * Custom Game/HTPC


    Front = Jamo Concert VII * Surround = Jamo Concert V * SurroundBack = Jamo Concert V
    Center = Jamo Concert II * Heights = Jamo 28 * Subwoofer = Jamo Sub 360 en Klipsch K-100SW


  4. #204

    Standaard

    Alleen de titel. Deze is nu wat meer bij de tijd.

    Heb voor de korte termijn nog geen updates in de planning staan.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #205

    Standaard

    Update:
    Sinds 22/07/2019 is de Harmony One vervangen door de Harmony Elite.

    Dit is een set die bestaat uit een Harmony Hub en een afstandsbediening: de 950. De grootste voordelen van de 950 is dat je in een aktiviteit met 1 set vaste toetsen 2 verschillende apparaten kunt bedienen en dat de 950 communiceert met de hub zodat er weinig conflicten ontstaan. Verder hoef je de afstandsbediening niet meer te richten en dus ook niet meer in dezelfde ruimte te zijn om de apparaten te kunnen bedienen.

    Nadelen zijn dat je de batterij niet kunt verwijderen of vervangen en dat het apparaat altijd aan staat. Dit maakt het reinigen wat lastiger, want je moet dan zorgen dat de batterij helemaal leeg is of voorzichtig zijn met het aanraken van het scherm.

    Ik had verwacht dat het door de WiFi-functionaliteit mogelijk zou zijn om bvb multi-room luidsprekers en evt. de ChromeCast te bedienen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. De hub herkent die apparaten wel.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #206

    Standaard

    Update:
    De Mediabox DVR begon defect te raken en liep regelmatig vast. Ik gebruikte deze sinds 2012 en vind het daarom knap dat deze het zo lang goed volgehouden heeft.

    Sinds 20/11/2019 is de Mediabox DVR vervangen door de Mediabox Next (Arris DCX960). Een model met CEC, 4K, Dolby Audio en spraak-herkenning.

    Door de vele mogelijkheden is de bediening wat ingewikkelder, maar is het wel makkelijk te begrijpen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 16-11-2021 om 16:00 Reden: Software-upgrade van de Mediabox Next
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #207

    Standaard

    Update:
    De BD speler is vergangen door een 4K speler, een Sony UBP-X800M2.
    De TV is vervangen door een 4K-model, een Panasonic TX-55HZW984.
    IMG_0131.jpg
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #208

    Standaard

    Mooie speler en TV! Kun je weer een hele tijd mee vooruit.
    Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterking: Denon AVC-X8500H - Nord Acoustics triple mono NC500 - ABNB 3x NC252 | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

  9. #209

    Standaard

    Dat hoop ik ook, maar ik denk dat ik de speler weinig ga gebruiken waar ik deze voor gekocht heb. Ik koop de laatste tijd geen 4K schijven meer, omdat die allemaal Dolby Surround (een 2.0 kern met extensies voor 5.1, 7.1 en Atmos) hebben en waarvan niet bekend is hoe het gebruikt is. Decoderen is daardoor heel lastig en vaak klinkt het daardoor meer "kanaal-gebaseerd" dan "object-gebaseerd". Er zijn wel uitzonderingen, maar je moet daarvoor het geluk hebben dat er weinig mee geknutseld is.

    Als ik schijven koop, dan zullen het dus vanwege DTS en de prijs meer 2K zijn dan 4K en met 'Neural:X' is het ook geen straf om te kijken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #210
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    ? Geluid is altijd geknutseld. Het is immers geen natuurgetrouw geluid, maar een mix uit de studio. Je hebt goed gemixt en slecht gemixt. Maar ik ben nog geen Atmos-track tegengekomen die ik slechter vond klinken dan de zwaarder gecomprimeerde versies!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  11. #211

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    ? Geluid is altijd geknutseld. Het is immers geen natuurgetrouw geluid, maar een mix uit de studio. Je hebt goed gemixt en slecht gemixt. Maar ik ben nog geen Atmos-track tegengekomen die ik slechter vond klinken dan de zwaarder gecomprimeerde versies!
    Een Atmos helemaal downmixen naar 2.0 vind ik ook comprimeren en als er van de 2.0 weer een Atmos wordt gemaakt blijft er weinig van de kwaliteit van de mix over. Als het geluid niet zo goed is komt dat dan een slechte mix (master) of komt het dan door een matige codec? Wanneer je geen codecs met elkaar kunt vergelijken, kan ik het me voorstellen dat je de mix als slecht beoordeeld, omdat je dan geen referentie hebt. Bij een goede codec zullen de verschillen tussen een goede en slechte mix veel kleiner zijn, omdat de decoder dan makkelijker het geluid aan kan passen op de luidspreker-opstelling en de verschillen in het tijdsdomein beter weergegeven zullen worden i.p.v. dat je dan naar een stel luidsprekers zit te luisteren.

    De opstelling die ik gebruik is geen 7.1 met 4 luidsprekers die aan het plafond hangen of op de 'fronts' en de 'surrounds' liggen zoals Dolby adviseert en daarom zal het bij mij meer opvallen als hun codec weer gebruikt is. De receiver zal dan meer fouten maken bij de weergave en objecten meer als kanalen weergeven met als gevolg dat het geluidsbeeld niet meer zo goed en mooi is als de mix van de studio. Het toevoegen van fratsen zal het niet beter maken, omdat het gehoor zich daardoor nog moeilijker aan kan passen op de beperkingen van de inrichting en de set.

    Ik heb daarom liever apparaten en codecs van bedrijven die dichter bij de 'master' willen blijven dan van een stel prutsers die van alles verzinnen om het beeld en geluid alleen mooier te maken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #212

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht

    Ik heb daarom liever apparaten en codecs van bedrijven die dichter bij de 'master' willen blijven dan van een stel prutsers die van alles verzinnen om het beeld en geluid alleen mooier te maken.
    Mag ik dan eens vragen, wat jij een topmix vind (ATMOS en DTS:X) en wat jij een prutsmix vind?
    Ik wil ook wel eens vergelijken.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  13. #213

    Standaard

    Ik ken heel weinig prutsmixen, omdat ik weet dat het geluidsbeeld in elkaar geknutseld is en de kans op fouten en slordigheden dus groot is. Een prutsmix is daarom voor mij een mix die niet past bij de doelgroep waarvoor het verhaal en het beeld van de film bedoeld zijn of die verprutst zijn door een verkeerde codec te gebruiken. Het beeld en het verhaal van een film als Suicide Squad(2016) lijkt mij meer bedoeld te zijn voor 16+, maar door het dynamisch bereik van het geluid te beperken heeft kijkwijzer er 12+ van kunnen maken. Andersom geldt hetzelfde voor Tom & Jerry, die kwa verhaal en beeld meer voor 6+ is, maar vanwege de heftige LFE's van de Atmos lijkt deze meer geschikt voor 12+

    Een mix die verprutst is door een verkeerde codec te gebruiken is voor mij FF9 en helemaal als je deel 1 t/m 8 als referentie hebt. Het geluid van deel 9 komt niet los van de luidsprekers en bvb reflecties van dialogen worden vaak door de centre weergegeven i.p.v. de 'surrounds' en de 'heights'. Het geluid van deel 1 t/m 8 heeft een wat minder breed dynamisch bereik en klink niet realistisch en dramatisch genoeg om voor een trauma te zorgen en daardoor kun je de films ook met lagere geluidssterktes bekijken. Sinds Hobbs & Shaw is het een ander verhaal, omdat het geluid nu een breder dynamisch bereik (verschil tussen hoge en lage geluidsniveaus) heeft, maar veel minder richtingsgevoel en detaillering om het minder realistisch te laten klinken. Het enige wat wel goed is dat je het dynamisch bereik aan kunt passen, zodat je die films ook 's-avonds laat kan kijken zonder veel overlast te veroorzaken.

    Een topmix vind ik nog steeds de DTS:X Jurassic World: Fallen Kingdom, voldoende dynamisch bereik, veel details en een uitstekend richtingsgevoel bij een film met humor, aktie en spanning en binnen de lijntjes blijft, dus geen grof taalgebruik en afschrikwekkende beelden. Voor Dolby Atmos heb ik nog geen favoriet kunnen vinden, maar het is voor mij duidelijk dat het een goede codec is bij films voor de hele familie en voor 16+. Films voor de hele familie hebben geen fratsen nodig en bij films voor 16+ zijn fratsen ongewenst om zo het dynamiek en de detailles niet te beschadigen. Het enige wat bij films voor 16+ nuttig gebruikt hoeft te worden is dus 'loudness-management'.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 28-12-2021 om 22:21
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #214

    Standaard

    Ik heb nooit geweten dat het geluidsniveau van een film bepalend kan zijn voor de leeftijdskeuring. Kan me daar ook helemaal niets bij voorstellen en wordt ook nooit genoemd. Er is zelfs geen symbool voor. Zoals al eens eerder elders gezegd: het geluid van een film vind ik ondergeschikt aan het beeld en het verhaal dat een film vertelt. Ik kjik films altijd op normale geluidssterkte en of dat nu DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Auro 3D, of hoe al die formaten ook heten, het zal me werkelijk worst wezen. Ik heb nu eenmaal met buren te maken en met huisgenoten die ik met mijn hobby niet wil lastig vallen. En wil ik mezelf een keer 'onderdompelen' in het geluid van een film, dan zet ik wel mijn surround koptelefoon op. Dat is voor mij meer dan voldoende. En naar de bioscoop ga ik sowieso bijna nooit meer. Daar staat het geluid soms zo achterlijk hard dat het pijn aan je oren doet. Ik hoef geluid echt niet te voelen. Ik ben meer van de subtiele geluiden dan van de knaleffecten.
    TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max

  15. #215

    Standaard

    Atmos is een extensie bovenop de kern van een Dolby surroundtrack. Als jij geen Atmos zou kunnen afspelen verval je terug naar de core wat in het geval van Atmos op schijf Dolby True HD is in ofwel een 7.1 of 5.1 discrete mix.

    rr zit wel groot verschil tussen de verschillende audio tracks maar dat heeft er altijd gezeten. LFE wordt nu ten opzichte van vroeger veel vaker geknepen maar dat komt door de trend naar soundboard met kleine subs volgens mij.

    Mijn favoriete DTS X track is trouwens ook Fallen Kingdom. Goede surround bubble, wel vind ik het laag wat achterblijven tenopzichte van de rest. Qua Dolby mixen steken oa Fury, Le Mans 66 en recentelijk Shang Chi legend of the ten rings er wel bovenuit.

    heb je misschien een link naar die leeftijdskeuring, ik heb dat ook nog nooit eerder gehoord.
    Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterking: Denon AVC-X8500H - Nord Acoustics triple mono NC500 - ABNB 3x NC252 | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

  16. #216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcel Hoeve Bekijk bericht
    Ik heb nooit geweten dat het geluidsniveau van een film bepalend kan zijn voor de leeftijdskeuring. Kan me daar ook helemaal niets bij voorstellen en wordt ook nooit genoemd. Er is zelfs geen symbool voor. Zoals al eens eerder elders gezegd: het geluid van een film vind ik ondergeschikt aan het beeld en het verhaal dat een film vertelt. Ik kjik films altijd op normale geluidssterkte en of dat nu DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital Plus, Auro 3D, of hoe al die formaten ook heten, het zal me werkelijk worst wezen. ... En naar de bioscoop ga ik sowieso bijna nooit meer. Daar staat het geluid soms zo achterlijk hard dat het pijn aan je oren doet. Ik hoef geluid echt niet te voelen. Ik ben meer van de subtiele geluiden dan van de knaleffecten.
    Niet het geluidsniveau, maar wel het verschillen tussen hoge en de lage niveaus van de mix. Over het algemeen is dit bij films voor alle leeftijden veel kleiner dan bij films voor 16 jaar en ouder en heeft een film voor 16+ wat meer dynamiek om het geluid wat indrukwekkender te maken.

    Die verschillen bepalen samen met het dymamiek bepalen hoe hoog geluidsdruk is wanneer je de dialogen met een normale geluidssterkte laat weergeven. Dit wordt nooit bij een recensie beoordeeld, omdat er dan vaak ook specs bij vermeld moeten worden zoals de DN, bitrate en bij Dolby het 'loudness-management' en sinds kort ook Dolby Audio. Voor de meeste mensen zijn dit soort gegevens moeilijk te begrijpen en of niet relevant omdat veel apparaten dit soort informatie niet kunnen/mogen weergeven en er ook te veel aan geknutseld kan worden. Daar zou ook een keurmerk voor moeten komen.

    Wel raar dat je ondanks dat jij ook een "Adventage" hebt, geluid ondergeschikt vind en moeilijk de verschillen tussen de codecs kunt horen. Dit soort modellen laten veel meer detailles horen en dus ook de verschillen tussen de codecs en bitrates.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #217

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kamidioblitz Bekijk bericht
    Atmos is een extensie bovenop de kern van een Dolby surroundtrack. Als jij geen Atmos zou kunnen afspelen verval je terug naar de core wat in het geval van Atmos op schijf Dolby True HD is in ofwel een 7.1 of 5.1 discrete mix.

    rr zit wel groot verschil tussen de verschillende audio tracks maar dat heeft er altijd gezeten. LFE wordt nu ten opzichte van vroeger veel vaker geknepen maar dat komt door de trend naar soundboard met kleine subs volgens mij.

    Mijn favoriete DTS X track is trouwens ook Fallen Kingdom. Goede surround bubble, wel vind ik het laag wat achterblijven tenopzichte van de rest. Qua Dolby mixen steken oa Fury, Le Mans 66 en recentelijk Shang Chi legend of the ten rings er wel bovenuit.

    heb je misschien een link naar die leeftijdskeuring, ik heb dat ook nog nooit eerder gehoord.
    5.1 en 7.1 zijn volgens mij ook extensies, want TrueHD heeft voor zover ik weet net als DD een 2.0 core.

    LFE's hadden in het DVD-tijdperk vaak een "boost" van 10dB om boven het niveau van de lage tonen uit te komen en receivers met DD en/of DTS) hadden vroeger ook een mogelijkheid om de LFE's te verzwakken tot -20dB. Die "boost" hebben ze volgens mij nog steeds, maar tegenwoordig word die standaard gecompenseerd, zodat we ze zelf niet meer hoeven te regelen. Jammer dat we ze niet meer zelf kunnen regelen zodat we 's-avonds minder overlast hoeven te veroorzaken. Vaak kunnen we alleen het niveau van de sub aanpassen in een optie- of home-menu, maar dan worden de lage tonen ook zachter.

    Hoe het bij balkjes wordt geregeld weet ik niet, maar ik neem aan dat een balk deze "boost" ook compenseert.

    Fallen kingdom is volgens kijkwijzer voor 12+ en niet voor 16+. Dat is puur op de waarnemingen van een geselecteerd groepje mensen gebaseerd die -als het goed is- geen banden hebben met de film-industrie. Vergelijk zelf maar eens films met verschillende leeftijds-classificaties.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #218

    Standaard

    Het werkt juist andersom bij die soundtracks. 2.0 is niet de core maar een downmix van de 5.1 of 7.1 audio track. Een 7.1 audio track zou eerst worden gedownmixt naar 5.1 en daarna naar 2.0. Maar er is weldegelijk sprake van een core meerkanaals track. Zie ook: https://www.dolby.com/uploadedFiles/...aper_Final.pdf
    Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterking: Denon AVC-X8500H - Nord Acoustics triple mono NC500 - ABNB 3x NC252 | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

  19. #219

    Standaard

    Leeftijdskeuring of de kijkwijzer heeft niks, maar dan ook werkelijk niks te maken met het geluidsniveau de dynamiek van een geluidstrack. Ik ken hele rustige tracks van jeugdfilms van 12+ en hele drukke en luide en dynamische tracks van tekenfilms voor alle leeftijden of 6+, zoals Paw Patrol of de Lego cartoons. Dus het geluidsniveau en de dynamiek van de track heeft te maken met het type film, net als bij “volwassen” films en niet voor de leeftijd waarvoor die is bedoeld. Daarvoor is de volume-knop uitgevonden

  20. #220

    Standaard

    Kijkwijzer kun je ook als kijker beinvloeden heb ik zelf gemerkt. Nadat ik met mijn zoontje Narnia: Prince Caspian zat te kijken, vond ik het begin wel erg geweldadig voor 6 jaar. Heb de film afgezet en een mail naar kijkwijzer gestuurd. Zij laten de leeftijd bepaling aan de producent. Maar beloofden de film te gaan bekijken. Na een paar weken kreeg ik het bericht, dat ze de leeftijd naar 12 hadden aangepast. Ze waren het helemaal met me eens. Blijft natuurlijk 6 op de fysieke media, tot een evt nieuwe release....Maar op tv ging het naar 12 (zonder cuts). Vond het erg goed van ze.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  21. #221

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark van L. Bekijk bericht
    Kijkwijzer kun je ook als kijker beinvloeden heb ik zelf gemerkt. Nadat ik met mijn zoontje Narnia: Prince Caspian zat te kijken, vond ik het begin wel erg geweldadig voor 6 jaar. Heb de film afgezet en een mail naar kijkwijzer gestuurd. Zij laten de leeftijd bepaling aan de producent. Maar beloofden de film te gaan bekijken. Na een paar weken kreeg ik het bericht, dat ze de leeftijd naar 12 hadden aangepast. Ze waren het helemaal met me eens. Blijft natuurlijk 6 op de fysieke media, tot een evt nieuwe release....Maar op tv ging het naar 12 (zonder cuts). Vond het erg goed van ze.
    Inderdaad Rogier, heb nog nooit iets over de invloed van geluid op de leeftijd gehoord. Alos een horrorfilm zonder geluid meestal niet erg eng meer.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  22. #222

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kamidioblitz Bekijk bericht
    Het werkt juist andersom bij die soundtracks. 2.0 is niet de core maar een downmix van de 5.1 of 7.1 audio track. Een 7.1 audio track zou eerst worden gedownmixt naar 5.1 en daarna naar 2.0. Maar er is weldegelijk sprake van een core meerkanaals track. Zie ook: https://www.dolby.com/uploadedFiles/...aper_Final.pdf
    In deze Tech Paper staat het volgende:
    "Dolby TrueHD, and MPEG-2 LII deliver compatible downmixes for soundtracks with expanded channels. In these codecs, a 7.1-channel soundtrack is first downmixed to create a 5.1 mix, which is supplemented by a two-channel extension (which we’ll call “extension B”). The 5.1 mix is then further downmixed to a two-channel stereo mix, and another supplemental stream is created that carries the 3.1-channel “extension A.” So the 7.1-channel program is delivered in three separate components: a two-channel mix, the 3.1-channel extension A, and the two-channel extension B."

    De "two-channel mix" is de (downmixed) 2.0 core die heeft de FL en FR, de 3.1 "Extension A"heeft de C, SL, SR en LFE en de 2.0 "Extension B" de SBL en SBR. Atmos staat er nog niet bij, dus dat zal waarschijnlijk "Extension C" zijn.

    Je hebt gelijk dat de "core" meerkanaals is, want deze bevat geluid van alle 8 kanalen, maar dit is matrix (gemengd) en niet discreet. De kanalen worden pas discreet na het toevoegen van de extensie(s).
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-12-2021 om 21:14
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  23. #223

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier Burghout Bekijk bericht
    Leeftijdskeuring of de kijkwijzer heeft niks, maar dan ook werkelijk niks te maken met het geluidsniveau de dynamiek van een geluidstrack. Ik ken hele rustige tracks van jeugdfilms van 12+ en hele drukke en luide en dynamische tracks van tekenfilms voor alle leeftijden of 6+, zoals Paw Patrol of de Lego cartoons. Dus het geluidsniveau en de dynamiek van de track heeft te maken met het type film, net als bij “volwassen” films en niet voor de leeftijd waarvoor die is bedoeld. Daarvoor is de volume-knop uitgevonden
    Dat klopt helemaal Rogier, maar vaak gaat het om hoe de geluidsniveaus en de dynamiek gecombineerd zijn. Een film met weinig dynamiek en grote niveau-verschillen kan net als een film met veel dynamiek en kleine niveau-verschillen geschikt zijn voor alle leeftijden. Heeft het geluid van een film veel dynamiek en grote niveau-verschillen, dan zal die waarschijnlijk alleen voor volwassenen geschikt zijn.

    Een andere mogelijke oplossing is een scherm dat niet breder is dan de nominale kijkafstand.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-12-2021 om 21:48
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 56789

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •