Pagina 3 van 9 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste
De resultaten 51 tot 75 van 223 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    De kleine speakers aanrader heeft mij verrast

    Laat me beginnen je te feliciteren met je aankoop, hoop dat je er vele jaren heel veel plezier aan mag beleven

    Het zijn speakers die ook gebruikt worden in 3.1/5.1/7.1 systemen, samen met de NS C444 heb je een mooie center, voor achter of front kun je dan ook nog eens kiezen uit de NS 777 of nog een set NS 555, of een set van je geliefde boekenplank modellen NS 333 , je hebt met je huidige keus een keur aan mogelijkheden om een opstelling helemaal naar je smaak en budget samen te stellen. Heb je al een plan hoe je deze speakers gaat aanvullen tot een 5.1 geheel

    Ik ken de klank van dit model niet, heb al wel gelezen dat de afwerking voor deze prijsklasse werkelijk schitterend is te noemen, heel veel waar voor een bescheiden prijs. Wist niet dat Yamaha hiermee een grote concurrent voor JBL is.

    Hier had ik de mogelijkheden van combineren gevonden:

    http://www.benvandijk.nl/audio-hifi/....html#speakers

    Wens je veel plezier met inspelen en ben benieuwd naar je plannen.
    Have fun and enjoy your collection

  2. #52

    Standaard

    Dank je DVDPF.

    Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen. Daar komt bij dat de volgende upgrade waarschijnlijk een andere sub of TV wordt.

    De klank-eigenschappen van luidsprekers is over het algemeen te vergelijken met die van een referentie-luidspreker. Ze leggen daarom de accenten op het hoog-midden, maar zorgen er niet voor dat deze versterkt worden. Nu ze een paar weken gespeeld hebben, merk ik wel dat deze accenten nu wel wat minder zijn. Het geluid klinkt daardoor nu wat voller. Ook hoef ik de sub niet meer te gebruiken wanneer ik naar muziek luister. Zelfs zonder toon-aanpassingen zijn deze in staat om voldoende lage tonen weer te geven waardoor het geluid ook bij gebruik van de 'Pure direct' mooi en vol klinkt.

    Wat ik nu wel mis is de kracht van de lage tonen bij het gebruik van de sub. De sub is net niet krachtig genoeg om bij gebruik van LFE's de 'fronts' te overstemmen en als ik de lage tonen van de 'fronts' ook naar de sub laat sturen is de sub weer te duidelijk aanwezig of krijgen de 'centre' en 'surrounds te weinig ondersteuning in het laag en laag-midden. Vandaar dat ik nu de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' stuur en als gevolg daarvan wat impact mis bij gebruik van meer-kanaals bronnen of DSP-programma's.

    Ik ben in ieder geval blij dat het geluidsbeeld blijft staan en dat de weergave van de detailles verbeterd is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #53
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Mooie speakers zeg! Ik wist ook niet dat Yamaha zo'n goede speakers maakte.

    Wat je "basprobleem" betreft, jouw kennisniveau wetende heb je natuurlijk ook al met de x-over instellingen gespeeld, dus daar zal niet misschien geen winst meer te behalen zijn. Gezien de frequenties van de NS-555 heb je die waarschijnlijk op 50-60Hz gezet.

    Wat ik me afvroeg is wat voor LS-kabels je gebruikt. Een te dunne kabel kan veel verlies geven en de gevoeligheid van de speaker vraagt om een hoop stroom.
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  4. #54

    Standaard

    Ik heb met de cross-over instelling gespeeld. Het is alleen jammer dat ik er maar 1 heb die ik voor alle kanalen die als 'small' ingesteld zijn moet gebruiken. Deze heb ik nu op het gehoor ingesteld voor de centre en de surrounds. Zou ik deze voor de 'fronts' instellen, dan zouden de 'centre' en de 'surrounds' veel kleiner klinken dan nu.

    De kabels die ik voor de centre (1x 2m) en de fronts (4x 4,5m) gebruik zijn 2x 2,5mm2 van een landelijk bekende bouwmarkt. Met de doorsnede zit het dus wel goed.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dank je DVDPF.

    Deze heb ik in eerste instantie gekocht om de set van 5 luidsprekers met dezelfde klankkleur compleet te maken. Of ik ook de NS-444 en een stel NS-333 er bij gaan kopen weet ik nu nog niet. Het zou ook kunnen zijn dat ik over een tijd de complete set ga vervangen. Daar komt bij dat de volgende upgrade waarschijnlijk een andere sub of TV wordt.

    Je hebt in ieder geval plannen, je weet wat je wilt, toch zou ik, als de klank van de N555's je tenminste aan je stoel gekluisterd houd, daar ook de rest van nemen, oftewel een set met allemaal full range speakers.

    De klank-eigenschappen van luidsprekers is over het algemeen te vergelijken met die van een referentie-luidspreker. Ze leggen daarom de accenten op het hoog-midden, maar zorgen er niet voor dat deze versterkt worden. Nu ze een paar weken gespeeld hebben, merk ik wel dat deze accenten nu wel wat minder zijn. Het geluid klinkt daardoor nu wat voller. Ook hoef ik de sub niet meer te gebruiken wanneer ik naar muziek luister. Zelfs zonder toon-aanpassingen zijn deze in staat om voldoende lage tonen weer te geven waardoor het geluid ook bij gebruik van de 'Pure direct' mooi en vol klinkt.

    Pure en direct, en hoe het ook mag heten zijn standen die ik zelf bijna nooit gebruik, hou te zeer van mijn eigen instellingen die ik momenteel weer helemaal naar het zin heb staan, dat heeft wel even geduurd, wederom was de sub het lastigst in te passen, had hem dan weer te hard, weer te zacht en soms ook helemaal uit. De klank van een referentie luispreker zegt mij niets over de klank van je speakers, maar het geluid, de klank beschrijven van een speaker is dan ook niet makkelijk.

    Wat ik nu wel mis is de kracht van de lage tonen bij het gebruik van de sub. De sub is net niet krachtig genoeg om bij gebruik van LFE's de 'fronts' te overstemmen en als ik de lage tonen van de 'fronts' ook naar de sub laat sturen is de sub weer te duidelijk aanwezig of krijgen de 'centre' en 'surrounds te weinig ondersteuning in het laag en laag-midden. Vandaar dat ik nu de lage tonen van de 'fronts' alleen naar de 'fronts' stuur en als gevolg daarvan wat impact mis bij gebruik van meer-kanaals bronnen of DSP-programma's.

    Je mist de kracht van de lage tonen, ik heb even de gegevens opgezocht van je sub, en een versterker vermogen van 60watt is idd niet echt veel voor een sub om dan ook een krachtige bas weer te geven. Het lijkt mij in jouw geval, met de combinatie van je nieuwe speakers, extra lastig om daar je sub goed bij in te passen, meer een sub voor satelliet speakers.

    Ik ben in ieder geval blij dat het geluidsbeeld blijft staan en dat de weergave van de detailles verbeterd is.
    Je hebt een investering gedaan, daar hoop je altijd beter van te worden, denk dat je meer details wilt en de rest van je speakers ook misschien nog wel wilt gaan vervangen, het hoeft niet allemaal in 1x en ik weet dat een beetje sub ook een aardige investering is. Veel plezier met je nieuwe speakers, misschien lukt het alsnog om je sub wat beter in het geluidsbeeld te krijgen..... en overheersen hoeft hij niet, beter subtiel aanwezig dan node gemist
    Have fun and enjoy your collection

  6. #56

    Standaard

    Gerco, heb je ook al geprobeerd om je sub er helemaal tussenuit te halen? Dus sub afkoppelen en in de setup van de receiver, subwoofer op None te zetten? Hoe klonk/klinkt dat?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  7. #57

    Standaard

    Hallo ...... is daar iemand?

    Alles goed Gerco?

    Heb zelf momenteel mijn sub zo staan dat hij prachtig aanvult zonder dat hij opvalt, je mist hem dan alleen op het moment dat je hem uitzet.

    De laatste tijd denk ik ook wel eens dat hij aanstaat, blijkt dat achteraf niet eens het geval te zijn. Mijn speakers lijken nog steeds lager te gaan, heb er afgelopen middag nog een schepje bovenop gedaan, niemand van de buren was aanwezig heb ik het spul even opengetrokken tot zo'n -17 en even zo laten spelen. De hond kon het niet waarderen dus ben ik maar van orkaankracht teruggegaan naar stormkracht Nu zouden ze toch echt wel een beetje los moeten zijn, heb in all channel stereo gespeeld, komen alle speakers tenminste aan de beurt

    Hoever zou je nu je eigen speakers bestempelen? Zou je de klankkleur van je speakers kunnen beschrijven?

    Is het je overigens nog gelukt om je sub een beetje in de pas te krijgen met je huidige setup? (heb er zelf ruim 2 maanden overgedaan en ben nu pas tevreden, maar dat kwam ook omdat de speakers nog aan het inspelen waren.)
    Have fun and enjoy your collection

  8. #58

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je hebt een investering gedaan, daar hoop je altijd beter van te worden, denk dat je meer details wilt en de rest van je speakers ook misschien nog wel wilt gaan vervangen, het hoeft niet allemaal in 1x en ik weet dat een beetje sub ook een aardige investering is. Veel plezier met je nieuwe speakers, misschien lukt het alsnog om je sub wat beter in het geluidsbeeld te krijgen..... en overheersen hoeft hij niet, beter subtiel aanwezig dan node gemist
    Ik denk dat ik voorlopig de 'centre' en de 'surrounds' nog niet ga vervangen, maar alleen de sub. Die ik nu heb is volgens mij niet krachtig genoeg om met de setup mee te doen. .
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Gerco, heb je ook al geprobeerd om je sub er helemaal tussenuit te halen? Dus sub afkoppelen en in de setup van de receiver, subwoofer op None te zetten? Hoe klonk/klinkt dat?
    Dit heb ik geprobeerd, maar dan heb een 'gat' in het laag-midden gebied. Bij het laag-midden van de fronts zit nl. een dip waardoor deze de andere luidsprekers niet mooi aan kunnen vullen.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Hoever zou je nu je eigen speakers bestempelen? Zou je de klankkleur van je speakers kunnen beschrijven?

    Is het je overigens nog gelukt om je sub een beetje in de pas te krijgen met je huidige setup? (heb er zelf ruim 2 maanden overgedaan en ben nu pas tevreden, maar dat kwam ook omdat de speakers nog aan het inspelen waren.)
    Ik zou ze als neutraal willen bestempelen. Ze geven het geluid namelijk weinig kleur en laten het geluid dus horen zoals het uit de eindtrap komt.

    Ik denk dat ik deze sub vanwege het relatief lagere uitgangsvermogen niet in de pas zal krijgen met deze luidsprekers.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-04-2011 om 21:04
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik denk dat ik voorlopig de 'centre' en de 'surrounds' nog niet ga vervangen, maar alleen de sub. Die ik nu heb is volgens mij niet krachtig genoeg om met de setup mee te doen. .
    Heb je al een bepaalde sub op het oog of ga je toeslaan als er een mooie aanbieding opduikt?
    Have fun and enjoy your collection

  10. #60

    Standaard

    Ik heb wel een leuke aanbieding gezien van een Beta 25 van Magnat. Alleen weet ik niet of een 'downward firing' akoestisch goed bij mijn inrichting zal passen. De sub staat vanwege de beperkte ruimte niet helemaal vrij waardoor de lage tonen mogelijk niet goed verspreid kunnen worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #61

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik heb wel een leuke aanbieding gezien van een Beta 25 van Magnat. Alleen weet ik niet of een 'downward firing' akoestisch goed bij mijn inrichting zal passen. De sub staat vanwege de beperkte ruimte niet helemaal vrij waardoor de lage tonen mogelijk niet goed verspreid kunnen worden.
    Heeft die sub ook nog niet een poort naar voren? Heb een familielid ook ooit eens een wat groot type downfiring Magnut sub cadeau gedaan, deze stond tegen een muur, omgeven door een kast, maar er zat een poort aan de voorzijde hierdoor kwam ook een groot deel van het geweld Die sub is iets minder verfijnd dan mijn eigen sub, maar hij komt wel lekker laag. Die Magnat zal ondertussen ook zo'n 11 a 12 jaar oud zijn, houd het tenminste langer uit dan m'n TV

    Aanvulling:

    Was de Alpha 30A, gewoon een nononsens gaan met die banaan sub. Misschien gelijk maar een stapje nog beter en een 30cm woofer nemen, lijkt de Beta 30 niet iets voor jou?
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 11-04-2011 om 22:08
    Have fun and enjoy your collection

  12. #62

    Standaard

    De Beta 30 is ook een optie, maar is denk ik wat te groot voor mijn kamer. Vandaar de 25.

    Wat ik jammer vind is dat volgens de info die ik heb gevonden, er geen schakelaar (meer) op zit die de automatische triggering uit kan schakelen. Iets wat mijn voorkeur heeft, omdat je dan kunt voorkomen dat deze zichzelf uitschakelt en niet in wil schakelen bij een lage geluidssterkte. Het liefst zou ik remote triggering willen hebben, omdat de sub dan gelijk met de receiver schakelt of gewoon handmatig. Daarnaast zorgt een automatische triggering vaak ook voor een relatief hoog standby verbruik wat ook niet mijn voorkeur heeft.

    Ik ben benieuwd wanneer die producenten een keer wakker worden. De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De Beta 30 is ook een optie, maar is denk ik wat te groot voor mijn kamer. Vandaar de 25.

    Wat ik jammer vind is dat volgens de info die ik heb gevonden, er geen schakelaar (meer) op zit die de automatische triggering uit kan schakelen. Iets wat mijn voorkeur heeft, omdat je dan kunt voorkomen dat deze zichzelf uitschakelt en niet in wil schakelen bij een lage geluidssterkte. Het liefst zou ik remote triggering willen hebben, omdat de sub dan gelijk met de receiver schakelt of gewoon handmatig. Daarnaast zorgt een automatische triggering vaak ook voor een relatief hoog standby verbruik wat ook niet mijn voorkeur heeft.

    Ik ben benieuwd wanneer die producenten een keer wakker worden. De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn.
    >>De meeste receivers hebben nl. aansluitingen die daarvoor te gebruiken zijn. <<

    De vader is de wens van de gedachte, maar waar zijn al die subs dan met die voorziening? Denk nu dat je toch uit eigen wens spreekt, er is al eerder over gesproken, veel nut heeft die voorziening niet. Ik zou mijn sub nog aan kunnen sluiten op de AC aansluiting(al zou ik dan eerst de aansluitwaarde moeten opzoeken, die is ook beperkt), maar daar zijn nu ook niet veel receivers mee uitgerust.

    Je kan een sub, of je hele setup natuurlijk na gebruik ook uitschakelen met een stekkerblok met schakelaar, dan weet je tenminste zeker dat je geen sluipverbruikers meer hebt, recorders etc zet je op een ander stekkerblok

    Een sub die niet inschakeld bij een laag volume is niet goed afgesteld, maar idd, ook die van mij schakeld niet in als het superzacht staat, maar in die gevallen zul je waarschijnlijk ook niet willen dat er een sub bijspringt en met zo'n laag volume zal het ook geen nut hebben, zie niet echt problemen

    Beetje schuiven met de meubels en gaan voor de 30A, als je beter wilt gaan, ga dan ook echt beter en neem dan niet een mierenpasje
    Have fun and enjoy your collection

  14. #64

    Standaard

    Mijn huidige sub schakel ik in en uit middels een geschakeld stopcontakt, omdat deze geen automatische triggering heeft. Daarvoor had ik er één van een 5.1 luidsprekerset die dit wel had, maar deze wilde pas weer inschakelen bij hoge geluidssterktes.

    Het gebruik van een sub bij hele lage geluidssterktes heeft bij boekenplank-formaat luidsprekers veel nut. Deze zorgt dan nl. voor hetzelfde soort effect als waar 'loudness' voor gebruikt zou moeten worden nl. het versterken van de laagste frekwenties bij lagere geluidssterktes.

    Ik ben trouwens ook weer aan het experimenteren met het bass-management. De 'fronts' heb ik nu als 'small' ingesteld waardoor de lage tonen onder de crossover-frekwentie alleen naar de sub gestuurd worden. Dit klinkt met zuilen nu ook anders dan met de boekenplankers. Ondanks de kracht van de 'fronts' kan mijn huidige sub er nog goed mee uit de voeten. Muziek klinkt bij hogere geluidssterktes zonder sub beter dan met, wat aangeeft dat de sub net niet krachtig genoeg is om het geluidsbeeld te laten staan. In dit opzicht zal vervanging dus wel zinvol zijn.

    Het argument van het mierenpasje zal ik iig meenemen in de overweging.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Mijn huidige sub schakel ik in en uit middels een geschakeld stopcontakt, omdat deze geen automatische triggering heeft. Daarvoor had ik er één van een 5.1 luidsprekerset die dit wel had, maar deze wilde pas weer inschakelen bij hoge geluidssterktes.

    Het gebruik van een sub bij hele lage geluidssterktes heeft bij boekenplank-formaat luidsprekers veel nut. Deze zorgt dan nl. voor hetzelfde soort effect als waar 'loudness' voor gebruikt zou moeten worden nl. het versterken van de laagste frekwenties bij lagere geluidssterktes.

    Ik ben trouwens ook weer aan het experimenteren met het bass-management. De 'fronts' heb ik nu als 'small' ingesteld waardoor de lage tonen onder de crossover-frekwentie alleen naar de sub gestuurd worden. Dit klinkt met zuilen nu ook anders dan met de boekenplankers. Ondanks de kracht van de 'fronts' kan mijn huidige sub er nog goed mee uit de voeten. Muziek klinkt bij hogere geluidssterktes zonder sub beter dan met, wat aangeeft dat de sub net niet krachtig genoeg is om het geluidsbeeld te laten staan. In dit opzicht zal vervanging dus wel zinvol zijn.

    Het argument van het mierenpasje zal ik iig meenemen in de overweging.
    Mijn sub komt al bij bij een laag volume, maar niet bij extreem lage volumes, en dan heeft een sub volgens mij ook geen zin, het volume zou dan zo laag zijn dat het ook geen nut meer heeft, er moet nog wel een beetje geluid hoorbaar zijn om de sub bij te activeren. Je begrijpt wel wat ik bedoel, voorheen met de Magnats had ik de sub ook om die reden bijstaan, bij een laag volume weinig bas, dat vulde de sub dan mooi aan. Gebruikte hem toen ook als een soort loudness.

    Momenteel draai ik bij al mijn muziek zonder sub, mijn speakers zijn los en er zit geweldig veel laag in, denk de laatste tijd dat de sub aanstaat, maar achteraf bleek hij helemaal niet aan te staan. aangezien mijn TV nog steeds niet gemaakt is, geniet ik nu eindeloos veel van muziek, heb al mijn oude CD's uit de Pioneer wisselaar dozen gehaald en in een opbergsysteem gedaan waar ik er makkelijk bij kan. Ik geniet momenteel van speakers die bij een laag volume al een hele berg laag geven, mijn oude magnats konden wel heel laag, maar dan moest er eerst wel een berg vermogen op losgelaten worden. De huidige speakers zijn ook in detail toch wel iets beter, ben er echt op vooruit gegaan, zoiets als mijn 2e huwelijk

    De sub zal natuurlijk wel gebruikt worden met films, daar is hij dan ook nodig, een film heeft niet voor niets dat .1 kanaal. (mag ik er wel om denken om hem aan te zetten )

    Kun je geen dubbel bas instellen op je receiver? Dat heb ik met de huidige setup ook nog gewoon bijstaan, het heeft me 2 maanden gekost om het in alle rust helemaal als 1 geheel weer in de pas te krijgen, andere speakers, andere instellingen. Misschien krijg je het nog wel voor elkaar met je huidige sub, misschien een paar tandjes omhoog met de dB's op de receiver zelf met de sub, en als je geen speelruimte meer hebt, je overige speakers in dezelfde verhoudingen wat lager instellen. Ik bedoel dan dat je ze wat meer in de - zet zodat je ten opzichte van de sub wat meer in de plus kan. Hoop dat zoiets eventueel wat verbetering kan brengen.

    Neem maar een grote pas , je moet natuurlijk wel weten dat je er op vooruit bent geaan, dan maar iets langer sparen....
    Have fun and enjoy your collection

  16. #66

    Standaard

    Ik kan een soort dubbele bas instellen. Dit doe ik dan door de 'fronts' in te stellen als 'large' en de parameter 'bass' als 'both'. De lage frekwenties voor de 'fronts' worden dan zowel naar de 'fronts' als de sub gestuurd. Dit zorgt er echter voor dat de LFE's minder mooi weergegeven worden en dat het geluid van de andere kanalen minder 'vol' klinkt. De lage tonen van de front-kanalen gaan dan te veel overheersen en zorgen dan dus voor een minder indrukwekkend geluidsbeeld.

    Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is.

    Vandaar dat ik alleen met de instellingen van het 'bass-management' en de 'crossover' probeer.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik kan een soort dubbele bas instellen. Dit doe ik dan door de 'fronts' in te stellen als 'large' en de parameter 'bass' als 'both'. De lage frekwenties voor de 'fronts' worden dan zowel naar de 'fronts' als de sub gestuurd. Dit zorgt er echter voor dat de LFE's minder mooi weergegeven worden en dat het geluid van de andere kanalen minder 'vol' klinkt. De lage tonen van de front-kanalen gaan dan te veel overheersen en zorgen dan dus voor een minder indrukwekkend geluidsbeeld.

    Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is.

    Vandaar dat ik alleen met de instellingen van het 'bass-management' en de 'crossover' probeer.
    Met de niveaus zal ik niet te veel doen, omdat dit er voor zal zorgen dat het geluidsbeeld uit balans raakt en dus gaat vallen. Iets wat volgens mij niet wenselijk is.
    Mmmm, dacht dat ik duidelijk was tevens is het mij maar de vraag of je je setup wel in balans hebt staan....., maar dat terzijde.

    Wel vreselijk achtelijk van Yamaha is dat je je moet aanmelden om een gebruiksaanwijzing te kunnen downloaden Heb dus elders maar even je gebruiksaanwijzing ingekeken.

    Je kan de niveaus instellen tussen -10 en +10 dB, stel jouw setup is bijvoorbeeld:

    front L/R +3dB
    center - 1dB
    rear L/R -2dB
    sub +8dB

    Aan jouw info te beluisteren doet je sub te weinig ten opzichte van je fronts en klaag je over te weinig power van je sub. Ik ga er nu wel van uit dat je sub hebt geoptimaliseerd en dat de volumeknop op max staat zonder te gaan vervormen, meestal is dat zo rond de 75% van de instelmogelijkheid.

    Natuurlijk wil je alles in evenwicht houden, dat begrijpt mijn r..t ook, helaas is het bij jouw momenteel niet goed in balans, want anders deed je sub wel voldoende mee. Natuurlijk is er een mogelijkheid om je sub er meer bij te trekken:

    Je verzwakt de rest ten opzichte van de sub, nemen we mijn voorbeeld en dat ga je dan aanpassen, ik zal het in mijn voorbeeld maximaal doen, dan wordt de instelling als volgt:

    front L/R -5dB
    center - 9dB
    rear L/R -10dB
    sub +10dB

    In dit voorbeeld is het volume van de sub met +10dB toegenomen en zijn je overige speakers nog steeds in balans. Je kan eventueel ook nog wat spelen met de toonregeling door de bas van de fronts wat te verlagen.

    Fronts zijn full range, geef ze dan ook wat ze toekomt, ga dan niet met de crossover de boel zitten knijpen, dan had je net zo goed je vorige speakers kunnen houden.....
    Have fun and enjoy your collection

  18. #68
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Heb je al andere plaats van de sub geprobeerd? Het kan zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar wellicht heb je op de luisterplek staande golven die elkaar uitdoven.

    Hoe is de basweergave op andere plekken in de woonkamer?
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  19. #69
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Hé dejávu met een andere draad. De plaatsing van de sub wil ook wonderen doen. Verder kan ik diverse parameters instellen in mijn sub zoals, Slem and Depth. High pass als ik analoge aansluitingen gebruik. En Low pass als ik digitaal gebruik. Ook kan ik de fase nog aanpassen
    Het terugschroeven van alle overige outputs lijkt me niet het meest ideaal.

    En als je dan het ideale plaatje heb, komen de buren vanzelf...:veryfunny:
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  20. #70
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door HTip Bekijk bericht
    Heb je al andere plaats van de sub geprobeerd? Het kan zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar wellicht heb je op de luisterplek staande golven die elkaar uitdoven.

    Hoe is de basweergave op andere plekken in de woonkamer?
    Ouch..., er knijpt opeens iemand in mijn arm...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Hé dejávu met een andere draad. De plaatsing van de sub wil ook wonderen doen. Verder kan ik diverse parameters instellen in mijn sub zoals, Slem and Depth. High pass als ik analoge aansluitingen gebruik. En Low pass als ik digitaal gebruik. Ook kan ik de fase nog aanpassen
    Het terugschroeven van alle overige outputs lijkt me niet het meest ideaal.

    En als je dan het ideale plaatje heb, komen de buren vanzelf...:veryfunny:
    Buren..... als je ze niet nodig hebt staan ze voor de deur

    Terugschroeven van wat dan ook is meestal niet ideaal, het helemaal opendraaien ook niet, maar soms moet je wat, hoop dat Gerco binnenkort in de gelegenheid is om een leuke sub aan te schaffen.

    Mmmm, jouw sub is uitgebreid met zijn mogelijkheden, volume,fase en crossover en dan is het bij mij op, net als bij de meeste subs.
    Have fun and enjoy your collection

  22. #72

    Standaard

    Niveaus en 'crossover' heb ik op het gehoor aangepast en zou ik graag zo willen laten staan. Toen ik gebruik maakte van de auto-setup heb ik het midden van de zitmeubel-opstelling geplaatst als 'sweetspot' gebruikt. Dit zorgde er voor dat de 'centre' en de sub voor het gehoor wat verder weg stonden. Ik heb daarom de 'centre' een paar dB's en dm´s er bij gegeven om er voor te zorgen dat de 'centre' even luid zijn als en synchroon klinkt met de 'fronts'. De sub heb ik ook een paar dB´s en dm´s er bij geven om deze mooier te laten integreren in het geluidsbeeld. De instellingen van de auto-setup heb ik dus alleen gebruikt als leidraad.

    Gisteravond heb ik de instellingen van het 'bass-management' ('fronts' als 'small') geprobeerd met een film nl. de BD van New Kids:Turbo. Dit klonk meer overtuigend dan wanneer de 'fronts' als 'large' ingesteld waren. Vooral wanneer Rikkert met zijn Manta in beeld kwam.

    De sub die ik nu nog heb is nu dus alleen krachtig genoeg als de 'fronts' minder lage tonen krijgen. Wanneer ik muziek wil luisteren, zet ik de receiver liever in de stand 'pure direct'. De sub krijgt dan geen lage tonen, omdat het 'bass-management' dan uitgeschakeld is.

    @HTip:
    Voor zover ik weet staat de sub nu akoestisch op de meest ideale plaats. Waar deze nu staat is veel ruimte en zijn er dus weinig objecten in de buurt die voor 'staande golven' kunnen zorgen of het geluid 'dood' kunnen maken. Wel heb ik de zelfgemaakt voet nu vervangen door de pootjes en de sub op een tegel van MDF geplaatst zodat het tapijt niet het geluid kan dempen wat uit de poort komt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  23. #73

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Niveaus en 'crossover' heb ik op het gehoor aangepast en zou ik graag zo willen laten staan. Toen ik gebruik maakte van de auto-setup heb ik het midden van de zitmeubel-opstelling geplaatst als 'sweetspot' gebruikt. Dit zorgde er voor dat de 'centre' en de sub voor het gehoor wat verder weg stonden. Ik heb daarom de 'centre' een paar dB's en dm´s er bij gegeven om er voor te zorgen dat de 'centre' even luid zijn als en synchroon klinkt met de 'fronts'. De sub heb ik ook een paar dB´s en dm´s er bij geven om deze mooier te laten integreren in het geluidsbeeld. De instellingen van de auto-setup heb ik dus alleen gebruikt als leidraad.

    Gisteravond heb ik de instellingen van het 'bass-management' ('fronts' als 'small') geprobeerd met een film nl. de BD van New Kids:Turbo. Dit klonk meer overtuigend dan wanneer de 'fronts' als 'large' ingesteld waren. Vooral wanneer Rikkert met zijn Manta in beeld kwam.

    De sub die ik nu nog heb is nu dus alleen krachtig genoeg als de 'fronts' minder lage tonen krijgen. Wanneer ik muziek wil luisteren, zet ik de receiver liever in de stand 'pure direct'. De sub krijgt dan geen lage tonen, omdat het 'bass-management' dan uitgeschakeld is.

    @HTip:
    Voor zover ik weet staat de sub nu akoestisch op de meest ideale plaats. Waar deze nu staat is veel ruimte en zijn er dus weinig objecten in de buurt die voor 'staande golven' kunnen zorgen of het geluid 'dood' kunnen maken. Wel heb ik de zelfgemaakt voet nu vervangen door de pootjes en de sub op een tegel van MDF geplaatst zodat het tapijt niet het geluid kan dempen wat uit de poort komt.
    Het lijkt me niet dat je je nieuwe fronts heb gekocht om ze op het niveau van een satellietspeakertje te laten spelen. Je zult er ook een beetje aan moeten gewoon worden dat een full range speaker veel meer laag heeft dan een satelliet en dat eea heel anders ingesteld moet zijn om tot 1 harmonisch geheel te komen, zo draai ik momenteel zelf mijn CD's zonder daarbij de sub aan te hebben staan, genoeg bas en dat beetje extra wat de sub er nog aan toe voegt is niet echt nodig en de buren zullen het als ik iets harder speel minder merken, een beetje meer laag zullen ze eerder merken.
    Have fun and enjoy your collection

  24. #74
    Super Member
    Registratie datum
    Feb 2009
    Woonplaats
    Het goede doel zingt erover ;)

    Standaard

    Staande golven krijg je ook zonder objecten die in de weg staan. Lage frequenties vinden hun weg daar wel omheen. Het probleem met staande golven heeft de maken met de vorm en grootte van de ruimte, de zgn room-modes. Door de sub op de luisterplek te plaatsen en langs de wanden te kruipen kan je de ideale plaats vinden (wel filmpje maken )

    Ik heb overigens ook mijn fronts op small (kunnen tot 35 Hz) en dat geeft de mooiste integratie met de sub. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het zonde is van de mogelijkheden van de speaker, maar als het sublaag niet door de versterker hoeft te worden geleverd, krijgt het laag, midden en hoog meer kracht en lucht. De sub heeft een eigen versterker en die kan zich daar helemaal op focussen.

    Met de receiver op Pure Direct worden de fronts overig tijdelijk op large gezet en wordt de sub uitgeschakeld, dus je kan ook alleen over de fronts spelen. Dat doe ik (bijna) niet meer, maar dat ligt ook aan mijn sub natuurlijk.
    CA Electronics • PS Audio • Marantz • ALR/Jordan • Velodyne • inakustik • Furutech • JVC • Stewart

  25. #75

    Standaard

    In dit geval ben ik het met HTip eens. Wanneer de meeste lage tonen door de sub worden weergegeven, krijgt het midden en hoog meer lucht. Dit komt niet alleen door het ontlasten van de receiver, maar ook door het feit dat de lage tonen van de gewone luidsprekers niet het geluidsbeeld van de sub kunnen verstoren of andersom.

    Inmiddels ben ik met mijn huidige sub aan het experimenteren met 'downward firing. De pootjes heb ik daarvoor in een andere plank geschroefd en de sub heb ik met de woofer naar beneden op de pootjes gezet. Wat me met name opvalt is dat de lage tonen beter verspreid worden, maar dat de lage tonen wat minder 'vol' klinken als ik op de bank zit. Daarnaast ben (ook) ik er achter gekomen dat je een sub beter niet naar een bepaald punt kunt richten, omdat dit de kans op staande golven vergroot.

    Nog iets waar ik mee aan het experimenteren is, is 'bi-amping'. Bij de eerste keer aansluiten van de NS-555 heb ik nl. de kanalen van de 'fronts' vanwege de grotere reserves gebruikt voor de lagere en die van de 'surround-backs' voor de hogere frekwenties. Dit zorgde er voor dat de lagere tonen wel vol klonken, maar dat de hogere tonen niet gingen sprankelen.

    Nu gebruik ik de kanalen van de 'fronts' voor de hogere en de kanalen van de 'surround-backs' voor de lagere frekwenties. De hogere tonen gaan nu wel sprankelen, maar de lagere tonen zijn nu wat minder stevig.

    Blijkbaar zijn de eindtrappen voor de 'fronts' dus wat hoogwaardiger dan van de andere kanalen. Is ook wel logisch, omdat er alleen op de kanalen van de 'fronts' luidsprekers aangesloten mogen worden met een (minimale) impedantie van 4 Ohm. Bij de andere kanalen moet deze nl. 6 Ohm zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 3 van 9 EersteEerste 1234567 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •