Jagen op dvd's in Londen
Als onverbetelijke dvd-junkie heb ik in diverse steden op deze aardbol mijn vaste adressen. Ook in Londen. Iedereen weet ongetwijfeld de filialen van de winkelketens HMV en Virgin te vinden, maar hoeveel lezers kennen de ramsjwinkel Fopp, in Covent Garden?
Wat daar aan mooie aanbiedingen is aan te treffen, rechtvaardigt elke keer een bezoekje. Ik ga altijd met volle tassen de deur uit. Ik geef een paar recente voorbeelden.
De laatste keer schafte ik een dvd-box met vier films van acteur Jake Gyllenhaal aan voor acht pond, ongeveer 9,35 Euro volgens de huidige koers. In de box zit onder meer de director's cut van Donnie Darko, die ook los bij Fopp voor drie pond verkrijgbaar is.
Ook kon ik Fur (3 pond), de laatste behoorlijke film van Nicole Kidman niet laten liggen. Indrukwekkend is vooral door de ontroerende vertolking van de volledige behaarde Robert Downey jr.
Een andere aanwinst was de biopic The Notorious Bettie Page met een prachtige titelrol van Gretchen Moll. Om onverklaarbare redenen heeft deze film van HBO nooit de Nederlandse bioscopen gehaald. Ook wat arthouse-films betreft heeft deze winkel veel in huis. Werk van Bergman, Godard, Almodovar ligt daar voor een prikkie. Ook de minder gangbare titels.
Ik beperk me deze keer maar tot het dvd-aanbod van Fopp, want de filmliefhebber kan wat boeken betreft ook veel van zijn gading in deze winkel aantreffen. Twee pond voor de motoravonturen van Trainspotting-acteur Ewan McGregor, Long Way Down, is natuurlijk ook niet te versmaden.
Elke keer verbaas ik mij in Fopp over de variatie in het aanbod. Het is zaak om er snel bij te zijn. De box met alle komedies van de Farrelly-gebroeders, zoals There's Something About Mary, voor een luttele vier pond was binnen een week weg, zo kon ik met eigen ogen constateren.
PS: Op dvd-gebied in Londen heeft het Oxford-street filiaal van HMV, tegenover het undergroundstation Bond Street, het grootste aanbod. Daar kon ik de schade inhalen van mijn recente bezoek aan New York, waar Tarantino alle exemplaren van The Taking of Pelham 123 (inderdaad zonder komma's in de titel, dank aan de lezers uit Den Haag) had opgekocht. Bij HMV kocht ik het nog enige beschikbare exemplaar voor vijf pond.