Voor mij nog steeds onbetwist Raise the red lantarn van Zhang Yimou met Gong LI
Voor mij nog steeds onbetwist Raise the red lantarn van Zhang Yimou met Gong LI
Ik denk dat ik Himalaya de eer geef.
Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••
Dat is een moeilijke (de beste engelstalige film trouwens ook). Bovendien hou ik niet zo van dat onderscheid. Oud-nieuw; engelstalig-anderstalig; commercieel-artistiek: een norm zal er altijd moeten zijn: hoe is de film?
Maar goed, de thread bestaat, en als ik toch iets moet zeggen dan maar films uit een groot aantal verschillende landen:
1. Amarcord (Federico Fellini)
2. Kagemusha (Akira Kurosawa)
3. The Long Day Closes (Terence Davies)
4. Napoleon (Abel Gance)
5 Die eher der Maria Braun (Rainer Werner Fassbinder)
6. Le Charme Discret de la Bourgeoisie (Luis Bunuel)
7. Andrei Rublev (Andrei Tarkovski
8. The Seventh Seal (Ingmar Bergman)
9. Malpertuis (Harry Kumel)
0. Raise The Red Lantern (Zhang Yimou)
enz. enz.
Met stip op 1 : Vita e Bella
maar ook zeker niet onaardig :
Lola rennt
Soldaat van Oranje
Taxi
Amores Perros, Todo sobre mi Madre, la Haine, Da hong deng long gao gao gua (Raise the Red Lantern ), Shichinin no samurai (7 samurai ), la Vita e Bella, le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, Central do Brasil, Sonatine, Hana-Bi, Rashomon, Lola Rennt, Festen, Yi ge dou bu neng shao (Not one less ) en Soldaat van Oranje Ik ben er nog heel wat vergeten maar dit is in ieder geval een mooi lijstje
Das Boot van Wolgang Petersen.
gr,
Bas
"Can't talk little man?.... bet you can play none either" - Crossroads (1986).
geen idee, te weinig films ken ik. Taxi 1 en 2 zijn wel goed.
Soldaat van oranje denk ik. Zou fijn zijn als die een keer op dvd uitkwam.
DAENS
LE GRAND BLEU
LE HUITIEME JOUR
HET GEZIN VAN PAEMEL
LES RIVIERES POURPRES
HECTOR
ik vond de crimson rivers wel gaaf,
en natuurlijk De Soldaat van oranje zonder twijfel
Is al uit op DVD als Soldier from Orange. Alleen geen Ned. Subs maar dat is in dit geval niet nodigOorspronkelijk gepost door eisbaer
Hm, ik ga ook voor een top 5 i.p.v. 1 titel:
La cité des enfants perdus
Festen
Le fabuleux destin d'Amélie Poulin
Fucking Åmål
Christiane F. - Wir Kinder von Bahnhof Zoo
Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II
Nog meer fraais en aardige alternatiefjes voor Hollywood:
Rashomen (Akira Kurosawa)
Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore)
Il Postino (Michael Radford)
Kaidan (Masaki Kobayashi)
La Femme Infidele (Claude Chabrol)
Pather Panchali (Satyajit Ray)
Le Testament D'Orpfhee (Jean Cocteau)
Ladre di Bicicleclette (Vittorio De Sica)
37,2 Le Matin, Diva (Jean-Jaques Beineix)
The Ballad of Narayama (Shosei Imamura)
Pauline a la Plage, Le genou de Claire (Erich Rohmer)
and so on... hopefully soon on DVD
In willekeurige volgorde 10 toppers:
Soldaat Van Oranje
L'Avventura
81/2
Les Enfants Du Paradis
Idi I Smotri
Les Quatre Cents Coups
The Hidden Fortress
Aguirre, Wrath Of God
Le Trou
Ordet
When once asked to name his favorite directors, Orson Welles cited "The old masters . . . By which I mean John Ford, John Ford and John Ford."
A Collection Of Oldies But Goldies
Ik vond KARAKTER een hele goeie film
HK movies;
-Days of Being Wild (door wong kar wai, met leslie cheung en maggie cheung, drama)
-In The Mood For Love (ook door wongkarwai, met tony leung en maggie cheung...heerlyke 2disc versie ook)
-Ashes of Time (ÓÓK WKW...met leslie, tony, maggie en nog wat bekende HK acteurs en actrices...HELE mooie muziek en cinematography, en zeer diep verhaal...heel mooi...)
-Shaolin Soccer (een van de leukste comedies OOIT, starring stephen chow...deze film zal ook in hetw esten uitgebracht worden, maar de angst is dat ie heving gecut en gedubbed zal zyn dus dan kun je hem maar het beste vermyden...als je de HK DVD importeert dan zal ie goed bevallen)
-Fist of Legend , beste martial arts film OOIT! Zal ook alleen gecut en dubbed hier uitgebracht worden, dus ook weer niet het geld waard...je kunt beter wachten tot ze een degelyke originele versie uitgeven...ipv de Disney versie...
-Hard Boiled, maar koop niet de versie die nu in de FRS ligt want die disc is shit...
Korea:
- Friend (gangster/friendship)
- Mememto Mori (perfect)
Japan;
- Anime's als Akira (duh!), My Neighbour Totoro, Spirited Away, Princess Mononoke, Lain Serial Experiment en nog vele anderen...
- The Ring 1 en The Ring 2 (horror)
- Battle Royale
France;
- La Haine
- A Single Girl (Virginie Ledoyen is zó mooi in deze film... )
Er zyn nog vele anderen, maar kan er nu ff niet opkomen...
natuurlijk: De lift
Festen en La Haine
Cinema Paradiso
Raise the red lantern
Five girls and a rope
Tampopo
Nosferatu (Herzog)
Au revoir les enfants
Wild Strawberries
Cyrano de Bergerac
Stalker
Gelukkig nu op DVD (UK) met Nederlandse subs
Voor mij zijn dat de volgende films:
Christine F.
Fellini's Vrouwenstad
Mother India
La Vita E Belle
Crimson Rivers
Le Innocente
Soldaat van Oranje
Mission Kashmir
Crouching Tiger, Hidden Dragon
El Mariachi
Er zullen er wel meer zijn, maar daar kan even niet op komen.
De twee Belgische films Toto Le Héros en C'est Arrivé Près de Chez Vous zijn anders ook echte aanraders.
Kikujiro (Takeshi Kitano)
Crouching Tiger Hidden Dragon, wat een ontiegelijk gave film. Maar ook inderdaad Seven Samurai, Festen en ik denk ook 8,5, maar deze heb ik nog niet gezien.