Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 30 worden weergegeven.

Discussie: .

  1. #1

    Question .

    .
    Laatst aangepast door jurriaan : 29-09-2011 om 14:47 Reden: Ivm privacy is dit bericht verwijderd.

  2. #2

    Standaard

    Hoi Jurriaan,

    Allereerst van harte welkom op het DVD.nl forum! Je hebt mijns insziens een mooie set aangeschaft voor Home Theater gebruik.

    De automatische luidsprekerinstelling werkt niet in alle gevallen goed. Je kunt proberen om deze autosetup nogmaals uit te voeren en dan bekijken of hij 't allemaal een beetje goed heeft gedaan.

    Mocht dit geen oplossing bieden, kun je uiteraard handmatig een hoop doen. Je dient onderstaande instellingen te doen het het setupmenu van je reciever. Hiervoor moet je meestal de "Monitor Out" uitgang (S-video of geel tulpje) aansluiten op je TV:

    - Zet alle speakers op "Small";
    - Meet de afstand van iedere speaker tot de luisterpositie en voer deze in onder "Distance Settings";
    - Zet alle "Channel Levels" op "0";
    - Zet de Cross-over voor je subwoofer op 80Hz of 100Hz (probeer eerst 80, levert dit "gaten"op in de weergave, zet 'm dan op 100Hz);
    - Vervolgens kun je de "Channel Levels" aanpassen zodat alle speakers vanaf de luisterpositie even luid klinken. Dit is erg lastig om op basis van je gehoor te doen. Een dB-meter is hiervoor beter geschikt.

    Mocht je deze niet hebben, kun je proberen dit op gehoor te doen. Tip: begin met de linker voorspeaker en laat deze op "0" staan. Stem de rest af t.o.v. deze speaker door alleen de "Channel Level" hoger of lager te zetten (dus niet via de grote volumeknop).

    Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Probeer waar mogelijk gebruik te maken van de zoekfunctie, er zijn al veel treads gestart over dit onderwerp. Verder wens ik je veel plezier op dit forum!
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 21-05-2007 om 10:49
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jurriaan Bekijk bericht
    Dank je voor je info!
    Volgens mijns inziens was mijn dvd speler niet echt goed , ik kwam er namenlijk nog niet uit en ben een nieuwe dvd speler gaan halen een ONKYO DV SP504E.(geweldig geluid zeg en beeld ook super)
    klonk gelijk 1000maal beter dan mijn oude philips van 99 euro.
    En samen met de tips van peter nog veel mooier!

    Maar wat zijn precies gaten in de weergave????

    En heeft iemand tips wat betreft mijn eerdere vraag over mijn equalizer??is daar een stappenplan voor en .....?????
    Jurriaan,

    Met gaten in de weergave in de weergave bedoel ik dat er een deel van het frequentiegebied wegvalt tussen hoog en laag. De crossover functie in het setupmenu van je reciever gebruik je om de kantelfrequentie aan te geven waarop de overige luidsprekers stoppen met weergeven en je subwoofer dit voor zijn rekening neemt.

    Dit doe je simpelweg omdat de luidsprekers maar tot een bepaalde frequentie de tonen goed weer kunnen geven. In de meeste Home Theatersystemen wordt 80Hz als kantelfrequentie (crossover) gebruikt.

    Mocht echter blijken dat hierdoor hoorbaar tonen missen, kun je deze ook hoger instellen, bijvoorbeeld op 100Hz.

    Wat equalizer betreft. Volgens mij heeft de Onkyo reciever alleen een balance-, bass- en tremblefunctie als equalizer (correct me if I'm wrong) Op zich zou het allemaal al goed moeten klinken als je die 3 functies op "0" of neutraal instelt. Als je dit niet bedoelt net equalizer, leg 't dan nog even wat duidelijker uit.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  4. #4

    Standaard

    Die cross-over die Onkyo aangeeft is een erg globale. Of je voor 100hz of 120hz moet gaan moet je gewoon luisteren. Wat jij het mooiste vindt, is het beste. 80hz zou nog kunnen maar lager zou ik niet gaan. Dan ga je namelijk een stuk geluid missen. Je sub werkt dan nog maar mee tot 60hz terwijl je speakers maar tot 80hz kunnen weergeven. Veel tonen tussen 60hz en 80hz zul je dan niet of zachter horen.

    Dat geluid dat je per speaker kunt instellen moet je gewoon vergeten. Daar zou ik niet te snel mee gaan prutsen. Tenzij je meetapparatuur hebt waarmee je kunt uitlezen dat je met een bepaalde frequentie een duidelijk probleem hebt in je ruimte.

    Succes!
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  5. #5

    Standaard

    als je de crossover op 60Hz zet, gaat alles van 60Hz en lager naar je subwoofer, de rest naar je fronts. Omdat jouw fronts waarschijnlijk niet zo heel groot zijn, is dat dus geen goed idee.
    Als je de crossover op 150Hz zet, gaat alles van 150Hz en lager naar de sub, dat zou ik ook niet doen omdat je fronts dan nogal veel laag missen.

    Het meest ideale is de frequentie weten waar je fronts beginnen (ik schat bij jouw rond de 100Hz) en daar dan ongeveer 20 Hz boven de kantelfrequentie instellen. Op deze manier overlappen de fronts en je sub elkaar mooi en heb je dus geen "gaten" in je geluid. Dus als jouw fronts bij 100Hz beginnen is de 120 Hz die de manual aangeeft correct. De 80Hz die meestal wordt gebruikt geld meer voor boekenplankspeakers en groter, voor sattelietsets is dat idd meestal; 100-120 Hz.

  6. #6

    Standaard

    ik heb de onkyo 604, ik heb hem gewoon ingesteld met de meegeleverde 'instel' microfoon. naar mijn mening ging dat prima. ik ben daarna gewoon een beetje gaan spelen met de instellingen en op mijn gemak geluisterd wat ik het mooiste vond. ik ben er toen wel een hele tijd mee bezig geweest.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jurriaan Bekijk bericht
    Hallo Edgar.

    Mijn fronts zijn 15 x 43 x 20 cm groot en van hout, met 2x 12cm speakers en 1 hogetoon speaker van 2.2 cm.(niet echt klein dus)
    de technische gegevens:
    spekers front+center 55hz-50khz
    versterker vermogen 90w+90w alle kanalen
    versterker frequentiebereik 10hz-100khz

    jij zegd: Het meest ideale is de frequentie weten waar je fronts beginnen!
    ???? waar beginnen ze nou? of moet ik dan weer ergens anders naar kijken dan die gegevens die ik hierboven heb aangegeven?
    jouw sperakers beginnen met weergeven bij 55Hz. Dat is meestal het -6dB punt maar ik zal je eencomplete technishce omschrijving hiervan besparen.

    Waar het op neer komt is dat speakers een bepaalde opgave meekrijgen waarbionnen zij weergeven, echter de onder en bovenkant van deze opgaves zijn meestal met vervorming/niet volledig. Je kunt er grofweg 35% bijdoen om te weten vanaf welke frequentie je speaker echt goed weergeeft.

    In jouw geval beginnen ze bij 55Hz maar dat dus wel met wat "vervorming" doen. Echt strak weergeven doen ze dus vanaf ongeveer 75-80Hz. Als je crossover dan ook op 80Hz zet, overlappen sub en speakers elkaar dus niet en zul je een "gat" in je geluid ervaren, je mist iets in het geluid. Om dat op te vangen zul je dus je crossover hoger moeten zetten, namelijk op 100 of 120 Hz.
    Omdat zoals ik al zei elke speaker te maken heeft een opgegeven weergave bereik en een echt weergave bereik geld dat ook subs. Je sub zal waarschijnlijk, zoals veel subs, vanaf zo'n 140Hz kunnen weergeven.

    Nu is de truc dus om van zowel je sub als je speakers eerst het 0dB punt in te schatten ( dus vanaf welke frequentie ze echt zonder vervorming weergeven) en je crossover zo in te stellen dat het beide punten overlapt.
    Het 0dB punt van jouw speaker zal op ongeeveer80-Hz liggen, je sub op 120Hz (mijn schatting). Als je je crossover dus op 120Hz zet, zit de sub tegen de bovenkant van zijn kunnen aan en denk ik dat hij misschien zelfs wel wat zal overheersen. Als je de crossoverop 100Hz zet, heb je in theorie een hele mooie overlapping (namelijk 20Hz) maar klinkt dat ook mooi? Je zou dus zowel 120Hz als 100Hz moeten proberen om te luisteren wat jij zelf het mooist vind klinken.

    Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jurriaan Bekijk bericht
    Dank je !!!!!!! ik snap je helemaal!
    Fijn dat ik nu weet waar mijn speakers beginnen.(en waar ze goed gaan klinken).
    Langzaam ga ook ik alles snappen.En door alle hulp van iedereen word het ook steeds leuker !

    Dank jullie allen.
    geen probleem, daar is het forum voor, nog even en je hebt upgraderitus en spendeert al je vrije tijd in audiozaken en op HT/audio sites

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jurriaan Bekijk bericht
    Nu je weet wat voor speakers ik heb en waar mijn 0 punten liggen , moet ik dan volgens jou mijn speakers op large of small zetten ?
    E double bass aan uit?

    En even een kleine correctie, niet alle tijd kan in een audiozaak gaan zitten .
    Je vergeet namenlijk iets heel belangrijks .
    Speakers op small.

    Wat zegt je handleiding over double bass? Dat lijkt me een specifieke optie voor Onkyo.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  10. #10

    Standaard

    Wat alexander al zegt, je speakers op small. Small en Large heeft niets met de fysieke maat van je speakers temaken, maar met hoeveel zij kunnen weergeven. Large houdt in dat een speaker alles kan weergeven inclusief eventueel LFE (wat soms to 12Hz gaat) en Small dat zij geen LFE kunnen weergeven. Het is daarom ook verstandig om eigenlijk elke speaker op small te zetten, zelfs al zou hij theoretisch 12Hz kunnen weergeven. Waarom, omdat je dan meer rust in je geluidsbeeld krijgt en bovendien, waarvoor heb je anders een subwoofer?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Wat alexander al zegt, je speakers op small. Small en Large heeft niets met de fysieke maat van je speakers temaken, maar met hoeveel zij kunnen weergeven. Large houdt in dat een speaker alles kan weergeven inclusief eventueel LFE (wat soms to 12Hz gaat) en Small dat zij geen LFE kunnen weergeven. Het is daarom ook verstandig om eigenlijk elke speaker op small te zetten, zelfs al zou hij theoretisch 12Hz kunnen weergeven. Waarom, omdat je dan meer rust in je geluidsbeeld krijgt en bovendien, waarvoor heb je anders een subwoofer?
    Waarbij ik dan toch wil zeggen dat als je speakers hebt die tot 12hz gaan je een behoorlijke sub nodig hebt om dat te verbeteren....
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  12. #12

    Standaard

    Dat zullen dan wel actieve speakers zijn fnie:
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Seth__Gekko Bekijk bericht
    Dat zullen dan wel actieve speakers zijn fnie:
    Full range is in principe vanaf 20hz.

    En mocht je een set hebben met 5 speakers die dat kunnen dan blijf ik bij mijn uitspraak.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  14. #14

    Standaard

    Wat ik meestal vertel is dat je luidsprekers die frekwenties beneden de ~90Hz (of de lage tonen) zonder problemen goed kunnen weergeven, de luidsprekers op "Large" kan zetten en dan "Bass" regelaar op neutraal (0 dB). De Subwoofer laat je als het nodig is, ook de lage tonen weergeven tot de ingestelde "cross-over".

    Om dit juist in te stellen kun je de AV-receiver beter instellen op "Stereo" en dan naar een CD te luisteren. Het is nl. afhankelijk van de luisteromgeving en de totale set-up.:wink:

    @jurriaan:
    De "Double Bass" is waarschijnlijk een soort "loudness" en deze zou ik in principe gewoon uit laten staan.

    Instellen van de niveaus kun je het beste doen m.b.v. een THX optimizer die op bvb op de DVD van Finding Nemo staat of anders een test DVD. Wanneer je de test-generator van de receiver gebruikt is het mogelijk dat de sub op een algemeen niveau ingesteld wordt i.p.v. de LFE.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wat ik meestal vertel is dat je luidsprekers die frekwenties beneden de ~90Hz (of de lage tonen) zonder problemen goed kunnen weergeven, de luidsprekers op "Large" kan zetten en dan "Bass" regelaar op neutraal (0 dB). De Subwoofer laat je als het nodig is, ook de lage tonen weergeven tot de ingestelde "cross-over".
    Waarom adviseer je de speakers op 'large' te zetten? Dat is toch volkomen NIET logisch.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  16. #16

    Standaard

    Gerco, ik snap de logica van jouw Large ook niet helemaal eigenlijk.
    Voor stereo kan het wel, maar daar zit geen apart LFE kanaal in.
    Voor HT gebruik echt alles op small bij mij hoor.

  17. #17

    Standaard

    hoe en waar kan je je luidsprekers op large of small zetten. die optie ben ik niet tegen gekomen.

    groet fRank

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88 Bekijk bericht
    hoe en waar kan je je luidsprekers op large of small zetten. die optie ben ik niet tegen gekomen.

    groet fRank
    In het Setupmenu van je reciever kun je dit instellen. Meestal onder een optie als "Speaker Configuration". Dan kun je per speaker aangeven of deze op "LARGE" danwel "SMALL" moet staan.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  19. #19

    Standaard

    staat er bij mij niet in. alleen het aantal hz voor front, center, surr back. en of de subwoofer aangesloten zit.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88 Bekijk bericht
    staat er bij mij niet in. alleen het aantal hz voor front, center, surr back. en of de subwoofer aangesloten zit.
    RTFM!!!!!!

    Dat staat er zeker wel in.

    Kijk maar bij advanced settings. Daar staat eerst een stukje uitleg en dan kun je alles instellen vanaf optie 3.

    Optie 3 is sub ja of nee. De opties daarna is voor de crossover per speaker. Staat je sub op nee kun je waarschijnlijjk bij de volgende functies ook niets instellen.

    Handig zo'n handleiding.....

    Hetzelfde bij de bass boost:

    Dat wil zeggen dat je speakers op large moeten staan en dat de bas dan naar de fronts toegaat en naar de sub. Optie werkt natuurlijk niet als je speakers op small staan. In ieder geval geen aanrader deze optie.
    Laatst aangepast door Alexander D : 24-05-2007 om 16:01
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  21. #21

    Standaard

    nee ik moet je teleurstellen het staat er echt niet in.
    er word in ieder geval niet gesproken over large of small. mijn sub instelling heeft altijd op yes gestaan aangezien ik die er ook al een tijdje op aangesloten heb. na puntje 3 word alleen over de wisselfrequentie gesproken. voor front, center en surr back.
    ik had al gekeken in de handleiding.:wink:

  22. #22

    Standaard

    @Frankie88: bij jouw reciever wordt bij "Speaker Config" inderdaad niet geproken over "LARGE" en "SMALL". In plaats daarvan heet "LARGE" bij jouw reciever "FULL BAND". Voor "SMALL" heb je meerdere keuzen: 40Hz, 50Hz, 80Hz, 100Hz, 120Hz, 150Hz en 200Hz.

    Letterlijk citaat uit de handleiding pagina 62:
    Geef Full Band op voor luidsprekers die goed lage tonen
    met een lage frequentie kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld
    luidsprekers met een flinke woofer. Geef voor kleinere
    luidsprekers een wisselfrequentie op. Geluiden onder de
    wisselfrequentie worden uitgevoerd door de subwoofer
    in plaats van de luidspreker. Raadpleeg de handleiding
    van uw luidsprekers voor optimale wisselfrequenties.
    Lijkt me een duidelijk verhaal. Je kunt bij jouw Onkyo zelfs per speaker aangeven wat de crossover frequentie is.
    Handig zo'n handleiding nietwaar?
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 25-05-2007 om 07:31
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88 Bekijk bericht
    nee ik moet je teleurstellen het staat er echt niet in.
    er word in ieder geval niet gesproken over large of small. mijn sub instelling heeft altijd op yes gestaan aangezien ik die er ook al een tijdje op aangesloten heb. na puntje 3 word alleen over de wisselfrequentie gesproken. voor front, center en surr back.
    ik had al gekeken in de handleiding.:wink:
    Beste Frank,

    Ik vertel je bij welk onderdeel het staat (advanced settings) en vanaf welke optie je de speakers kunt gaan instellen en jij gaat mij nog steeds vertellen dat het er niet in staat?

    Kijk eens goed of er niet een paar pagina's uit je handleiding gevallen zijn....

    Zie verder het bovenstaande antwoord van Peter.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  24. #24

    Standaard

    hehe nu zie ik het ook ik zat denk ik iets te gefocust op het woord small en large. weet ik veel dat het ook wisselfrequentie genoemd word. en sorry dat ik zo eigenwijs was/ben. ik heb er in ieder geval van geleerd:P

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frankie88 Bekijk bericht
    hehe nu zie ik het ook ik zat denk ik iets te gefocust op het woord small en large. weet ik veel dat het ook wisselfrequentie genoemd word. en sorry dat ik zo eigenwijs was/ben. ik heb er in ieder geval van geleerd:P
    No worries, succes met instellen! :razz:
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •