De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 6 ohm fronts, versterker vraagt 4 of 8?

    Op mijn Yamaha RX-V750 (7.1) versterker wil ik twee Yamaha NX-E800 aansluiten. Daarnaast heb ik 5 (Sony) sattelites en een (Sony) subwoofer.

    Nu zijn de fronts 6 ohm, de sattelites en subwoofer 8. De receiver geeft me via een schakelaartje de volgende opties:

    Optie 1: Fronts 4 ohm, surround 6 ohm, surback 6 ohm, subwoofer 6 ohm.
    Optie 2: Fronts 8 ohm, surround 8 ohm, surback 8 ohm, subwoofer 8 ohm.

    Wie helpt mij de juiste keuze te maken? (m.a.w., ik heb de ballen verstand van ohm)
    Laatst aangepast door Rik P. : 16-06-2007 om 19:11

  2. #2

    Standaard

    Ik denk dat beide opties wel kunnen.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Maar zijn er consequenties waarmee ik rekening moet houden?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvdplas Bekijk bericht
    Maar zijn er consequenties waarmee ik rekening moet houden?
    Mogelijk als je héél hard wil gaan spelen. Bij normaal gebruik niet.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  5. #5

    Standaard

    1. Die subwoofer is waarschijnlijk aktief en kun je dan beter op de pre-out aansluiten.
    2. De receiver biedt niet de mogelijkheid om een luidspreker uitgang te gebruiken voor een passieve subwoofer. Een passieve sub kun je alleen als onderdeel van een sat-sub systeem aansluiten.
    3. Bij de opties bedoel je waarschijnlijk de center i.p.v. de subwoofer.
    Stand 2 zal geen problemen geven om dat de sateliet luidsprekers een lagere ingangsgevoeligheid hebben. Je moet de geluidssterkte daarom hoger zetten voor hetzelfde resultaat als bij een gemiddelde luidspreker. De sateliet luidsprekers vragen dus niet om een hoge stroomsterkte. Bij versterkers en receiver is de stroomsterkte meestal de "bottleneck". De NX-E800 luidsprekers kun je beschouwen als gemiddeld. Deze zullen ook niet een hoge stroomsterkte vragen.

    De impedantiekeuze is bedoeld voor de receiver en niet voor de luidspreker. Deze is alleen van belang wanneer er grote(re) luidsprekers op aangesloten worden (met een hogere ingangsgevoeligheid) die moeilijker aanstuurbaar zijn en een hogere stroomsterkte vragen. Denk hierbij aan zuilen met dubbele woofers van 13cm of groter.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Ik bedoelde natuurlijk de center, stom inderdaad. De actieve sub zit natuurlijk op de pre-out.

    Maar de NX-E800 vind het dus niet erg om op een 8ohm versterker te zitten, ondanks dat ze zelf 6 ohm zijn?

    Op het moment heb ik de versterker inderdaad in stand 2 staan, maar ik durfte het niet aan stand 1 te proberen. Overigens viel het me al op de ik de versterker een stuk verder open moet zetten om geluid te krijgen (t.o.v. de 8ohms die er eerst aan hingen).

  7. #7

    Standaard

    Sorry, ik bedoel stand 1.

    De luidsprekers zijn in dit geval de zwakste schakel van de keten. Dit biedt ook het voordeel dat de receiver ook de luidsprekers goed onder controle kan houden bij een wat hogere geluidssterkte. Dit zal ook de beleving ten goede komen.

    Bij een veel te hoge geluidssterkte zullen de luidsprekers eerder beschadigen. Dit komt echter bijna nooit voor omdat dit meestal ook niet meer prettig luistert.:wink:
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 19-06-2007 om 19:45
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Dus even voor de duidelijkheid, je adviseert me de schakelaar naar stand 1 te zetten?

  9. #9

    Standaard 6 ohm

    je Yamaha gewoon op 8 ohm instellen, geen probleem.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvdplas Bekijk bericht
    Dus even voor de duidelijkheid, je adviseert me de schakelaar naar stand 1 te zetten?
    Het verschil tussen stand 1 en stand 2 zul je nauwelijks horen, alleen als je luidsprekers gebruikt met een hoge gevoeligheid en een hoge belastbaarheid.
    In stand kan de receiver de luidsprekers dan wat makkelijker aansturen omdat de stroomsterkte waar de luidsprekers om vragen, wat hoger kan zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •