De resultaten 1 tot 14 van 14 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "Het upscalen doet de (veel duurdere) HDTV zelf wel"

    Ik kom de stelling "Het upscalen doet de (veel duurdere) HDTV zelf wel" een aantal keer tegen in reviews van bijvoorbeeld kieskeurig.nl. Een reden om niet naar upscalende DVD-spelers te kijken zou je zeggen.

    Hoe denken jullie hierover?

  2. #2

    Standaard

    Allemaal afhankelijk van de kwaliteit van de scaler in tv en dvdspeler.

    Deze stelling is te kort door de bocht maar goed, heel betrouwbaar is Kieskeurig ook niet.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvdplas Bekijk bericht
    Ik kom de stelling "Het upscalen doet de (veel duurdere) HDTV zelf wel" een aantal keer tegen in reviews van bijvoorbeeld kieskeurig.nl. Een reden om niet naar upscalende DVD-spelers te kijken zou je zeggen.

    Hoe denken jullie hierover?
    Via scart?
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  4. #4

    Standaard

    Vergeet niet de doelgroep van kieskeurig, dat zijn meetsal mensen die bij dozenschuivers hun spullen halen en dan vaak nog zo goedkoop mogelijk ook. Als die een DVD speler van 20euro kopen en een HDTV van 1500 euro kan ik me zo voorstellen dat de TV betere scalers heeft dan de speler en vanuit dat oogpunt moet de stellign bekijken. Alleen dat moeten ze er wel even bij vermelden want zo is de stelling nogal boud en onwaar.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Zoals al gezegd hangt het veel van de hardware af natuurlijk. Probleem bij met name HD-ready TV's is wel dat deze meestal een voor HDMI non-standaard resolutie gebruiken (1366x768). Als je speler upscaled naar 720p of 1080i/p, dan moet de TV dus alsnog scalen. En ook wanneer er overscan plaatsvindt, moet er opnieuw gescaled worden.
    Een goedkope dvd speler zal dan ook nooit n HDMI hebben ... dit is 'n non topic verder.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Volgens mij heb je toch al spelertjes van krap 200 euro met HDMI aansluiting tegenwoordig.
    Dat klopt alleen daar heeft de Topic Starter het helaas niet over ... en ja HDMI spelers heb je al rond de 60 euro (of het goed is anders), maar goedkope spelers heb je dan ook al voor 15 euro.. is maar net waar de lat gelegd wordt door de eindgebruiker.

    Maar 'n dvd speler die via scart loopt zal niet upscaled worden, en de spelers die HDMI hebben zijn voorzien van een upscaler.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Zie het nu ook ja ..... maar een speler van 15-20 euro? Dat kan nooit veel meer zijn dan een schoendoos met een stekker .
    Helaasch ja, je zou mensen de kost moeten geven die die zooi gebruiken...

    over component gesproken, is dit niet enkel 480i output vanuit de speler? zou mij benieuwen hoe dit eruit zit op 720p..
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Ik heb geen praktijkervaring met upscaling DVD spelers over component overigens. Mijn speler verzorgt het alleen via de HDMI uitgang; component is 575i/p of 480i/p (afhankelijk van het signaal en de instellingen).

    Maar 720p is wel mogelijk over component. Heb hier een keer de Xbox360 van een vriend van me via component aan de beamer gehad, en dat leverde een heel fraai plaatje op .... zo fraai zelfs, dat 'ie terstond zijn Sanyo Z1 verruilde voor een Panasonic PT-AX100 .
    Dit gaat over het feit dat er 'n upscaler in zit, de TS heeft het over spelers zonder deze zgn. upscaler.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Njah, de vraag was eigenlijk: welke van de twee kun je het beste de scaling laten verzorgen. Hij stelt dat je beter een goedkope speler zonder upscaling kunt kopen en het scalen door de (veel duurdere) TV moet laten doen.

    Maar goed, laten we geen welles-nietes discussie gaan voeren over de interpretatie van de vraag . Ik heb daar tegenwoordig niet zoveel zin meer in .
    Ben het hiermee helemaal met je eens... laat de TS maar wat opheldering geven!
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvdplas Bekijk bericht
    Ik kom de stelling "Het upscalen doet de (veel duurdere) HDTV zelf wel" een aantal keer tegen in reviews van bijvoorbeeld kieskeurig.nl. Een reden om niet naar upscalende DVD-spelers te kijken zou je zeggen.

    Hoe denken jullie hierover?
    TV's zullen in alle gevallen al hun pixels van een signaaltje voorzien, ook via het door scart aangeboden signaal zal toch netjes in beeld gebracht moeten worden.

    Doch een HDMI aansluiting naar de TV verdient een voorkeur boven de analoge aansluitingen, hiermee wordt in het geval van een DVD afspelen een extra omzetting voorkomen en het signaal via HDMI is practisch niet storingsgevoelig.

    Het verschil tussen een pal DVD met 576 beeldlijnen en een HDTV met 720 beeldlijnen(of al die varianten daarom heen 768 etc etc) is niet echt groot, de TV zal daar in de meeste gevallen wel een heel mooi plaatje van maken, toch kan een geupscalede DVD er in de praktijk mooier uitzien, doch dit is geheel afhankelijk van de door de DVDspeler gebruikte chipset en de TV, zo zijn er in de praktijk ontelbare combinaties mogelijk, zoveel zelfs dat je op jouw stelling eigenlijk niet een eensluidend antwoord kunt geven.

    Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een DVDspeler met HDMI(niet storingsgevoelig, minder omzettingen van het signaal) aansluiting en als je een TV van 1500 euro hebt, dan zul je ook geen moeite hebben om een DVDspeler van rond de 100 euro met HDMI aansluiting, aan te schaffen. Voor mensen met een Full HDTV zijn er ook voor rond de 100 euro al DVD spelers te koop die kunnen upscalen naar 1080p.

    Praktijk voorbeeld is bij mij dat de speler met het 1080i signaal als veel fijner wordt ervaren dan de 3x duurdere speler met 1080p signaal.
    Bij de HD Ready TV wordt het geupscalede signaal meer gewaardeerd dan een signaal dat niet is geupscaled.

    Mijn persoonlijke mening is dat ik als eigenaar van een HDTV geen speler zou willen kopen die niet beschikt over HDMI..... met andere woorden voor mij is die HDMI aansluiting een absolute must.
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Om de stelling dan maar even te verhelderen: het lijkt mij dat in elke HD-Ready/Full HD televisie een upscaler zit. Nu zijn er tegenwoordig ook DVDspelers die die handeling kunnen verrichten. Maar is dat wel nodig, aangezien de TV dat ook kan? Veelal is de prijs van de TV vele malen hoger, kunnen we daaruit opmaken dat de gebruikte upscaling-componenten ook beter zijn?

    Heeft het dus zin een upscaling DVDspeler te kopen als je een HD-scherm hebt?

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvdplas Bekijk bericht
    Om de stelling dan maar even te verhelderen: het lijkt mij dat in elke HD-Ready/Full HD televisie een upscaler zit. Nu zijn er tegenwoordig ook DVDspelers die die handeling kunnen verrichten. Maar is dat wel nodig, aangezien de TV dat ook kan? Veelal is de prijs van de TV vele malen hoger, kunnen we daaruit opmaken dat de gebruikte upscaling-componenten ook beter zijn?

    Heeft het dus zin een upscaling DVDspeler te kopen als je een HD-scherm hebt?
    Daar is geen eenduidig antwoord voormogelijk.

    Je zou het moeten testen. Laat je dvd speler een standaard signaal uitzenden en de tv alle scaling doen. Daarna een test waarbij 720p (voor hdready, maar dan moet de scaler van de tv vaak nog scalen naar 768) en 1080p wordt uitgezonden naar je fullhdscherm.

    Misschien zie je geen verschil misschien vind je een van de twee opties beter.
    Every damn person in this sick and twisted world worries me so much I only feel safe in the OHT!!
    Many thanks to David L. for pointing me in the right direction.

    DVD.NLLER januari 2007

  13. #13

    Standaard

    Voor 'n up te scalen signaal heb je 'n component of hdmi cable nodig... heb je deze niet zal er hooguit 'n RGB signaal in matige kwaliteit omgezet worden naar zgn. HiDef.... echter kan het ook zijn dat die FullHD tv gewoon op 480p/i gaat draaien, heb je deze wel zit er 9 vd. 10 keer 'n upscaler in

    Echter kan het ook zijn dat 'n component signaal enkel in 480interlaced weergeven wordt. Dan komt de vraag, waarom zou je 'n speler zonder upscaler kopen.

    Heeft het dus zin een upscaling DVDspeler te kopen als je een HD-scherm hebt?
    In my humble opinion ... Jah! met name alleen al om de connectivity.
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  14. #14

    Standaard

    Wanneer er gebruik waordt gemaakt van de bij een DVD speler ingebouwde upscaler, is de kans ook groter dat de Lip-sychronisatie wordt verbeterd.

    De DVD speler houdt er dan rekening mee dat "upscaling" (en "de-interlacing") voor vertraging van het beeld zorgt en zal daarom ook het geluid wat vertragen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •