De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Zijn PCM 5.1 en 6.1 niet bedoeld voor Audio?

    Het lijken mij meer formaten die beter geschikt zijn voor audio omdat deze eigenlijk al gedecodeerd zijn. Bij DSD (SACD) wordt dit dan ook zonder DSP beweking naar de luidsprekers gestuurd. Ik noem dit zelf een statisch geluidsformaat.

    Bij een formaat als DD en DTS en de varianten daarvan, is het volgens mij de bedoeling dat de decoder, DSP en de microprocessor er voor moeten zorgen dat het geluidsbeeld wordt aangepast voor weergave in de woonkamer of thuisbioscoop. Je kunt dan horen waar de geluiden volgens de makers vandaan zouden moeten komen i.p.v. uit welke luidspreker. Ik noem dit daarom dynamische geluidsformaten.

    De vraag is dus eigenlijk:
    Is een statisch geluidsformaat wel geschikt voor een dynamisch geluidsbeeld?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  2. #2

    Standaard

    Het hele idee van SACD is toch juist om nog nauwkeuriger en ruimtelijker muziek te ervaren? Het is uberhaupt ook nooit de bedoeling om muziek te koppelen aan de linker of rechter luidspreker....

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rvvnr1 Bekijk bericht
    Het hele idee van SACD is toch juist om nog nauwkeuriger en ruimtelijker muziek te ervaren?
    Dat niet alleen.
    Het kan ook gebruikt worden om geluiden of instrumenten anders te plaatsen zodat het bv lijkt of deze in een cirkel rond de luisteraar(s) zijn geplaatst.

    Het probleem bij SACD is dat de decoders voor DSD zich bijna altijd alleen in de speler bevinden en dat je deze dan altijd ook meerkanaals analoog aan moet sluiten op een AV receiver. Een ander probleem is de dubbele set-up. Je moet dan ook in de speler aangeven welke luidsprekers je gebruikt etc. Ik moest zelfs de set-up van de receiver aanpassen om het geluid van SACD's goed te laten weergeven.

    Wanneer SACD's als meerkanaals PCM opgenomen zijn, is het mogelijk om dit via een HDMI-verbinding te streamen en dan door de receiver te laten decoderen en om te zetten.

    De drempel voor SACD wordt op deze manier dan wel een stuk lager.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Een statisch geluidsformaat is wel degelijk geschikt voor een dynamisch geluidsbeeld, op voorwaarde dat elk kanaal op de juiste wijze gemixed wordt. Het probleem van de DSD decoders die in de speler zitten is ook van de vereisten om SACD te kunnen spelen, zoveel mogelijk analoog, liefst vanaf de bron danwel zo dicht mogelijk bij de bron, de speler zelf dus. Als je de decoders in de receiver bouwt, kun je net zo goed de DTS/DD decoders gaan gebruiken namelijk en heeft SACD geen nut meer want dan kun je beter DVD-audio gebruiken.

    Het zijn dus juist de specificaties van SACD die ervoor zorgen dat alles analoog moet verlopen omdat het anders gewoon DVD-audio wordt. SACD is ook puur voor de liefhebbers en zal waarschijnlijk nooit echt gemeengoed worden, helemaal niet nu er BR en HD-DVD zijn met nog grotere capaciteit en de nieuwe dynamische geluidsformaten. Net als bijv minidsic, DAT, Laserdisc zal het voorbehoudne blijven aan een aantla liefhebbers en langzaam aan een stille dood sterven vrees ik. Maar dat was de vraag niet .

  5. #5

    Standaard

    Ik vind het een beetje vreemd dat het geluid van SACD's zo veel mogelijk analoog verwerkt moet worden.
    Het grootste probleem was volgens mij dat zowel de optische als de coaxiale digitale verbindingen niet geschikt zijn om de hoge bitrate die DSD gebruikt te transporteren. Vandaar dat de decoders in de spelers geplaatst zijn.

    Een uitzondering op de regel zijn de spelers en receivers die d.m.v. een (derde generatie) Denon-link met elklaar verbonden zijn. In dit geval kan DSD ook in de receiver gedecodeerd worden.

    De luidsprekers die gebruikt worden bij weergave van meerkanaals SACD, moeten eigenlijk volgens de ITU-richtlijn voor 5.1 geplaatst en er mag volgens mij ook geen matrix-bewerking op uitgevoerd worden. Daarmee zou de vlieger van dat DVD-Audio dan hetzelfde zou klinken als SACD op de grond blijven liggen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Sacd moest analoog worden doorgegeven ivm rechtenkwestie, ofwel voorkomen dat er digitale kopieeen gemaakt konden/kunnen worden. Vandaar ook dat de Denon link pas na een lange strijd kon worden gereased, toen over die rechtenkwestie overeenstemming was.
    Mijn ht-opstelling: LG Oled 65e6v, Onkyo TX-RZ1100, OPPO UDP-203 UHD Blu-ray Discspeler, Sony UBP-X800 4k Blu-ray speler, Panasonic DP-UB824, Marantz HD-CD-1, Ziggo Next, Mordaunt Short boxen 4 x MS908 Front, 1 x MS905 Centre, 2 x MS905 Bipolair Surround, 1 x avant 309i Subwoofer, Onkyo SKH-410 speakers, Sonos Play 5, Sonos Play 5 (2e generatie), Sonos sub.
    (2e generatie), Beyerdynamic T-1 koptelefoon

    Wat ik gezien heb

    Mijn collectie

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •