Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 42 worden weergegeven.

Discussie: 1080p/24

  1. #1

    Standaard 1080p/24

    Na heel wat zoeken welke tv ik zou kopen (lcd of plasma), welke grootte, Full HD of niet, kom ik natuurlijk weer op een (hopelijk laatste) struikelblok.
    Was bijna zeker van de Panasonic 50PY700, nu zie ik dat pioneer gaat uitkomen met schermen van 1080/24.
    Kan iemand dit misschien een beetje simpel uitleggen wat het is, of het veel verschil maakt en zoja wat dat verschil is.

    Alvast vriendelijk bedankt

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door biggdiesel Bekijk bericht
    Na heel wat zoeken welke tv ik zou kopen (lcd of plasma), welke grootte, Full HD of niet, kom ik natuurlijk weer op een (hopelijk laatste) struikelblok.
    Was bijna zeker van de Panasonic 50PY700, nu zie ik dat pioneer gaat uitkomen met schermen van 1080/24.
    Kan iemand dit misschien een beetje simpel uitleggen wat het is, of het veel verschil maakt en zoja wat dat verschil is.

    Alvast vriendelijk bedankt
    Ja, het gaat verschil uitmaken daar het origineel ook op 24beeldjes per seconde wordt geschoten. Nu heb je geen pitch probleem meer. De normale dvd's worden versneld. Nu loopt alles zoals het opgenomen en bedoeld is. Een 1080P/24 is het meest gewilde scherm hierdoor.

  3. #3

    Standaard

    En misschien is het zinvoller eraan toe te voegen wat je zult 'meemaken' als je geen 1080p/24 scherm hebt.
    In dat geval zal een 24fps bron (en dat is nagenoeg elke HD-DVD of BluRay film) omgezet worden naar 60fps door afwisselend elk beeld 2x en 3x te tonen. Dat zorgt ervoor dat niet elk frame even lang te zien is, wat zorgt dat regelmatige 'pans' (gelijkmatige beweging van de camera) er stotterend gaan uitzien.

    Of het echt een must is moet je voor jezelf uitmaken. Er zijn wellicht meer mensen die er geen last van hebben dan dat er zijn die er wel last van hebben.

    Vergeet ook niet dat die Pioneer wellicht dubbel zo duur zal zijn dan die Panasonic.

  4. #4

    Standaard

    Full HD Pioneer is niet te betalen.
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  5. #5

    Standaard

    En is er nog geen nieuws of Panasonic met zoiets dergelijks gaat uitkomen?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    En misschien is het zinvoller eraan toe te voegen wat je zult 'meemaken' als je geen 1080p/24 scherm hebt.
    In dat geval zal een 24fps bron (en dat is nagenoeg elke HD-DVD of BluRay film) omgezet worden naar 60fps door afwisselend elk beeld 2x en 3x te tonen. Dat zorgt ervoor dat niet elk frame even lang te zien is, wat zorgt dat regelmatige 'pans' (gelijkmatige beweging van de camera) er stotterend gaan uitzien.

    Of het echt een must is moet je voor jezelf uitmaken. Er zijn wellicht meer mensen die er geen last van hebben dan dat er zijn die er wel last van hebben.

    Vergeet ook niet dat die Pioneer wellicht dubbel zo duur zal zijn dan die Panasonic.
    De pioneer is echter toekomst gericht. Alle HD bronnen zullen 24 fps zijn. Op lange termijn geen slechte investering.
    Let wel dat de pioneer en samsung een van de eerste merken zijn die met full hd en 24fps komen. Aan het eind van het jaar en volgend jaar zullen er allicht meer merken komen met deze specificaties en zal de prijs voor dat soort schermen ook naar beneden gaan.
    Laatst aangepast door hstadman : 26-07-2007 om 20:26

  7. #7

    Standaard

    Met de firmware update (1.90) van de afgelopen week voor de PS3 wordt nu ook 24fps uitgestuurd. I.c.m. mijn Samsung LCD echt een perfect beeld!
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  8. #8

    Standaard

    Wanneer je zou moeten kiezen tussen Full HD (zonder 24fps) of 24fps (HD Ready) wat zou dan jullie keus zijn en waarom?
    Ga van een 42" scherm uit.


    Jeroen.
    Four-Star Trader (158 positief) / SafeTrader
    R.I.P. pa 21-08-2007
    R.I.P. schoonpa 10-05-2008

  9. #9

    Standaard

    Ik ben dit weekend op TV-jacht gegaan, en heb de PV70 redelijk uitgebreid kunnen testen met de PZ700 (equivalent van de PY700).
    1. De PZ700 is duidelijk scherper dan de PV70 bij een HD-bron (BluRay) maar dit is alleen merkbaar met animatiefilm (was een Ice Age 2 trailer) en bij letters (aftiteling). Dit was overigens op 3m afstand van een 42".
    2. Met een SD-bron echter is de PZ700 duidelijk MINDER goed dan de PV70. Je ziet gewoon blokvorming door de upscaling. De PV70 zag er met SD (zowel analoge kabeltv als DVDs via SCART) echt wel heel goed uit.
    Tenzij je nu volop de BluRay of HD-DVD kaart trekt, vind ik dan ook de meerprijs van de PY700 (toch een €1000 extra) weggegooid geld.
    Ivm 24p. De Panasonics hebben dit niet, en dat kun je heel goed zien in het begin van de Ice Age 2 trailer bij de fly-by rond die ijsberg. Maar ik vond dat geenszins storend. Jammer genoeg er niet op gelet hoe hetzelfde fragment er uit zag op een van die nieuwe Pioneers die wel 24p supporteren (want zelfs pure 24p is eigenlijk een vrij trage framerate die ook nog altijd als stotterend kan overkomen). BTW, voor alle duidelijkheid is 24p support ook weer maar alleen te zien bij films in HD want DVDs zijn sowieso in 50Hz (25p) en gaan nooit die judder tonen.
    Ik kan alleen maar aanbevelen van zelf te gaan kijken naar de diverse modellen, en dan nog liefst met je favoriete beeldmateriaal (DVDs, consolegames,... wat heeft het voor zin de TVs te beoordelen met een BluRay film als je thuis bvb alleen maar DVDs gaat kijken). Kans is reëel dat je een TV verkiest die maar de helft zoveel kost als de topmodellen.

  10. #10

    Standaard

    Jammer dat TV's nog vaak van die matige scalers hebben, maar ja, ze proberen de prijs ook zoveel mogelijk te drukken. Als ik een nieuwe TV koop zal ik voor DVD wel m'n losse scaler willen blijven gebruiken. Heeft HDMI uitgangen maar dat werkt weer niet helemaal goed volgens mij met de VGA input. Dus moet de nieuwe TV als het even kan ook een VGA ingang hebben. Voor DVD is dat prima en ook m'n x-box kan ik dan aansluiten.
    24p is voor mij ook wel een must. Nu met HD zijn de films einelijk ook zo op de bron vastgelegd. Zal eens tijd worden want zo moeilijk is 't niet, aleen heeft de consument er tot dusver weinig aan gehad en kostte het teveel in verhouding tot wat 't opleverde om 't al bij DVD te implementeren. Dat hele 4% speedup en 3:2 pull down gedoe is toch eigenlijk al veel langer niet nodig.
    Toch vreemd dat Panasonic dit toch weer niet in hun nieuwste schermen heeft gestopt.
    Ach, volgend jaar of 't jaar erop koop ik wel een nieuwe Pio. Misschien wel eerder. Ben wel benieuwd naar de ful HD Kuro schermen die straks beschikbaar zijn.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  11. #11

    Standaard

    Zonder enige twijfel voor een full hd 24 fps scherm. Alle hd-dvd's zijn gemasterd met 24 fps.

    Anders heb je nog die pitchproblemen e.d.
    Laatst aangepast door hstadman : 12-08-2007 om 18:43

  12. #12

    Standaard

    En indien een Full HD 24fps scherm gewoonweg te duur is voor iemand (lees mij), zou je dan gaan voor een Full HD (zonder 24fps) of een 24fps (HD Ready)?


    Jeroen.
    Four-Star Trader (158 positief) / SafeTrader
    R.I.P. pa 21-08-2007
    R.I.P. schoonpa 10-05-2008

  13. #13

    Standaard

    Letten we wel op de maximale kijk afstand die er is wanneer je nog verschil ziet tussen 1080p en 720p? IK heb dan liever een hd ready zonder judder dan een full hd die stottert.
    | Marantz SR-64004| Kef | SVS | Nordost Wyrewizard | Qed | Furutech-Lapp-Wattgate | G&W | Pioneer PDP-LX508D | PS3 | Wii | Cisco 8455DVB HD|

  14. #14

    Standaard

    Ik zit zelf op een kijkafstand van 2,75meter en zit een 42" te overwegen.
    Zit nu dus nog met het probleem of ik voor Full HD moet gaan of 24fps.
    Iemand heeft mij wel een link gegeven met een distance-calculator maar daar kom ik niet helemaal uit.
    Hoop dat iemand hier mij verder kan helpen wat in mijn situatie het beste zal zijn
    Full HD of 24fps pfffff


    Jeroen.
    Four-Star Trader (158 positief) / SafeTrader
    R.I.P. pa 21-08-2007
    R.I.P. schoonpa 10-05-2008

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Zonder enige twijfel voor een full hd 24 fps scherm. Alle hd-dvd's zijn gemasterd met 24 fps.

    Anders heb je nog die pitchproblemen e.d.
    Pitchproblemen ?
    Bij mijn weten worden 24fps HD-DVDs helemaal niet naar 50Hz geconverteerd en heb je helemaal geen pitchproblemen. Overigens zijn pitchproblemen veel minder erg dan 3:2 pulldown judder. Gewijzigde pitch is alleen een 'probleem' voor mensen met een absoluut gehoor die weten hoe hoog de oorspronkelijke soundtrack klinkt. Of de nood hebben om mee te spelen met de soundtrack.
    Je reactie lijkt dan ook een beetje op "Het zal wel beter zijn, al kan ik niet echt zeggen waarom".

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jeroenenagnes Bekijk bericht
    Zit nu dus nog met het probleem of ik voor Full HD moet gaan of 24fps.
    Iemand heeft mij wel een link gegeven met een distance-calculator maar daar kom ik niet helemaal uit.
    Ik kan het niet genoeg herhalen: ga zelf met je eigen ogen kijken.
    Volgens die distance calculator zou je vanaf 8ft geen verschil meer zien tussen HD-Ready en FullHD. Wel, ik kan je vertellen dat ik op 3m (10ft) afstand wél nog verschil zie op een 42".
    Het verschil is echter niet in die mate dat het de meerprijs rechtvaardigt. Ik volg dan wel Seth, als ik toch een van beide zou moeten nemen zou het dan wellicht een 24p HD-Ready zijn, wat dan direct ook een Pioneer zal zijn die sowieso het neusje van de zalm is.
    Maar je zou evengoed nog meer geld kunnen uitsparen door noch 24p noch FullHD te willen...

    Ik wil je helemaal niet beïnvloeden, maar ik weet zelf hoe het is om je eerst blind te staren op 1080p, 24p, enz... Ik moest en zou ook heel lang een 1080p LCD hebben, totdat ik zag hoe pover die bvb scoorden met een simpele DVD. Daarom dat ik het zo belangrijk vind van gewoon zelf de toestellen uit te testen met je eigen materiaal (maar ik val in herhaling ).

  17. #17

    Standaard

    Tuurlijk ga ik zelf ook kijken. Heb dat dit weekend nog gedaan met mijn vrouw.
    Toen was er al een zaligmakend moment dat mijn vrouw duidelijk verschil zag tussen een lcd en plasma.
    Het wordt dus sowieso een plasma. Ik zat zelf echter meer met de gedachte toekomstgericht of het dan verstandiger zou zijn om voor een Full HD te gaan of een 24fps.
    In de winkel hebben we een pio gezien 24fps (typenummer is mij ontschoten). Deze vonden we beide errug mooi.

    Waarschijnlijk wordt het dan ook de pio die we binnen nu en een paar weekjes zullen gaan halen.

    Ben er bij de pio PDP-428XD ook nog niet achter gekomen wat het nut is van de "USB-Host aansluiting". Zal het eens in de winkel navragen. Kon er zo snel op het internet niet iets over vinden.


    Jeroen.
    Laatst aangepast door jeroenenagnes : 12-08-2007 om 20:04
    Four-Star Trader (158 positief) / SafeTrader
    R.I.P. pa 21-08-2007
    R.I.P. schoonpa 10-05-2008

  18. #18

    Standaard

    Inmiddels gevonden dat ik via de USB-host aansluiting een USB-stick of camera kan aansluiten en de opgeslagen afbeeldingen kan weergeven.


    Jeroen.
    Four-Star Trader (158 positief) / SafeTrader
    R.I.P. pa 21-08-2007
    R.I.P. schoonpa 10-05-2008

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    Pitchproblemen ?
    Bij mijn weten worden 24fps HD-DVDs helemaal niet naar 50Hz geconverteerd en heb je helemaal geen pitchproblemen. Overigens zijn pitchproblemen veel minder erg dan 3:2 pulldown judder. Gewijzigde pitch is alleen een 'probleem' voor mensen met een absoluut gehoor die weten hoe hoog de oorspronkelijke soundtrack klinkt. Of de nood hebben om mee te spelen met de soundtrack.
    Je reactie lijkt dan ook een beetje op "Het zal wel beter zijn, al kan ik niet echt zeggen waarom".

    Ongetwijfeld. Gelukkig hebben we nog een "expert" in huis.

    pitch en pulldown hebben toch enigzins met elkaar te maken?! Pull down van ntsc naar pal ; ongeveer 30 fps(29,97) naar 25 fps en cinema is 24 naar 25 fps, daarom ook dat films op dvd meestal net even wat korter duren dan in de bioscoop.

    Daarom ook juist voor hd en 24fps..........

    24 fps is zoals het in de bioscoop wordt afgespeeld.
    Ik citeer
    "Aangezien het menselijk oog 24 fps als "flikkerend" aanvaardt, knippert "de lamp" in de cinemazaal vaker: 48 of 72 keer per seconde. Ieder beeldje wordt dus 2 of 3 keer geprojecteerd."

    Ik ben benieuwd hoe die hd-dvd spelers en hd 24fps scherm combinaties dit oplossen. Het is zelfs zo dat de ogen eigenlijk pas vanaf 60 fps alles vloeiend zien en 72 fps is ideaal. Dit geldt zeker voor gaming.
    Laatst aangepast door hstadman : 12-08-2007 om 23:14

  20. #20

    Standaard

    "pulldown van NTSC naar PAL ?!". We hebben het hier wel over conversie van filmmateriaal (24fps) naar ofwel 60Hz NTSC (via pulldown) ofwel 50Hz PAL (via speedup). Punt is dat veel TVs dus alleen 50 en 60Hz supporteren en geen 24 (of veelvouden daarvan).
    Met 24fps HD-materiaal (BluRay of HD-DVD) kan je dus in theorie kiezen: ofwel repliceer je frames (dus pulldown) ofwel doe je speedup. Punt is echter dat pulldown veel eenvoudiger realtime te doen is dan speedup. Met speedup moet je immers realtime de audiokanalen gaan resamplen. Ik geloof niet dat er HD-spelers zijn die dat doen (al zou een PS3 dat perfect kunnen met zijn CPU-power, dan zou je geen judder hebben maar wel pitchverhoging).
    Dus op zich hebben pitch en pulldown niets met mekaar te maken. Pitch is een gevolg van speedup niet van pulldown. Met pulldown ga je nooit pitchproblemen hebben.
    Laatst aangepast door Avalan : 13-08-2007 om 08:42

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    "pulldown van NTSC naar PAL ?!". We hebben het hier wel over conversie van filmmateriaal (24fps) naar ofwel 60Hz NTSC (via pulldown) ofwel 50Hz PAL (via speedup). Punt is dat veel TVs dus alleen 50 en 60Hz supporteren en geen 24 (of veelvouden daarvan).
    Met 24fps HD-materiaal (BluRay of HD-DVD) kan je dus in theorie kiezen: ofwel repliceer je frames (dus pulldown) ofwel doe je speedup. Punt is echter dat pulldown veel eenvoudiger realtime te doen is dan speedup. Met speedup moet je immers realtime de audiokanalen gaan resamplen. Ik geloof niet dat er HD-spelers zijn die dat doen (al zou een PS3 dat perfect kunnen met zijn CPU-power, dan zou je geen judder hebben maar wel pitchverhoging).
    Dus op zich hebben pitch en pulldown niets met mekaar te maken. Pitch is een gevolg van speedup niet van pulldown. Met pulldown ga je nooit pitchproblemen hebben.
    Zoals je ziet in mijn post heb ik het over beide; pitch is van 24 naar 25 fps en judder van 29.9 naar 25 fps. Beide zijn dus een aanpassing van het originele materiaal van en naar een lager of een hoger fps.

    Als je het goed zou willen doen, zoals in de bioscoop, zou een full hd tv met 24 fps het op 48 of 72 fps moeten afspelen om een zo vloeiend mogelijlk beeld te krijgen.

    24 fps is te laag voor onze ogen om vloeiende beelden te zien, men spreekt bij games vaak over minimaal 60 fps voor vloeiend beeld.

    ik ben benieuwd hoe ze dat doen in de bios met beeld en geluid, daar ze daar wel 48 of 72 fps gebruiken maar het geluid wel origineel blijft?!
    Laatst aangepast door hstadman : 13-08-2007 om 15:00

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Zoals je ziet in mijn post heb ik het over beide; pitch is van 24 naar 25 fps en judder van 29.9 naar 25 fps. Beide zijn dus een aanpassing van het originele materiaal van en naar een lager of een hoger fps.

    Als je het goed zou willen doen, zoals in de bioscoop, zou een full hd tv met 24 fps het op 48 of 72 fps moeten afspelen om een zo vloeiend mogelijlk beeld te krijgen.

    24 fps is te laag voor onze ogen om vloeiende beelden te zien, men spreekt bij games vaak over minimaal 60 fps voor vloeiend beeld.
    24fps is wat je in de bios ziet, echter wat je niet weet dat elk beeldje in de bios 2x belicht wordt, dankzij de vlinder (shutter), het licht blijft dus ten alle tijden aan (ivm ontladingslamp) 'n bioscoop doet dus niets op 48 of 72fps .. zou het geluid waarschijnlijk niet ten goede komen (deze tijdcodes zijn ook meegeprint op de film of in het geval van dolby zelfs volledige ongecodeerd analoog en gecodeerd digitaal spoor).

    Als 'n mens bij minimaal 60fps pas vloeiend zou kunnen zien.. moet jij maar eens verklaren hoe het met ons stroomnet zit en de verlichting (Hz)... toch interessant hoe jij in bijna ieder topic net de plank mis weet te slaan
    Laatst aangepast door TJ Weissel : 13-08-2007 om 15:01
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TJ Weissel Bekijk bericht
    24fps is wat je in de bios ziet, echter wat je niet weet dat elk beeldje in de bios 2x belicht wordt, dankzij de vlinder (shutter), het licht blijft dus ten alle tijden aan (ivm ontladingslamp) 'n bioscoop doet dus niets op 48 of 72fps .. zou het geluid waarschijnlijk niet ten goede komen (deze tijdcodes zijn ook meegeprint op de film of in het geval van dolby zelfs volledige ongecodeerd analoog en gecodeerd digitaal spoor).

    Als 'n mens bij minimaal 60fps pas vloeiend zou kunnen zien.. moet jij maar eens verklaren hoe het met ons stroomnet zit en de verlichting (Hz)... toch interessant hoe jij in bijna ieder topic net de plank mis weet te slaan
    lees dit eens, meneer de expert.

    http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_3.html

    Vandaar dus ook dat de bioscopen 72 fps gebruiken.
    Vandaar ook de 100hz schermen etc.

    pal: 25 fps, 50 hz, elk beeldje wordt 2 keer weergegeven. 100hz scherm, 4 x weergeven. perceptie; een ogenschijnlijk rustiger beeld.
    Laatst aangepast door hstadman : 13-08-2007 om 15:50

  24. #24

    Standaard

    De hogere frequentie van PC en TV schermen is er voornamelijk om het flikkeren tegen te gaan. Bij bewegende beelden is een hoge frequentie feitelijk niet nodig omdat je 't alleen ziet bij stilstaande beelden.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    lees dit eens, meneer de expert.

    http://www.daniele.ch/school/30vs60/30vs60_3.html

    Vandaar dus ook dat de bioscopen 72 fps gebruiken.
    Vandaar ook de 100hz schermen etc.

    pal: 25 fps, 50 hz, elk beeldje wordt 2 keer weergegeven. 100hz scherm, 4 x weergeven. perceptie; een ogenschijnlijk rustiger beeld.
    Nee, ik ga dat niet lezen, ik weet wat ik gestudeerd heb
    What-i've-Seen DVD (1214) / HD DVD (201) / Blu-ray (98)


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •