De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: 4 ohm?

  1. #1

    Standaard 4 ohm?

    Hallo ik heb een paar maanden een nieuwe geluidsinstalatie gekocht. Ik heb de NAD C-352 versterker, Dunaudio audience 52 boxen die ik verbonden heb met ven den hul teh bridge luidsprekerkabels.
    De luidspekers hebben 4 Ohm en 86 dB. In de handleiding van de versterker spreken ze in eerste instantie over 8 Ohm als ik dan naar 4Ohm kijk is het gewoon een verdubbeling van de maximale aanbevole hoeveeleid watt. Maar wat houd dit nu allemaal in?
    Wat was het veschil geweest als ik boxen van 8 Ohm gekocht had? En wat wil 86 dB zeggen? De instalateur gaf aan tot hij ook eerder aan de dB keer dan naar de watt van een luidsperker maar waarom?
    Ik hoop dat iemand mij hier een duidelijk antwoord op kan geven want ik vraag het me al lang af.

    Selco.

  2. #2

    Standaard

    Leuk setje!
    en de NAD kan je luidsprekers met gemak aan.


    > En wat wil 86 dB zeggen?

    dat is het rendement van je luidspreker, hoe lager, des te moeilijker aan te sturen voor je versterker.
    een hoogrendement speaker (rond de 92db) zou goed bij een buizenversterker passen.
    maar jij zit prima zo hoor, ook met de kabels een goede keus

  3. #3

    Standaard

    Bedankt dat is 1 nu nog de uitleg van Ohm.

  4. #4

    Standaard

    Het aantal Ohm geeft aan wat de nominale weerstand van de luidspreker is of hoe laag deze mag zijn. Een lagere weerstand betekent dan dat een eindtrap een hogere stroomsterkte moet kunnen leveren. Iets dat bij stereo versterkers een minder grote rol speelt dan bij meerkanaals receivers.

    Wanneer je dus dezelfde luidsprekers met een (nominale) impedantie van 8 Ohm met hetzelfde rendement en dezelfde belastbaarheid, zouden deze makkelijker aan te sturen zijn.

    Meer info kun je vinden elders op dit forum.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 30-08-2007 om 20:18
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Let wel dat op luidsprekers altijd de nominale impedantie wordt aangegeven. Een 8 ohm speaker kan dus bij bepaalde frequenties nog best dippen naar 4 ohm.
    Misschien wel naar 2 Ohm

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rob van Hout Bekijk bericht
    Let wel dat op luidsprekers altijd de nominale impedantie wordt aangegeven. Een 8 ohm speaker kan dus bij bepaalde frequenties nog best dippen naar 4 ohm.
    De impedanties die bij of voor een luidspreker opgegeven worden zijn idd nominaal. Mijn reaktie heb ik inmiddels aangepast.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •