De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.

Discussie: 1080p en 1080i

  1. #1

    Standaard 1080p en 1080i

    Hoi ik zit met wat vragen, waar ik niet uitkom, na veel reviews gelezen hebben waar steeds tegenstrijdige berichten worden gegeven.

    A kan bluray ook het formaat 1080i aan?, en wat is nu beter 1080p of 1080i,

    Ik heb het volgende model gekocht.\42PF9731D phillips er staat echter wel bij dat deze 1080p is, erg vreemd en anderzijds is dit model wel weer 1080i.

    wie kan me hierbij helpen

    groeten Sjoerd

  2. #2

    Standaard

    1080i betekent eenvoudigweg dat elk frame in het signaal eigenlijk maar een half beeld bevat: namelijk ofwel de even ofwel de oneven lijnen.
    Elke BluRay speler kan gemakkelijk 1080i maken, zelfs al is het schijfje 1080p: elk beeld wordt gewoon 2x gegenereerd, eens met alleen de oneven lijnen en eens met de even lijnen.
    (Ttz, het is ietsje ingewikkelder dan dat, maar het illustreert hoe simpel het is).

  3. #3

    Standaard

    Hier een plaatje. Interlaced bouwd het beeld inderdaad op in lagen. Dus bv eerst de oneven lijnen en direct daarna de even lijnen. Voor het menselijk oog bijna niet waar te nemen. Progressive laat het hele frame in 1 keer zien dus zou betere kwaliteit moeten zijn:


  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door bsmpower Bekijk bericht
    Dus bv eerst de oneven lijnen en direct daarna de even lijnen.
    Mja, met een LCD of plasma TV is dat nogal evident. Het beeld wordt immers helemaal niet interlaced getoond. Dergelijke TVs gaan altijd eerst een interlaced signaal de-interlacen.
    Of je dan nog foutjes in het beeld ziet, hangt louter van de kwaliteit van de de-interlacer af.

  5. #5

    Standaard verschil???????

    Ik heb via mijn ps3 aan mijn tv gekoppeld, echter de max resolutie is 1080i, ik vraag me of wanneer een tv ook 1080p ondersteund, of het beeld idd ook scherper is. heeft iemand hier ervaringen mee?

    is 1080i nu ook fullhd?

  6. #6

    Standaard

    Bizar dat je TV een FullHD resolutie heeft (1920x1080) maar maximaal 1080i aankan.
    Of er verschil zichtbaar is tussen 1080i en 1080p hangt louter af van de deinterlacer. Als hij een goede film-mode deinterlacing heeft, zal hij in staat zijn om de beeldjes die eerst uiteengetrokken waren (even en oneven lijnen) bijna perfect te reconstrueren.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •