Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 79 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 37-42" Full HD LCD-TV's met: HDMI 1.3, 24Hz en 100Hz

    Aangezien ik zelf op zoek ben naar een Full HD LCD-TV met alles er op en er aan, ben ik alle websites van A-merken en diverse algemene home theatre websites af gaan struinen. Daarbij heb ik zelf de eis dat de TV sowieso uitgerust moet zijn met minimaal drie HDMI 1.3 aansluitingen, 24fps moet ondersteunen in verband met Blu-ray en HD DVD en al laatste een 100 Hz LCD voor vloeiende(re) weergave van bewegende beelden. Dit alles in een formaat van 37 tot 42", daartussen zit eigenlijk alleen nog 40". Bij deze zoektocht kwam ik er ook achter dat ik niet de enige ben en dat informatie soms erg lastig te bemachtigen is bij bepaalde fabrikanten. Daarom heb ik besloten om hier een topic aan te maken en bij te houden met alle courante TV's die aan deze eisen voldoen, helaas zijn dat er op dit moment nog zeer weinig.

    Ik vermeldde al dat bovengenoemde eisen mijn eisen zijn, maar laten we eerlijk zijn, iedereen die een redelijk budget heeft en met Blu-ray en/of HD DVD bezig is of daar mee gaat beginnen, is in dit soort TV's geïnteresseerd. Vandaar dat ik voor iedereen die zich aangesproken voelt als geïnteresseerde of potentiële koper dit topic op zet.

    De Eisen


    • 1920 x 1080 resolutie met ondersteuning voor progressieve weergave (1080p)
    • 24fps weergave t.b.v. HD-films
    • 100 Hz LCD-paneel t.b.v. bewegende beelden
    • 2/3 HDMI 1.3 aansluitingen
    • 37, 40 of 42"
    De Merken
    • JVC
    • LG
    • Panasonic
    • Philips
    • Samsung
    • Sharp
    • Sony
    • Toshiba
    Wat doet het?

    100 Hz
    Bij een TV staat het aantal Hertz (Hz) voor het aantal verversingen van het beeld per seconde. Traditioneel is dit 50 of 60 Hz, een 100 Hz verversingssnelheid zorgt voor vloeiendere bewegingen van het beeld. Tezamen met 24fps kan dit een behoorlijk groot verschil uitmaken bij films die enige actie in zich hebben. Uiteraard is dit ook zeer afhankelijk van de kwaliteit van de TV.

    1080p
    1080p is een benaming voor een weergavemode. Het getal 1080 staat voor 1080 horizontale lijnen, en de ‘p’ staat voor progressive scan (non-interlaced). 1080p wordt beschouwt als een HDTV-mode, en wel het kwalitatief hoogst beschikbare videosignaal voor HD televisies.
    Bij de aspect-ratio 16:9 - standaard voor breedbeeld televisies - heeft de mode verticaal 1920 pixels. Effectief geeft dit ruim 2 miljoen pixels - veel meer dus dan de 400 duizend van PAL.

    24fps
    24 frames per seconde is de standaard waarmee films worden opgenomen, en zoals het ook wordt opgeslagen op de HD formaten HD DVD en Blu-ray. Het probleem is dat je 24fps niet zomaar kunt omzetten naar 25/50fps (bij DVD's werd dit immers al gedaan bij de mastering, en niet bij het afspelen). Om het zich gemakkelijk te maken zetten de fabrikanten 24fps om naar 60fps. Afwisselend worden frames hiertoe 2x en 3x weergegeven, dus dan heb je 12*2 + 12*3 = 60 fps. Het is omwille van het feit dat sommige frames twee keer en andere drie keer gerepliceerd worden (en dat dus afwisselend), dat er hapering optreedt. Immers de even frames duren 1/30 van een seconde en de oneven frames duren 1/20 van een seconde. Dit zorgt dus voor 'judder'.

    Opmerking van Avalan over de 24fps en 100 Hz technieken
    Het hangt er maar van af wat je persé wil met 24fps support. Want pure 24fps veroorzaken nog steeds een beetje judder om de simpele reden dat 24 beelden per seconde nogal weinig is om een vloeiende beweging te zien. Wie in de cinema al eens vooraan moest gaan zeten zal dat zeker al gezien hebben bij bepaalde bewegende beelden (bvb zeer goed zichtbaar bij de invliegende sterren van de Paramount generiek).
    Wat Philips (en ook andere fabrikanten) doet, is om twee opeenvolgende beelden te interpoleren zodat er een nieuw tussenbeeld ontstaat dat niet in het oorspronkelijk signaal aanwezig was. Een bepaalde beweging kan dan ook vloeiender getoond worden. Enig probleem is dat je hiermee gegarandeerd ook ongewenste nevenverschijnselen krijgt.
    Overigens staat dat volgens mij ook in verband met 100Hz technologie (bvb Natural Motion bij Philips) zelfs al van in de tijd met 100Hz CRTs. Bij CRTs was het zinvol van aan 100Hz de beelden te tonen voor minder flikkering, maar ipv gewoon elk beeld 2x te tonen, werd toen al deze interpolatietechniek toegepast.
    Ik denk dat we het allemaal hier wel over eens zijn dat we liever NIET dat soort truuken toegepast zien. Probleem is echter dat a) dit vaak iets is wat je niet eens kunt afzetten, b) elke fabrikant zijn eigen implementatie heeft. Dus of de toegepaste techniek nu 100Hz, Natural Motion, Movie Plus, of whatever heet, die termen zeggen helemaal NIETS over de kwaliteit van de techniek.
    Anyway, om een lang verhaal kort te maken: laat je niet te veel misleiden door de marketing. Uiteindelijk is het met je eigen ogen dat je moet zien of een TV een goed beeld heeft, los van alle termen uit de brochures.

    De Modellen



    Bij JVC vinden we één 1920x1080 model, maar slechts met 1080i input en zonder 100 Hz en 24fps functionaliteit.



    LG bied wel Full HD met 24fps aan, maar nog geen 100 Hz.



    Panasonic bied totaal geen modellen aan boven de 32", dit komt waarschijnlijk doordat ze ook Plasma's verkopen. Ik denk dan ook dat Panasonic op korte termijn niet met 37-42" LCD-TV's gaat komen, laat staan Full HD.



    ¹: Samsung geeft niks aan over 24fps, heeft het echter wel het volgende te zeggen over Movie Plus:
    "Originele films worden gefilmd met 24, 25, of 30 frames per seconde. Televisies kunnen echter meer frames per seconde tonen en verhogen daarom het aantal frames. De Movie Plus technologie verhoogt het aantal frames door de positie van het bewegende voorwerp in te schatten. Hierdoor worden bewegende beelden nog vloeiender."

    Het blijft dus onduidelijk of dit nu 24fps betekent, of een soort softwarematig deel wat het moet nabootsen. Mocht iemand hier uitsluitsel over kunnen geven, dan hoor ik dat graag!



    Ook bij Sharp is Full HD op dit moment nog zonder 100 Hz, 24fps en HDMI 1.3.



    Bij de Sony Full HD LCD-TV's moeten we nog zowel 24fps als 100 Hz missen. Met de nieuwe 40W3000/3500/5000 en 40X-serie zou dit niet meer het geval moeten zijn. Voorlopig is het echter nog wachten op deze modellen.


    Mocht iemand een LCD-TV kennen die nog niet hier in de lijst vermeld staat, laat dat dan via een reactie weten. Ik denk wel dat het verstandig is om alleen de betere merken aan te houden en bijvoorbeeld geen Lenco of Vestel in de lijst op te nemen, al betwijfel ik of dergelijke merken überhaupt al bezig zijn met dit soort modellen.

    Suggesties en opmerkingen...
    ...zijn altijd welkom. De bedoeling van dit topic is niet alleen een overzicht krijgen van alle verkrijgbare modellen, maar tevens om ervaringen met deze modellen uit te wisselen en te discussiëren over welke er nu de betere is en wat er allemaal mee mogelijk is. Heel breed in opzet dus.

    Op dit moment is de openingspost nog redelijk kaal, maar die zal ik zo veel mogelijk proberen bij te werken met meer en nieuwe informatie.
    Laatst aangepast door Rick Lanting : 10-09-2007 om 14:11

  2. #2

    Standaard

    Goed topic! Ik zelf ga binnenkort een Philips 42PFL9732 halen.. mischien dat ik nog even kijk naar de modellen die jij hier nu aangeeft! Veel andere keus heb ik eigenlijk niet dan om een Philips te moeten kopen, maar dat vind ik niet zo erg. Ik vind de Ambilight een groot pluspunt.

  3. #3

    Standaard

    Bij 24fps is 't beter om 96 Hz te hebben. Of 72Hz want dat is al voldoende.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  4. #4

    Standaard

    @ Robeeert: Er zitten niet zo heel veel verschillen tussen de 9732 en 9632, de belangrijkste is de soort Ambilight die gebruikt wordt:
    9732: Ambilight Surround, geheugenkaartlezer, universele afstandsbediening (ook voor DVD, receiver en dergelijke)
    9632: Amiblight 2 (alleen links en rechts), geen geheugenkaartlezer, afstandsbediening alleen voor TV

    Persoonlijk vind ik sowieso het prijsverschil te groot voor die weinige extra's: € 2295 ten opzichte van € 1899 (kieskeurig).

    @ Edwin: dat is het hem juist, "normale" LCD-TV's kunnen slechts 50 Hz weergeven en aangezien juist die modellen meestal geen 24fps ondersteuning hebben, tonen ze alles lekker off-sync.
    Juist daarom heeft bijna elke TV die 24fps ondersteunt ook een 100Hz paneel. Elke TV die beide functies heeft zal automatisch het aantal fps zoveel mogelijk verveelvoudigen, dus 72 of 96 Hz in dit geval. Het is echter niet zo dat een 100 Hz TV automatisch 96 Hz weergeeft, daarvoor heeft het werkelijk de 24fps ondersteuning voor nodig. Dus vandaar ook dat ik vind dat allebei de eisen gezamenlijk op een TV horen te zitten. 100 Hz heeft zonder 24fps ondersteuning namelijk alleen nut bij SDTV, daar dit al in 25fps wordt uitgezonden. Bij HD-content van HD DVD of Blu-ray schiet je er alsnog niks mee op, want alle films staan daar met 24fps op, dus moet er een omzetten plaatsvinden van 24 naar 25 beelden per seconde en vervolgens naar 100 Hz toe.
    Three-Star Trader

    Mijn Blu-ray's : Collectie | Wishlist | TKA/TRA

  5. #5

    Standaard

    Volgens mij heeft Sharp wel full hd met 100hz

    www.sharp.nl

  6. #6

    Standaard

    Dit is handig zeg,ik wacht wel ff voor 100hz 24p tv's.

  7. #7

    Standaard

    O ja,kun je bij de updates dan ook kijken of er dan plasma tv's zijn dit hebben?

  8. #8

    Standaard

    Ik zag net reclame van philips op de tv van een scherm 107 cm(42")voor 1500 euro. full hd enz.

  9. #9

    Standaard

    Ik zou voor de philips gaan, Ambilight een een geweldige feature, werkt echt, geeft een rustiger beeld en brengt extra sfeer mee. (ikweet alleen niet of die nieuwe modellen net overdreven zijn, maar met de oude subtielere versie ben ik erg content mee)

  10. #10

    Standaard

    Jammer genoeg wel wat beginnersfouten in de openingspost.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Het getal 1080 staat voor 1080 verticale lijnen, en de ‘p’ staat voor progressive scan (non-interlaced). 1080p wordt beschouwt als een HDTV video-mode, en wel de kwalitatief het hoogst beschikbare video signaal voor HD televisies.
    De 1080 staat op het aantal *horizontale* lijnen.
    Bovendien is 'video-mode' een ongelukkige naam. De termen video-mode vs film-mode worden in de TV-wereld immers normaal gebruikt om bij een interlaced signaal aan te duiden of het origineel materiaal interlaced of progressive opgenomen was. Video-mode materiaal is interlaced opgenomen, dat wil zeggen dat elk volgende interlaced frame eigenlijk een ander moment in de tijd vertegenwoordigt. Film-mode materiaal daarentegen was origineel progressive, en daarbij zullen dus opeenvolgende frames eenzelfde moment in de tijd vertegenwoordigen. Een goede deinterlacer zal zelf detecteren of de input video-mode of film-mode is, of zelfs een combinatie van de twee.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    24 frames per seconde is de standaard waarmee films worden opgenomen, en zoals het ook wordt opgeslagen op de HD formaten hd dvd en blu-ray. De meeste televisies echter, geven het beeld weer met 50 frames per seconde, 26 teveel dus. Om dit te corrigeren worden de frames tweemaal achterelkaar geplaatst, om de ‘loze’ ruimte op te vullen.
    En dit is er natuurlijk helemaal naast geschoten. Het gaat helemaal niet om het verdubbelen want dat gebeurde al bij onze oude DVDs, waar de bron van 24fps versneld werd naar 25fps. Dit werd dan weergegeven als 50 interlaced frames voor onze PAL standaard.
    Het probleem is dat je 24fps niet zomaar kunt omzetten naar 25/50fps (bij DVDs werd dit immers al gedaan bij de mastering, en niet bij het afspelen). Om het zich gemakkelijk te maken zetten de fabrikanten 24fps om naar 60fps. Afwisselend worden frames hiertoe 2x en 3x weergegeven, dus dan heb je 12*2 + 12*3 = 60 fps. Het is omwille van het feit dat sommige frames twee keer en andere drie keer gerepliceerd worden (en dat dus afwisselend), dat er hapering optreedt. Immers de even frames duren 1/30 van een seconde en de oneven frames duren 1/20 van een seconde. Dit zorgt dus voor 'judder'.



    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Panasonic bied totaal geen modellen aan boven de 32", dit komt waarschijnlijk doordat ze ook Plasma's verkopen. Ik denk dan ook dat Panasonic op korte termijn niet met 37-42" LCD-TV's gaat komen, laat staan Full HD.
    Panasonic TX-37LZD70F : 37" FullHD LCD TV (gewoon effen snel op site van Panasonic gekeken).

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    "Originele films worden gefilmd met 24, 25, of 30 frames per seconde. Televisies kunnen echter meer frames per seconde tonen en verhogen daarom het aantal frames. De Movie Plus technologie verhoogt het aantal frames door de positie van het bewegende voorwerp in te schatten. Hierdoor worden bewegende beelden nog vloeiender."[/SIZE]
    Het blijft dus onduidelijk of dit nu 24fps betekent, of een soort softwarematig deel wat het moet nabootsen. Mocht iemand hier uitsluitsel over kunnen geven, dan hoor ik dat graag!
    Het hangt er maar van af wat je persé wil met 24fps support. Want pure 24fps veroorzaken nog steeds een beetje judder om de simpele reden dat 24 beelden per seconde nogal weinig is om een vloeiende beweging te zien. Wie in de cinema al eens vooraan moest gaan zeten zal dat zeker al gezien hebben bij bepaalde bewegende beelden (bvb zeer goed zichtbaar bij de invliegende sterren van de Paramount generiek).
    Wat Philips (en ook andere fabrikanten) doet, is om twee opeenvolgende beelden te interpoleren zodat er een nieuw tussenbeeld ontstaat dat niet in het oorspronkelijk signaal aanwezig was. Een bepaalde beweging kan dan ook vloeiender getoond worden. Enig probleem is dat je hiermee gegarandeerd ook ongewenste nevenverschijnselen krijgt.
    Overigens staat dat volgens mij ook in verband met 100Hz technologie (bvb Natural Motion bij Philips) zelfs al van in de tijd met 100Hz CRTs. Bij CRTs was het zinvol van aan 100Hz de beelden te tonen voor minder flikkering, maar ipv gewoon elk beeld 2x te tonen, werd toen al deze interpolatietechniek toegepast.
    Ik denk dat we het allemaal hier wel over eens zijn dat we liever NIET dat soort truuken toegepast zien. Probleem is echter dat a) dit vaak iets is wat je niet eens kunt afzetten, b) elke fabrikant zijn eigen implementatie heeft. Dus of de toegepaste techniek nu 100Hz, Natural Motion, Movie Plus, of whatever heet, die termen zeggen helemaal NIETS over de kwaliteit van de techniek.
    Anyway, om een lang verhaal kort te maken: laat je niet te veel misleiden door de marketing. Uiteindelijk is het met je eigen ogen dat je moet zien of een TV een goed beeld heeft, los van alle termen uit de brochures.
    Ik ben een jaar op zoek geweest naar een nieuwe TV, en zat ook alle mogelijke folders te lezen, maar uiteindelijk weet je daarmee nog altijd helemaal niets van wat die TV allemaal doet qua propere en vuile truuken. Uiteindelijk moet je gewoon wat test DVDs meenemen naar de winkel (liefst nog met je eigen DVD-speler - of BluRay/HD-DVD natuurlijk) en kijken hoe een bepaalde TV presteert.
    Zo kwam ik verbazend genoeg bvb terecht bij een TV die maar de helft kostte van het budget dat ik initieel voor ogen had !

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    @ Edwin: dat is het hem juist, "normale" LCD-TV's kunnen slechts 50 Hz weergeven en aangezien juist die modellen meestal geen 24fps ondersteuning hebben, tonen ze alles lekker off-sync.
    Off-sync ?!
    "Normale" LCD-TVs kunnen evenzeer 60Hz weergeven. Meer zelfs, een TV die geen 60Hz kan weergeven, zal bijna zeker ook geen BluRay of HD-DVD kunnen afspelen omdat de 24fps dan helemaal niet meer naar 60Hz kan omgezet worden (en dus niet naar 50Hz zoals jij beweert, cfr mijn vorige post).

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kiran Bekijk bericht
    Volgens mij heeft Sharp wel full hd met 100hz

    www.sharp.nl
    Sharp heeft één model, maar dat is een 52". Hier gaat het om de betaalbare en meest gewilde formaten 37-42". Daarbij komt dat dat model HDMI 1.2 heeft en geen 24fps functionaliteit.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door remco28 Bekijk bericht
    O ja,kun je bij de updates dan ook kijken of er dan plasma tv's zijn dit hebben?
    Ik heb gekeken naar de plasma's van Pioneer en Panasonic, maar geen van beide bieden Full HD modellen met 24fps functionaliteit aan.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Ik zag net reclame van philips op de tv van een scherm 107 cm(42")voor 1500 euro. full hd enz.
    Klopt, zo duur zijn de meeste modellen niet meer. Grofweg tussen de 1500 en 2500 euro vind je de meeste.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    Jammer genoeg wel wat beginnersfouten in de openingspost.
    Bedankt voor je opmerkingen, ik zal ze verwerken. Overigens is de eerste geen beginnersfout, maar een schoonheidsfout. Dat wist ik namelijk wel, maar heb het om de een of andere reden verkeerd getypt.
    Mocht je na mijn aanpassing nog meer opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag. Ik heb delen van jouw tekst gebruikt voor de openingspost, ik hoop dat je het goed vind.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Avalan Bekijk bericht
    Panasonic TX-37LZD70F : 37" FullHD LCD TV (gewoon effen snel op site van Panasonic gekeken).
    Ik kan op de Panasonic website toch echt geen 37" LCD-TV terugvinden.
    Laatst aangepast door Rick Lanting : 10-09-2007 om 14:27
    Three-Star Trader

    Mijn Blu-ray's : Collectie | Wishlist | TKA/TRA

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Ik kan op de Panasonic website toch echt geen 37" LCD-TV terugvinden.
    Allez, België is dan eens rapper dan Nederland .
    http://www.panasonic.be/servlet/PB/m..._l6/index.html

  14. #14

    Standaard

    In Belgie worden blijkbaar meer/andere modellen verkocht dan in Nederland, komt wel vaker voor. Zoeken op de NL panasonic site levert echt niets op...

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Sharp heeft één model, maar dat is een 52". Hier gaat het om de betaalbare en meest gewilde formaten 37-42". Daarbij komt dat dat model HDMI 1.2 heeft en geen 24fps functionaliteit.

    Ik heb gekeken naar de plasma's van Pioneer en Panasonic, maar geen van beide bieden Full HD modellen met 24fps functionaliteit aan.

    Klopt, zo duur zijn de meeste modellen niet meer. Grofweg tussen de 1500 en 2500 euro vind je de meeste.

    Bedankt voor je opmerkingen, ik zal ze verwerken. Overigens is de eerste geen beginnersfout, maar een schoonheidsfout. Dat wist ik namelijk wel, maar heb het om de een of andere reden verkeerd getypt.
    Mocht je na mijn aanpassing nog meer opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag. Ik heb delen van jouw tekst gebruikt voor de openingspost, ik hoop dat je het goed vind.

    Ik kan op de Panasonic website toch echt geen 37" LCD-TV terugvinden.
    Panasonic en Pioneer hebben beide modellen die dit zonder problemen aankunnen en ook aan de eisen voldoen die hier worden gesteld aan de schermen. Ik zou dan ook aanraden om de Pioneer en de Panasonic eens naast de nieuwste generatie LCD schermen in de winkel te zetten. Dan zal je zien dat de plasma's nog steeds veruit het mooiste beeld geven. Vooral het 3d plaatje en de kleurreproductie van de nieuwe Pioneer is ongeevenaard. Op de IFA was de nieuwe Pioneer nog steeds 1 van de beste schermen die daar opgesteld stonden.

    Ik nodig jullie dan bij deze dan ook uit om hier het verschil te komen bekijken

  16. #16

    Standaard

    Vincent25, kan jij dan links naar specificaties van de modellen geven die jij bedoeld? En dan wel in Nederland verkrijgbare modellen, het is onmogelijk om ook Amerika, Japan, Duitsland en dergelijke mee te rekenen. Want ik kan toch echt niks vinden over 24fps bij Panasonic en Pioneer. Mocht je nog meer modellen weten, dan hoor ik dat uiteraard graag.

    @ Avalan: Ik sta er ook van te kijken dat België eerder is, maar dat maakt niet uit. Op zich kan ik in België beschikbare modellen ook in de openingspost meenemen, daar er genoeg Belgen in dit forum zitten, maar helaas heeft deze Panasonic geen 100 Hz.
    Laatst aangepast door Rick Lanting : 10-09-2007 om 16:09
    Three-Star Trader

    Mijn Blu-ray's : Collectie | Wishlist | TKA/TRA

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    maar helaas heeft deze Panasonic geen 100 Hz.
    Nogmaals, het is nog maar zeer de vraag of 100Hz wel een verbetering is. Mij lijkt het pure marketing omwille van het feit dat in het CRT tijdperk 100Hz gekend stond als zijnde veel beter. Daar was dat ook belangrijk vanwege het flikkeren van CRT schermen. Bij LCD/Plasma is dat totaal niet het geval. Dus het enige voordeel dat je kunt halen is via die Natural Motion toestanden die dus beeldjes bijrekenen. Bemerk trouwens dat met een 60Hz bron (en dus ook met een 24fps bron) dit zelfs zou betekenen dat er judder geïntroduceerd wordt. Je kan immers onmogelijk 60fps in 100Hz weergeven zonder de timing van de frames te veranderen. (Of het zou moeten zijn dat je 2/3 van de frames weggooit en vervangt door geïnterpoleerde frames).

    24fps support lijkt me dan toch veel belangrijker. Op voorwaarde dat de TV dat dan ook echt als 24fps toont, want ook daar is er totaal geen garantie. Een TV kan gerust 1080/p24 accepteren maar intern converteren naar een 60Hz signaal naar het panel.

  18. #18

    Standaard

    Het is geen pure marketing, ik heb verschillende modellen van 100 Hz mogen vergelijken met 50/60 Hz equivalenten en het is echt een duidelijk verschil bij bewegende beelden.

    Wat betreft de werkelijke werking van de apparaten, dat is en blijft altijd de vraag. Maar daar is dit topic ook totaal niet voor bedoeld, je wel het doel in zicht houden en niet afwijken naar zaken die pas belangrijk zijn als je een beslissing tussen verschillende modellen gaat maken. Hoe een TV 24fps of 100 Hz ook verwerkt, in alle gevallen kan het een verbetering zijn, in ieder geval op de modellen die ik gezien heb, en het gaat er hier alleen om dat ik aangeef welke TV's die technieken ondersteunen.

    Nogmaals, jij komt met allerlei leuke technische verklaringen, wat niemand kan controleren op een TV. Dus daar hebben we toch niks aan. Uiteindelijk moet je toch in de winkel de TV gaan testen/uitproberen.
    Three-Star Trader

    Mijn Blu-ray's : Collectie | Wishlist | TKA/TRA

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Nogmaals, jij komt met allerlei leuke technische verklaringen, wat niemand kan controleren op een TV. Dus daar hebben we toch niks aan. Uiteindelijk moet je toch in de winkel de TV gaan testen/uitproberen.
    Grappig. Ik kom eigenlijk helemaal niet met leuke technische verklaringen, maar gewoon met veronderstellingen om de simpele reden dat al die marketingpraatjes al helemaal GEEN technische verklaring geven. Zeker ivm die 100Hz waarvan velen denken dat het is om minder flikkering te hebben, terwijl het dus voor een soepeler beeld is, zoals jij blijkbaar zelfs al in het echt kunnen zien hebt.
    Ik ben het er immers volmondig over eens: een TV moet je uiteindelijk uitproberen, totaal los van alle mogelijke technische snufjes en features.

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht

    ¹: Samsung geeft niks aan over 24fps, heeft het echter wel het volgende te zeggen over Movie Plus:
    "Originele films worden gefilmd met 24, 25, of 30 frames per seconde. Televisies kunnen echter meer frames per seconde tonen en verhogen daarom het aantal frames. De Movie Plus technologie verhoogt het aantal frames door de positie van het bewegende voorwerp in te schatten. Hierdoor worden bewegende beelden nog vloeiender."

    Het blijft dus onduidelijk of dit nu 24fps betekent, of een soort softwarematig deel wat het moet nabootsen. Mocht iemand hier uitsluitsel over kunnen geven, dan hoor ik dat graag!
    Op http://www.hdtvtest.co.uk/news/2007/...dx-le52f96bdx/
    heb ik het volgende ontdekt:

    Initial tests looked promising: absolute black level on the LE40F86BD indeed measured slightly lower than the 40M86; and it successfully processed 1080p/24 signal from the PS3 without any telecine judder. Now that I’ve finished reporting on what I’d seen at the IFA, I can devote my time to calibrating and testing this television… hopefully the full review will be up over the weekend.

    Verder biedt de duitse site van Samsung veel meer informatie. Hierop kun je wel alle specificaties lezen.

    http://av.samsung.de/article.asp?art...411&show=specs

    Movie-Plus (Reverse Pulldown)Ein original Film wird mit 24 Bildern pro Sekunde aufgenommen. Da HDTV-Bildmaterial häufig von Displays eingangsseitig nur mit 50 oder 60 Hertz Bildwechselfrequenz akzeptiert wird, müssen die 24 Bilder auf 60 Bilder umgerechnet werden. Beim sogenannten 3-2-Pulldown wird deshalb der erste Filmframe dreimal dargestellt, der zweite Filmframe nur zweimal u.s.w. Dadurch entsteht ein Ruckeln (Judder), da unser Auge eine flüssige Bewegung erwartet, jedoch an einer Stelle drei mal der gleiche Filmframe gezeigt wird (siehe roter Kreis in Grafik “Herkömmlicher 3-2-Pulldown”). “Movie-Plus” erkennt 3-2-Pulldown-Bildmaterial und errechnet aus dem dritten und nachfolgenden Frame zwei interpolierte Bilder, die das Bildruckeln kompensieren. Auf diese Weise wird der typische “Judder-Effekt” deutlich reduziert (siehe rote Kreise in Grafik “De-Juddering durch Movie-Plus”).



    Konventionell vs Movie-Plus


    Succes ermee!
    Laatst aangepast door Corax : 11-09-2007 om 09:55

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door kiran Bekijk bericht
    Volgens mij heeft Sharp wel full hd met 100hz

    www.sharp.nl
    Klopt: maar valt helaas NIET in zijn wenselijke sigment nl 46".

    Sharp LC-46XL1E

    De LC-46XL1E is voorzien van een Pure Black Full High Definition LCD paneel met 100 Hz technologie. Het beeldscherm diagonaal is 117 cm en de ruim 6.2 miljoen pixels zorgen voor een haarscherp beeld. De nieuwe televisie combineert de Full HD technologie met de 100 Hz beeldkwaliteit. Dankzij de 100 Hz technologie wordt het beeld zonder het zogenaamde ‘veeg’ effect weergegeven, de hoge scherpte van de Full HD resolutie blijft dankzij de 100 Hz technologie behouden. Het Pure Black paneel geeft zwart ook echt als zwart weer, daarnaast heeft het LCD een paneel contrast ratio 2000:1, dynamisch contrast 10.000:1 en een respons tijd 4 ms. Dit alles in een uiterst stijlvol design voorzien van een luxueuze zwarte pianolak finish.

  22. #22

    Standaard

    Zeer interessant, Corax.
    Dit bevestigt wat ik al zei. 24fps support betekent niet altijd dat je ook daadwerkelijk het origineel materiaal terug in 24fps te zien krijgt. Deze uitleg toont immers zeer duidelijk hoe 24fps dat eerst omgezet werd naar 60Hz, judder-free wordt gemaakt door interpolatie van de beelden. Het eindresultaat is echter nog steeds 60Hz met heel wat tussenberekende beelden.
    Bovendien zijn de originele beelden nog steeds niet mooi in een 24fps kadans, maar in de 3:2 pulldown kadans. Dat wil zeggen dat er nog steeds judder zal zijn, zij het wel wat lichter van aard door de tussenliggende nieuwe beelden.
    Mocht dit onduidelijk zijn, een klein voorbeeldje. Stel je hebt een wagen die aan constante snelheid door het beeld passeert. Stel dat hij per frame 10cm verder staat op het scherm. In 24fps betekent dit dat hij op 0.0417" op 10cm staat, na 0.08333" op 20cm enz...
    Als je dit omzet via 3:2 pulldown naar 60Hz, krijg je :
    0.0000": 0cm
    0.0167": 0cm
    0.0333": 0cm
    0.0500": 10cm
    0.0667": 10cm
    0.0833": 20cm
    enz... (bemerk al dat in 60Hz er op 0.0417" geen nieuw beeld komt).
    Hieraan zie je reeds dat 3:2 pulldown de kadans wijzigt. De wagen legt elke 10cm afwisselend af in 0.05" en 0.33", wat dus voor judder zorgt. Echter, de truuk die Samsung daar beschrijft, neemt de judder niet weg :
    0.0000": 0cm
    0.0167": 3.33cm (berekend beeld)
    0.0333": 6.66cm (berekend beeld)
    0.0500": 10cm
    0.0667": 15cm (berekend beeld)
    0.0833": 20cm
    enz...
    Je ziet al dat de kadans nog steeds niet klopt, want de wagen doet er eerst nog altijd 0.05" over voor de 10cm en vervolgens slechts 0.033". Zoals ik eerder al bedoelde, zou je eigenlijk het beeld op 0.05" ook moeten berekenen :
    0.0000": 0cm
    0.0167": 4cm (berekend beeld)
    0.0333": 8cm (berekend beeld)
    0.0500": 12cm (berekend beeld)
    0.0667": 16cm (berekend beeld)
    0.0833": 20cm
    enz...
    Het probleem hiermee is echter dat je de helft van de originele beelden gewoon weggooit, wat natuurlijk ook niet zo interessant is.

    Dit maar om te illusteren dat elke fabrikant zo zijn eigen manier heeft om 24fps bronnen weer te geven. Maar de enige correcte is die waarbij de display ook nog steeds 24 beelden per seconde (of een veelvoud ervan, dus 48Hz, 72Hz, enz...) toont.

  23. #23

    Standaard

    Weet jij of er TV's zijn die dit ook daadwerkelijk doen? Dus: 24, 58, 72 of 96 Hz tonen?
    Three-Star Trader

    Mijn Blu-ray's : Collectie | Wishlist | TKA/TRA

  24. #24

    Standaard

    jep. als groot filmfan ben ook ik op zoek naar een scherm met deze eisen.
    wat mij opvalt in dit topic is echter hoe er enkel naar de bekende duurdere merken gekeken wordt en de goedkope schermen weer eens overgeslagen worden. Jammer, gezien vooral deze schermen nergens op internet besproken worden.

    Ik heb het bijvoorbeeld over het nieuw-geintroduceerde merk Chimei en Mirai. Deze levert een 42" Full HD 1080p met alle snufjes die hierboven genoemd worden in TS... maar dan niet tegen 1900 euro of een belachelijke prijs als dat... maar een zachte prijs van 1049 euro.

    Ik neem aan dat niemand hier dus ervaring heeft met dat merk?
    make your life Sway

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rick Lanting Bekijk bericht
    Weet jij of er TV's zijn die dit ook daadwerkelijk doen? Dus: 24, 58, 72 of 96 Hz tonen?
    Pioneer o.a. : http://www.pioneer.nl/nl/products/62...aTV/24FPS.html

    Edit: Toch eens opgezocht en wat blijkt: bij plasma is er wel degelijk ook sprake van een refresh rate zoals bij CRTs. De plasmacellen worden immers één per één ge-exciteerd. Ipv dat elke cel zijn eigen elektrodes heeft, worden er immers een set van horizontale en een set van vertikale elektrodes gebruikt. Het is de combinatie van beide op 1 bepaald moment dat één bepaalde cel kan doen oplichten. Zodoende gaat dus toch elke cel individueel gaan 'flikkeren' zoals dat ook bij CRT gebeurt.
    Het 100Hz verhaal is dus niet louter voor berekende beelden, maar kan zelfs zonder dit truukje, en is dus toch gelijk bij CRT louter om flikker te voorkomen.
    BTW, dit is dus enkel voor plasma. Deze thread gaat eigenlijk over LCDs en die hebben geen refresh rate. 100Hz technologie bij LCD moet dus iets anders betekenen (wellicht dus interpolatie van beelden).
    Laatst aangepast door Avalan : 11-09-2007 om 17:42

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •