Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 47 van 47 worden weergegeven.
  1. #26

    Standaard

    Heel interesant.

    Ik heb op mijn sub een knop met fix zitten, als ik die aanzet dan zal hij de crossover die uit de versterker komt gebruiken, is dit beter?
    Hoeveel hertz is nou het beste?, Mijn versterker gaat van 80 tot 200HZ.

    Ook heb ik een knop met reverse op mijn sub, is reverse aan te raden?

    Over het LFE kanaal, Ik kan kiezen uit LFE+Main of LFE, Heb nu LFE ingesteld vanwege de sub, goed?

    Ik heb ook LFE ATTENUATE en dat kun je instellen op 0DB of -10DB, Dit kan ik niet plaatsen.

  2. #27

    Standaard

    Met "Fix" kun de cross-over van de sub uitschakelen. Deze kun je het beste inschakelen wanneer de versterker deze al regelt. In Laag Frekwentie Effekten kunnen ook frekwenties zitten die hoger zijn dan 180Hz en deze moeten ook weergegeven worden.

    Met "Reverse" kun je de subwoofer ompolen waardoor deze dan in tegengestelde richting beweegt. Of je deze moet gebruiken is afhankelijk van de weergave in de kamer. Bij een verkeerde instelling zullen de lage tonen niet sychroon zijn of zul je de subwoofer beter horen. Je kunt het beste zelf experimenteren om te horen wat in jouw geval de beste instelling is.

    Wanneer de Front luidsprekers zonder subwoofer de lage tonen niet luid genoeg kunnen weergeven, kun je het LFE-kanaal beter instellen als "Main+LFE". Deze en de cross-over van de receiver kun je evt. het beste instellen wanneer je naar muziek luistert in stereo via 2 luidsprekers.

    De "LFE Attenuate" is om het niveau van de Laag Frekwentie Effekten te verlagen wanneer deze te luid zijn. Bij films hebben de LFE's nl. een "boost" van 10 dB om de lage tonen van de hoofdkanalen overstemmen en bij muziek-DVD's wordt geen "boost" gebruikt en hebben de LFE's hetzelfde niveau als de hoofdkanalen. In de meeste gevallen kun je deze het beste op 0 dB zetten.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 06-08-2009 om 11:58
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer de Front luidsprekers ook zonder subwoofer de lage tonen niet luid genoeg kunnen weergeven, kun je het LFE-kanaal beter instellen als "Main+LFE". Deze en de cross-over van de receiver kun je evt. het beste instellen wanneer je naar muziek luistert in stereo via 2 luidsprekers.
    alleen dit stukje snap ik niet helemaal.
    Is main+LFE de keuze als je geen sub hebt??
    Of andersom: Main+LFE ? stuurt het dan lage tonen naar de sub en ook naar de twee front speakers?

    Heb nu alleen LFE ingesteld.


    Nog bedankt trouwens voor je uitleg want ik heb er zeker wat aan gehad.

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door sonnyburnett Bekijk bericht
    alleen dit stukje snap ik niet helemaal.
    Is main+LFE de keuze als je geen sub hebt??
    Of andersom: Main+LFE ? stuurt het dan lage tonen naar de sub en ook naar de twee front speakers?

    Heb nu alleen LFE ingesteld.
    Andersom. Het stuurt de lage tonen van de front speakers dan ook naar de subwoofer.

    Laag Frekwentie Effekten worden altijd naar de front luidsprekers gestuurd als er in de setup van de receiver aangegeven is dat er geen subwoofer op aangesloten is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #30

    Standaard

    Bedankt Gerco

    Heb hem nu weer op Main+LFE en als ik het dus nu snap is dat het goede omdat dan de lage tonen van de front speakers ook naar de sub gaan.

  6. #31

    Standaard

    Er is geen juiste instelling voor. Het gaat er om wat jij het mooiste vindt klinken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #32

    Standaard Negatieve decibels?

    Je hebt het ook over positieve decibels.
    Maar bij mij zijn ze altijd rond de -20 tot -30.
    Waarom is dat zo en is dat slechter? Zijn mijn stopcontacten misschien niet geaard?
    Alvast Bedankt!!

  8. #33

    Standaard

    Met -20 tot -30 bedoel je waarschijnlijk de stand van de volumeregelaar.

    Het aantal dB's is bij een volumeregelaar bijna altijd negatief, omdat 0 dB vaak de grens is voor weergave met bijna geen vervorming of zoals bij Audyssey voor normale (referentie) geluidssterkte. Niet iedere receiver heeft dus dezelfde soort volumeregeling. Ga je voorbij de 0 dB, dan zal het geluid een boven-normale sterkte hebben of de kans op vervorming sterk toenemen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 31-01-2012 om 11:33
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Als je bij stereo zonder subwoofer een goede weergave hebt van de lage tonen, kun je er voor kiezen om alleen de LFE's door de sub te laten weergeven. Je kunt dan de fronts als "large" instellen.

    Heb je echter geen goede weergave van de lage tonen, dan zet je de fronts op "small" en laat je de lage tonen door de sub weergeven. De reden hiervoor is dat lage tonen beter klinken wanneer deze door minder luidsprekers worden weergegeven.
    Hm,niet volledig akkoord. Ik vind persoonlijk dat je bvb bij een 5.1 opstelling uit iedere speaker zowel de hoge en lage tonen moet hebben. Als er bvb een scene is waarbij een bom ontploft links voor jou,dan zal uit mijn zuil left speaker zowel hoge als lage tonen komen. En die lage tonen klinken toch wel voortreffelijk hoor!

  10. #35

    Standaard

    Helemaal mee eens, maar in veel gevallen is dit niet niet mogelijk. Een voorbeeld hiervan zijn sets waarbij de lage tonen van de 'fronts' veel krachtiger zijn dan die van de sub. Je kunt dan niet meer de diepgang van de LFE's horen, omdat deze hetzelfde klinken als lage tonen bij muziek. Vandaar dat sommige de 'fronts' (zuilen) instellen als 'small' en 'wanneer het boekenplank-formaat luidsprekers zijn als 'large'.

    Over het algemeen is het advies van THX om frekwenties onder de 80Hz naar de sub te sturen. Die hebben minder invloed op het richtings-gevoel dan die boven de 80Hz. Daardoor lijkt het meer alsof alle lage frekwenties uit de juiste richting komen en de luidsprekers voller klinken. Het kan zijn dat de frekwentie wat te hoog of te laag is. In dat geval kan/kunnen deze het beste op het gehoor of m.b.v. een 'frequency-sweep' die op een test-CD/DVD/BD staat ingesteld worden.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 17-10-2012 om 12:33
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Helemaal mee eens, maar in veel gevallen is dit niet niet mogelijk. Een voorbeeld hiervan zijn sets waarbij de lage tonen van de 'fronts' veel krachtiger is dan van de sub. Je kunt dan niet meer de diepgang van de LFE's horen, omdat deze hetzelfde klinken als lage tonen bij muziek. Vandaar dat sommige de 'fronts' (zuilen) instellen als 'small' en 'wanneer het boekenplank-formaat luidsprekers zijn als 'large'.

    Over het algemeen is het advies van THX om frekwenties onder de 80Hz naar de sub te sturen. Die hebben minder invloed op het richtings-gevoel dan die boven de 80Hz. Daardoor lijkt het meer alsof alle lage frekwenties uit de juiste richting komen en de luidsprekers voller klinken. Het kan zijn dat de frekwentie wat te hoog of te laag is. In dat geval kan/kunnen deze het beste op het gehoor of m.b.v. een 'frequency-sweep' die op een test-CD/DVD/BD staat ingesteld worden.
    Toch een belangrijk gegeven dat je hier aanhaalt van die THX 80 HZ enz..
    Bedankt voor deze leerrijke quote

  12. #37

    Standaard

    Even een kleine toevoeging, de lage bassen die je in je buik voelt zijn zo rond de 40hz....
    Citaat Oorspronkelijk gepost door pademax Bekijk bericht
    Toch een belangrijk gegeven dat je hier aanhaalt van die THX 80 HZ enz..
    Bedankt voor deze leerrijke quote

  13. #38

    Standaard

    Hoi,

    Ik ben nieuw hier op het forum!
    Na veel lezen op het internet over het afstellen van me ht heb ik nog 1 vraag wat me niet duidelijk is.
    Het afstellen van me speakers is me duidelijk maar dan komt de subwoofer.
    Na het afstellen van me speakers op 75db met een bepaald mastervolume draai ik het voor de sub naar 0 en ga hem dan afstellen via de knop achterop de sub???

  14. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dutchmuscle Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik ben nieuw hier op het forum!
    Na veel lezen op het internet over het afstellen van me ht heb ik nog 1 vraag wat me niet duidelijk is.
    Het afstellen van me speakers is me duidelijk maar dan komt de subwoofer.
    Na het afstellen van me speakers op 75db met een bepaald mastervolume draai ik het voor de sub naar 0 en ga hem dan afstellen via de knop achterop de sub???
    Welkom op dit forum Dutchmuscle

    Het niveau van de sub kun je op 3 manieren instellen.

    De eerste is om het niveau in de receiver op 0 dB te zetten en het met de regelaar op de sub te doen. Je kunt dan evt een kleine aanpassing doen met de regeling in de receiver zonder dat het referentie-punt kwijt raakt.

    De tweede is om het niveau op de sub half-open te zetten en het met de receiver te regelen. Deze wordt gebruikt als je de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing van een receivers/versterker volgt. Hierdoor heb je geen vast referentie-punt en zal het fijn-afstemmen dus wat lastiger zijn.

    De derde is om de regeling van de receiver helemaal open te zetten en het met de regelaar op de sub te doen. Deze kun je het beste gebruiken als de sub alleen automatisch in- en uitgeschakeld kan worden. Hierdoor is het niveau van het signaal wat van de receiver komt hoger en zal de sub zichzelf wat minder snel uitschakelen.

    Welke manier in jouw geval het beste is, is dus afhankelijk van de situatie en de werking van de sub.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 09-10-2012 om 13:29
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Welkom op dit forum Dutchmuscle

    Het niveau van de sub kun je op 3 manieren instellen.

    De eerste is om het niveau in de receiver op 0 dB te zetten en het met de regelaar op de sub te doen. Je kunt dan evt een kleine aanpassing doen met de regeling in de receiver zonder dat het referentie-punt kwijt raakt.

    De tweede is om het niveau op de sub half-open te zetten en het met de receiver te regelen. Deze wordt gebruikt als je de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing van een receivers/versterker volgt. Hierdoor heb je geen vast referentie-punt en zal het fijn-afstemmen dus wat lastiger zijn.

    De derde is om de regeling van de receiver helemaal open te zetten en het met de regelaar op de sub te doen. Deze kun je het beste gebruiken als de sub alleen automatisch in- en uitgeschakeld kan worden. Hierdoor is het niveau van het signaal wat van de receiver komt hoger en zal de sub zichzelf wat minder snel uitschakelen.

    Welke manier in jouw geval het beste is, is dus afhankelijk van de situatie en de werking van de sub.
    Denk dat het de laatste wordt.
    De meting met audyssey is oke maar de sub staat te zacht denk ik.
    Ik wacht nu op me db meter die onderweg is.
    Verder ga ik the ultimate dvd platinum gebruiken die ik heb kunnen downloaden van een nieuws groep, gratis dus

    nog wat info over mijn spullen:

    Denon 2113 receiver.
    B&W 683 front.
    Final s220 sub.

    De rest volgt nog moet even sparen!

  16. #41

    Standaard

    Ik denk dat het bij film vast wel zal veranderen.

    De sub is een 12" en daarmee behoorlijk krachtig en met een stel vloerstaanders zullen er voldoende lage tonen geproduceerd gaan worden. Dit zou een reden kunnen zijn waarom deze wat zachter klinkt. Een andere reden kan de werking van de akoestiek zijn waardoor de lage tonen luider klinken op de plaats(en) waar gemeten is.

    Of een sub goed ingesteld staat kun je op verschillende manieren controleren. Bij een goede instelling zal deze onopvallend in het geluidsbeeld aanwezig zijn en alle luidsprekers mooi aan kunnen vullen. Ik denk dat het bij de 'fronts' niet nodig zal zijn, omdat deze al volwaardig zijn.

    Een tip die ik je wil is om niet alleen te experimenteren met de instellingen, maar ook met de wijze van aansluiten van de 'fronts'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #42

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik denk dat het bij film vast wel zal veranderen.

    De sub is een 12" en daarmee behoorlijk krachtig en met een stel vloerstaanders zullen er voldoende lage tonen geproduceerd gaan worden. Dit zou een reden kunnen zijn waarom deze wat zachter klinkt. Een andere reden kan de werking van de akoestiek zijn waardoor de lage tonen luider klinken op de plaats(en) waar gemeten is.

    Of een sub goed ingesteld staat kun je op verschillende manieren controleren. Bij een goede instelling zal deze onopvallend in het geluidsbeeld aanwezig zijn en alle luidsprekers mooi aan kunnen vullen. Ik denk dat het bij de 'fronts' niet nodig zal zijn, omdat deze al volwaardig zijn.

    Een tip die ik je wil is om niet alleen te experimenteren met de instellingen, maar ook met de wijze van aansluiten van de 'fronts'.
    Hoe bedoel je het aansluiten van de fronts?
    via bi??
    Ik heb ze nu op small staan maar ben er nog niet uit of ik ze op 40,60 of 80hz moet zetten.
    De fronts beginnen bij -6db op 30hz en 50hz en bij +/-3db op 38 hz-22khz.
    Volgens mij moet 40 hz kunnen wat is verstandig???

    Als ik me meter binnen heb wat volgens de e-mail morgen moet zijn start ik wel een apart topic over hoe en wat.
    misschien komt er dan ook nog input van andere mensen.

  18. #43
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik heb mijn sub (zoals aangeraden door REL) afgesteld op drie kwart van het volume van de versterker. En regel handmatig alles met een volumemeter via mijn receiver. Wat natuurlijk ook heel belangrijk is om de kantelfrequentie goed in te stellen, zodat er geen gat ontstaat tussen de speakers en de sub. Hier zijn leuke test soundfiles voor. Of bijv. de DVE (Digital Video Essentials) HD Basic Blu-ray. Sowieso heel leuk als je het uiterste uit je HT ervarig wilt halen voor zowel beeld als geluid. En ook nog eens heel interessant.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ik heb mijn sub (zoals aangeraden door REL) afgesteld op drie kwart van het volume van de versterker. En regel handmatig alles met een volumemeter via mijn receiver. Wat natuurlijk ook heel belangrijk is om de kantelfrequentie goed in te stellen, zodat er geen gat ontstaat tussen de speakers en de sub. Hier zijn leuke test soundfiles voor. Of bijv. de DVE (Digital Video Essentials) HD Basic Blu-ray. Sowieso heel leuk als je het uiterste uit je HT ervarig wilt halen voor zowel beeld als geluid. En ook nog eens heel interessant.
    Ik ga de the ultimate dvd platinum gebruiken!

  20. #45
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ah, succes met af en instellen.

    Schroom je niet te vragen als er nog iets onduidelijk is. Er zijn een heleboel leden op dit forum dit graag meedenken en willen helpen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Santulli Bekijk bericht
    Ah, succes met af en instellen.

    Schroom je niet te vragen als er nog iets onduidelijk is. Er zijn een heleboel leden op dit forum dit graag meedenken en willen helpen.
    Komt goed ik open dan wel een eigen topic en zal kijken of ik foto's kan plaatsen.

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Dutchmuscle Bekijk bericht
    Hoe bedoel je het aansluiten van de fronts?
    via bi??
    In sommige situaties kan het verstandig zijn om 'bi-amping' te gebruiken als de receiver en de 'fronts' daarvoor de mogelijkheid hebben. Bij luidsprekers kan het ook 'bi-wiring' heten. Door de belasting te verdelen over 2 eindtrappen kun je het geluid wat krachtiger maken en/of is het voor een receiver wat makkelijker om de luidspreker onder controle te houden.

    Enkele voorbeelden:
    -Situaties waarbij de 'fronts' een veel hogere belastbaarheid hebben dan de 'surrounds' en 'centre'
    -Situaties waarbij de receiver een (te) laag uitgangsvermogen heeft en daardoor moeite heeft om deze onder controle te kunnen houden.
    -Situaties waarbij de subwoofer (veel) krachtiger is dan de 'fronts'
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •