Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 156 worden weergegeven.

Discussie: dB-meter

  1. #1

    Standaard dB-meter

    Enkele vragen over dB-meters (spl-meter) voor een HT-set af te stellen.

    Wie heeft er hier allemaal een dB-meter ?

    Wie heeft zijn set afgesteld met een dB-meter ? En gaf dat duidelijke verbeteringen t.o.v. het op gehoor afstellen?

    Kan men ergens online een goedkope meter bestellen?

    Waar moet op letten bij aanschaf van zulke meter ?

    Ik heb prijzen opgezocht hier in de buurt en ik vond geen analoge meters. De goedkoopste digitale was € 111, maar die heeft maar een bereik van 300Hz tot 8000 Hz. Is dat niet te weinig in het laag gebied?

    Een andere kostte €173 en heeft een bereik van 31 Hz tot 8000Hz.

  2. #2

    Standaard

    Ik heb zelf de dB meter van Conraf (bestelnummer 100609-89 op www.conrad.nl ). Deze kost 29,50 Euro en werkt prima!

    Een goed ingeregelde set met gebruik van een dB meter klinkt nauwkeuriger dan wat de meeste mensen op het gehoor voor elkaar krijgen.

    Waar je op moet letten is dat je de meter in de 'C' stand heb staan en op 'slow'. Verder moet je de meterhouden op de plaats waar je hoofd zich bevindt tijdens het filmkijken, met de microfoon van de meter recht omhoog gericht.
    Eric van Ballegoie

  3. #3

    Standaard

    Ik zal er nog even een schepje bovenop doen: Een db meter is eigenlijk onmisbaar. We hebben het wel eens getest bij mensen die het overbodig speelgoed vonden. Wel, in alle gevallen waren ze toch onder de indruk van het resultaat. Bij een goede HT set valt alles precies netjes in de plooi.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin
    Ik zal er nog even een schepje bovenop doen: Een db meter is eigenlijk onmisbaar. We hebben het wel eens getest bij mensen die het overbodig speelgoed vonden. Wel, in alle gevallen waren ze toch onder de indruk van het resultaat. Bij een goede HT set valt alles precies netjes in de plooi.
    En stel je de sub ook af op die 75 dB. Welke tonen (Hz) moet je gebruiken voor het afstellen van alle speakers?

    Ik heb de "The Ultimate DVD Platinum" test DVD.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7


    En stel je de sub ook af op die 75 dB. Welke tonen (Hz) moet je gebruiken voor het afstellen van alle speakers?
    Ik heb de "The Ultimate DVD Platinum" test DVD.
    Dat zou je inderdaad kunnen, maar met mijn db meter gebruik ik nooit geen test DVD.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Dat zou je inderdaad kunnen, maar met mijn db meter gebruik ik nooit geen test DVD.
    Zet jij dan gewoon een stukje film op en meet het aantal dB ?

    Voor elke speaker dan hetzelfde stukje film?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7


    Zet jij dan gewoon een stukje film op en meet het aantal dB ?

    Voor elke speaker dan hetzelfde stukje film?
    Neen, je hebt toch op je versterker/receiver een testtoon voor iedere luidspreker, neem ik aan, en die ga je dan meten en op punt stellen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Neen, je hebt toch op je versterker/receiver een testtoon voor iedere luidspreker, neem ik aan, en die ga je dan meten en op punt stellen.
    Ja, maar dat klinkt zo stil als ik dat opzet. Ik heb niet direkt een idee hoeveel 75dB is.

    De subwoofer krijgt echter geen toon bij mij. Enkel de 5 speakers.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7


    Ja, maar dat klinkt zo stil als ik dat opzet. Ik heb niet direkt een idee hoeveel 75dB is.
    De subwoofer krijgt echter geen toon bij mij. Enkel de 5 speakers.
    Als je de db meter aanzet, kun je hem toch instellen op 70 of 80 db bijvoorbeeld, en dan de volumeknop van je versterker tot ergens in de buurt zetten. Vervolgens kun je dan luidspreker per luidspreker op het juiste volume instellen. (Vergeet wel niet het volume terug te draaien, zodra je weer overschakelt naar film/muziek. Ik doe het altijd zonder dat er een DVD in de speler zit)
    Als je geen controlekanaal voor je subwoofer hebt (geen extra volume regelkanaal op je versterker). Dan zul je daarvoor een test DVD/CD moeten gebruiken die alleen het laag weergeeft, en stel je hem met de db meter op het juiste volume af.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Als je geen controlekanaal voor je subwoofer hebt (geen extra volume regelkanaal op je versterker). Dan zul je daarvoor een test DVD/CD moeten gebruiken die alleen het laag weergeeft, en stel je hem met de db meter op het juiste volume af.
    Dus de subwoofer moet ook op hetzelfde dB level geregeld worden als de andere speakers ?

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7


    Dus de subwoofer moet ook op hetzelfde dB level geregeld worden als de andere speakers ?
    Hetzelfde volume, dat lijkt me logisch ja, maar misschien zijn er mensen op het forum die er anders over denken, ik zou dat dan ook graag vernemen.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Hetzelfde volume, dat lijkt me logisch ja, maar misschien zijn er mensen op het forum die er anders over denken, ik zou dat dan ook graag vernemen.
    Ik lees hier net een artikel waarin staat dat het LFE level 10dB hoger moet afgesteld staan.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7


    Ik lees hier net een artikel waarin staat dat het LFE level 10dB hoger moet afgesteld staan.
    Ik moet niet zeggen, dat doe ik niet. Ik heb een aparte Volume regelknop voor mijn subwoofer, maar misschien staat die wel 10 DB hoger ingesteld. Vandaar dat ik had gehoopt dat we wat hulp kregen van anderen.

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Louis Bouduin


    Ik moet niet zeggen, dat doe ik niet. Ik heb een aparte Volume regelknop voor mijn subwoofer, maar misschien staat die wel 10 DB hoger ingesteld. Vandaar dat ik had gehoopt dat we wat hulp kregen van anderen.
    Zal wel komen denk ik. Vele hebben deze thread misschien nog niet gelezen.

  15. #15

    Standaard

    Hallo allemaal, enkele antwoorden/opmerkingen over dit onderwerp:
    1 de sub moet op 79 db afgeregeld worden. Besef wel dat dit al een heel stuk harder is dan 75 db. De door jullie voorgestelde 10 db is erg veel. Ik denk dat jullie in de war zijn met de +10 DB LFE boost van DTS.
    2. De stand van de (master) volume meter heeft normaal geen invloed op de ingebouwde setup ruis toon waarmee je de speakers inregeld. Je moet de testtoon per luidspreker instellen op 75 db. Dit is het refentie volume. Een film zou eigelijk op dit volume volgens de regisseur/soundengineer afgespeeld moeten worden. In praktijk is dit voor veel mensen te hard.
    3. Alhoewel ik het vreemd vindt dat je sub geen testtoon krijgt, kan je hem inderdaad alleen afregelen met een testdisc, met LF testtoon. Zet hiervoor je versterker op een dusdanig volume, waarbij het volume van de overige reeds gecalibreerde kanalen 75 db is. Stel vervolgens de sub in op 79 db.
    4. Fine-tune de set a.d.v. diverse films
    5. Je zult verbaast zijn over de kwaliteitssprong die je maakt door een goede inregeling. Vooral door het juiste volume van de surrounds (lees: niet te hard....)

  16. #16

    Standaard

    Nog een paar kleine aanvullingen op het calibratie-verhaal middels een dB.

    - De gebruikte dBmeter moet inderdaad op z'n minst de C-stand en slow-respons hebben. Ideaal is een dBmeter met een B-stand maar die zijn bijna niet te vinden. Met de C-stand (er wordt dan nauwelijks bas weggefilterd) wordt eigenlijk gebruikt voor metingen tussen de 85 tot 140 dB. De B-stand (meer filtering van bas omdat het gehoor op lagere volumes minder gevoelig is voor bas-frequenties) is ideaal om metingen te verrichten tussen de 55 en 85 dB en aangezien de meeste op 75dB meet lijkt de B-stand dus meer voor de hand liggend. Toch is de C-stand uitstekend te gebruiken en nog altijd nauwkeuriger als je eigen gehoor en mischien voor onze HT's wel beter aangezien de bas er minder uit wordt gefilterd als bij de andere standen.

    - Stel het volume van alle speakers op "0" middels de set-up van je versterker/receiver en stel tevens de juiste vertragingstijd in per speaker in de set-up voordat je met de dB-meter aan de slag gaat.

    - Meet vanaf de luisterplek (sweetspot) waarbij de dB-meter eigenlijk op de plaats van je hoofd gehouden dient te worden (achter de zitplek gaan staan).

    - Meet op het nivo waarop je normaliter ook je films bekijkt. Kijk je dus films op een gemiddelde van 85dB meet dan ook op 85dB. De meeste zullen waarschijnlijk op zo'n 75dB hun films bekijken vandaar dat ook wordt gezegd om op 75dB te meten (75dB kijkt tevens wat prettiger als 85dB wat best hard is). Metingen met een andere waarde als waarop je de film bekijkt geeft nog steeds een verkeerde afstelling.

    - Gebruik een pinknoise testtoon voor het afstellen van je speakers. Een pinknoise toon (ongefilterd) bevat het gehele frequentiespectrum (20Hz-20KHz) waarbij elke frequentie op gelijke sterkte is gebracht. Deze pinknoise testtonen zijn terug te vinden op de calibratie-dvd's zoals de Avia en de al eerder genoemde Ultimate DVD Platinum. De interne testtonen van de versterker zijn vaak gefilterde pinknoise tonen en zijn minder nauwkeurig.

    - Door de afval van dB's in de lagere regionen kun je de sub inderdaad zo'n 3 tot 5 dB hoger instellen als de rest van de speakers. Probeer echter om de LFE-versterking van je versterker op "0'' te laten staan en regel het volume met de volume-regelaar van de sub zelf. Gebruik hierbij ongeveer een maximum van 75 to 80% van het kunnen van de sub. Voldoet dit niet omdat de sub te weinig vermogen heeft (en je dus meer als 80% van het totale vermogen moet gaan aanspreken om tot de juiste instelling te komen) stel het dan verder af met de regelaar in de versterker.

    Neem de tijd voor het juist afstellen van alle speakers en vooral voor de sub (vergeet tevens niet dat het LFE-kanaal op DTS doorgaans een 10dB harder staat gemixt als bij DD. Indien mogelijk moet je dus de instelling van het LFE-kanaal voor beide tracks apart instellen en vastleggen) en doe dit echt op het volume waarop je doorgaans ook films kijkt.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Eric van Ballegoie
    Ik heb zelf de dB meter van Conraf (bestelnummer 100609-89 op www.conrad.nl ). Deze kost 29,50 Euro en werkt prima!
    Ik heb juist die bepaalde dB-meter besteld bij hun.

    Hoelang duurt zo'n levering naar België denk je ?

  18. #18

    Standaard

    Ik heb ondertussen de dB-meter aangekregen en heb me eens wat bezig gehouden met de testtonen van "The Ultimate DVD Platinum".

    ................Level (dB).......instelling (DD).......Instelling (DTS)
    Left Front (small).....75...........0.................0
    Center (small)..........75...........0.................0
    Right Front (small)....75..........0.................0
    Left Rear (small)...... 75...........-4...............-4
    Right Rear (small).....75........... -6..............-6
    Subw.......................85........... -4..............+3

    Raar dat ik het LFE level van DTS 7dB hoger moet zetten dan DD.
    De meesten schrijven hier dat de LFE van DTS luider is.

    Mijn originele instellingen (zuiver op gehoor) waren:
    Left Front (small)........0
    Center (small).............+1
    Right Front (small)......0
    Left Rear (small).........-2
    Right Rear (small).......-2
    Subw..........................0 (zowel voor DD als DTS)

    PS: versterker= Yamaha DSP-A5

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7
    Raar dat ik het LFE level van DTS 7dB hoger moet zetten dan DD.De meesten schrijven hier dat de LFE van DTS luider is.
    Het LFE-kanaal kan dan wel vaak harder op de DTS-track staan gemixt dit wil echter niet zeggen dat de versterker dit ook zo weergeeft. Bij bv Harman Kardon versterkers staat het LFE-kanaal bij voornamelijk DTS-decodering standaard te zwak ingesteld. Het zou kunnen zijn dat dit ook bij jouwn Yammie het geval is maar dat weet ik niet zeker.

    Hoe bevalt het verschil met de vorige instellingen?

    mvrgr

    patrick

  20. #20

    Standaard

    weet iemand of ik op een yamaha rx-v800 ook voor dd en dts aparte instellingen kan doen?

  21. #21

    Standaard

    PM,

    Ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet zou kunnen maar kijk voor de zekerheid effe in de manual, daar staat het vast en zeker in vermeldt.

    Mvrgr

    Patrick

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB


    Het LFE-kanaal kan dan wel vaak harder op de DTS-track staan gemixt dit wil echter niet zeggen dat de versterker dit ook zo weergeeft. Bij bv Harman Kardon versterkers staat het LFE-kanaal bij voornamelijk DTS-decodering standaard te zwak ingesteld. Het zou kunnen zijn dat dit ook bij jouwn Yammie het geval is maar dat weet ik niet zeker.

    Hoe bevalt het verschil met de vorige instellingen?

    mvrgr

    patrick
    Ik ben toch verschoten hoeveel ik er naast zat op het gehoor. Mijn center stond blijkbaar een beetje te hard, maar toch had ik vroeger de indruk dat bij sommige films te spraak niet hard genoeg stond. (misschien omdat mijn sub te hard stond)
    De rears stonden ook nog te hard blijkbaar. Ook hier heb ik bij veel films te indruk dat deze op het gehoor niet te hard stonden.
    (weeral omdat de sub te hard stond denk ik)

    Het verschil tussen LFE bij DD en DTS was me nooit opgevallen tijdens het afstellen op het gehoor.

    Ik heb nog geen tijd gehad om de nieuwe afstelling te testen met films.

    Misschien dat de sub nog altijd te hard staat (nu 10dB hoger dan de rest van de speakers). Ik hou wel van veel bass, maar waarschijnlijk had ik em toch te hard staan waardoor ik mijn andere speakers niet goed ingesteld had op het gehoor.

    Al bij al weer een leuk speledingetje zo'n dB-meter.

  23. #23

    Standaard

    Via de AB van Harman / Kardon-receiver wordt via de ingebouwde microfoon (echt waar) het geluidsniveau van (automatisch gegenereerde) testsignalen gemeten.

    Vervolgens worden de 'bevindingen' van de AB teruggeseind naar de receiver en wordt het apparaat dientengevolge automatisch ingesteld.

    Op zich een geweldige vinding natuurlijk. Stellen jullie nu dat het verstandiger is om toch met db-meter aan de slag te gaan?
    5-Star Safetrader (300+ deals!) / DVD.nl veilingen: 88 (gemiddeld cijfer: 9.61)

  24. #24

    Standaard

    Point7,

    Het is inderdaad erg lastig om het geheel af te stellen puur en alleen op het gehoor. Niet alleen door de ongevoeligheid van het menselijk oor tov zo'n dbmeter maar ook omdat men vaak niet echt een referentie heeft, zodoende dat je van mening was dat je rears niet te hard stonden.

    Hoe is het nu met de center gesteld, je hebt deze weer zachter gezet terwijl je voorheen de indruk had dat de spraak nog niet hard genoeg stond? Ben benieuwd naar je bevindingen op dit vlak wanneer je het geheel eens gaat testen met een filmpje.

    De sublevel kun je over het algemeen wat hoger afstellen als de rest (menselijk gehoor is ietswat ongevoeliger voor de lagere tonen bij niet al te harde volumes) maar 10db is best veel. Ik zou eerder eens voor zo'n 4 a 5 db. Het is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak maar een overdaad aan bas is op de lange duur eerder vermoeiend als mooi.

    Mvrgr

    Patrick

  25. #25

    Standaard

    Stiebolt,

    Dat ligt er geheel aan in hoeverre deze functie op jouwn HK betrouwbaar en nauwkeurig is. Mischien dat je eens een dbmeter van iemand kunt lenen om je systeem te checken. Kloppen de waardes dan is het systeem betrouwbaar genoeg om het via die optie te doen.

    Maakt deze HK ook meteen een akoestische meting? Die nieuwe Pioneer bv meet de db-waardes maar ook verschil in akoestiek en regelt ook dit bij. Kan leuk zijn.

    Mvrgr

    Patrick

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •