Pagina 2 van 7 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
De resultaten 26 tot 50 van 156 worden weergegeven.

Discussie: dB-meter

  1. #26

    Standaard

    Even als aanvulling (en als discussie losmaker) op het vorige:
    Testtonen van je reciever kun je gebruiken, maar er worden hier wel een paar dingen vergeten in de keten van dvd naar het geluid wat je oor bereikt: nl. dvd-speler en interlink invloed (evt. decodering). Wil je deze zaken ook meenemen dan kun je beter afstellen vanuit een (goede) testdvd (of gewoon de thx audiotest).
    Ik heb overigens altijd gemeten vanuit de ruistonen op de reciever, maar ben overgestapt op de testdvd tonen. Bij mij scheelt dit (slechts) 2 maal 1db.

    Wat op deze manier tegen is, is dat er nogal wat testdvd's zijn en dat er dus nogal eens verschil in kan zitten, maar dit terzijde.

  2. #27

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Ik denk toch echt dat er zaken onduidelijk zijn omtrent DTS: Er bestaan 2 soorten DTS discs: film en muziek(vaak CD's).

    DTS heeft enkele maanden geleden de spelregels aangepast en nogmaals neergezet.
    - De nieuwe benaming is: DTS voor decodering +10db LFE boost, en DTS music voor decodering zonder de +10 DB boost. Voorheen noemde men de versie met de +10db boost DTS cinema, en de zonder gewoon DTS. Dit alles natuurlijk om de boel lekker overzichtelijk te houden. Volgens mij heeft iedere decoder beide versies in huis, je moet alleen effe kijken of je een benaming volgens de nieuwe standaard hebt, of volgens de oude.

    - Volgens DTS dienen dienen films met de +10db boost weergegen te worden (DTS), omdat dit kanaal bij de opname -10 verzwakt is. Zodoende komt men op een gelijk referentieniveau als Dolby terecht. Het feit dat DTS soms anders klinkt dan Dolby heeft te maken met het feit dat het een geheel nieuwe mix is, en géén convertering van de DD track. Een DTS track kan dus een harder sub volume hebben, maar dit is dus de keuze van de geluidstechnicus/regisseur.
    - Muziek dient zonder de +10 db boost afgespeeld te worden (DTS Music).

    Lang leven de upgradable decoder............!

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado
    Even als aanvulling (en als discussie losmaker) op het vorige:
    Testtonen van je reciever kun je gebruiken, maar er worden hier wel een paar dingen vergeten in de keten van dvd naar het geluid wat je oor bereikt: nl. dvd-speler en interlink invloed (evt. decodering). Wil je deze zaken ook meenemen dan kun je beter afstellen vanuit een (goede) testdvd (of gewoon de thx audiotest).
    Hier ben ik het absoluut mee eens. En niet wordt op die manier de gehele keten onder de loep genomen maar ook zijn de testtonen van een calibratie-dvd beter (ongefilterde pinknoise tov gefilterde pinknoise of whitenoise van de versterker/receiver). Helaas is het echter zo dat op vele versterkers de levels voor de verschillende speakers alleen middels de interne testtoon aan te passen zijn. Natuurlijk kun je ook dan nog de calibratie-dvd gebruiken om het geheel verder te fine-tunen (let daarbij gewoon op de verschillende waardes tussen de interne testtoon en die van de dvd) en zodoende toch de gehele keten te testen.

    mvrgr

    Patrick

  4. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick vdB
    Point7,

    Het is inderdaad erg lastig om het geheel af te stellen puur en alleen op het gehoor. Niet alleen door de ongevoeligheid van het menselijk oor tov zo'n dbmeter maar ook omdat men vaak niet echt een referentie heeft, zodoende dat je van mening was dat je rears niet te hard stonden.

    Hoe is het nu met de center gesteld, je hebt deze weer zachter gezet terwijl je voorheen de indruk had dat de spraak nog niet hard genoeg stond? Ben benieuwd naar je bevindingen op dit vlak wanneer je het geheel eens gaat testen met een filmpje.
    Mvrgr

    Patrick
    Het klinkt nu duidelijk ruimtelijker. De center is ook geen probleem nu omdat ik enkele andere niveau's (rears en sub)minder heb moeten zetten. Deze overstemmen nu de center niet meer.

  5. #30

    Standaard

    Point&7

    Zo zie je maar hoe je met simpele hulpmiddelen de performance van je HT naar een hoger niveau kunt brengen. Een goede HT valt of staat met de instelling ervan en daardoor is een dbmeter en calibratie-dvd dus eigenlijk onmisbaar voor iedereen die een beetje serieus met zijn hobby bezig is.

    mvrgr

    Patrick

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7
    Het klinkt nu duidelijk ruimtelijker. De center is ook geen probleem nu omdat ik enkele andere niveau's (rears en sub)minder heb moeten zetten. Deze overstemmen nu de center niet meer.
    Da's mooi voor je. Juist omdat niets meer overstemd wordt door een juiste afstemming zullen je speakers minder hoorbaar zijn en is er meer omgeving hoorbaar doordat de signalen lekker mooi in elkaar overvloeien. Dus blijkt maar weer dat dit een aanrader is

    HK bouwt niet voot niets microfoons in hun afstandbedienin in om zo het één en ander af te stemmen. Niet dat dit de ultieme oplossing is, maar het geeft wel de mate van belang aan.

  7. #32

    Standaard

    Ik heb vanavond dus ook met de (Conrad) Db-meter zitten pielen en een aantal dingen vallen me op:

    * geluid klinkt nu inderdaad beter, meer gebalanceerd.
    * rechter frontspeaker blijft ietsje zachter als de andere. Ik kan alleen het nivo van de frontspeakers samen regelen en niet afzonderlijk. Het lijkt me ook niet zo best om met de balans iets te gaan doen. Ideeën?
    * Als ik de sub volgens de richtlijnen hierboven instel moet ie dus een stuk harder als ik 'm eerst had staan. Ok, kan ik inkomen, maar ik vind 'm dan behoorlijk 'bonkerig'. Ik heb 'm dan toch maar een beetje teruggezet (niet veel) maar het klinkt zo wel beter. Is dit een typisch symptoom van een köt-subwoofer?
    Mijn sub is feitelijk een passieve, maar ik heb 'm nu achter mijn oude versterker hangen en is het dus een actieve. De versterker (een oude Yamaha) zit aan gesloten op de (actieve) subwooferuitgang op de receiver aangesloten.
    Ik moet wel zeggen dat het allemaal een stuk beter klinkt en ook de bassen komen heel mooi uit en klinken natuurlijk, niet te overdreven. Alleen vind ik het zo vreemd dat als ie op het aanbevolen nivo staat het niet zo lekker meer klinkt.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  8. #33

    Standaard

    Mike

    Als je al verbetering hoort na een beetje pielen met een dbmeter dan kun je je vast wel voorstellen hoe het klinkt als je er echt voor gaat zitten Het kan even tijd kosten om alles met een dbmeter af te stellen (met name de sub) maar het loont zich zeker.

    Wat betreft het verschil in de linker en rechterspeaker. In principe kun je dit verschil inderdaad oplossen door de balance-knop te gebruiken. Normaliter regelt deze alleen de verhouding tussen de fronts dus voor je surrounds zou het geen invloed moeten hebben (check voor de zekerheid effe de manual of meet het gewoon na met de dbmeter ).

    Wat betreft de sub. De een heeft deze te hard staan en de ander juist te zacht wanneer deze op het gehoor is afgesteld. Afstelling met de dbmeter betekend dus dat de sub harder of juist zachter gezet moet worden en ineens geheel anders klinkt als voorheen. Of dit dan ook meteen slechter is is natuurlijk de vraag omdat men aan de oude instelling was gewent en dat als referentie aanhoudt.
    Ook de plaatsing kan een grote rol spelen in het uiteindelijke geluid van de sub. Deze goed afstellen kost dan ook wat meer tijd als de rest van de speakers en kleine verschuivingen in de plaatsing (en dan wel weer opnieuw calibreren met de meter) is dan zeker ook aan te raden. Blijft het "minder"klinken dan zou een goede sub een overweging kunnen zijn.

    Mvrgr

    Patrick

    ps. richtlijnen zijn natuurlijk leuk en kunnen je enorm helpen met bepaalde afstellingen maar blijf ook vertrouwen op je eigen gehoor. Maw klinkt het beter dan is het voor jouw ook beter.

  9. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    ...
    * rechter frontspeaker blijft ietsje zachter als de andere. Ik kan alleen het nivo van de frontspeakers samen regelen en niet afzonderlijk. Het lijkt me ook niet zo best om met de balans iets te gaan doen. Ideeën?
    ....
    Misschien speakers iets indraaien of juist niet... verder kun je ze iets dichter tegen de muur plaatsen (of juist andersom).
    Dus, je kan met de plaatsing spelen, dit kan zeker invloed hebben op het volume niveau wat je op je zitpositie meet met je db-meter.
    Upgrading is a neverending story...

  10. #35

    Standaard

    Mijn fronts stel ik in principe exact hetzelfde af als de rest. Behalve de sub dan, die doe ik op gehoor. Vaak vind ik het verschil tussen opnames te groot om één standaard instelling te gebruiken voor het apparaat. De ene keer gaat ie overheersen (bij een goede db instelling) en de andere keer vallen de lage tonen in het niets. In beide gevallen regel ik hem dan 2 bd terug of omhoog, afhankelijk van de bron.

    De sub is inderdaad het moeilijkste en ik denk dan ook dat er echte regels voor zijn (de genoemde 4db 10 db noem maar op). Ik ga dan ook uit van een standaard instelling, maar zit toch regelmatig bij te stellen om het één en ander goed te laten klinken. Dit zijn overigens ook weer hele persoonlijke zaken (net als hoeveelheid laag)

  11. #36

    Standaard

    Precies zoals Forzavado al verteld kan er bij verschillende dvd's een enorm verschil optreden in het geluid (niet alleen het LFE-kanaal maar ook de surrounds, center of fronts) wanneer het systeem geheel met een dbmeter is gecalibreert. Dit kan nadelig zijn voor de beleving (bijstellen op gehoor biedt dan een uitkomst) maar legt wel meteen de kwaliteit van de dvd bloot Daarnaast kan het overdaad aan bas of volume van bv de surrounds ook een bewuste keuze zijn geweest van de maker. Bijstellen of niet bijstellen per film is dus erg persoonlijk.

    Mvrgr

    Patrick

  12. #37

    Standaard

    hoi,

    ik moet misschien ook maar eens kijken of ik mijn systeem met een db-meter en een test-dvd kan optimaliseren.

    db-meter bij conrad is dus goed te gebruiken.
    waar kan ik zo'n testdvd kopen/bestellen en wat kosten deze?
    groet Sjoerd

    Onkyo595 - PioneerDV444-panasonicDVD-S295 - Canton109/105/103/AS40 - panasonic TH-42PS10

  13. #38

    Standaard

    Je kunt ook eens beginnen met de thx optimizer op bv. de Star Wars dvd. Die testtonen zijn best goed. Ik zou daar eerst eens mee gaan kijken of de verbetering er ook werkelijk bij je komt.
    Bij de meeste internet winkels hebben ze wel testdvd's/cd's met ruistonen. Avia schijnt het beste te zijn (maar ook de duurste)

  14. #39

    Standaard

    Originally posted by Point7:
    Left Rear (small)...... 75...........-4...............-4
    Right Rear (small).....75........... -6..............-6
    Wat verklaart het verschil in niveau tussen beide rearkanalen?
    Een verschil in afstand tussen de rearspeakers en de sweetspot?

  15. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mark S


    Wat verklaart het verschil in niveau tussen beide rearkanalen?
    Een verschil in afstand tussen de rearspeakers en de sweetspot?
    Eigenlijk is er zo goed als geen verschil in afstand. De rears staan wel zeer dicht omdat ik geen andere mogelijkheid heb. Ze staan op ongeveer 1 meter van de sweetspot langs beide kanten op oorhoogte.
    Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat verschil er is als ik puur de dB meet.

    Misschien zit het verschil in de versterker?
    De bedrading is ook niet zo enorm verschillend in lengte ofzo. Maximaal 3 meter langer voor de rear-right.

  16. #41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Point7
    Ik begrijp ook niet zo goed waarom dat verschil er is als ik puur de dB meet.
    Verschil in meetwaardes kan verschillende oorzaken hebben. Versterker kan inderdaad een ongelijke output hebben maar zeker ook de kamer-akoestiek is zeer bepalend (meer of minder reflectie/demping aan 1 kant bv).

    Mvrgr

    Patrick

  17. #42

    Standaard

    De kans dat het de akoestiek is, is vrij groot. Een gordijn aan één zijde van de kamer kan al een verschil betekenen van 1db. Wat ook kan is dat bv. de kamer niet helemaal symmetrisch is, dus dat bijv. één muur iets knijpt. Inrichting e.d. kan ook de oorzaak zijn. Vaak hebben mensen 2 bankstellen, waarvan één recht voor de tv en één aan de zijkant. Hierdoor wordt de reflectie van het geluid op voorwerpen (de bank dus) aan de ene kant anders dan aan de andere kant. Gevolg is dat het geluid van de ene kant meer via reflecties je positie bereikt dan de andere kant. Dus meer versterking/verzwakking aan de ene kant van de kamer. De weg van de ene speaker naar je luisterpositie is dus anders dan de weg vanuit een andere speaker. Logisch gevolg is dus vaak dat je op je db. meter andere dingen meet die je strikt zou verwachten.

    p.s. lengte van de luidspreker kabel zal het wel niet (ik neem aan dat je die gelijk hebt genomen)

  18. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door forzavado

    ...
    p.s. lengte van de luidspreker kabel zal het wel niet (ik neem aan dat je die gelijk hebt genomen)
    Er staat dat het verschil in kabellengte 3 meter is. Maar ik denk niet dat dat het verschil op levert... of je moet wel heel slechte kabels hebben niet?
    Upgrading is a neverending story...

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door PM


    Er staat dat het verschil in kabellengte 3 meter is. Maar ik denk niet dat dat het verschil op levert... of je moet wel heel slechte kabels hebben niet?
    Ik denk ook niet dat die 3 meter verschil iets uitmaakt, want het is immers de langste afstand die harder speelt. Als het lengteverschil een verschil zou uitmaken, dan zou ik eerder denken dat de speaker met de langste kabel het minst hard zou moeten spelen. (owv hogere impedantie)

    Ik denk ook dat het meer met de inrichting van mijn kamer te maken heeft. Die is immers niet aan beide zijden gelijk op de plaats waar de speakers staan.

  20. #45

    Standaard

    Ja, dat denk ik ook.. Het kan echt stukken schelen als de speaker aan een kant tegen de muur staat en aan de andere kant vrij van de muur. Dat is bij mijn opstelling ook het geval en ik heb daarom ook een 'scheve' afstelling, de ene staat gewoon harder dan de andere. Maar dit geeft wel een harmonieus klankbeeld.
    Upgrading is a neverending story...

  21. #46

    Standaard

    Ik heb nu de boel wat nauwkeuriger afgesteld en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben met het resultaat. Ondanks dat het nog een beetje tobben is met de achterspeakers, waarvan links een beetje zachter is, mag het eindresultaat er zijn.

    Mijn linkerachterspeaker moet het geluid langs een heel eind banstel sturen waardoor er behoorlijk wordt gedempt. Mijn woonkamer dwingt me tot deze opstelling. Oplossing ga ik deze week kopen in de vorm van een paar standaards waarop ik beide achterspeakers wil gaan zetten. Het zijn dan wel zuilen maar de speakers komen nét niet boven de bank uit. Ik denk dat een Vogel standaardje van 40 cm hoog genoeg is. Dan moet het opgelost zijn.

    Voordat ik met de Db meter aan de gang ging dacht ik dat alles best goed klonk, maar nu klinkt het nóg mooier en vooral meer uitgebalanceerd. Bepaalde DVD's zoals Elton John geven je nu echt het idee dat je erbij zit. Films natuurlijk ook. Zelfs een vriend die op bezoek was merkte het. Hij vroeg zich al af of ik iets gedaan had of iets nieuws had...en hij zat pas 5 minuten...
    Aanrader dus! En de kleine investering van €30 op een paar duizend voor je setje (vergeet de DVD's niet) is een klein offer voor nóg meer luisterplezier.
    Mike Philippens •• Wat heb ik? •• Wat huur/leen ik? ••

  22. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mike Philippens
    Aanrader dus! En de kleine investering van €30 op een paar duizend voor je setje (vergeet de DVD's niet) is een klein offer voor nóg meer luisterplezier.
    Zo is het maar net

    Eigenlijk zou naast de apparatuur en de dvd's ook een db-meter, meetlint en een calibratie-dvd tot het standaardpakket moeten behoren van iedere HTer.

    Mvrgr

    Patrick

  23. #48

    Standaard

    Klopt.. een db-meter is onmisbaar.. het gaf voor mij echt een hele verbetering.. veel beter dan verwacht (vooral voor 30 euro!!)
    Veel meer balans en harmonie in het geluid..
    Upgrading is a neverending story...

  24. #49

    Standaard

    Ik kan van iemand een DB-meter lenen. Een goeie van maar liefst meer dan 500 euro.

    Maar ik begrijp er helemaal niks van. Hoe moet je alles nu afstellen op 75 db? Want als je het meet vanaf je zitplaats dan verschilt het toch per box en dan krijg je toch een helemaal vertekend geluidsbeeld?

    Ik heb een Harman Kardon AVR-2500.

  25. #50

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Camille
    Ik kan van iemand een DB-meter lenen. Een goeie van maar liefst meer dan 500 euro.

    Maar ik begrijp er helemaal niks van. Hoe moet je alles nu afstellen op 75 db? Want als je het meet vanaf je zitplaats dan verschilt het toch per box en dan krijg je toch een helemaal vertekend geluidsbeeld?

    Ik heb een Harman Kardon AVR-2500.
    Je moet de speakers afstellen met een testtoon. Ofwel die van je versterker ofwel die van een test-DVD. Hiermee kun je 1 voor 1 de speakers afstellen op hetzelfde niveau.

    Houd de dB-meter op de plaats waar je hoofd normaal is op de sweetspot met de microfoon van het toestel omhoog.

    Begin met de frontspeakers op de versterker op 0 dB te zetten en regel dan de volumeknop tijdens het afspelen van de testtoon op de linkse front speaker tot er 75dB op de dB-meter verschijnt. Ga nu naar de volgende speaker bv. de center, maar BLIJF NU VAN DE VOLUMEKNOP AF. Als deze geen 75dB aangeeft, dan moet je de instellingen in de versterker gaan verzetten (meer of minder dB instellen).
    Ga zo alle speakers af en regel desnoods bij met de versterker, maar dus NIET met de volumeknop.

    Normaal krijg je dan uiteindelijk dat alle speakers perfect 75dB aangeven op de dB-meter bij het afspelen van de testtoon.

    Bij het afspelen van een film haal je misschien niet de 75dB omdat het nogal hard is voor sommige, maar dat speelt geen rol.
    De speakers zijn nu toch allemaal in ballans.

Pagina 2 van 7 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •